ماهان شبکه ایرانیان

دود و دم واردات تنباکو در اقتصاد ایران

آمار‌های گمرک نشان می‌دهد واردات توتون و تنباکو به کشور در ۶ماهه ابتدا امسال ۴ هزار تن بیشتر از کل نیاز سالانه کشور به این محصول بوده است.

به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، آمار‌ها حاکی از آن است که استعمال دخانیات در کشور به سنین 9 و 10 سالگی رسیده است و روند نگران کننده‌تر آن است که گروه هدف هم بیشتر دختران نوجوان کشور هستند.
 
به گزارش فارس، آمار‌های گمرک نشان می‌دهد واردات توتون و تنباکو به کشور در 6ماهه ابتدا امسال 4 هزار تن بیشتر از کل نیاز سالانه کشور به این محصول بوده است.
 
آمار‌های گمرک از واردات 6ماهه کالا به کشور حاوی اطلاعات قابل تأملی از ورود انواع محصولات به کشور است. محصولاتی که بعضاً در حجم‌های بسیار زیاد و بالاتر از نیاز کشور وارد و نیاز به ارز در کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال در 6ماهه ابتدا امسال فقط 7125 تن توتون و تنباکو به ارزش 57 میلیون 601 هزار دلار از امارات به کشور وارد شده است. در این مدت 4569 تن از این محصول به ارزش 33 میلیون و 778 هزار دلار از کشور ترکیه، 311.7 تن به ارزش 2 میلیون 371 هزار دلار از کشور زیمباوه، 179 تن به ارزش یک میلیون 276 هزار دلار از کشور آرژانتین، یک هزار و 761 تن به ارزش 17 میلیون و 823 هزار دلار از کشور آلمان، 7 تن به ارزش 411 هزار دلار از کشور اوگاندا، 970 تن به ارزش 7 میلیون و 177 هزار دلار از کشور برزیل، 294 تن به ارزش یک میلیون و 710 هزار دلار از کشور بنگلادش، 264 تن به ارزش 3 میلیون و 211 هزار دلار از کشور سوییس، 318 تن به ارزش 888 هزار دلار از کشور روسیه، 43 تن به ارزش 292 هزار دلار از کشور فیلیپین، 145 تن به ارزش یک میلیون و 118 هزار دلار از کشور مالاوی و 848 تن به ارزش 5 میلیون و 150 هزار دلار از کشور چین از این کالا به کشور وارد شده است؛ بنابراین در مجموع 16 هزار و 906 تن توتون و تنباکو به ارزش 133 میلیون 173 هزار دلار به کشور وارد شده است.
 

رشد افسارگسیخته استعمال دخانیات

این میزان واردات طی 6 ماه ابتدا سال در حالی است که اخیراً علی‌اکبر فیضی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تنباکوی معطر و سنتی ایران رقم تقریبی میزان نیاز تنباکو کشور را 12 هزار تن عنوان کرد. وی همچنین میزان تنباکو تولید شده در کشور در 6 ماهه ابتدای امسال را 507 تن اعلام کرد و گفت که پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال هم تولید همین مقدار باشد. با این حال برآورد می‌شود تولید توتون در سال جاری نسبت به سال گذشته 62 درصد کاهش داشته باشد.
 
حسین فرشیدی، معاون بهداشت وقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور خردادماه امسال گفت که بیش از 50 هزار مرگ در سال ناشی از استعمال دخانیات در کشور رخ می‌دهد و میلیارد‌ها دلار نیز صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف مواد دخانی می‌شود.
 
همچنین به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، آمار‌ها حاکی از آن است که استعمال دخانیات در کشور به سنین 9 و 10 سالگی رسیده است و روند نگران کننده‌تر آن است که گروه هدف هم بیشتر دختران نوجوان کشور هستند.
 
در حال حاضر ایران عضو معاهده بین المللی کنترل دخانیات است که طبق آن باید کشت محصولات کشاورزی غذایی را جایگزین کشت توتون کند؛ اما آمار واردات نشان داد که برای کنترل دخانیات در کشور نگاه‌ها بیشتر از مزارع باید به سمت گمرکات باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان