بررسی نقش اجتهاد گروهی در پرداختن به مسائل مستحدثه در «فقه المقارن»

گروه حوزه‌های علمیه: شماره‌های چهارم و پنجم مجله عربی «الفقه المقارن» که از سوی مرکز تجدید الدراسات در لبنان چاپ و انتشار می‌یابد، با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) دو هیئت مشورتی و تحریریه این مجله از علما و شخصیت‌هایی از مذاهب مختلف شیعه، سنی، زیدی و اباضی و شخصیت‌هایی از مصر، عراق، سعودی، قطر، سوریه، ایران، عمان، یمن، الجزایر و تونس تشکیل شده است.
دو شماره اخیر این مجله از دو بخش «روش‌های تطبیقی در استنباط احکام نوپیدا و رخدادها» و «مطالعات تطبیقی» تشکیل شده و تعدادی از علما و شخصیت‌های دانشگاه از کشورهای مختلف در این بخش  قلم زده‌اند.
در بخش روش‌های تطبیقی، مقالاتی با عناوین نقش خصائص شریعت در بازنگری روش فقهی و بازتطبیق آن، ضوابط توصیف فقهی نسبت به مسائل مستحدثه، روش‌های مطالعه در مسائل مستحدثه در مذاهب اسلامی، روش اصولی علمای زیتونه در استنباط احکام مسائل معاصر و نقش اجتهاد گروهی در پرداختن به مسائل مستحدثه از ناحیه شرعی و راه‌های تحول بخشی به آن و تدرج در اوامر و نواهی تالیف شده است.
همچنین در بخش مطالعات تطبیقی، مقالاتی از جمله بررسی پدیده تکفیر در فقه اباضی، قتل ترحمی، قلمرو شفعه: بحثی مقارن بین شریعت اسلامی و قانون معاملات مدنی امارات، وصیت عقد یا ایقاع؛ مطالعه‌ای تحلیلی به چاپ رسیده است.

یادآور می‌شود، توزیع این مجله که با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر می‌شود، در اکثر کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر