اختصاصی ایکنا/

جوابیه مجمع عالی تفسیر قرآن به منتقدان آمار کلاس‌های تفسیری حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: مجمع عالی تفسیر قرآن که چندی پیش به دلیل ارائه آماری از کلاس‌های تفسیر در حوزه علمیه مورد انتقاد قرار گرفته بود، با صدور جوابیه‌ای به این اعتراضات پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) متن این جوابیه به شرح زیر است:

من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان/ قال و مقال عالمی می‌کشم از برای تو

وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً (سوره فرقان، آیه30) هنگامی که در آیات ربانی حضرت حق به عنوان خبر غیبی و محقق الوقوع و با کلمه «قال الرسول» پرده از قیامت‌مان برداشت که چگونه حضرت ختمی مرتبت به عنوان گواه در قیامت در پیشگاه حق از امت خود شکوه می‌کند که از حقایق قرآن هجرت کردند و آن را مهجور گذاشتند، مسئولیت خود را با همه وجود در برابر این حقیقت غیر قابل انکار احساس کردیم.
از آن‌جا که اولین خاستگاه معارف قرآن حوزه‌های علمیه و ام القرای جهان اسلام حوزه علمیه قم است و امت مسلمان عموما معارف دینی را از این جایگاه رفیع و مورد اعتماد دریافت می‌کنند، بر آن شدیم که درس تفسیر را در حوزه به رسمیت و گستردگی برسانیم. در سال‌های 1378 ریاست حوزه علمیه قم آیت الله حسینی بوشهری با جناب حجت‌الاسلام قرائتی جرقه درس تفسیر قرآن را در حوزه زدند و قرار شد که از بین اساتید مورد توجه تعدادی برای تدریس تفسیر دعوت شوند تا آن را در برنامه هفتگی قرار دهند. این دعوت با استقبال تعداد اندکی شروع شد و بعد از گذشت ده سال و با برگزاری جلسات متعدد، دروس تفسیر در سال 1388 به میانگین 30 درس رسید.
در همین سال جمعی بر آن شدند که با تشکیل شورای منتخب به عنوان مجمع عالی تفسیر قرآن، کار خود را آغاز کنند این کار با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی آغاز شد و با دعوت چهره به چهره و ارتباط سینه به سینه با اساتید توانست حرکت نوینی را در حوزه علمیه رقم بزند که بحمدالله بعد از گذشت 5 سال و برگزاری ده همایش وزین تفسیری با حضور مراجع معظم تقلید و شخصیت‌های مطرح تفسیری و همکاری شورای عالی مدیریت حوزه این مسئله در حوزه قم فراگیر شده و این دروس به حدود 400 و اندی درس رسیده است. مجمع عالی تفسیر قرآن توانست اعضاء جامعه مدرسین و مدیران حوزه را متقاعد کند  که درس تفسیر در پایه‌های 7 تا 10 باید از حالت مطالعاتی به حالت دراسی و حضور و غیاب درآید.
در اینجا برای روشن شدن بعضی واقعیات و پاسخ به بعضی ابهامات اموری را متذکر می‌شویم.

405 درس در سال جاری

1- تعداد دروس تفسیر در حوزه علمیه قم در سال جاری به بیش از 405 درس رسید زیرا مجمع عالی تفسیر برای تهیه درسنامه تنها به ثبت دروس اساتیدی اقدام نموده است که سابقه 5 سال تدریس سطح عالی و خارج و یا 5 سال تدریس تفسیر در سطح عالی را دارا هستند و در دروس پنج مرکز تخصصی تفسیر هم که در درسنامه ذکر شده است به خاطر آن است که آن مراکز هم  در سطح عالی حوزه هستند بعضی مراکز مثل مجمع عالی تفسیر، طلاب اشتغال به درس خارج دارند.
2- در تدوین این درسنامه فقط اساتیدی که تمام هفته یا سه روز در هفته و نهایتا یک روز تفسیر می‌گویند درسشان ثبت شده است و از ثبت دروسی که تفسیر را در قالب چند دقیقه ارائه می‌کنند خودداری شده است به عنوان مثال آقای هادوی تهرانی که از اساتید محترم حوزه هستند و هر روز 15 دقیقه در اول درس خارجشان تفسیر می‌گویند از ثبت درس ایشان در درسنامه خودداری شده است.
3- با توجه به اینکه مراجع معظم تقلید همچون حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و مظاهری با معرفی یک نماینده در مجمع عالی تفسیر با این مجموعه همراهی کرده‌اند و همچنین مراکز مختلف و شخصیت‌های حقوقی همچون ریاست محترم حوزه علمیه قم، ریاست جامعه مدرسین و ریاست مرکز خدمات حوزه علمیه قم با بیانات کتبی از اقدامات این مجموعه تقدیر کرده و شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم و دفتر مقام معظم رهبری لیست اساتید تفسیر را از این مجموعه می‌گیرند و در سایت شورای مدیریت هم وارد می‌شود .آیا سزاوار است افرادی بی اطلاع و با تکیه بر خبرهای کذب بعضی افراد مطرود و مغرض و معلوم الحال، به تکذیب اطلاعات دقیق آماری در بحث تفسیر بپردازند و بگویند که در حوزه ده درس بیشتر نیست؟ آیا این به معنای تکذیب علمی و عملی 400 مدرس تفسیر حوزه در سطح عالی و خارج، توهین به این جمع نورانی نیست؟.

اظهار تاسف

4- جای بسی تأسف است که یک مسئول در حوزه علمیه قم، آمار رسمی دروس حوزه را از جامعة المصطفی مطالبه کند و بگوید مثلا می‌توان به جامعة المصطفی به عنوان منبع دقیق استخراج آمار مراجعه کرد در حالی که حوزه فعالیت جامعة المصطفی در بخش طلاب غیر ایرانی است نه در حوزه علمیه قم و طلاب ایرانی، و این در حالی است که دقیق ترین مرکز ثبت دروس تفسیر در حوزه از نگاه همگان مجمع عالی تفسیرقرآن است که همایش‌های قرآنی آن بر همگان آشکار است.
5- آیا مقصود شما از ده درس تفسیر در حوزه همان درس‌های خودتان یا دوستان‌تان در رادیوی معارف آن هم از روی لب تاب است؟ یا درس‌های رسمی تفسیر شریف المیزان و تفسیر مجمع البیان و تفسیر جوامع الجامع که توسط مراجع معظم تقلید و شاگردان توانمند آنها در سطح عالی و خارج تفسیر با حضور ده‌ها و صدها طلبه در حوزه علمیه انجام می‌شود؟.

علوم قرآنی خارج از تفسیر نیست
6- مباحث علوم قرآن با پیوستگی به معارف قرآن از قدیم الایام در کتب تفسیری بحث شده است و به تعبیر سیدنا الاستاد جوادی آملی حفظه الله قرآن همانگونه که متکفّل بیان معارف خود است تکفّل و تولیت بحث علوم قرآن (مثل مسئله عدم تحریف، وحی شناسی و محکم و متشابه و غیر آن) را نیز خود به دست گرفته است .آیا بحث از علوم قرآن خارج از حوزه تفسیر است؟ که شما آن را خارج از موضوع دانسته‌اید.
7- در طول سال‌های گذشته ریاست سابق مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن، فاضل ارجمند جناب آقای فاکر میبدی، نهایت و همکاری و همراهی با این مجموعه داشته و خود نیز عضو مجمع عالی تفسیر بوده‌اند؛ که این رفتارهای قرآنی می‌تواند الگوی خوبی برای سایر مدیران باشد که در شرایط فعلی با دوری از دامن زدن به اختلافات، فضای وحدت را در حوزه دامن بزنند وبا تذکر دلسوزانه به توسعه فرهنگ قرآن دامن بزنند.
8- در پایان لازم به یادآوری است که آیا کسانی که برای ترویج و گسترش معارف قرآن در حوزه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند و با همراهی چند صد استاد سطوح عالی و خارج و مراجع معظم تقلید برای بالندگی علمی و گسترش نورانیت قرآن تلاش می‌کنند دچار التقاط هستند؟ یا کسانی که با تنگ نظری در محافل عمومی و خصوصی به افتراء و نشر اکاذیب و تهمت و دروغ دامن می‌زنند دچار التقاط هستند؟.

یادآور می‌شود، خبرگزاری ایکنا آماده دریافت دیدگاه‌های صاحب‌نظران، محققان و استادان حوزه در این زمینه هست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر