ماهان شبکه ایرانیان

با حضور مدیر حوزه‌های علمیه؛

کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» رونمایی شد

گروه حوزه‌های علمیه: کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» شب گذشته ۲۶ آذر با حضور مدیر حوزه‌های علمیه رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری،  در این مراسم که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد بر ضرورت پرداختن به شخصیت رهبر معظم انقلاب تأکید کرد.

وی گفت: گاهی به سبب حجاب معاصرت و گاهی نیز به سبب شرایطی که خود فرد علاقه ندارد، زوایای مختلف یک شخصیت و اندیشمند بزرگ برای جامعه ناشناخته می‌ماند.

امام جمعه قم، رهبر انقلاب را از مصادیق بارز روایت «لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر» دانست و اظهار کرد: در برخی روایات نیز آمده «دانشمند کسی است که خیر او به جامعه برسد»، امروز ما شاهد خیرات و برکات رهبری هستیم و اگر پژوهشگاهی و نویسنده‌ای احساس تکلیف کرده و اندیشه سیاسی این شخصیت را رقم بزند، کاری درست و براساس ضرورت و درک درستی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که اکنون بیش از 70 سال از عمر پر برکت رهبر معظم انقلاب می‌گذرد، بیان کرد: بیش از دو دهه شاهد رهبری هوشمندانه ایشان هستیم؛ آن روزی که امام(ره) جایگاه رهبری نظام را بر عهده داشتند، در مخیله ما خطور نمی‌کرد اگر روزی اتفاقی افتاده و امام(ره) در میان ما نباشد برای جامعه چه اتفاقی خواهد افتاد، ولی امروز این شخصیت در تمام عرصه‌‌ها سخنانی حکیمانه، هوشمندانه و با توجه به نیازهای حاکمیت دینی و اسلامی بیان می‌کنند.

وی افزود: رهبر انقلاب از شاگردان حضرت آیت‌الله حائری یزدی بوده‌‌اند که آیت‌الله حائری تعبیر می‌کنند «با توجه به هوش، استعداد و توانمندی شما(رهبری)، شما در آینده یا مرجع تقلید مسلم جهان تشیع و یا یکی از چهره‌های شاخص استان خراسان هستید».

ویژگی‌های انقلاب

در ادامه این مراسم علیرضا صدار، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در سخنانی گفت: حکمت‌آمیزی و حکمت‌آفرینی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است، این انقلاب شعور و شورخیز است، اگر شعور نباشد تکفیر به وجود می‌آید، ولی اگر شور نباشد روم باستان می‌شود، در حالی که اسلام ما دارای حکمت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که امام راحل مؤسس و تثبیت‌کننده جمهوری اسلامی هستند، بیان کرد: ایشان حکمت را وارد حکومت کردند، البته چشم‌اندازها را نیز بیان کردند.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز راه امام(ره) را ادامه داده و پازل را تکمیل کردند؛ ایشان ضمن توسعه متعالی، تمدن‌سازی اسلامی را دنبال می‌کنند که در صورت تحقق، اسلام به شکل دیگری رخ می‌دهد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، مؤلف کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» نیز در این مراسم گفت: به نظر بنده فلسفه سیاسی مباحث افلاطون در جمهوریت، ارسطوه در سیاست، فارابی در آرای مدینه فاضله و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حدیث ولایت است.

مهاجرنیا افزود: فلسفه، فقه، کلام، جامعه‌شناسی و روابط بین‌المللی پنج حوزه این کتاب هستند که فصل نخست «آئین اندیشه»، فصل دوم «آئین اجتماع»، فصل سوم «آئین شهروندی»، فصل چهارم «آئین شهریاری» و فصل پنجم «آئین سعادت» را شامل می‌شود.

مهاجرنیا با اشاره به بخش‌های مختلف کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» اظهار کرد: بخش نخست به مباحث نظری و بخش دوم به مفهوم، جایگاه، موضوع و فلسفه سیاست می‌پردازد.

مؤلف کتاب با تأکید بر این‌‌که از نظر اسلام هیچ جامعه‌ای بدون دین شکل نمی‌گیرد، گفت: البته قوانین به دو دسته عرفی و دینی تقسیم می‌شوند که قوانین در فلسفه سیاسی اسلام بر مبنای شریعت هستند.

وی ادامه داد: عدالت از دیگر مباحثی بیان شده در این کتاب است؛ در فلسفه سیاسی رهبر معظم انقلاب عدالت و امنیت از ویژگی خاصی برخوردار است، چرا که بدون این دو جامعه از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: بخش دیگر کتاب درباره آئین شهروندی است که رهبر انقلاب حکومت اسلامی را دارای دو رکن اساسی دین و مردم بیان می‌کنند؛ ایشان شهروندی را زاده انقلاب اسلامی بیان می‌کنند.

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سخنانی گفت: حقیقت امر آن است که هنوز آن طور که شایسته و بایسته است شخصیت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را نشناخته‌ایم.

رشاد با بیان اینکه این دو شخصیت و رهبران بزرگ دینی و سیاسی، ذخایر الهی برای ملت ایران محسوب می‌شوند، تأکید کرد: هنگامی که خبر شدت بیماری امام خمینی(ره) را شنیدیم گمان می‌کردیم همه چیز از دست خواهد رفت ولی انتخاب دقیق از سوی خبرگان نگرانی‌ها را پایان بخشید.

در خاتمه این مراسم از کتاب مذکور رونمایی شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان