آمار تجارت نفتی و غیرنفتی کشور بررسی شد

صادرات با ارزش افزوده کم

شماره روزنامه: ۶۰۹۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۱۳ ...

  مشتقات غیرنفتی صادرشده از مقصد ایران، بیشتر کالای واسطه صنعتی سایر صنایع در کشورهای دیگر است. پتروشیمی‌های ایران عمدتا گازی هستند و محصولی سبک با پیچیدگی و ارزش‌افزوده پایین تولید می‌کنند. پتروشیمی‌های گازی با ماده‌اولیه متان، بیشتر متانول، آمونیاک و اوره تولید می‌کنند که این کالاها با قیمتی نازل در سطح بازارهای جهانی به‌فروش می‌رسند، در مقابل ایران مجبور است کالاهای نهایی با پیچیدگی بالا وارد کند که ارزبری زیادی دارد.

موضوع دوم، نبود صنایع پایین‌دست در زنجیره ارزش تولیدی کشور است.‌‌‌‌ این معضل نیز از دو جنبه قابل‌بررسی است؛ اول اینکه دولت از سرمایه‌گذاری در این صنایع در طول برنامه‌های توسعه غفلت‌کرده و توجه لازم به صنایع سبک در این حوزه نداشته‌است. اگر شرکت‌های کوچک‌مقیاس در یک صنعت، مورد‌توجه لازم قرار می‌گرفتند، در طول این 30سال، خود به صنایع قدرتمندی تبدیل می‌شدند که می‌توانستند اشتغال و ارزآوری کشور را تضمین کنند و تنوع و پیچیدگی کالای صادراتی را بالا ببرند. از طرف دیگر، به دلیل تحریم‌های خارجی فناوری مورد‌نیاز در این حوزه وارد کشور نمی‌شود و عمده کارخانه‌‌‌‌هایی که زمانی تحت‌لیسانس شرکت‌های معتبر خارجی مشغول تولید بودند، دیگر توان رقابت کیفی با رقبای خود را ندارند.

نبود شناخت درست از منطقه

مشکل بزرگ تجارت ایران نبود توجه به بازارهای هدف و کالاهای مورد‌نیاز آنهاست. در این زمینه با بازاریابی گسترده و شناخت نیاز متقابل ‌مصرف‌کنندگان خارجی در کشورهای همسایه می‌‌‌‌توان، تنوع تولید و فروش کالای صادراتی ایران را بالا برد. تجارت خارجی با کشورهای همسایه نیز مشکل دیگری دارد؛ همسایگان جنوبی، کالای مشابه با ایران تولید می‌کنند و در نتیجه دادوستد را به چالش می‌‌‌‌کشند، کشورهای حوزه خلیج‌‌‌‌فارس باید به‌دنبال مشتری خارج از این منطقه باشند.

بازار جهانی پرنوسان

نوسان قیمت در مواد اولیه نفتی و کالاهای واسطه صنعتی بسیار زیاد است، زمانی‌که رکودی در اقتصاد جهانی ایجاد می‌شود، کالاهای دارای پیچیدگی پایین که عمدتا مواد اولیه هستند به‌شدت ارزان می‌شوند، این در حالی است که کالاهای نهایی که بیشتر دارای فناوری بالا و پیچیدگی زیاد هستند کاهش قیمت کمتری را تجربه می‌کنند؛ در نتیجه تراز تجاری کشورهای صادرکننده منفی می‌شود. برای حل این معضل بهتر است صنایع ایران به سمت تولید کالاهایی بروند که در انتهای زنجیره ارزش قرار دارند و ارزش‌افزوده بیشتری را نصیب کشور می‌کنند. این نوع کالاها از نوسان قیمتی کمتری برخوردار هستند و رکود یا رونق اقتصاد جهانی به تولید آنها شوک وارد نمی‌کند.

فشار تحریم‌های مالی

راه دیگری که می‌توان کسری تراز پرداخت‌ها را مرتفع کرد، ورود سرمایه خارجی به کشور است که با وجود تحریم‌ها این مورد از دسترس خارج شده‌است. با استقرار دولت جدید، امید است در روابط خارجی بازنگری اتفاق بیفتد و شرکت‌های داخلی و دولت برای افزایش طرح‌های توسعه خود بتوانند از سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کنند. گمرک ایران در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، صادرات غیرنفتی کشور در 5ماهه سال‌جاری با افزایش 10‌درصدی به رقم 21.9میلیارد دلار رسید. به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران، محمد رضوانی‌‌‌‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: میزان وزنی صادرات غیرنفتی در 5 ماهه امسال 60.5میلیون‌تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال‌قبل 7‌درصد افزایش نشان می‌دهد. رضوانی‌‌‌‌فر درخصوص میزان صادرات نفت‌‌‌‌خام و کوره در پنج ماهه سال‌جاری اظهار کرد: در این مدت 19‌میلیارد و 500‌میلیون دلار نفت‌‌‌‌خام و نفت‌کوره صادر شد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک ایران، مجموع صادرات با احتساب نفت‌‌‌‌خام و نفت‌‌‌‌کوره، خدمات فنی‌مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی در 5 ماهه سال‌جاری را 41‌میلیارد و 700‌میلیون دلار اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه 3 قلم عمده کالای صادراتی در پنج ماهه سال‌جاری به گاز طبیعی مایع‌شده با 2‌میلیارد و 200‌میلیون دلار، پروپان ‌مایع‌شده با یک‌میلیارد و 400‌میلیون دلار و متانول با یک‌میلیارد و 100‌میلیون دلار اختصاص داشت، افزود: میانگین ارزش هر‌تن کالای صادراتی در این مدت با 56.2درصد افزایش به رقم 362دلار رسیده‌است.

کالاهای صادراتی ایران

عمده‌‌‌‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در پنج ماه سال‌جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات‌متحده‌عربی، ترکیه، افغانستان، پاکستان و هند بوده‌است که این 7 کشور، 81‌درصد از وزن و 82‌درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند. براساس این گزارش در پنج ماه سال‌جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی 24‌میلیون و 500‌هزار‌تن به ارزش 9‌میلیارد و 800‌میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن 5.12درصد و از حیث ارزش 8.12درصد افزایش نشان می‌دهد. وی گفت: در بین 10قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع‌شده، پلی‌اتیلن گرید فیلم، گاز طبیعی مایع‌شده از بیشترین افزایش و شمش آهن و فولاد، بوتان مایع‌شده و پروپان‌مایع‌شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

کالاهای وارداتی ایران

رضوانی‌‌‌‌فر درخصوص واردات کالا به کشور در پنج ماه سال‌جاری می‌افزاید: در این مدت 15‌میلیون و 700‌هزار‌تن کالا به ارزش 26‌میلیارد و 300‌میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن 93.7درصد و از حیث ارزش 53.5‌درصد افزایش داشته‌است. به گفته وی، طلای خام با یک‌میلیارد و 600‌میلیون دلار، ذرت دامی با یک‌میلیارد و 400‌میلیون دلار و گوشی‌های تلفن‌همراه هوشمند با 893‌میلیون دلار 3 قلم عمده کالاهای وارداتی در پنج ماه سال‌جاری بوده‌اند. رضوانی‌‌‌‌فر اظهار کرد: بیشترین افزایش در بین 10 قلم اول کالاهای وارداتی به کنجاله سویا، طلا به اشکال خام و گوشت گاو و بیشترین کاهش در ارزش نیز به روغن دانه آفتابگردان، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر‌تن کالای وارداتی در پنج ماه سال‌جاری یک‌هزار و 678دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال‌قبل 2‌درصد کاهش داشته‌است.

وی گفت: 7 کشور اول طرف معامله با ایران در پنج ماه سال‌جاری شامل کشورهای امارات‌متحده‌عربی، چین، ترکیه، آلمان، هند، روسیه و هنگ‌‌‌‌کنگ بوده که در مجموع 76‌درصد از وزن و 82‌درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

طی 30 سال‌گذشته، شرکای تجاری ایران کاهش پیدا کردند و مسیر تجارت کشور از غرب به شرق تغییر مسیر داده‌است. این موضوع ریسک بازرگانی ایران را بالا برده است. اول به این دلیل که تمرکز تجاری، قدرت چانه‌‌‌‌زنی کشور را پایین می‌آورد و دیگر اینکه در این شرایط بخش‌خصوصی محدود می‌شود و قدرت رقابت خود را از دست می‌دهد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان