ماهان شبکه ایرانیان

پایان‌نامه سطح سه «تفسیر آیات معاد در نهج‌البلاغه» دفاع شد

گروه حوزه‌های علمیه: پایان‌نامه سطح سه با عنوان «تفسیر آیات معاد در نهج‌البلاغه» در حوزه علمیه خراسان دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) این پایان‌نامه از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین علی غلامی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه خراسان در سطح سه دفاع شد.

وی درباره ضرورت تدوین این پایان‌نامه گفت: امروز شرایطی مشابه دوران امام علی (علیه السلام) است و به همین جهت می‌توان از فرمایشات ایشان بهره بیشتری برد.

وی با بیا ن اینکه بحث معاد در یک سوم قرآن کریم آمده است، اظهار کرد: نهج‌البلاغه نیز که در سایه قرآن و برگرفته از آن است در این زمینه اشاراتی دارد که در این پایان نامه در قالب کلیات، روش‌های تفسیری حضرت امیرالمومنین(ع) و آیاتی که حضرت علی (علیه السلام) به صورت مستقیم به آن اشاره داشته‌اند، ارائه شده است.

تدوینگر این پایان‌نامه با بیان اینکه امام علی (علیه السلام) در نهج‌البلاغه به صورت مستقیم به آیاتی مانند «انالله و انا الیه راجعون» اشاره کرده‌اند، اظهار داشت: برخی از مطالب نیز به صورت ضمنی و تطبیقی آمده است که در بررسی انجام شده، 22 مورد موضوعی به‌دست آمده است.

نقادی پایان‌نامه

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام حق‌پناه به عنوان استاد داور ضمن روان، خوب و قابل استفاده دانستن این پایان‌نامه، درباره عنوان آن ابراز داشت: با توجه به مطالب ارائه شده در این پایان‌نامه، باید دید که مراد از «تفسیر» عام معنای آن است که شامل تفسیر، استشهاد، ذکر، ارتباط و ... می‌شود و یا به معنی خاص تفسیر اشاره دارید؟.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر مراد از تفسیر، ارتباط معاد در قرآن و نهج‌البلاغه باشد، عنوان پایان‌نامه صحیح است اما اگر معنای خاص تفسیر مدنظر باشد، مطالب ارائه شده با آن همخوانی ندارد و پیشنهاد می‌شود در این پایان نامه کلمه «تفسیر» به «رابطه» تغییر کند.

داور این جلسه دفاعیه در ادامه به ذکر نکاتی درباره برخی اشتباه‌ها در ارائه آدرس منبع، کتابنامه و ... اشاره کرد و گفت: بیان تعداد جلد کتاب در کتاب‌نامه مرسوم نیست و بهتر است آن تعدادی که بیان شده حذف و یا برای تمام کتاب‌های ذکر شده، این کار انجام شود.

در ادامه این جلسه حجج اسلام و المسلمین ربانی بیرجند و خرقانی به عنوان اساتید راهنما و مشاور مطالبی بیان کردند و سپس این پایان‌نامه نمره عالی دریافت کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان