ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌الاسلام نوروزی:

مباحث فقه حکومتی در حوزه نهادینه نیست/ مطالبه رهبری همچنان پابرجاست

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر علمی همایش فقه حکومتی با بیان اینکه باید اتاق فکری برای مباحث فقه حکومتی ایجاد شود، تاکید کرد: مطالبه رهبری از حوزه همچنان پابرجاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی، دبیر علمی همایش فقه حکومتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به ضرورت پرداختن به مباحث فقه حکومتی گفت: با توجه به اعتقاد ما مبنی بر پاسخگویی دائمی دین، بسیاری از استدلالات عقلی اثبات ولایت فقیه ناظر به ضرورت حکومت دینی است.

مباحث فقه حکومتی در حوزه نهادینه نیست

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی اقتضاء می‌کرد که حوزه به صورت جدی به این نیاز اساسی علمی بپردازد، هرچند از ابتدای انقلاب اسلامی رساله‌ها و مقالات و دروس خارجی به بحث فقه حکومتی پرداخت، اما بایستی اذعان کرد که این مسئله جزء مسایل اصلی و متون درسی نبوده و نهادینه نشده است و کارهای صورت گرفته فردی بوده است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: رهبری فرمودند حوزه باید به صورت جدی به این موضوع بپردازد و برپایی همایش سلسله‌وار فقه حکومتی توسط موسسه امام پاسخی به ندای رهبر معظم انقلاب است، اما چون نیاز در این عرصه بسیار گسترده است، باید به متن حوزه وارد شود.

وی اظهار کرد: دروس خارج باید به صورت جدی به آن بپردازند و برخی تحقیقات نیز معطوف به این مسئله باشد تا مشکلات حکومتی مبتنی بر اجتهاد و متد فهم مسئله براساس متون دینی حل شود.

مطالبه رهبری از حوزه پابرجاست

نوروزی با بیان اینکه این مطالبه و نیاز همچنان پابرجاست، عنوان کرد: امروز جهان اسلام و تشیع با مقولاتی مانند داعش، جنگ نرم و ... مواجه است و در کنار نیازهای داخلی باید نگاهی به این تهدیدات نیز داشته باشیم و عقبه نرم‌افزاری مسایل مربوط به فقه حکومتی را مستحکم کنیم.

وی تصریح کرد: مسایل فقه حکومتی گستره بسیار زیادی از جمله نیازهای مدیریتی، تامین امنیت و بسترسازی تعالی معنوی و ... دارد و لذا باید در تمامی این حوزه‌ها به تولید دانش بپردازیم.

تاسیس رشته‌های متعدد

استاد حوزه علمیه بیان کرد: طبعا برای رسیدن به چنین هدفی نیازمند تاسیس و ایجاد رشته‌های متعدد هستیم که برخی نیز ایجاد شده است.

وی ادامه داد: نظام اسلامی با توجه به حاکمیت اسلام‌شناس که در تئوری ولایت فقیه متجلی است تلاش می‌کند تا نیازها را بر درک درستی از اسلام استوار کند ولی حالت دوسویه میان محقق و نیازهای اجتماعی و ... شکل نگرفته و حلقه مفقوده آن محسوس است.

پرهیز از برخورد منفعلانه

نوروزی تصریح کرد: محققان اسلامی نباید منفعلانه با این مسائل برخورد کنند تا مثلا شورای نگهبان و رهبر معظم انقلاب اسلامی بخواهند وارد موضوعی شده و آن را با اسلام تطبیق بدهند، اگر چه این مسئله خوب است، اما کافی نیست و باید قبل از آن مباحث مکفی در حوزه بحث و نتایج آن عرضه شود.

وی افزود: باید نظریه‌سازی و تئوری‌پردازی کرده و نتایج آن را به نظام ارایه کنیم، مثلا الگوی اقتصاد اسلامی باید چه باشد، یا در عرصه سیاسی الگوی حزبی خوب است یا نه، تعامل ما با نظام سلطه و دیگر کشورها چگونه باید باشد؛ این‌ها مسایلی است که نیازمند تحقیق و پژوهش است.

وی تاکید کرد: اگرچه خود نظام سعی می‌کند این مسایل را با اسلام تطبیق دهد، اما اقتضا آن است که براساس فقه اسلامی و اجتهاد این مسایل تئوری‌پردازی و نظریه‌سازی شود.

اتاق فکر ایجاد شود

دبیر علمی همایش فقه حکومتی عنوان کرد: تشکیل اتاق فکر برای اجرای چنین طرح‌هایی همچنین تدوین کلان‌پروژه‌های علمی ضروری است لذا حوزه به واسطه آشنایی با مبانی بهترین مجموعه علمی برای ورود به چنین عرصه‌های دشواری است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان