مدرس حوزه علمیه خواهران:

نظریات دینی در دفاع از زنان قدرت‌مندتر از فمینیسم است/ خانواده‌زدایی در غرب

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی حوزه خواهران با بیان اینکه غرب خانواده‌زدایی و فردگرایی را محور خود قرار داده است، تاکید کرد: نظریات دینی در دفاع از زنان قدرت‌مندتر از نظریات فمینیستی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه خواهران سوم شهریورماه در جمع فعالان فرهنگی اسپانیا به تبیین دیدگاه‌ها و فعالیت‌های مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه خواهران در حوزه مطالعات زن و خانواده پرداخت.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تغییر سیاست‌های جمعیتی در ایران گفت: در دهه شصت به دلیل انفجار جمعیت تصمیم گرفته شد که سیاست‌های کنترل جمعیت به کار گرفته شود و این سیاست‌ها خیلی خوب توانست رشد جمعیت را کنترل کند؛ یعنی کاری که شاید 50 سال طول می‌کشید، در 10 سال رخ داد و شرایط جدیدی را برای کشور رقم زد.

وی افزود: اکنون با توجه به شرایط، نیاز نیست این روند پی گرفته شود و این سیاست مدتی است مورد تجدیدنظر قرار گرفته تا ایران در سال‌های آینده با مشکل مواجه نشود.
علاسوند درباره ناتوانی در بارداری و راه‌های درمان گفت: راه‌های زیادی برای رفع ناباروری وجود دارد که از لحاظ قانونی هم مشکلی ندارد. یکی از آن‌ها رحم اجاره‌ای و اهدای جنین است و فقها به آن اجازه داده‌اند.

عضو هیئت علمی حوزه خواهران تصریح کرد: در مواردی هم خانواده‌هایی هستند که اصلا بچه‌دار نمی‌شوند و با فرزندخواندگی مشکل خود را حل می‌کنند که البته به لحاظ قانونی اشکالی ندارد، ولی در باب محرمیت و ارث و برخی مسائل باید پی‌گیر راه‌کارهای شرعی باشند.
کارشناس حوزه زن و خانواده در بحث فمینیسم و نگاه دین در این باب تصریح کرد: در غرب هر کسی از زن دفاع کند فمینیست محسوب می‌شود، درحالی که در نگاه دینی این‌گونه نیست. نظریه‌های دینی در دفاع از زن قدرت‌مندتر از نظریه‌های فمینیسم است و مشکل این‌جاست که اسلام در برخی کشورها آن‌چنان‌ که باید شناخته نشده است.
وی اضافه کرد: شعار جدی فمینیست‌ها در همه گرایش‌ها برابری مطلق زن و مرد است؛ برابری در زمینه حقوق، فرصت‌های شغلی و فعالیت‌های مختلف حوزه اجتماعی که این نکته آخر در اسلام مورد پذیرش است، ولی در زمینه‌های دیگر نقد وارد است.

وی تاکید کرد: دین اسلام دین برابری است، برابری در جایگاه انسانی، ارزشی و اخلاقی. زن انسان است و ما انسان درجه یک و دو نداریم. مقامات انسانی زن و مرد مساوی است، فقط برخی ارزش‌های اخلاقی زن مثل حیا و عفت در زن و مرد مساوی نیست.
علاسوند با بیان اینکه فمینیست‌ها تلاش کرده‌اند این دو را مساوی قرار دهند اما شکست خوردند، افزود: در عرصه حقوق نیز در چند اصل مثل ارث و دیه تفاوت وجود دارد که منشأ این تفاوت‌ها خانواده است. اسلام خانواده‌گراست و بر اساس تعیین تکالیف زن و مرد حقوق آن‌ها تعیین می‌شود. جهان هم کم‌کم در حال پذیرش این مطلب حرکت می‌کند. در یک اجلاس جهانی از مضرات اشتغال زنان صحبت شد و گفته شد ما برابری مطلق را قبول نداریم.
علاسوند با اشاره به نظریه جنسیت و مطرح شدنش از دهه 60، اظهار کرد: این‌که تنها تفاوت زن و مرد در بارداری است، از نظریه جنسیت نشئت گرفته است. این‌ها تا این اندازه پیش رفتند که مادری را یک نقش اجتماعی تعریف کردند نه یک نقش فردی و با تقسیم کار بر اساس جنسیت مخالف‌اند.
وی در ادامه گفت: در اسلام سه نقش مادری، همسری و خانه‌داری برای زن قرار داده شده است و تنها نقشی که واجب است، همسری است. بر مرد پدری واجب است، ولی برای زن مادری واجب نیست. علاسوند تصریح کرد: زنان در ایران با وجود واجب نبودن نقش مادری و نیز خانه‌داری آن را انجام می‌دهند و این به جهت اندیشه آخرت‌گرایانه‌ای است که در این تفکر وجود دارد و توصیه‌های اخلاقی و ارزشی اسلام در این زمینه، به این امر کمک کرده است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان این‌که تعریف خانواده در نظام حقوقی کلاسیک غرب به واقعیت نزدیک‌تر بوده است، تأکید کرد: امروزه در غرب خانواده‌زدایی صورت گرفته و شرایط به‌گونه‌ای شده است که خانواده مورد تمسخر قرار می‌گیرد و فردگرایی ترویج می‌شود. اگر خانواده‌ای هم باشد، فضای سرد بر آن حاکم است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر