ماهان شبکه ایرانیان

۲۰ هزار کشته در حوادث ترافیکی؛ می‌گویند سهم وسیله نقلیه در تصادفات ۵ درصد است!/ آقازاده‌ها در خارج با خودروهای چند میلیاردی می‌رانند

چند روز قبل اتوبوس دانش‌آموزان دختر در کرمان واژگون شد، بر اثر این حادثه ۶ نفر جان خودشان را از دست دادند که ۴ نفرشان دانش‌آموزان دبیرستان تیزهوشان فرهیختگان کرمان بودند

20 هزار کشته در حوادث ترافیکی؛ می‌گویند سهم وسیله نقلیه در تصادفات 5 درصد است!/ آقازاده‌ها در خارج با خودروهای چند میلیاردی می‌رانند

مظاهر گودرزی: هجدهم بهمن امسال یک اتوبوس در کرمان واژگون شد، مسافران این اتوبوس دختران دبیرستان تیزهوشان فرهیختگان کرمان بودند، آن‌ها به یک اردوی تفریحی رفته بودند که در مسیر بازگشت اتوبوس‌شان واژگون شد، در این حادثه شش نفر جان خود را از دست دادند، چهار نفرشان از دانش‌آموزان مدرسه بودند، دو نفر دیگر یکی از همراهان بود که با فرزند هفت ساله‌اش در اتوبوس حضور داشت، هر دوی آن‌ها هم جان خودشان را از دست دادند. این حادثه 35 مصدوم هم داشت که همگی از بیمارستان ترخیص شدند.

بی‌تفاوتی برای از دست دادن نخبگان کشور

در مراسم خاکسپاری دانش‌آموزان، وزیر آموزش و پرورش هم حضور داشت، مراسمی که با برخی حواشی همراه شد، حالا وزیر قول پیگیری داده است. مشابه این حوادث قبل‌تر هم اتفاق افتاده، از واژگونی اتوبوس سربازها گرفته تا اتوبوس خبرنگارانی که از بازدید دریاچه ارومیه برمی‌گشتند.

دراین‌باره حمید سوری رئیس سابق مرکز ارتقا ایمنی و پیشگری از مصدومیت‌های دانشگاه شهید بهشتی به خبرآنلاین می‌گوید: «این حادثه اولین و آخرین در کشور ما و بلکه در جهان نیست، اما آنچه ما را از بسیاری جوامع دیگر متفاوت می‌کند، بی‌تفاوتی نسبت به از دست دادن آن چیزی است که سرمایه اصلی این کشور است. عده کثیری از تیزهوشان مملکت از  کشور رانده شدند و اینها هم که مانده‌اند باید زیر حجم جهل و خودخواهی کسانی پرپر شوند که سال‌ها باد کاشته‌اند و اکنون مردم باید شاهد هجمه طوفان مخرب بر کشورشان و آتش بی‌رحم کج فکری بر جان عزیزان‌شان باشند. درک احساس غم عمیقی که بر نزدیکان این عزیزان پرکشیده کرمانی غالب است دشوار و برآورد رقم سرمایه از دست رفته کشور سخت است.»

واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در کرمان/ یک کارشناس: فرزندان مسئولین خارج از کشور در جاده‌های ایمن با خودروی میلیاردی رانندگی می‌کنند

کاهش سهم وسایل نقلیه از تلفات جاده‌ای با اهرم فشار

سوری با ارائه آمار مرگ‌ومیر جاده‌ای می‌گوید: «می‌دانیم که در سوانح ترافیکی با ارفاق سالیانه حدود 20 هزار کشته به کشورمان تحمیل می‌کند، سه عامل انسان، محیط و وسیله نقلیه نقش کلیدی دارند. گرچه مطالعات، مهمترین عامل را خطای انسانی می‌داند ولی با اهرم‌های فشار، سال‌ها سعی کردند سهم وسیله نقلیه را ناچیز و در حد 5 درصد ادعا بکنند و هر چه با مستندات علمی بومی فریاد زدیم که این سهم نه 5 درصد، بلکه حدود یک چهارم علت مرگ‌های سوانح ترافیکی است توجه نکردند تا برای ایمنی خودروها کاری بکنند. برنامه نوشتیم، نقشه راه تهیه و ارائه دادیم و التماس کردیم که لطفا توجه کنید ولی دریغ از یک جمله موثر از زبان مسئولان که اهمیت این موضوع کمتر از تکرار عبارات تکراری سیاسی مورد نفرت مردم نیست را بشنویم.»

خطای حکمرانی در تقویت مرگ و میر جاده‌ای

رئیس سابق مرکز ارتقا ایمنی و پیشگری از مصدومیت‌های دانشگاه شهید بهشتی بیان می‌کند: «با رویکردی جامع می‌توان با اتکا به مستندات موثق ادعا کرد که تمامی این سه عامل یعنی انسان، محیط (راه) و وسیله نقلیه در ارتباط مستقیم با ناکارآمدی مدیریتی، خطاهای راهبردی حکمرانی و خطا در تشخیص اولویت‌های کشور است. از انتخابات ریاست جمهوری تا مجلس و شوراهای مختلف، کدام نماینده، پیشگیری از مرگ 20 هزار انسان آن هم با میانگین سنی 35 سال را در شعارهای انتخاباتی خود قرار داده است؟ در انتخاب حتی مدیران مرتبط با موضوع چقدر به جای ابراز نوکری کامل، به تخصص و تعهد و اندیشه آنان توجه داریم؟ رئیس کمیسیون عمران مجلس سال‌هاست یک پزشک عمومی است! در وزارت بهداشت کوچکترین فضا و ساختار به دفتر پیشگیری از سوانح اختصاص یافته. سال‌هاست سهم بودجه‌های تحقیقاتی برای مطالعه در خصوص پیشگیری از سوانح ترافیکی بقدری اندک است که موجب شرمندگی بوده و قابل طرح نیست، در آموزش‌های دانشگاهی بویژه در رشته های علوم پزشکی  در این خصوص هیچ واحد درسی وجود ندارد، سال‌هاست گفتگو با وزارت آموزش و پرورش برای درج حتی یک صفحه برای این موضوع مهم به جایی نرسیده است و رسانه ملی برای آموزش همگانی مردم در پیشگیری از سوانح ترافیکی طلب هزینه‌های چند میلیاردی می کند.»

واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در کرمان/ یک کارشناس: فرزندان مسئولین خارج از کشور در جاده‌های ایمن با خودروی میلیاردی رانندگی می‌کنند

مرگ و میر جاده‌ای در آلمان یک دهم ایران

سوری می‌گوید: «کشوری مانند آلمان با جمعیتی مشابه کشور ما و تعداد خودرو موتوری بیش از دو و نیم برابر، حدود 2500 کشته سوانح ترافیکی یعنی حدود یک دهم کشور دارد، پس سانحه ترافیکی سرنوشت محتوم یک ملت نیست، غیرت و درایت مدیریت می‌خواهد که متاسفانه شیرینی‌ها و جذابیت‌های مدیریتی در کشورمان، غیرت کنار رفتن و میز را به افراد قابل سپردن زائل کرده است.»

شاید نفر بعدی خودتان باشید

رئیس سابق مرکز ارتقا ایمنی و پیشگری از مصدومیت‌های دانشگاه شهید بهشتی بیان می‌کند: «ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های این عزیزان و ملت شریف ایران به مسئولان می‌گویم، هر چند شما معمولا سوار بر خودروهای خاص و ایمن می‌شوید، آقازاده‌هایی با درآمدهای چند میلیاردی دارید، فرزندانتان خودروهای چند میلیاردی می‌رانند و حتی در خارج کشور در جاده‌های ایمن می‌رانند ولی خدا را چه دیده‌اید اگر به موضوع به جد نپردازید چه بسا قربانی بعدی خودتان و عزیزانتان باشد. ایکاش مجلس و هیئت دولت حتی به شکل سمبولیک برای درگذشت  این عزیزان کرمانی یک دقیقه سکوت می‌کرد و اعضا سر را به احترام به گریبان می‌بردند. این که نه خرجی دارد و نه میزی را از کسی می گیرد.»

233233

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان