عصر ایران - آلفارومئو تی زد3 که در سال 2010 به مناسبت صدمین سالگرد آلفارومئو معرفی شد، ادای احترامی به مدلهای نمادین زاگاتو دهه 1960 بود.
تی زد اصلی، یک خودروی GT مسابقهای بود که توسط Autodelta تحت نظر کارلو چیتی توسعه داده شد و از یک موتور 1570 سیسی با سرسیلندر دوشمع، گیربکس با ضرایب دنده نزدیک به هم و سیستم تعلیق عقب مستقل سبک وزن بهره میبرد.
این خودرو در مسابقات اتومبیلرانی موفقیتهای قابل توجهی کسب کرد و با فراری، پورشه و مازراتی رقابت میکرد و در سال 1964 در آزمایش های سطح بالایی مانند سبرینگ، لمانز و نوربرگ رینگ به پیروزی در کلاس خود دست یافت.
تی زد3 که توسط نوریهیکو هارادا از Zagato طراحی شده بود، بدنهای با الهام از گذشته را با ویژگیهای مدرن ترکیب کرد. نمای بیرونی فیبر کربنی آن شامل دماغه گرد، چراغهای جلوی پوشیده و قسمت عقب متمایز "coda tronca" بود که یادآور تی زد اصلی بود. آندره زاگاتو آن را ترکیبی از "زیبایی ذاتی" و عملکرد مدرن نامید.
TZ3 که روی پلتفرم داج وایپر ساخته شده بود، از یک موتور 8.4 لیتری V10 با قدرت 640 اسب بخار همراه با گیربکس شش سرعته دستی بهره میبرد. این خودرو شامل یک شاسی فضاکار لولهای، سیستم تعلیق جناغی با کمک فنرهای فنری، دیسکهای ترمز StopTech با کالیپرهای برمبو و فرمان هیدرولیک بود که عملکرد فوقالعادهای را ارائه میداد.
تنها نه مدل خیابانی TZ3 Stradale با قیمت بیش از 1 میلیون دلار برای هر دستگاه تولید شد. این خودروها منحصراً به کلکسیونرهای برجسته فروخته شدند.
تی زد3 ترکیبی نادر و قابل توجه از طراحی ایتالیایی و مهندسی آمریکایی است که میراث آلفارومئو و زاگاتو را گرامی میدارد.