مهاجرنیا:

شورای عالی حوزه با ایجاد انجمن فلسفه موافقت کند/ ۵ انجمن در صف صدور مجوز

گروه حوزه‌های علمیه: مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه ۵ انجمن در صف صدور مجوز هستند، از شورای عالی حوزه خواست تا با صدور مجوز انجمن علمی فلسفه موافقت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: 5 انجمن علمی درخواست مجوز کرده‌اند که مجوز آنان در کمیسیون انجمن‌ها مورد تایید قرار گرفته است، ولی هنوز مجوز نهایی آن ابلاغ نشده و در صف صدور مجوز قرار دارند.

فعالیت بیش از 20 انجمن علمی در حوزه

وی با بیان اینکه با اخذ مجوز این انجمن‌ها مجموعه انجمن‌ها بالغ بر 20 عدد خواهد شد، اظهار کرد: یکی از این انجمن‌ها، انجمن فلسفه است که چندسال قبل ما دیداری با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتیم و ایشان فرمودند که چرا انجمن فلسفه ندارید و ما هم گفتیم چون مجمع عالی حکمت در قم هست، نیازی به آن ندیدیم.

وی افزود: رهبری فرمودند که مجمع کار خود را دارد و شما هم انجمن فلسفه را راه‌اندازی کنید. البته توصیه ایشان ارشادی و پیشنهادی بود و ما هم متعاقب آن راه‌اندازی انجمن را پیگیری کردیم، اما از آنجا که شورای عالی حوزه نیز باید با تاسیس آن موافقت کند، این موضوع در شورای عالی مانده است و خواستار آن هستیم تا این مسئله در شورای عالی بررسی و تصویب شود.

مهاجرنیا تصریح کرد: انجمن تبلیغ، رسانه و ارتباطات اسلامی، انجمن زبان‌شناسی و ترجمه، انجمن اخلاق و عرفان اسلامی و انجمن فقه انجمن‌های جدیدی است که درخواست مجوز داده‌اند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه اظهار کرد: انجمن فقه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا جمع زیادی از استادان تراز اول حوزه موسس آن هستند، ولی هنوز این انجمن هم به صورت رسمی تشکیل نشده و مجوز فعالیت دریافت نکرده است.

وی با بیان اینکه انجمن بانوان هم سه سال است درخواست مجوز کرده، عنوان کرد: مجوز این انجمن هم هنوز صادر نشده است.

دلایل عدم موافقت با انجمن بانوان

وی در پاسخ به این سؤال که چرا مجوز این انجمن‌ها به طول کشیده است، گفت: مجوز انجمن‌ها در شورای اعطای مجوز براساس ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی که صدور مجوزها را بر عهده خود حوزه گذاشته است، صورت می‌گیرد، اما عدم موافقت با برخی از این مجوزها به دلایلی مانند این است که مثلا انجمن بانوان تبلیغ صنفی و غیرپژوهشی است.

دانش‌بنیان بودن فعالیت انجمن‌های علمی

وی با تاکید براینکه فعالیت انجمن‌ها علم‌محور و براساس نقشه جامع علمی و هندسه علوم اسلامی است، بیان کرد: کار انجمن‌ها دانش‌بنیان است و صنفی و کار عملیاتی نیست، مگر اینکه دامنه فعالیت این انجمن‌ها تایید شود و انجمن‌های مانند فلسفه نیز منتظر تایید شورای عالی حوزه‌های علمیه است.

مهاجرنیا، مکان را یکی دیگر از مشکلات انجمن‌ها دانست و عنوان کرد: ما یک ساختمان چندطبقه با 16 انجمن داریم و سه هزار نفر عضو پیوسته و وابسته در آن تردد دارند و امکان گرفتن فضای جدیدی را هم نداریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر