ویژه‌های مشرق/

روزنامه اصلاح‌طلب: میانه روی پزشکیان مثل خاتمی مترقی نیست!/ ماه عسل پزشکیان چه زمانی تمام خواهد شد؟

اصلاح‌طلبان همچنان به نقد عملکرد دولت گذشته بدون اشاره به دستاوردهای آن پرداخته و می‌کوشند تا در دامنه شکاف‌ها به کنشگری بپردازند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز چهارشنبه هفتم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که چینش نهایی دولت، وضعیت مدیانی در مناطق اشغالی و تحلیل پاسخ مقاومت به ترور شهید هنیه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

یک روزنامه اصلاح طلب تاکید دارد که نقد عملکرد دولت گذشته یک گفتمان مثبت است.روزنامه آرمان ملی طی یادداشتی به قلم احمد شیرزاد نوشت، آقای پزشکیان باید همین دست فرمانی که دارد جلو برود و توجه داشته باشد که چگونه بالا رفت.پ

این روزنامه با طرح این مطلب که افزایش رای پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به دلیل اضافه شدن آرای جامعه ناراضی به مجموعه آرای وی بوده برجسته سازی دیدگاه های طیف ناراضی را مورد تاکید قرار داده و می نویسد:

خوشبختانه هنوز هم در گفتمان آقای پزشکیان این نارضایتی مردم نه تنها کتمان نمی‌شود بلکه روی آن دست گذاشته می‌شود و اینکه عملکردهای گذشته مقبول نبوده و مردم از این عملکردها ناراضی هستند مورد کتمان قرار نمی‌گیرد که به نظر همین گفتمان مثبت است. لذا به جای اینکه آقای پزشکیان بیاید و مرتب تعریف و تمجید کند و بگوید که در بهشت برین زندگی می‌کنیم روی مشکلاتی که وجود دارد و جامعه آنها را لمس می‌کند دست می‌گذارد و سعی می‌کند که اینها را کتمان نکند.

آرمان ملی در ادامه با بیان اینکه پس از 60 ماه دیگر پزشکیان باید جوابگو جامعه باشد، می نویسد، امیدواریم آقای پزشکیان در آن زمان پاسخ‌های قاطع و خوبی برای پاسخگویی داشته باشد.

روزنامه اصلاح‌طلب: میانه روی پزشکیان مثل خاتمی مترقی نیست!/ ماه عسل پزشکیان چه زمانی تمام خواهد شد؟

گفتنی است بیان این مطالب از سوی اصلاح طلبان نشان می‌دهد که آنان بر اساس یک سیاست ورزی همیشگی و مبتنی بر معارضه، تلاش دارند تا همچنان به نقد عملکرد دولت گذشته بدون اشاره به دستاوردهای آن پرداخته و می کوشند تا در دامنه شکاف ها به کنشگری بپردازند.

عباس عبدی نیز در یادداشتی چارچوب نقد دولت پزشکیان را برای منتقدان اصلاح طلب وی تعیین و تصریح کرد برای اینکه میدان نقد به دست منتقدان غیراصلاح طلب نباشد، اصلاح طلبان باید میدان دار این مساله باشند.

عبدی با تاکید بر لزوم نقد دولت پزشکیان، خدمت دانستن نقد، استقبال پزشیکان از نقد و پایداری و تعهد به شعارها و برنامه ها از رهگذر نقد را مورد اشاره قرار داد و ضمن تاکید بر پیشگام شدن رسانه های اصلاح طلب در نقد دولت نوشت:

حمایت از فرد بدون توجه به محتوای عملکردش خدمت به او نیست. روزنامه‌نگاران و رسانه‌ای‌ها متعهد و ملزم به اجرای وظایف نظارتی خود هستند، اتفاقا این کار را برای دولت‌های مورد حمایت بیشتر باید انجام دهند، چون شکست آنان، شکست خودشان هم تلقی می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با تقسیم بندی عجیب نقد اصلاح طلبان- نقد غیر اصلاح طلبان تاکید کرد، نباید میدان نقد دولت را خالی کرد تا منتقدان غیر مسوول آن را به اشغال در آورند. باید چنان نقدهای عالمانه‌ای نوشت که نقدهای غیر مسوولانه و ناروا رنگ ببازند.

عبدی اما در ادامه با اشاره به اینکه باید نسبت به ویژگی‌های یک نقد خوب و موثر توافق کنیم، در بیان اولین ویژگی نقد نوشت، اول از همه و البته به نظر من نقد هر پدیده‌ای باید معطوف به تحلیلی باشد که از آن داریم. در واقع نقد معنادار از یک پدیده، جریانی پیوسته و معطوف به تحلیل کلان ما از آن پدیده است. برای مثال من هم دوست دارم که همه اعضای یک کابینه همسو با مطالبات حداکثری مردم و تحول‌خواه و توسعه‌محور باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح می کند، نباید شخصیت طرف را مورد هجوم قرار داد. دنبال کسب همدلی او باشیم تا عصبانی کردنش. خودمان را جای طرفی که نقد می‌شود قرار بدهیم و ببینیم اگر این نقد علیه ما بود چه واکنشی می‌داشتیم؟ کل متن باید منطقی، مستند و مستدل باشد. دنبال مچ‌گیری و تحقیر نباشیم. مثل برخی حشرات فقط روی زخم‌ها ننشینیم. البته زخم‌ها را باید گفت ولی نق‌زنی در شأن ناقد نیست.

روزنامه اصلاح‌طلب: میانه روی پزشکیان مثل خاتمی مترقی نیست!/ ماه عسل پزشکیان چه زمانی تمام خواهد شد؟

گفتنی است این مطالب در حالی از سوی عباس عبدی در لزوم نقد و چارچوب های منطقی آن طرح و بیان می شود که باید این پرسش را طرح و بیان کرد که جریان اصلاحات نسبت به حاکمیت و نقد دولت شهید رئیسی تا چه میزان از این چارچوب ها تبعیت کرده و قواعد ترسیم شده خود را رعایت کرده‌اند.

یک روزنامه اصلاح طلب تاکید می کند که میانه روی پزشکیان نه مانند خاتمی مترفی و نه مانند هاشمی رفسنجانی اقتدارآفرین است، روزنامه همدلی در گزارشی نوشت:

میانه‌روی پزشکیان نه شباهت معنایی با دوران روحانی دارد، نه مانند خاتمی مترقی است و نه مانند هاشمی رفسنجانی اقتدارآور. همین طور باید گفت شباهت‌های پوپولیستی ادبیات رئیس‌جمهور جدید با احمدی‌نژاد نیز در یک ظرف جمع نمی‌شود.

این روزنامه در ادامه با اشاره به کابینه دولت چهاردهم نسبت به بروز برخی اصطکاک های احتمالی در آن هشدار داده و می نویسد، آونگ گفتمان سیاسی پزشکیان و کابینه‌اش گرچه با ادبیات رئیس‌جمهور همخوانی دارد همانقدر که گاهی فریباست، تداخل معنایی هم ایجاد می‌کند. بر خلاف گفته‌ها و اصرار تحلیل‌های رسانه‌ای آنچه که امروز بیش از هر مولفه‌ای در گویش سیاسی دولت پیداست، نبود نقشه راه منسجم و هماهنگی در گفتار است. بدنه کارشناسی و معاونت‌های دولت از عارف گرفته تا ظریف و قائم‌پناه شیوه‌های مختلفی را برای بیان مطالبات مردم در پیش گرفته‌اند.

بنا بر تاکید این رسانه اصلاح طلب، چسبندگی عارف به اخلاق‌مداری سیاست‌گریز در کنار فاش‌گویی ظریف که همراه با گلایه‌هاست همراه زبان آشتی‌جوی معاون اجرایی او در مطابقت با چینش وزرای فراجناحی‌ ممکن است در آینده اصطکاک‌های درونی را بیشتر نشان دهد، همانگونه که ظریف یکبار رفت و به کابینه بازگشت.

روزنامه اصلاح‌طلب: میانه روی پزشکیان مثل خاتمی مترقی نیست!/ ماه عسل پزشکیان چه زمانی تمام خواهد شد؟

این تنوع در وزرای اقتصادی هم چندان بدون آسیب نخواهد بود، در عین‌حال که مسعود پزشکیان سعی خواهد کرد گفتمان سیاسی خود را در ترازوی قدرت به طور منظم و مستمر میزان کند. باید دید آشتی‌جویی و اخلاق‌مداری پزشکیان و برخی اطرافیان او ماه عسل وفاق را تا کجا استمرار خواهد بخشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان