قائم‌مقام نشریه روش‌شناسی علوم انسانی:

بافت سنتی حوزه، تحول در علوم انسانی را جدی نگرفته است

گروه حوزه‌های علمیه: قائم‌مقام نشریه روش‌شناسی علوم انسانی تاکید کرد: بافت سنتی حوزه تحول در علوم انسانی را جدی نگرفته است و معاونت پژوهش حوزه به خصوص باید تلاش جدی‌تری صورت دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سیدمحمدتقی ابطحی، عضو گروه فلسفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و قائم مقام مجله روش‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  17 اردیبهشت ماه در نشستی خبری در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر روند تحول علوم انسانی در حوزه گفت: از زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی این موضوع را مطرح کرده‌اند و به عبارتی از ابتدای انقلاب تاکنون توجه لازم به این موضوع انجام نشده است.

وی ادامه داد: مجمع عالی حکمت اسلامی با حضور بزرگانی مانند آیات جوادی آملی، مصباح و سبحانی در راستای همین مسئله تحول ایجاد شد و کارهای خوبی هم از سوی استادان علوم عقلی انجام شده است.

ابطحی عنوان کرد: هم اکنون دروس فلسفه علم و نشست‌هایی درباره آن در این مجمع تشکیل می‌شود ولی بافت سنتی حوزه و معاونت پژوهش حوزه باید تلاش جدی‌تری را برای بحث تحول داشته باشند.

وی با تاکید بر سوق دادن پایان نامه های حوزه به مباحث علوم انسانی اظهار کرد: سیستم پژوهش در حوزه به گونه ای است که نیاز چندانی به پژوهش‌های ما در حوزه علوم انسانی حس نکرده است و با نهادهای میانه‌ای مانند پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که دانشگاهی صرف هم نیست رابطه خوبی برقرار نکرده است.

ابطحی تصریح کرد: پژوهشگاه در حال اجرای طرحی برای ارتباط قوی‌تر با نهادهای حوزوی و مدارس و دانشگاه ها است و در حال جمع‌آوری بانک اطلاعات فضلا و فرهیختگان حوزه و دانشگاه هستیم و اطلاعات ارتباطی با فضلای حوزه را جمع آوری کرده‌ایم تا نشریات و مجلات و مقالات پژوهشگاه در اختیار آنان قرار گیرد.

قائم مقام نشریه روش شناسی علوم انسانی اظهار کرد: البته ما اقداماتی قبلا برای ارتباط بیشتر با حوزه داشته‌ایم اما از سوی آنان استقبال نشده و بازخورد لازم را ندیده‌ایم و حتی نشست‌هایی در مدارس علمیه برگزار کردیم که استقبال سیستمی از سوی حوزه را شاهد نبودیم و استقبال فردی از سوی طلاب علاقه‌مند وجود داشت.

وی به نشریه روش‌شناسی علوم انسانی اشاره کرد و گفت: تلاش داریم تا در این نشریه به مقالاتی که نوآوری برای رفع دغدغه‌های نظام و پرداختن به مسایل کاربردی مانند معماری و شهرسازی اسلامی داشته باشند از امتیاز بیشتری برخوردار باشند اگرچه پرداختن به موضوعاتی که جزء دغدغه نظام است از سوی یک نشریه به تنهایی ممکن نیست.

وی در تشریح ویژگی‌های این نشریه بیان کرد: این نشریه اولین نشریه در عرصه روش‌شناسی علوم انسانی در کشور است که از جهت انتشار در اولین ماه فصل و ارزیابی سریع اولیه و نهایی مقالات ممتاز است. 

وی همچنین از تلاش برای بین‌المللی کردن این نشریه و پرداختن به مباحث کاربردی تر در عرصه علوم انسانی خبر داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان