به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، در نشست علمی بایستههای پژوهش در عرصه بینالمللی ادیان و مذاهب در قم اظهار کرد: تا زمانی که بخشی از مطالعه در حوزه علمیه معطوف به این محورهای پژوهشی و واقعیتهای بینالمللی نباشد، پژوهش ما با چالشها و مشکلاتی مواجه است.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید مطالعاتی را انجام دهیم که که پژوهش در برخی کشورها با چه روشی انجام میشود. اگر پژوهش ما به جای پرداختن به مسائل جدید و اساسی، به موضوعات روزمره و کهنه سرگرم شود از قافله پیشرفت عقب خواهد ماند و به نوعی به انزوای شکننده دچار خواهد شد.
مبلغی تصریح کرد: لازم است موضوعاتی مانند مسائل با اولویت و پر حساسیت بینالمللی، شیوه مطالعات جمعی و اداره کنفرانسها در جهان (خصوصا در حوزههای چند رشتهای)، شیوه آمیختهسازی دانشهای هم افق همچون فقه و حقوق، شیوه تداوم بخشی عمقگرایانه به مطالعات در دستور کار پژوهش قرار گیرد.
وی با اشاره به این که موضوعات فوق بایسته برای پژوهش هستند، گفت: اگر بدون توجه به حساسیتهای بین المللی به سمت پژوهش برویم نتیجه این میشود که یا به سمت موضوعات کهن پیش برویم که نیاز امروز جوانان ما نیست و یا اینکه دچار یک اختلال در رعایت نظام اولویت بندی نسبت به موضوعات بشویم.
وی با اشاره به اصالت روش علوم در حوزه بیان کرد: در عین حال باید به صورت روشمند دنبال رصد روشهایی باشیم که در برخی کشورها در زمینه پژوهش به کار گرفته شده است. اگر به روش مطالعه و پژوهش در دنیای امروز آشنا نباشیم، نمیتوانیم حرف آنها را بفهمیم و در نتیجه با آنها گفتوگو کنیم.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین گفت: اولویتپژوهی و حساسیتپژوهی دو مقوله مهم هستند که باید از تجربیات موجود در فضاهای علمی در کشورهای دیگر بهره بگیریم. متاسفانه برخی از موضوعات که در برخی مراکز به عنوان اولویت قرار میگیرد نتیجه خاصی برای جامعه در بر ندارد و بیشتر اندیشه بافی انتزاعی است.
مبلغی اظهار داشت: ما هم باید مطالعه مستقل داشته باشیم و هم سراغ تجربه دیگران برویم، البته به آن معنا نیست که محتواها را از آنها دریافت کنیم، استفاده از تجربه و آشنایی با شیوه و روش مطالعاتی چیز دیگری است.
وی عنوان کرد: باید ما میزان تاثیرگذاری که بر بیرون داریم را بشناسیم وقتی جهان امروز، بازتاب فکر، تاثیر و نگاه دیگران را نشناسیم به سمت ادبیات کم تاثیر و منفعل میرویم، آشنایی با ظرفیت خود در فضای بینالملل در نوع ادبیات، گفت و گو، تعامل ومطالعات ما تاثیر میگذارد.
وی اظهار داشت: باید بخشی از مطالعات حوزه علمیه معطوف به این باشد که چه تاثیراتی و در چه حوزههایی از طرف ما گذاشته شده است و به عبارت دیگر چه موضوعات جهانی و بینالمللی بیشترین تاثیر را از فضای فکری ما دارند تا از خاستگاه دین برای این مباحث برنامه مطالعاتی داشته باشیم.
وی به عنوان نمونه گفت: موضوع حقوق بشر در نگاه افکار عمومی یک موضوع خاص است اگر ما از نگاه دینی به حقوق بشر نپردازیم، حقوق بشر اسلامی را به فضای برزخی فرستادهایم و به حال خود کردهایم.
مبلغی با اشاره به این که موضوع مناسبات از مهمترین محورهای پژوهشی بینالمللی است و باید در ارتباط با مناسبات الگوی مناسبات شیعه و سنی، الگوی مناسبات دینی با ادیان دیگر و الگوی مناسبات انسانی مطالعات خاصی صورت گیرد.
وی ادامه داد: فقدان یک الگوی مناسباتی میان شیعه و سنی زمینه را برای بروز تنشها و اختلافات فراهم میکند و باید این مناسبات از خاستگاه فقه و بر اساس عقلانیت و واقعیتهای اجتماعی تعریف شود، حوزه باید ذهنیتهای جهان اسلام را شناسایی و مطالعات پژوهشی خود را در مسیر پاسخگویی به نیازها، سوق دهد، اگر ذهنیت ها را به صورت دقیق نشناسیم ممکن است حرفها، پاسخ عکس دهد.
وی با اشاره به خدمات آیت الله بروجردی در مسئله تقریب میان مذاهب اسلامی گفت: آیت الله بروجردی عمق مناسبات شیعه و سنی را درک و وضعیت آن روزهای جهان اسلام را به خوبی مدیریت کردند.