ماهان شبکه ایرانیان

اسدی‌نسب از خلأ جدی قرآن‌پژوهی می‌گوید:

کمبود محقق مسلط به مباحث سنتی و مدرن

گروه حوزه‌های علمیه: گفت: یکی از خلأهای جدی در عرصه پژوهش‌های قرآنی، کمبود و یا نبود افراد مسلط به هر دو حوزه قرآن‌پژوهی سنتی و مدرن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی نسب، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: خلأ کنونی در پژوهش‌های قرآنی در دو زمینه سنتی و جدید قابل بررسی است زیرا در هر دو عرصه به تفکیک، محققان خوب و هر چند اندک در کشور وجود دارند.

حلقه مفقوده مطالعات قرآنی

وی ادامه داد: اما ارتباط و اتصال میان این دو و حلقه واسطه آن مفقوده است و محقق و یا محققانی که بتوانند به موضوعات هر دو بحث مسلط باشند یا نداریم و یا بسیار اندک هستند.

اسدی نسب تصریح کرد: در قرآن‌پژوهی سنتی نیز افراد اندکی وجود دارند که مسلط به این مباحث هستند و این افراد با مباحث جدید آشنایی ندارند و بالعکس.

وی افزود: همین مسئله باعث شده تا نوعا دو نوع محصول قرآنی تولید شود که یکی کاملا معطوف به مباحث قدیمی قرآن‌پژوهی و دیگر معطوف به مباحث جدید است و محقق مسلط به هر دو حوزه خلأیی جدی است که باید برای رفع آن اقدامی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی تحول در عرصه قرآن‌پژوهی کشور به وجود آمده و دارای رشد بسیار زیادی بوده است گفت: این رشد در زمینه کمی و کیفی قابل مشاهده و تقدیر است اما با وضع مطلوب فاصله بسیار است.

اسدی نسب عنوان کرد: هنوز در ابتدای راه هستیم و گام‌های زیادی باقی مانده است تا به وضع مطلوب برسیم و خلأهای جدی‌ای خودنمایی می‌کند.

تفاسیر ویژه اقشار نوشته شود

این محقق قرآنی اظهار کرد: یکی از خلأها در مباحث قرآنی کمبود گرایشات تفسیری و کاربردی برای اقشار مختلف است هنوز ما تفسیری ویژه زنان، مردان، جوانان، کودکان، کارمندان، اطباء، مهندسان، دختران و ... نداریم.

مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مراد از تفسیر برای این گروه گرایش تفسیری و اختصاصی کردن مباحث برای آنان است درست همانند سخنرانی که یک وقت در جمع گروهی از زنان سخنرانی می‌کند و وقت دیگری در جمعی از کودکان، جوانان، دختران و یا مهندسان و کارمندان و ... که در هر سخنرانی باید متناسب با نیاز آنان و فضای روحی و ذهنی آنان سخن بگوید که شرط بلاغت کلام نیز همین است.

تفاسیر معطوف به گرایشات علمی نیاز است

وی تاکید کرد: در گرایشات علمی مختلف نیز نیازمند ورود از زاویه مباحث قرآنی هستیم ولی کمبودها بسیار زیاد است و هنوز مثلا تفسیر عرفانی شسته و رفته برای استفاده مردم تالیف نشده است.

لزوم توجه به نیازهای قرآنی عوام و خواص

اسدی نسب تصریح کرد: نیازهای قرآن‌پژوهی قابل تقسیم‌بندی به دو دسته نیازهای عام و خاص است که گاهی تاثیرگذاری خواص به مراتب بیشتر از عوام است لذا نباید به خاطر رفع کمبودهای عامه استدلال کنیم که نیازی به ورود به مباحث تخصصی و عمدتا جدید قرآنی نداریم.

وی بیان کرد: اگر حتی کتابی نوشته و در شمارگان مثلا 500 جلد چاپ شود و به دست خواص برسد می‌تواند در مواردی اثرگذاری آن بر فضای اجتماعی و فرهنگی بیشتر از فعالیت‌های دیگر باشد زیرا این 500 جلد در میان خواصی توزیع می‌شود که هر کدام در منطقه و محل و کشور خود منشا اثر هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان