ماهان شبکه ایرانیان

رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع):

المیزان بر خلاف برخی تصورات توجه زیادی به روایات داشته است

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) با بیان اینکه علامه طباطبایی در المیزان به روایات زیادی استناد کرده است، گفت: المیزان برخلاف تصور برخی، تفسیر قرآنی صرف نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) 24 مهر در یازدهمین پیش همایش بررسی دیدگاه‎های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که در دارالحدیث قم، برگزار شد، گفت: عده‏‎ای المیزان را کتابی در مقابل حدیث بیان می‏‎کنند در حالی که در المیزان 530 بحث روایی مشاهده می‎شود.
وی افزود: در خصوص استفاده علامه از روایات می‎‌توان گفت از تفسیر عیاشی 682 مورد، البرهان 98 و از نورالثقلین 13مورد استفاده شده است و ایشان 703 مورد نیز از کافی نقل کرده‎اند.
رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: ایشان حتی از منابع اهل سنت نیز غافل نبودند و در محدوده احادیث اهل سنت هزار و 103 مورد از الدر المنثور در المیزان استفاده شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه سی سال از ارتحال علامه می‎گذرد ولی وجود و شخصیت و اندیشه‎های ایشان هر روز تازه‎تر می‎شود و المیزان هنوز بهاری مانده است و این اثر فاخر قرآنی افتخار جهان تشیع است.
مسعودی بیان کرد: برخلاف آنچه که برخی می‎پندارند که المیزان قرآنی صرف است و با حدیث بیگانه است، ولی باید گفت که المیزان سرچشمه گرفته از قرآن و حدیث است.
وی تصریح کرد: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بانی این حرکت بزرگ علمی در کشور شد و این حرکت با همکاری مراکز علمی کشور در قالب یک همایش فاخر برگزار خواهد شد.
رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) با اشاره به حضور دارالحدیث در این مراسم گفت: موسسه با دو بازوی پژوهشکده و دانشکده قرآن خود در این همایش به مشارکت پرداخته است و از جمله فعالیت‎های مشترک می‎توان به حضور جدی در برگزاری پیش همایش یازدهم اشاره کرد.
مسعودی یادآورشد: با همکاری فعالان بخش‎های مختلف آنچه در این نشست‎ها ارایه می‎شود مکتوب شده و به علاقه‎مندان به فرهنگ قرآن و عترت ارایه خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان