به گزارش ایسنا، احمد تویسرکانی در حاشیه افتتاح واحد ثبت اسناد و املاک واحد جدید لویزان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برای اجرای طرح کاداستر در کشور چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: کاداستر در سال 93 در قالب طرح در مجلس مطرح شد و سال 94 اجرایی شد و بنا بر این بود ظرف 5 سال کل کشور زیر پوشش این طرح قرار گیرد و درآمد ناشی از این طرح نیز صرف این طرح شود.
تویسرکانی ادامه داد: سازمان ها متعهد شده بودند تا اسناد و نقشه های مربوط به خود را ظرف مدت دو سال برای ثبت بفرستند، اما بعد از یک سال که از اجرایی شدن آن گذشت متاسفانه 42% از منابع اختصاصی ما حذف شد و در اختیار هلال احمر قرار گرفت که ٥ ساله بودن طرح کاداستر را به تعویق خواهد انداخت. دستگاههایی که باید اسناد خود را به ثبت ارایه میدادند تا کنون همه آن را تحویل ما ندادند. منابع لازم را پیگیری می کنیم و امیدوارم این اراده وجود داشته باشد تا این طرح اجرا شود. با دستگاه مختلف در حال رایزنی هستیم تا موانع مرتفع شود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با جدایی سازمان ثبت از قوه قضاییه گفت: ثبت از 106 سال قبل در کنار دادگاهها و دادگستریها ایجاد شد و از همان ابتدا ثبت اسناد جزء تفکیک ناپذیر از قوهقضاییه بود. نقش سازمان ثبت نقش انکار ناپذیری است. امروز 1500 نفر از قضات کشور با سازمان ثبت همکاری می کنند، همواره مدیریت ثبت با قضات عالی رتبه بود، از لحاظ عملکردی ثبت نشان داده که پیشرو فعال است و هیچ دلیل و توجیهی ندارد که حرکت پویای سازمان را به هم بزنیم و از حرکت باز بداریم. امیدواریم مثل دفعه قبل که مخالفت شد نمایندگان اجازه ادامه فعالیت در کنار دستگاه قضایی را بدهند. اجازه دهیم این بخش به کار خود ادامه دهد و اگر توانی هست آن را معطوف به دستگاه هایی کنند که دارای مشکل هستند تا مشکلات را حل کنند.
وی ادامه داد: یک بخشی از نیروی انسانی ما در بیش از 7000 دفترخانه و 430 واحد ثبتی کار دفترنویسی و خلاصه نویسی از دفاتر اسناد رسمی و اسناد مالکیت را انجام می دادند. 10000 نیرو در دفتر اسناد رسمی و 1300 نفر در اداره ثبت دفتر نویسی می کردند، اینها با حذف دفاتر دست نویس در بخش دیگری فعال شدند.
تویسرکانی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چه سازمان ها و نهادهایی در ارائه نقشه ها و املاک، سازمان ثبت را همراهی کرده اند عنوان کرد: بعضی از دستگاه ها تلاش های بسیاری انجام دادند. به طور مثال وزارت نیرو برای تهیه نقشه بستر و حریم رودخانه کارهایی انجام داد. سازمان جنگل ها تلاش هایی انجام داده است، اما بیش از 50% درصد از نقشه های دقیق خود را در اختیار سازمان ثبت قرار نداد. در سازمان اوقاف تلاش خوبی شد.سازمان محیط زیست بخشی از کارش باقی مانده و تا نقطه نهایی فاصله داریم. سند مناطق حفاظت شده نیز تهیه شده است و بخشی از کار وزارت راه و شهر سازی باقی مانده که امیدوارم با جدیت بیشتری ادامه یابد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه در شهر تهران به چند واحد ثبتی نیاز است عنوان کرد: ما در حال حاضر در تهران 13 واحد ثبتی را به 16 واحد ارتقا دادیم و حداقل باید 20 واحد ثبتی داشته باشیم. ما کمبود ساختمان و مکان اداری مناسب داریم. در حال انجام رایزنی هستیم که اگر این مشکل حل بشود مشکلات زیادی مرتفع می شود. ما مشکل کمبود نیرو انسانی نیز داریم در این خصوص رایزنی صورت گرفته است تا مشکلات حل شود. سازمان ثبت اکنون قریب به 13000 نیروی انسانی دارد، حسب تشکیلات مصوب احتیاج به 17000 نفر داریم حداقل 4000 نیروی جدید نیاز داریم. شهرستانهایی هستند که اداره ثبت ندارند چون نیرو انسانی و منابع نداریم، اگر بتوانیم نیروی انسانی متناسب با تشکیلات جذب کنیم ان شاء الله وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد. امروز در زمینه تحول در صدر دستگاههای اجرایی هستیم.