
اعظم ترابی، نویسنده این پایاننامه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: پایاننامه مذکور توسط اینجانب در سطح سه حوزه علمیه خواهران در کاشان تالیف شده که روز پنجشنبه، اول آبان ماه با داوری حجتالاسلام والمسلمین رضانژاد، از استادان حوزه علمیه در استان قم دفاع شد و حججاسلام ساویز و اصولی به ترتیب به عنوان استاد راهنما و مشاور این پایاننامه حضور داشتند.
وی با بیان اینکه این پایاننامه را با نمره 19 دفاع کرده است، تصریح کرد: پایاننامه بنده از چهار بخش تشکیل شده که بخش اول، کلیات و تعاریف و ...؛ بخش دوم، مبانی نظری و اصول موضوعه، بخش سوم؛ تاثیر توحید ربوبی در زندگی فردی و بخش چهارم نیز توحید ربوبی در زندگی اجتماعی است که هر کدام از آنها نیز از زیرموضوعاتی درست شدهاند.
استفاده از 150 تفسیر شیعه و سنی/ نوآوری پایاننامه
ترابی با بیان اینکه در تالیف این پایاننامه از 150 تفسیر شیعه و سنی بهره برده، در پاسخ به این سؤال که چه نوآوری در این پایاننامه داشته است، اظهار کرد: به نظر من انتخاب خود این موضوع به تصریح استادان مشاور و راهنما و مخصوصا استاد داور نوآوری داشته است، زیرا مسئلهمحور است.
وی افزود: من از ابتدا قصد داشتم بر روی موضوعات علمی از دید قرآن کار کنم، اما یکی از استادان نظرش این بود که موضوعات علمی متغیر هستند و ممکن است نتیجه علمی در طول چند سال عوض شود اما موضوع اعتقادی مانند توحید ربوبی همیشه موضوعی زنده است.
وی تاکید کرد: توحید ربوبی تاثیر بسیار زیادی بر زندگی فردی و اجتماعی دارد و با وجود اینکه موضوع توحید در منابع باید مورد توجه باشد، اما توحید ربوبی به مقدار بسیار کمی در برخی تفاسیر مورد توجه قرار گرفته بود و این جای تعجب دارد که چطور مطلب به این مهمی کمتر در تحقیقات بررسی شده است.
نفی توسل؛ نتیجه بیاعتقادی به توحید ربوبی است
ترابی با بیان اینکه شیطان براساس بی اعتقادی به توحید در ربوبیت تشریعی دچار عصیان شد، گفت: تساهل و تسامح یا گرفتار شدن به برخی اعتقادات مانند شرک دانستن توسل به ائمه(ع) نتیجه کمرنگ شدن اعتقاد به توحید ربوبی یا بیاعتقادی به آن است که امروز وهابیت به آن گرفتار شدهاند و من در بخش پایانی این پایاننامه به این بحث پرداختهام.
طلبه سطح سه حوزه عنوان کرد: موضوع توحید ربوبی و تبیین درست آن در زندگی فردی و اجتماعی کاربرد فراوانی دارد و بسیاری از مشکلات امروز جامعه نتیجه کم بودن این نوع اعتقاد است.
وی در تعریف توحید ربوبی گفت: توحید ربوبی یعنی اعتقاد به اینکه تدبیر حیات و کون و از جمله انسان همه به دست خداست و اینکه مصیر انسان در حیات و زندگی به سوی اوست و این نوع توحید اعم از تشریعی و تکوینی قسمتی از اولین اصل دین است.
ترابی اظهار کرد: براساس این تعریف، تدبیر و اداره امور جهان هستی تنها از آن خالق یکتاست و در نتیجه جهان یک لحظه هم نمیتواند بدون هماهنگی باشد.
نفی نظریات انحرافی در توحید ربوبی
وی تاکید کرد: با این نوع تبیین از توحید ربوبی دو نظریه «خدای ساعتساز لاهوتی» و «خدای رخنهپوش» که نیوتن هم به آن معتقد بود نفی میشود، زیرا این دو نظریه تنها به خالقیت خدا مبتنی است و ربوبیت او را منکر شدهاند.
ترابی به بخشی از آثار و پیامدهای اعتقاد به توحید ربوبی نیز اشاره کرد و افزود: حسادت، مهمترین نتیجه بی اعتقادی به توحید ربوبی در ساحت فردی و استقامت ملت در برابر دشمنان، مهمترین نتیجه اعتقاد به آن در ساحت اجتماعی است.
عوامل رزق آسان
وی با بیان اینکه در این اثر، تاثیر اعتقاد به توحید ربوبی بر فرهنگ، سیاست و اقتصاد، در ساحت اجتماعی بررسی شده است، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در این پایاننامه در بحث اقتصاد به آن پرداختهام، عوامل و علل رسیدن به رزق و روزی آسان و فراوان و ضرورت واسطهگری در آن است که بر این موضوع تاکید شده که اطاعت و عبادت در کنار ایمان به توحید ربوبی یکی از عوامل مهم در رزق آسان و فراوان است و موید آن نیز ایه 31 سوره احزاب است ضمن اینکه تاکید کردهام که واسطهگری در رزق ربوبی لازم است.
وی تاکید کرد: کسی که خود را به عنوان خلیفه ربوبی در طول خدا میشناسد و باعث میشود که از رزق و روزی الهی بخشی هم به دیگران برسد ناشی از اعتقاد وی به توحید ربوبی است.