اگرچه احتمالاً واقعیت دارد که جتهای جنگنده آمریکایی مانند F-35 و F-15EX بسیار گرانتر از همتایان روسی خود هستند، نسخههای آمریکایی ساعات پروازی بسیار بیشتری نیز دارند (و همچنین قابلیتهای پیشرفته دیگری که در جتهای روسی دیده نمیشود).
به گزارش روزیاتو، ساعتهای کوتاهتر پرواز جتهای جنگنده قدیمیتر شوروی و روسیه تا حدی همان دلیلی است که به ادعای دیفنس نیوز باعث شده تا ناوگان جتهای جنگنده نیروی هوایی روسیه از آغاز تهاجم این کشور به اوکراین حدود 25 درصد کوچکتر شده است (بیشتر به دلیل فرسودگی).
جنگندههای نسل پنجم نیروی هوایی آمریکا و روسیه
F-35 با عمر عملیاتی 8،000 ساعت پرواز طراحی شد (همانند F-22 Raptor Raptor). با این حال، آزمایشهای شبیهسازیشده برای F-35A نشان میدهد که طول عمر واقعی آن احتمالاً بسیار بالاتر است – شبیه سازیها نشان میدهد که این جنگندههای 24،000 سساعت استفاده عملیاتی دارد. بدنه هواپیما برای 16،000 ساعت پرواز (2 برابر طول عمر خود) شبیه سازی شد، اما این بدنهها قبل از 24،000 ساعت (یا 3 برابر طول عمر) هیچ نشانهای از فرسودگی را نشان ندادند.
طبق گزارش ها، جنگنده جدید و ظاهراً نسل پنجمی Su-57 جدید تا 8،500 ساعت طول عمر دارد (منابع دیگر میگویند 7،000 ساعت). اتفاقاً، روسیه ظاهراً به اولین کشوری تبدیل شد که یک جنگنده نسل پنجم را در نبرد از دست میدهد، بعد از اینکه پهپادهای اوکراینی به یکی از این جنگندهها در روی زمین آسیب رساندند یا آن را منهدم کردند.
جنگندههای نسل چهارم نیروی هوایی آمریکا و روسیه
F-16 Fighting Falcon در مقابل MiG-29 Fulcrum
در حالی که روسیه ممکن است مجبور شود جتهای روسی/شوروی را از خط مقدم نبرد در اوکراین بیرون بکشد، زیرا ساعات مجاز پرواز با آنها به سرعت در حال به پایان رسیدن است، F-16های طراحی شده توسط ایالات متحده (اما تولید محلی در اروپا) با ساعات پروازی باقیمانده زیادی به اوکراین اهدا میشوند. F-16های اورجینال برای 8،000 ساعت عملیاتی طراحی شده بودند. به ادعای لاکهید مارتین، آخرین نسخه F-16 (نسخه Block 70/72) عمر طراحی 12،000 ساعتی دارد.
در حالی که F-16 Block 70/72 جدید با 12،000 ساعت پرواز عرضه میشود، لاکهید اعلام کرده است که میتواند طول عمر جنگندههای قدیمی نسخه F-16C/D Block 40/52 را از 8،000 به 12،000 ساعت افزایش دهد.
استفاده مورد انتظار از 8،000 ساعت پرواز:
سالانه: 200 ساعت
هفتگی: 4 ساعت
سن: 40 سال (زمان صلح)
“Block 70/72 دارای عمر ساختاری توسعه یافته پیشگامانه تا 12،000 ساعت است – بیش از 50 درصد بیشتر از هواپیماهای F-16 تولید قبلی. این به معنای یک جت بسیار قابل اعتماد و قابل تعمیر و نگهداری ساده با حداقل 40 سال عمر مفید برای اکثر نیروهای هوایی، بدون هیچ گونه تعمیرات سازهای طولانی مدت در تمام طول عمر است.» – لاکهید مارتین
MiG-29 Fulcrum همتای F-16 در دوران جنگ سرد بود. اما در حالی که F-16 در حال خدمت است، MiG-29ها در حال رسیدن به پایان خدمت خود هستند. آنها فقط با عمر مفید 2،500 ساعت (حدود 20 سال) طراحی شدند. ارتقاء در اواسط حیات میتواند تا 50 درصد ساعات پروازی را افزایش دهد. نسخه مخصوص نیروی دریایی به نام MiG-29K دارای عمر مفید 6،000 ساعت است. Jetify مدعی است که طول عمر MiG-29 Fulcrum را میتوان تا 4،000 ساعت پرواز افزایش داد.
خانواده F-15 Eagle در مقابل خانواده Su-27/34/30/35 Flanker
مدلهای اولیه F-15C/D در ابتدا برای طول عمر 4،000 ساعته طراحی شده بودند، اما این زمان به 8،000 یا 9،000 ساعت افزایش یافت. جدیدترین نوع F-15 به نام F-15EX Strike Eagle II است که دارای 20،000 ساعت عمر مفید است.
جنگندههای روسی ساعات پروازی بسیار کمتری دارند. Su-30MKI و Su-35S هر دو دارای 6،000 ساعت پرواز هستند، در حالی که Su-34 Fullback نیز احتمالاً در این محدوده قرار دارد.
در حالی که هواپیماهای قدیمی روسی در حال به پایان رساندن ساعات پروازی خود هستند، این کشور باید به ناوگان محدود Su-34/30/35 خود متکی باشد. اما این نه تنها فشار بیشتری بر ساعت پرواز این جنگندهها وارد میکند، بلکه احتمال سرنگونی آنها را نیز افزایش میدهد (تلفات به ویژه در این هواپیماهای جدیدتر زیاد است). اگر چه تولید همچنان ادامه دارد، اما تحویلهای جدید کم است، حدود 6 تا 10 فروند برای Su-34 در سال. هواپیماهای قدیمی شوروی که هنوز در نیروی هوایی روسیه در خدمت هستند، معمولاً ساعات پرواز کمتری دارند.
F-111 Aardvark در مقابل Su-24 Fencer
به ادعای Key Military، جنگنده-بمب افکن Su-24 Fencer (یک نسخه بال شیب دار معاصر با F-111 Aardvark بازنشسته با عمر توسعه یافته حداقل 6،000 ساعت) در ابتدا به 2،200 ساعت پرواز و 25 سال خدمت محدود شده بود. با این حال، Su-24M/MR روسیه این مدت را به 3،000 ساعت پرواز افزایش داد (ساعات پرواز آن ممکن است کمی بیشتر نیز قابل افزایش باشد).
دیگر جتهای جنگنده
جنگنده F/A-18C/D Hornet دارای طول عمر اورجینال 8،000 ساعتی بود، اما میتوان این عدد را تا 10،000 ساعت افزایش داد، در حالی که Super Hornet با 6،000 ساعت عرضه شد، اما این عدد به 7،500 ساعت ارتقا یافت.
سایر جتهای جنگنده (ساعات پرواز تقریبی):
خانواده F/A-18: بین 6،000 تا 10،000 ساعت
یوروفایتر تایفون: 6،000 ساعت
داسو رافال: 7،000 ساعت
ساب گریپن: 8،000 ساعت
جتهای غربی دیگر مانند Eurofighter Typhoon، Dassault Rafale و Saab JAS 39 Gripen به ترتیب دارای عمر طراحی 6،000، 7،000 و 8،000 ساعت هستند. انتظار میرود که جتهای جنگنده سالانه حدود 200 ساعت (حدود 4 ساعت در هفته) پرواز کنند، بنابراین 8000 ساعت پرواز به معنای حدود 40 سال عمر است. شرایط زمان جنگ معمولاً استفاده از ساعات پرواز را به شدت سرعت میبخشد و به طور قابل توجهی تاریخ بازنشستگی را جلو میاندازد.