ماهان شبکه ایرانیان

سال ۲۰۲۴ مرگبارترین سال سفرهای هوایی در ۶ سال اخیر در جهان بوده است

بر اساس داده‌های شبکه ایمنی هوانوردی، امسال مجموعا ۳۱۸ نفر در سوانح هوایی جان باختند. این میزان مرگبارترین سال در هوانوردی از سال ۲۰۱۸ است که در آن ۵۵۷ نفر در پروازهای تجاری کشته شدند.

پس از برخورد یک هواپیمای تجاری به دیوار بتنی در صبح یکشنبه در کره جنوبی که به کشته شدن 179 نفر از 181 سرنشین منجر شد، امسال مرگبارترین سال برای حوادث هوایی از سال 2018 تاکنون بوده است.
 
به گزارش ایسنا، هواپیمای بویینگ 800‌ــ737 متعلق به شرکت «ججو ایر» (Jeju Air) با یک مانع برخورد کرد و سپس در فرودگاه بین‌المللی «موان» دچار حریق شد. این پرواز حوالی ساعت 2 بامداد یکشنبه از «بانکوک»، تایلند برخاسته بود. تنها دو نفر که هر دو از خدمه پرواز بودند، از این فاجعه جان سالم به در بردند. گروهی بین‌المللی از محققان اکنون در تلاش‌اند علت این حادثه مرگبار را تعیین کنند.
 
بر اساس داده‌های شبکه ایمنی هوانوردی، امسال مجموعا 318 نفر در سوانح هوایی جان باختند. این میزان مرگبارترین سال در هوانوردی از سال 2018 است که در آن 557 نفر در پروازهای تجاری کشته شدند. در آن سال، یک هواپیمای بویینگ 737 مکس متعلق به شرکت «لاین ایر» پس از برخاستن از «جاکارتا»ی اندونزی در دریای جاوه سقوط کرد و تمامی 189 سرنشین آن جان باختند.
 
امسال نخستین بار از سال 2018 است که تلفات پروازی از مرز 300 نفر فراتر می‌رود.
 
در سال 2023، تلفات پروازی به پایین‌ترین میزان اخیر یعنی 120 نفر رسید که امن‌ترین سال در هوانوردی از سال 2017 به شمار می‌رفت که در آن 58 نفر جان باخته بودند.
 
شرکت بویینگ در بیانیه‌ای که پس از حادثه ججو ایر منتشر شد، اعلام کرد که با این شرکت هواپیمایی در تماس و آماده حمایت از آن‌ها است.
 
این شرکت گفت: ما عمیق‌ترین مراتب تسلیت خود را به خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، ابراز می‌کنیم و با مسافران و خدمه همدردی می‌کنیم.
 
بویینگ یکی از دو سازنده بزرگ هواپیماهای تجاری است و شرکت دیگر، ایرباس، رقیب اروپایی آن است. سهام بویینگ در معاملات پیش از بازار در روز دوشنبه چهار درصد کاهش یافت.
 
به گزارش ایندیپندنت، هیئت ملی ایمنی حمل و نقل که سازمان اصلی تحقیقاتی ایالات متحده در زمینه فجایع حمل‌ونقل است، یک تیم از محققان ایالات متحده را برای کمک به مقام‌های کره‌ای در تحقیقات اعزام خواهد کرد. هیئت تحقیقات سوانح هوایی و ریلی کره جنوبی هرگونه اطلاعات بعدی را منتشر خواهد کرد.
 
روز دوشنبه، مقام‌های کره جنوبی دستور دادند تمامی هواپیماهای بویینگ 800‌ــ737 خطوط هواپیمایی این کشور زمین‌گیر شوند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که یک هواپیمای دیگر ججو ایر با مشکل در ارابه فرود (landing gear) مواجه شد. مقام‌ها این هواپیماها را پیش از بازگشت به آسمان تحت بازرسی قرار خواهند داد.
 
هنوز مشخص نیست چه چیزی موجب سقوط روز یکشنبه شد، اما محققان به این مشکوک‌اند که برخورد با پرنده یا نقص در سیستم ارابه‌های فرود ممکن است در این حادثه نقشی داشته باشد. اگرچه مورد اول به‌ندرت باعث چنین حوادث فاجعه‌باری می‌شود. ارابه‌های فرود هنگام برخورد هواپیما با باند باز نشده بودند.
 
به‌رغم این تصادف‌های مهلک، سقوط‌های مرگبار هواپیما همچنان نادرند و معمولا هنگام فرود و برخاستن رخ می‌دهند. سقوط مرگبار روز یکشنبه نخستین حادثه شرکت ججو ایر بود. محققان احتمالا تلاش خواهند کرد علت این حادثه را مشخص کنند تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود. مقام‌ها داده‌های ثبت‌شده در دستگاه ضبط صدای کابین خلبان و جعبه سیاه را برای یافتن علت سقوط تحلیل خواهند کرد. معمولا پس از حوادث فاجعه‌بار، اقدام‌های پیشگیرانه اتخاذ می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی