کمپین «بشنو و بگرد» با هدف بهبود دسترسیپذیری برای کاربران نابینا و کمبینا در پلتفرم دیوار طراحی و اجرا شد. این کمپین نخستین تجربهٔ یک پلتفرم دیجیتال در ایران برای جامعهٔ نابینایان کشور است.
کمپین «بشنو و بگرد» با هدف بهبود دسترسیپذیری برای کاربران نابینا و کمبینا در پلتفرم دیوار طراحی و اجرا شد. این کمپین نخستین تجربهٔ یک پلتفرم دیجیتال در ایران برای جامعهٔ نابینایان کشور است که 3 هدف اصلی را دنبال میکرد:
اطلاعرسانی دربارهٔ دسترسیپذیری وبسایت و اپلیکیشن دیوار برای کاربران نابینا و کمبینا.
ایجاد تجربهای مثبت و خوشایند از تعامل با پلتفرم دیوار برای این کاربران.
جمعآوری و تحلیل بازخوردهای کاربران نابینا و کمبینا به منظور توسعهٔ مستمر ویژگیهای دسترسیپذیری دیوار.
امروز، 4 ژانویه، روز جهانی خط بریل است؛ روزی که به منظور افزایش آگاهی دربارهٔ اهمیت دسترسی به اطلاعات و خدمات برای افراد نابینا و کمبینا نامگذاری شده است. این کمپین نیز که به همت تیم «گوناگونی و فراگیری» دیوار طراحی و اجرا شد نمونهای از تلاشهای هدفمند برای ایجاد فضایی فراگیرتر در دنیای دیجیتال است.
موسسه رعد، انجمن نابینایان ایران، روزنامه ایران سپید و برنامه رادیویی شش نقطه در اطلاعرسانی این رویداد برای جامعه نابینایان مشارکت داشتند. همچنین کانالها و صفحات تأثیرگذار در حوزه آسیب بینایی در تلگرام و اینستاگرام از جمله وبسایت و کانال تلگرامی «محله نابینایان» نیز در این اطلاعرسانی نقش بسزایی داشتند که منجر به آگاهیرسانی درباره این کمپین به بیش از 20 هزار کاربر نابینا و کمبینا در تمام کشور شد.
به گزارش اتاق خبر دیوار در این کمپین 20 روزه (از 7 تا 27 آذر ماه)، حدود 1400 کاربر با مراجعه به لندینگ طراحی شده برای کمپین، در سه بخش اصلی شامل ماموریتها، سوالات روزانه و ارائه بازخورد دسترسیپذیری شرکت کردند و به نفرات برتر جوایزی اعطا شد.
در بخش ماموریتهای این کمپین، کاربران باید پنج آگهی را با استفاده از فیلترهای مختلف پیدا میکردند و به پرسشهای موجود در چت مربوط به آن آگهی پاسخ میدادند. همچنین با گوش دادن به فایلهای صوتی آموزشی که فرآیند ثبت آگهی در دیوار را توضیح میدادند، به سوالات مرتبط پاسخ داده و در صورت مواجهه با مشکل دسترسیپذیری، آن را گزارش میکردند.
شرکت کنندگان در کمپین بشنو و بگرد
از طرف 1400 کاربر نابینایی که در این کمپین حضور داشتند 130 نفر نزدیک به 300 پیشنهاد برای بهبود دسترسیپذیری پلتفرم دیوار ارائه دادند. این بازخوردها شامل مواردی برای بهبود عملکرد صفحهخوانها و سهولت استفاده از امکانات مختلف پلتفرم بود.
در میان شرکتکنندگان این کمپین کاربران فعال و قدیمی دیوار نیز حضور داشتند. سید اسماعیل کیانی نفر اول این کمپین، نزدیک به ده سال است که از دیوار استفاده میکند. همچنین صادق رحیمی از دیگر کاربران دیوار سابقه خرید و فروش خودرو از طریق دیوار را دارد. ابوالفضل رحیمی نیز کاربر نابینای افغانستانی است که کسبوکار کوچک خود را بر روی دیوار مدیریت میکند.
طبق آمارها حدود 200 هزار نابینا و 600 هزار کمبینا در کشور زندگی میکنند. اما بر اساس آمارهای سازمان بهزیستی تنها 253 هزار نفر از هموطنان بهطور رسمی با آسیب بینایی در کشور ثبت شدهاند. آمارهای سایت دیوار نیز نشان میدهد این پلتفرم در هفته میزبان 1200 کاربر نابینا و کمبینا است که از خدمات آن استفاده میکنند.
نتایج کمپین بشنو و بگرد
نتایج این کمپین نشان داد که جامعه نابینایان و کمبینایان کشور علاقهمند به استفاده از خدمات دیجیتال هستند و با فراهم شدن زیرساختهای مناسب میتوانند به شکل مؤثری از این خدمات بهرهمند شوند. دیوار قصد دارد با استفاده از بازخوردهای دریافتی در این کمپین تجربه کاربری بهتری را برای این گروه از کاربران فراهم کند.
به گفته امید هاشمی متخصص دسترسی پذیری در دیوار: «دسترسیپذیری نهتنها یک الزام است، بلکه یک تعهد اجتماعی است که باید به آن پایبند ماند.»
کمپین «بشنو و بگرد» در ادامه فراگیر کردن خدمات پلتفرم دیوار است که میتواند به دسترسپذیر کردن این پلتفرم برای تمام کاربران، صرفنظر از تواناییهای جسمی و حسی آنها منجر شود.