به گزارش مشرق، پس از اعلام نتایج قرعهکشی اخیر عرضه محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو و اعلام فهرست منتخبان این دوره، بازار خرید و فروش حواله خودرو دوباره پس از مدتی رکود، داغ شده و این روزها میبینیم سایتها دوباره از آگهیهای خرید و فروش با قیمتهای متفاوت پر شده است؛ بهگونهای که در آگهیهای فروش قیمتهای پایه از 100 میلیون تومان شروع میشود و بعضا آگهیهای 943 میلیون تومانی هم به چشم میخورد. در حقیقت هر چه دلشان بخواهد قیمت میگذارند این در حالی است که حواله طرح مادران گرانتر است.
لازم به توضیح است کمتر از یک ماه پیش بود که گروه صنعتی ایرانخودرو، پس از وقفهای 1.5 ساله، در طرح جدیدی از فروش محصولات خود، بخشی از ظرفیت تولید سال جاریاش را به صورت پیشفروش و فروش فوقالعاده برای 3 گروه متقاضیان عادی، مادران و دارندگان خودروهای فرسوده آغاز کرد.
وطن امروز در ادامه نوشت: این طرح که با عرضه محصولات این گروه خودروسازی شامل ریرا، خانواده پژو 207 دستی، تارا، راناپلاس، سورنپلاس، خانواده هایما و 2 خودروی برقی لونا GRE و FAW Bestune NAT به صورت طرح پیشفروش و فروش فوقالعاده و طبق اولویتبندی و در چارچوب مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری عرضه شده بود، اجرایی شد که پس از چند بار امروز و فردا شدن، در نهایت یکشنبه هفته گذشته (11 شهریور) قرعهکشی جهت اولویتبندی متقاضیان انجام شد.
شرکت 3 میلیون متقاضی در لاتاری ایرانخودرو
قرعهکشی برای انتخاب مشتریان نهایی امری ضروری به نظر میرسید، چرا که بالغ بر 3 میلیون نفر در این طرح ثبتنام کردند اما تنها 115 هزار دستگاه در این مرحله، ظرفیت وجود داشت. پس از یک هفته، بالاخره از عصر روز شنبه (17 شهریور) کار بارگذاری نتایج قرعهکشی آغاز شد و روز یکشنبه 18 شهریور این مهم تکمیل و لیست نهایی منتخبان منتشر شد.
بر این اساس با اعلام نتایج نهایی و مشخص شدن افراد برنده این بختآزمایی، طبق روال طرحهای فروشی از این دست، بهرغم ممنوعیت خرید و فروش حواله خودروها، بساط این معاملات در سایتها و آگهیهای فروش پهن شده است و از قضا بازار داغی هم دارد، چرا که بالا و پایین کردن آگهیها نشان میدهد تب و تاب سوداگریها در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مشمول مادران دارای 2 فرزند و بیشتر است، تندتر هم شده است و حواله خودروهای این طرح گرانتر هستند.
به طور مثال اگر حواله عادی بین 150-100 میلیون تومان تا 300 میلیون تومان قیمتگذاری میشود، حواله مادران از 300 میلیون تومان به بالا شروع میشود و تا 500 میلیون تومان هم قیمت میخورد.
در این میان برخی هم متقاضی خرید حواله هستند که اعداد پایه با رقمهای پایین 111 و 125 میلیون تومان را درج کردهاند که صرفا گزینه قیمت خالی نباشد؛ اگر نه دارندگان حوالهها به این قیمتها حوالههای خود را نخواهند فروخت.
برخی از آگهیهای روز گذشته که فهرست نهایی منتخبان اعلام شده به این شرح است که حواله فروش 680، 710 و حتی 943 میلیون تومانی! هم در آنها دیده میشود.
بررسی آگهیهای نشان میدهد برخلاف تصورها، محصول تازه ایرانخودرو (ریرا) چندان مورد استقبال دلالان قرار نگرفته و علاوه بر اینکه تعداد آگهیهای چندانی ندارد تعداد بالایی هم به فروش نمیرسند و رنج 200 تا 300 قیمت خوردهاند؛ در نهایت طرح مادران آن 500 میلیون تومان آگهی شده است. همچنین این موضوع برای 2 خودروی برقی لونا و بیستون هم صدق میکند و چندان مورد دلخواه دلالان نیست.
یکی از دلایل استقبال پایین از «ریرا» و خودروهای برقی شاید قیمت این خودروهاست که تفاوت چندانی با بازار آزاد نخواهند داشت، بنابراین برای دلالان سود چندانی ندارد که روی آنها سرمایهگذاری کنند. همانطور که اشاره شد، به رغم ممنوعیتها اما این موضوع به سادگی و بدون ورود هیچ دستگاه نظارتی در حال انجام است؛ در نتیجه همین میشود که از این 3 میلیون نفر شاید بالغ بر 2 میلیون نفر دلالان و سوداگرانی هستند که صرفا برای کسب سود از این بازار که سالهاست از بازار مصرفی فاصله و شکل بازار سرمایهای به خود گرفته است، وارد این بازار میشوند.
این در حالی است که عدم الزام گواهینامه رانندگی که برای مادران متقاضی تا پیش از این هم اجباری نبود و از طرح اخیر، برای متقاضیان عادی هم دیگر جزو ملزومات ثبتنام به حساب نمیآمد، بازار دلالیها را داغتر هم کرد.