رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در نشست خبری اعلام کرد

بازگشت پرونده FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام

پزشکیان: چاره‌ای جز حل و فصل مساله FATF نداریم

نیلوفر منصوریان :  رئیس‌جمهور افزود: همین کار را می‌توانیم با پاکستان و ترکمنستان و آذربایجان و ترکیه و کشورهای همسایه دیگری که داریم داشته باشیم و طبیعتا همان چیزی که گفتید کاملا درست است، لازمه رشد ایجاد بازار آزادی است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را ایجاد کنیم. دیپلماسی خارجی را بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت حتما به پیش می‌بریم. خبرنگار «دنیای اقتصاد» در این نشست خبری از رئیس‌جمهور پرسید: در 5سال گذشته بنابر آمار رسمی یک دهک به فقرای کشور افزوده شده است. در این بین دولت به جز مصرف منابع مختلف که به ناترازی‌های بودجه‌ای، بانکی و انرژی دامن زده کاری نکرده است‌. از منظر کارشناسان راه نجات به جز رشد اقتصادی کشور نیست و این نیز بدون سرمایه‌گذاری خارجی که متکی بررفع تحریم‌ها و حل مشکل FATF است، امکان‌پذیر نخواهد بود. دولت شما چگونه می‌تواند با رفع این موانع به کاهش فقر و ناترازی‌ها در کشور کمک کند؟

ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی

در ادامه این نشست، پزشکیان به پرسش‌های خبرنگاران از روزنامه‌ها، سایت‌ها و نشریات مختلف در دو بخش سیاست داخلی و سیاست خارجی پاسخ گفت. پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا، مبنی براینکه برنامه‌های دولت چهاردهم در زمینه رونق تولید و دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی (براساس برنامه هفتم و سیاست‌های کلی نظام و رهبری) و همچنین رفع مشکلات مرتبط با ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق با توجه به حساسیت مردم و اثر مستقیم هرگونه اقدام در این حوزه بر وضعیت زندگی و سفره مردم چیست، گفت: در رابطه با رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر تولیدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتی مواجه هستند و باید در این زمینه تسهیل‌گری کنیم. وی افزود: از نظر کارشناسان برای حل مشکلات کشور نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در رابطه با ناترازی، امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند روزبه‌روز بدتر می‌شود. در حوزه انرژی، پولی و محیط‌زیست ناترازی داریم و اگر رها کنیم روز‌به‌روز وضعیت بدتر می‌شود، گفت: از شما رسانه‌ها می‌خواهیم برای حل ناترازی‌های کشور به ما کمک کنید و ایده دهید.

لزوم ایجاد اعتماد برای سرمایه‌گذاران

پزشکیان گفت: اگر بتوانیم در قدم اول در داخل مشکلات‌ را حل کنیم، آن زمان می‌توانیم اعتماد و اطمینان را برای سرمایه‌گذاران، نخبگان و تولید‌کنندگان ایجاد کنیم، بنابراین باید بستر را برای کار آنها ایجاد کنیم. او افزود: مساله FATF و مساله برجام و هرگونه ارتباط با دنیا را باید حل کنیم، اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور به وجود بیاید، نه تنها می‌توانیم معضلات را حل کنیم، می‌توانیم خود را به چشم‌انداز‌های رهبر معظم انقلاب برسانیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: اولویت اول ما پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است؛ دوم باید این نگاه و زبان در چشم‌اندازها، سیاست‌ها و نگاه و برنامه‌ها شکل بگیرد و سوم عملیاتی و طراحی کردن سیستم برای اجرا است که به همه دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که برای این منظور برنامه بنویسند.

اعضای دولت چگونه انتخاب شدند؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هم‌میهن درباره بالا بودن متوسط سن اعضای دولت که بالای 59 سال است و استفاده از نیروهای جوان در معاونت‌های وزارتخانه‌ها، بیان کرد: این حرف کاملا درستی است، بنا را بر این گذاشته بودیم که میانگین سنی وزرا 55 سال باشد. ولی در فراخوان‌هایی که دادیم و عزیزانی که برای ما سوابق فرستادند و تیم‌هایی که این سوابق را بررسی می‌کردند، حدود 20 تیم بودند و به همه کسانی که گفته بودیم می‌توانند به ما کمک کنند، شرح حال ارائه بدهند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه این 20 تیم به همراه شورای سیاستگذاری بیش از 10 هزار ساعت کار کردند، اضافه کرد: مدیران ما معمولا طول عُمر[کاری] زیادی ندارند و در روند سازمان پله به پله بالا نمی‌آیند، بنابراین تعداد مدیرانی که بر اساس ثبات سازمان در سیستم هستند، خیلی کم است.

از جوانان، مذاهب و قومیت‌ها استفاده می‌کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای سازمان اداری و استخدامی دنبال فردی است که مفاهیم مدیریت عملکرد نیروی انسانی را بداند، اظهار کرد: در 45 سال گذشته نیروی انسانی آورده‌ایم و این اتفاق تکرار شده و نتیجه‌اش این شده که وقتی به پرونده نگاه می‌کنیم، نیرو نمی‌بینیم. البته قول می‌دهیم حتما از جوانان، خواهران، مذاهب و قومیت‌ها بر اساس شایستگی در مدیریت‌ها استفاده کنیم.

تشریح وضعیت تهران

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره انتقال پایتخت از تهران و عدم امکان ساخت مسکن جدید در تهران، گفت: نشست زمین در تهران از نظر محیط زیستی وحشتناک است. آب‌های زیرزمینی رو به اتمام است و تمام سدهایی که در اطراف تهران است، در صورت کاهش بارندگی تمام خواهد شد. برهمین اساس باید پایتخت را به جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود دارد. اکثر شهرهای بزرگ دنیا کنار دریاست. ما یک امکان بزرگ در کنار خلیج‌فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت آن را می‌کشند. با ادامه این روند در همه حوزه‌ها به طرف فروپاشی می‌رویم.

قرار نیست به خاطر اشتباه آدم‌ها را کنار بزنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان درباره حضور افراد زاویه‌دار با مبانی انقلاب و نظام در پست‌های کلیدی و اینکه آیا او از این انتصابات خبر دارد، گفت: چیزی که شما می‌گویید فتنه، من با یک نگاهی در یک صف [به موضوعی] اعتراضی کرده‌ام، شما در صف دیگر اعتراض دیگری کردید؛ شما تصور می‌کنید حق با شماست، طرف مقابل تصور می‌کند حق با اوست. اینها تصورات است، هرکس تصور می‌کند حق با اوست. رئیس‌جمهور تاکید کرد: نگاه ما این است که همه در چارچوب چشم‌اندازی که رهبری تعیین کردند و سیاست‌های کلی‌ای که ابلاغ کردند عمل خواهیم کرد، اگر کسی در گذشته بر اساس نگاهی که شما دارید و شاید حق هم با شما باشد، می‌خواهد الان کمک کند و آدم توانمندی هم است، به او بگوییم چون در گذشته فلان موضع را اتخاذ کرده‌اید، چگونه می‌خواهیم وحدت کنیم و وفاق داشته باشیم؟ پزشکیان گفت: قرار نیست به خاطر اشتباه، آدم‌ها را کنار بزنیم. وفاق یعنی بپذیریم عیب‌هایی داشته‌ایم، این عیب‌ها را نادیده می‌گیریم، می‌خواهیم بر اساس قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل کنیم، اگر خلاف آن عمل کردند با آنها برخورد می‌کنیم.

جلوی پرونده‌سازی را می‌گیریم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی گفت: کرسی آزاداندیشی این نیست که اگر حرفی بزنیم ضد انقلاب شویم و ما را از پُست و شغلمان بیرون کنند. به دستور رهبر معظم انقلاب از کرسی‌های آزاداندیشی حمایت خواهیم کرد و جلوی پرونده‌سازی علیه منتقدان را خواهیم گرفت. اگر بلد نیستند جواب منتقد را بدهند، نباید منتقد را اخراج کنند، باید خود را اصلاح کنند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: در بررسی پرونده و برگرداندن دانشجویان اخراجی تاکید داریم. منظور این نیست که توطئه‌گر برگردد؛ توطئه‌گر باید توسط قوه‌قضائیه محاکمه شود.

مملکت برای عده‌ای خاص نیست

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف‌نیوز درباره ابرپروژه مورد نظر رئیس‌جمهور، گفت: ابرپروژه‌های مورد نظرم نرم‌افزاری و دیگری سخت‌افزاری است. آنکه نرم‌افزاری است، به وحدت و انسجام و وفاق ملی و ایجاد امید و مشارکت و دوباره به صحنه آوردن مردم برمی‌گردد تا جو ناامیدی که مردم تصور می‌کردند، مملکت برای عده‌ای خاص است و بقیه اگر خوش‌شان نیامد، بلند شوند، بروند، از این حالت خارج شوند. این‌گونه نیست که تصور کنیم عقل کل ما هستیم و بقیه اگر خوش‌شان نیامد، نباشند؛ البته این چیزی است که حل کردنش به این راحتی نیست و بحث‌های نرم‌افزاری از سخت‌افزاری پیچیده‌تر است؛ تغییرات نرم‌افزاری باید خود را در اندیشه و رفتار نشان دهد و تغییر رفتارها بعضا به دهه‌ها می‌رسد.

با اصلاح ناترازی‌ها «شق‌القمر» کرده‌ایم

پزشکیان درباره رانت، فساد، رشوه، زمین‌خواری و قاچاق نیز گفت: عده‌ای را مسوول بررسی آنها کرده‌ایم و شنبه در این خصوص جلسه داریم. البته وقتی نایب‌رئیس مجلس بودم، این مباحث را پیگیری می‌کردم. او یادآور شد: اگر بتوانیم کد ملی، کد پستی و کد زمین و ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را به هم وصل کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به راحتی جنسی را قاچاق کند یا نمی‌تواند به راحتی رشوه بگیرد یا در حساب خویشاوندانش واریز کند. چون سیستم کاملا یکپارچه است و امکان تخلف وجود ندارد. اگر بتوانیم زیرساخت‌های حمل‌ونقلی را چنان ایجاد کنیم که به هم متصل شوند و ناترازی‌ها را اصلاح کنیم، «شق‌القمر» کرده‌ایم.

مشکل مناطق محروم را حل می‌کنیم

 پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جام‌جم در مورد موضوع عدالت و ایجاد توازن بین مدارس دولتی و خصوصی، گفت: روند اصلاح بسته به هدف، نیاز به زمان دارد. قابل قبول نیست که افراد مناطق محروم نتوانند رشد کنند و به دانشگاه بروند و افرادی که با پول و مدارس ویژه بالا می‌آیند تمام کرسی‌ها را بگیرند. وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم همراه با قرارگاه خاتم، بنیاد مستضعفان و چند نهاد زیرنظر مقام معظم رهبری، با حرکت بسیجی برای تمام شهرهایی که منطقه محروم هستند و مدرسه ندارند برنامه‌ریزی کنیم و این مشکل را در عرض یک‌سال حل کنیم.

نظارت بر اجرای برنامه هفتم در هر وزارتخانه

رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار خانه ملت که پرسید «با توجه به مصوبه مجلس در خصوص کمیته راهبری برنامه توسعه، این کمیته چه زمانی تشکیل خواهد شد؟» گفت: قانون برنامه برای هر وزارتخانه بند به بند مشخص و دستورالعملی به وزرا ابلاغ شد و قرار است نماینده‌ای از برنامه‌وبودجه برای نظارت حضور داشته باشد. او افزود: قرار است قانون برنامه مرتبط به هر وزارتخانه و معاونت مربوطه براساس ابزار تعیین شده چارچوب کاری را تعیین و گزارش دهد و در این گزارش قرار است بگوید که کدام بند قانون قابل اجراست و کدام بند قابل اجرا نیست. در همین ابتدا به مجلس اعلام کنیم که این بندها به این دلایل قابل اجرا نیست، چهار سال دیگر نیایید و بگویید اجرا نکرده‌اید.

رفع فیلترینگ را پیگیری می‌کنم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار عصر ایران درباره رفع فیلترینگ پیام‌رسان‌ها، گفت: در حال نوشتن برنامه‌ای هستیم که بتوانیم با جریانات ذی‌ربط، درباره این روند مذاکره کنیم و موضوع در دستور کار است و پیگیر جمع‌بندی آن در شورای عالی امنیت ملی هستیم.

رفع حصر

پزشکیان درباره رفع حصر نیز گفت: مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم، ولی دیگر نباید با نظام درافتاد. وی تاکید کرد: دیگر چه کار باید می‌کردیم. همین قدر که یک قدم برداشته شد، خوب است. آن قدم را هم بگذارید، باشد.

پیگیری گشت ارشاد

پزشکیان درپاسخ به سوالی درمورد گشت ارشاد نیز گفت: قرار نبود اذیت کنند. پیگیری می‌کنیم ادامه ندهند. وی درپاسخ به پرسش دیگری در این زمینه نیز گفت: گشت ارشاد را پیگیری می‌کنیم و دادستانی هم اعلام کرد که حق برخورد ندارند.

سامان‌دهی اتباع در شورای امنیت

رئیس‌جمهور در مورد سامان‌دهی اتباع نیز گفت: برای سامان‌دهی اتباع افغانستانی، 3 جلسه در شورای امنیت برگزار شده است؛ برخی از این اتباع مجاز هستند و برخی غیرقانونی وارد شده‌اند که نوع برخورد با آنها متفاوت است. ما با هم برادریم، ولی مراعات چارچوب بین دولت‌ها لازم است. چارچوب قانونی بین کشورها باید نوشته شود. درحال بازگرداندن اتباع غیرقانونی به صورت محترمانه هستیم.

پرداخت بخشی از بدهی بازنشستگان

پزشکیان همچنین از پرداخت بدهی بازنشستگان خبر داد و گفت: مقداری از بدهی بازنشستگان پرداخت شده است. مبلغ بدهی ما به آنها بیش از 70 همت است. اما کل آنچه در قانون آمده 20 همت است؛ درحال پیدا کردن منبع برای پرداخت مازاد آن هستیم.

قرارداد 25ساله با چین نیازمند عملیاتی شدن

بخش دیگری از نشست خبری پزشکیان به سیاست خارجی اختصاص داشت. او در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون مرکزی چین CCTV درباره رابطه ایران با این کشور گفت: بیشتر ارتباطات ما با چین، روسیه و کشورهای همسایه است. وی افزود: کاری که چین در ارتباط با میانجی‌گری میان ما و عربستان سعودی برای حل مشکلات انجام داد، قدم بزرگ برای هماهنگی در منطقه است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه موافقت‌نامه مشترک 25ساله ایران و چین، نیازمند عملیاتی شدن است، گفت: به‌عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آن چیزی که نوشته شده و قرار بود اجرا شود، دلیل اجرا نشدن آن را بررسی کنیم تا اجرایی و عملیاتی شود.

ایران از نوع موشک هایپرسونیک انصارالله ندارد

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه کارشناسان بر این باورند که ایران موشک‌های هایپرسونیک به انصارالله یمن داده است، گفت: رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر انجام خواهد شد، موشک چطور به آنجا رفته و آنها ندیده‌اند. ما در ایران از نوع موشک هایپرسونیک که انصارالله یمن علیه اسرائیل به کار گرفته است، نداریم. وی افزود: اینکه یمنی‌ها توان مقاومت پیدا کرده‌اند، کار یک روز، یک هفته و یک سال و دو سال نیست. به‌دست آوردن این تکنولوژی در یک سال جنگ نیز غیرممکن است. اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به یکدیگر کمک می‌کنیم، به اسرائیل که نسل‌کشی می‌کند اعتراض می‌کنیم و نگاه مشترکی داریم. پزشکیان تاکید کرد: غرب می‌داند که ایران اصلا نمی‌تواند موشک به یمن ارسال کند؛ ما قدرت موشک داریم؛ اما به یمن موشک نمی‌دهیم. یمن قبل از جنگ، تکنولوژی ساخت موشک را یاد گرفته بود و تولید می‌کرد.

تقویت ارتباط با کشورهای اسلامی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین درخصوص سفر ولیعهد عربستان به تهران گفت: باور و اعتقاد من این است که ما با هم برادریم، چرا باید با هم رفت و آمد نداشته باشیم، چرا باید با هم اختلاف داشته باشیم. هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک‌تر کند، من شخصا از آن استقبال می‌کنم. او در پاسخ به سوال دیگری درباره رابطه با ترکیه نیز گفت که حتما به ترکیه خواهم رفت و دعوت خواهیم کرد که مقامات و سرمایه‌گذاران و دانشگاهیان ترکیه به ایران بیایند.

ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس24 مبنی براینکه درباره رفع تحریم‌ها چگونه می‌خواهید از سد تحریم‌های بین‌المللی ناشی از تحریم‌های مستقیم آمریکا علیه ایران و اقتصاد کشور عبور کنید، گفت: ما باید با هم تعامل داشته باشیم. کسی که نمی‌خواهد ما با هم تعامل کنیم قدرت‌های جهانی هستند. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، آنها هستند که ما را تهدید می‌کنند. وی افزود: در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم تا بتوانیم بمانیم. ما برای حفظ امنیت مردم و کشورمان نیاز به قدرت دفاعی داریم. ما با هیچ کشوری دعوا نداریم.

دوست نداریم کسی به ما زور بگوید

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودی درباره رابطه ایران و روسیه و سفرش به این کشور، با بیان اینکه این‌گونه نیست که اگر با دنیا گفت‌وگو، صلح و معامله کنیم، دوستانمان را فراموش کنیم، گفت: مطمئن هستم اگر با کشورهای بریکس و منطقه‌ای تعامل کنیم، تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که بر ما تحمیل می‌کنند، نخواهد توانست اثرگذار باشد. رئیس‌جمهور گفت: دوست نداریم با دیگران اختلاف و قطع رابطه کنیم؛ اما دوست هم نداریم کسی به ما زور بگوید و زیر بار زور برویم.

آمریکایی‌ها برادری خود را ثابت کنند

وی همچنین درباره سفر قریب‌الوقوع خود به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در حال برنامه‌ریزی سفر آمریکا هستیم و باید خود را برای حضور موثر در این نشست آماده کنیم تا بتوانیم از حقوق مردم کشورمان دفاع کنیم؛ چرا که ما صلح‌طلب هستیم نه جنگ‌طلب. رئیس‌جمهور درباره احتمال دیدارش با رئیس جمهور آمریکا نیز تصریح کرد: آنها باید برادری خود را ثابت کنند تا ببینیم به تعهداتشان پایبند هستند یا نه؛ چون آنها همه راه‌ها را روی ما بسته‌اند. آمریکایی‌ها باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند؛ ما دور کشور آنها پایگاه نزدیم و آنها را تحریم نکردیم، بلکه ما با مردم آمریکا برادریم.

site copy
صبا طاهریان / دنیای اقتصاد 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان