ماهان شبکه ایرانیان

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه:

حوزه در زمینه فقه حکومتی و دروس تفسیر با ایده‌آل فاصله دارد

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه گفت: کارهای بسیار خوبی در حوزه در زمینه فقه حکومتی و دروس تفسیر انجام شده، اما با ایده‌آل فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه امروز 25 اسفندماه در نشستی خبری گفت: این مجمع در سال 67 برای تحقق پیام امام خمینی(ره) موسوم به منشور روحانیت امام تشکیل و در سال 68 نیز انتخابات آن برگزار شد.

وی افزود: در پی این مسئله مرحوم آیت‌الله مشکینی نامه‌ای به امام خمینی(ره) نوشت و از تشکیل این مجمع خبر داد و امام نیز رهنمودهایی برای حوزه و طلاب داشتند.

اهداف راه‌اندازی مجمع

حسینی‌نژاد با اشاره به اهداف راه‌اندازی این مجمع تصریح کرد: ایجاد ارتباط بیشتر طلاب و رهبری با مراجع، جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه، تنظیم و تقویت امور حوزوی و نهادهای آن، جذب نیروهای لایق، ارتقاء علمی پژوهشی و رشد فقه حکومتی همچنین تهذیب حوزه از جمله اهداف این مجمع است.

وی افزود: حفظ وحدت حوزه‌ها، پرهیز از مشاجرات سیاسی در حوزه؛ افزایش قدرت تحلیل سیاسی از دیگر اهداف این مجمع به شمار می‌رود و این مجمع 202 نماینده از سراسر کشور دارد و تاکنون از صد مصوبه آن 50 مورد اجرایی شده است.

حسینی‌نژاد در پاسخ به این سؤال ایکنا که آیا مجمع در حیطه مباحث فقه حکومتی مصوبه و یا فعالیتی داشته است گفت: اگرچه ما شأن اجرایی نداریم ولی تلاش خود را در پیگیری و تصویب مصوباتی داشته‌ایم و وضع حوزه اگرچه با وضعیت ایده‌آل خود فاصله زیادی دارد ولی در زمینه فقه حکومتی کارهای خوبی صورت گرفته است.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه برگزاری دروس مراجعی مانند آیت‌الله هاشمی شاهرودی و استادانی مانند احمد عابدی و ده‌ها کلاس دیگر با موضوع فقه حکومتی را از جمله فعالیت‌ها برشمرد.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه وضعیت ایده‌آل ما محقق نشده است اظهار کرد: در مباحثی مانند بیمه، ربا و ... کارهای خوبی از سوی مراجع صورت گرفته و برای نمونه در جریمه دیکرد متفق‌القول مراجع آن را حرام کرده‌اند ولی بانک‌ها زیر بار نمی‌روند و مقاومت می‌کنند و وگرنه فتوای آن وجود دارد.

رشد دروس تفسیر در حوزه

وی در پاسخ به اینکه یکی از اهداف شما توسعه آموزش و پژوهش در حوزه است آیا در توسعه دروس تفسیری و امور قرآنی در حوزه کاری داشته‌اید و یا مصوبه‌ای ارایه کرده‌اید؟ ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی چندان درس تفسیری در حوزه وجود نداشت اما امروز دروس زیادی را شاهدیم که در تمامی مدارس علمیه وجود دارد و حوزه‌های نیست که کلاس تفسیر نداشته باشد و در تمام پایه‌های حوزه وجود دارد ولی هنوز آنچه ایده‌آل امام و رهبری بوده تحقق نیافته است.

وی اظهار کرد: ما مصوباتی را به شورای عالی حوزه و مدیریت حوزه داده‌ایم که نیمی از آن اجرایی شده و نیم دیگر نیز در حال اجراست و البته در مصوباتی نیز که اختلاف نظر باشد دیدگاه ما تامین نظرات شوار است.

وی در پاسخ به ایکنا درباره ورود مجمع به معرفی مراجع تقلید و حمایت رسمی از مرجعیت آنان تاکید کرد: این مجمع ورودی به این مسایل ندارد.

همکاری در اقتصاد مقاومتی

حسینی نژاد همچنین از همکاری مجمع با کمیسیون اقتصادی مجلس در بحث اقتصاد مقاومتی خبر داد و افزود: از نخبگان و فضلای حوزه خواسته‌ایم تا طرح‌های خود را ارایه کنند و حوزه در تبیین مبانی و مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و مسایل پژوهشی مرتبط با آن با آنان همکاری خواهد داشت.

ضرورت تحول در دروس حوزه

وی با اشاره به طرح تحول در حوزه از سوی مقام معظم رهبری در سال 89 در پاسخ به این سؤال ایکنا که چه نمره‌ای به این طرح می‌دهید گفت: حوزه باید تحول را مدیریت کند، زیرا بخشی از تحول از حیطه ما خارج است و معتقدم تا حد زیادی تحول مدیریت شده و کارهای خوبی صورت گرفته اگر چه باید در دروس حوزه تحول صورت گیرد و نسبت به نیازهای زمانه این تحول مدیریت و انجام شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان