همه رانندگان نگران مصرف سوخت خودروی خود هستند و البته روشهای مختلفی برای مصرف کمتر سوخت در حین رانندگی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به کاهش وزن خودرو، عدم شتاب گیری سنگین، کارکرد درجای کمتر پیشرانه و حتی کاستن از سفرها و ترددهای غیرضروری اشاره کرد. خودروسازان نیز تکنولوژیهای کاهش مصرف سوخت قابلتوجهی را معرفی کردهاند که از گیربکس ضریب متغیر مداوم تا سیستمهای هیبریدی خفیف و تکنولوژی استارت استاپ را شامل میشود.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پدال، با اینکه برخی رانندگان فقط عادات رانندگی خود را برای کاهش مصرف سوخت اصلاح میکنند اما چندین ترفند کاربردی نیز وجود دارند که به این کار کمک خواهند کرد. این تغییرات که معمولاً با عبارت اصلاحات اکو شناخته میشوند به دنبال کاهش مصرف سوخت خودرو هستند و از بازنگری در پیشرانه تا استفاده از قطعات افترمارکت را در بر میگیرند. نکته جالب اینکه تغییرات موردبحث ما علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث بهبود پرفورمنس و حتی ظاهر خودرو نیز میشوند.
ترفندهای مؤثر برای کاهش مصرف سوخت خودرو
سیستم اگزوز کَت بک
بهبود جریان هوای خودرو روشی بسیار خوب برای بهبود راندمان آن بوده و سیستم اگزوز کت بک دقیقاً همین کار را انجام میدهد. این سیستم جایگزین اگزوز فابریک خودرو شده و همه بخشها را در بر میگیرد به این معنی که مافلر، خروجی اگزوز، لولهها و… جدید روی خودرو نصب میشوند. اگزوز کت بک غالبا با خروجیهای بزرگتر عرضه میشوند تا فشار پشتی را کاهش داده و گازها سریعتر از اگزوز خارج شوند.
باور نادرستی وجود دارد مبنی بر اینکه افزایش جریان هوا باعث مصرف سوخت بیشتر میشود اما این موضوع صحیح نیست. واقعیت آن است که بهبود جریان هوا باعث تنفس بهتر پیشرانه شده و انرژی لازم برای خروج گازهای اگزوز کاهش مییابد.
همچنین برخلاف سیستمهای پشت اکسل که اکثراً شامل لولههای انتهایی اگزوز و خروجیهای آن هستند، سیستم اگزوز کت بک باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت تولیدی پیشرانه میشود. به تمامی این مزایا باید صدای تولیدی جذابتر را نیز اضافه کنیم.
تغییرات آیرودینامیکی بدنه
آیرودینامیک تأثیر زیادی روی مصرف سوخت دارد. هرچقدر خودروی شما سرراست طراحی شده باشد با مقاومت هوای کمتری روبرو خواهد شد. به این ترتیب پیشرانه مجبور نخواهد بود برای شتاب گیری یا حفظ سرعت سوخت بیشتری مصرف کند. بهترین راه برای دستیابی به این هدف ایجاد تغییرات آیرودینامیکی در بدنه است. به همین منظور میتوان راههای ارزانقیمتی همچون حذف روف راک یا دیگر وسایل جانبی غیرضروری را انجام داد.
اگر بودجه بیشتری دارید میتوانید سپرها و قوس چرخهای آیرودینامیک مخصوص خودرو را نصب کنید. به هر صورت هدف نهایی بهبود جریان هوای اطراف خودرو خواهد بود تا مقاومت در برابر آن کاهش یافته و مصرف سوخت بهینه شود. همچنین میتوان از قطعات سبکوزن همچون پانلهای بدنه فیبر کربنی نیز استفاده کرد. کاهش چند میلیمتری ارتفاع سیستم تعلیق نیز میتواند به بهبود آیرودینامیک خودرو کمک کند.
سیستم ورودی هوای سرد کاراتر
کیفیت هوای ورودی به پیشرانه روی عملکرد و مصرف سوخت پیشرانه تأثیر میگذارد. یکی از بهترین تغییراتی که برای بهبود مصرف سوخت خودرو میتوان در نظر گرفت استفاده از سیستم ورودی هوای سرد بهینه است. از آنجایی که سیستمهای فابریک کارخانهای با در نظر گرفتن استانداردهای آلایندگی و سر و صدا تولید میشوند بنابراین جریان هوا را محدود کردهاند. معمولاً جریان هوای بهتر به معنی کاهش مصرف سوخت است.
با خرید یک ورودی هوای سرد کاراتر از بازار میتوانید هوای سردتر، متراکمتر و غنی از اکسیژن را قلب تپنده خودرو برسانید. حجم بیشتر اکسیژن باعث بهبود فرایند احتراق شده و قدرت بیشتری تولید شود. این نوع سیستمها دارای قطر لوله بزرگتری هستند و بنابراین در کنار کاهش مصرف سوخت خروجی پیشرانه نیز بهینه میشود. برای ایجاد حداکثر راندمان ممکن، در کنار سیستم ورودی هوای سرد جدید یک فیلتر هوای باکیفیت نیز انتخاب کنید.
لاستیکهایی با راندمان بالا
خرید لاستیکهایی با راندمان بالا جزو آسانترین روشها برای کاهش مصرف سوخت خودرو است. چرخش لاستیکها باعث تغییر شکل و افزایش دمای آنها شده و قدرت زیادی را از پیشرانه میگیرد. لاستیکهای مدرنی که مصرف سوخت را کاهش میدهند از مقاومت چرخشی کمتری برخوردار هستند و بنابراین میزان انرژی موردنیاز برای چرخش آنها کاهش مییابد. برخلاف لاستیکهای ساده که موجب درگ و افزایش مصرف سوخت میشوند، لاستیکهای دارای راندمان بالا حداقل اتلاف انرژی را داشته و مصرف سوخت و آلایندگی را کمتر میکنند.
این نوع لاستیکها از آجی با الگوی ویژه و ترکیبات مخصوص سود میبرند تا اصطکاک کمتری با جاده داشته باشند. بسته به نوع خودرو و لاستیک، چنین محصولاتی مصرف سوخت را بین 2 تا 4 درصد کاهش میدهند. از جمله شاخصترین این لاستیکها میتوان به میشلن انرژی سیور A/S، پیرلی اسکورپیون ورده و بریجستون اکوپیا EP422 اشاره کرد.
بهروزرسانی نرمافزاری پیشرانه
واحد کنترل الکترونیک ECU مدیریت بخشهایی همچون نسبت اختلاط سوخت و هوا و زمانبندی احتراق را بر عهده دارد. شما با بهروزرسانی نرمافزاری ECU میتوانید در کنار افزایش قدرت پیشرانه به کاهش مصرف سوخت آن نیز بپردازید. در کنار برنامهریزی مجدد میتوان از برنامه کاملاً جدیدی برای ECU استفاده کرد. حتی برخی شرکتها قابلیت تغییر وضعیت بین حالتهای اکونومی، پرفورمنس و سفارشی را نیز مهیا کردهاند.