دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا می گوید ممکن است از دولت پاناما بخواهد که کانال پاناما را تحویل آمریکا دهد.
به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، همزمان با ابراز تمایل چندباره ترامپ به الحاق کانادا به عنوان "ایالت پنجاه و یکم" آمریکا، رئیسجمهوری منتخب آمریکا روز شنبه دولت پاناما را متهم کرد که برای استفاده از کانال پاناما نرخهای بیش از حد اعمال میکند و گفت که اگر پاناما این کانال را به شیوهای قابل قبول مدیریت نکند، از این کشور خواهد خواست تا آن را تحویل آمریکا دهد.
ترامپ در پستی شبانه در شبکه اجتماعی متعلق به خودش ( تروث سوشال) هشدار داد که اجازه نخواهد داد کانال پاناما به دستان اشتباهی بیفتد – و با نوشتن اینکه این کانال نباید توسط چین مدیریت شود، در مورد نفوذ احتمالی چین بر این گذرگاه آبی مهم جهان هشدار داد.
ترامپ طی روزهای گذشته بارها نسبت به الحاق کشوری به وسعت کانادا به عنوان یک ایالت آمریکا هم ابراز تمایل کرده و به نظر می رسد با مورد کانال پاناما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در دوره دوم ریاست خود بر کاخ سفید به دنبال توسعه قلمرو جغرافیایی آمریکا باشد.
این رفتار همچنین بر تغییر مورد انتظار در دیپلماسی ایالات متحده در دوران ترامپ تاکید می کند، که در دوره نخست ریاست جمهوری خود، از تهدید متحدان و استفاده از لفاظی های خصمانه در برخورد با همتایان خود ابایی نکرده است.
ترامپ اما در پست دیشب خود نوشت: "هزینههایی که پاناما دریافت میکند مضحک است، بهویژه با دانستن سخاوت فوقالعادهای که از سوی ایالات متحده به پاناما اعطا شده است."
او افزود: "این به نفع دیگران نبود، بلکه صرفا به نشانه همکاری ما و پاناما بود. اگر اصول اخلاقی و قانونی این ژست بزرگوارانه رعایت نشود، ما از دولت پاناما تقاضا خواهیم کرد، کانال پاناما به طور کامل و بدون سوال به ما بازگردانده شود."
تا لحظه تنظیم این گزارش دولت پاناما و سفارت پاناما در واشنگتن به این اظهار نظر ترامپ واکنشی نشان نداده است.
کانال پاناما
آبراه پاناما، یک آبراه غیرطبیعی است که توسط انسان در کشور پاناما به وجود آمده و اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس ارتباط میدهد. این آبراه که در جریان یکی از بزرگترین و دشوارترین پروژههای مهندسی در جهان ایجاد شدهاست یکی از سرشناسترین و مهمترین آبراههای جهان است.
در شرایطی که راه معمولی کشتیرانی میان شهرهای نیویورک و سان فرانسیسکو 22500 کیلومتر مسافت دارد، عبور از کانال پاناما این مسافت را به 9500 کیلومتر کاهش میدهد. در گذشته کشتیها برای عبور از اقیانوس آرام به اطلس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند اما پس از ایجاد این کانال بهطور مستقیم از اروپا به آمریکا و از آنجا به آسیای شرقی میروند.
کانال پاناما 82 کیلومتر طول دارد و از باریکهٔ پاناما گذر میکند. کلمبیا، فرانسه و بعداً ایالات متحده قلمرو اطراف کانال را در طول ساخت و ساز آن کنترل کردند. فرانسه، کار بر روی این کانال را در سال 1881 آغاز کرد. اما بهدلیل عدم اعتماد سرمایهگذاران درپی مشکلات مهندسی و نرخ بالای مرگ و میر کارگران متوقف شد. ایالات متحده این پروژه را در 4 مه 1904 به دست گرفت و کانال را در 15 اوت 1914 افتتاح کرد.
ایالات متحده به کنترل کانال و منطقه کانال پاناما در اطراف آن ادامه داد تا اینکه بهدنبال معاهدههای توریخوس-کارتر در سال 1977 و پس از یک دوره کنترل مشترک آمریکا و پاناما این کانال در سال 1999 تحت کنترل دولت پاناما قرار گرفت و اکنون توسط سازمان دولتی کانال پاناما مدیریت و اداره میشود. بر پایه معاهدههای توریخوس-کارتر کانال پاناما باید برای رفتوآمد صلح آمیز شناورها بازو ایمن بماند. مشروط بر اینکه کشتیها از هنجارهای ایمنی جهانی دریانوردی پیروی و عوارض پرداخت کنند و مرتکب اعمال خصمانه نشوند.