آیت‌الله استادی در همایش بزرگداشت صدوقین:

منزلت بزرگانی مانند صدوق برای جامعه ناشناخته است

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته آیت‌الله استادی، متاسفانه هنوز مقام و منزلت بزرگانی نظیر صدوقین ناشناخته مانده است، در حالی که هرساله هزینه‎های زیادی برای بزرگداشت کسانی می‎شود که در حد شاگردان این بزرگان هم نیستند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‎الله رضا استادی، استاد حوزه علمیه امروز 15 اردیبهشت در همایش بزرگداشت صدوقین در مرقد علی بن بابویه قمی گفت: متاسفانه هنوز جاه و مقام و منزلت این بزرگان برای جامعه ناشناخته مانده است در حالی که هرساله هزینه‎های زیادی برای بزرگداشت کسانی می‎شود که در حد شاگردان این بزرگان هم نیستند.
وی افزود: عطار نیشابوری شاعر و عارف بزرگی است ولی برخی از منشورات وی مسایل درستی را بیان نکرده است و به طور کلی ایشان هم در حد بزرگانی چون شیخ صدوق نیست ولی در کشور ما شیخ صدوق در حد نامگذاری یک خیابان و چند مدرسه مورد توجه و ارج و احترام شده است.
این استاد حوزه بیان کرد: شیخ صدوق در سن جوانی پدر خود را از دست داد و تا سن 77 سالگی نزدیک به 300 کتاب تالیف کرد که همه آنها جزء کتب زیربنایی اسلام و شیعه هستند که یکی از آنها از کتب اربعه شیعه است.
وی گفت: آثار شیخ صدوق دارای ویژگی‎های بسیاری است که از مهمترین آنها نیت خالص و علمیت بسیار بالاست؛ مرحوم ربانی شیرازی بهترین شرح را بر زندگی ایشان نوشته است و برنامه‎های علمی و سبک زندگی ایشان را به نحو خوبی بیان کرده است.
وی اظهارکرد: ‎آثار فقهی، حدیثی، رجالی، تفسیری و اخلاقی ایشان کم نظیر است و ایشان تبحر خود در حدیث‌شناسی را دست‌مایه خلق آثار فاخر تاریخ تشیع کرده است که امروز باعث فخر ما در جهان اسلام است.
استادی بیان کرد: آثار مرحوم شیخ صدوق دارای علمیت، دقت و جامعیت خاصی است و حوزه‎های مختلف علوم دینی را شامل می‎شود و مطالعه آثار به جای مانده ایشان می‌تواند نقش بسیار مهمی در توان‌افزایی علمی طلاب داشته باشد.

دسترسی به تنها 20 کتاب از 300 اثر صدوق

وی گفت: از 300 اثر ایشان امروز 18 تا 20 کتاب ایشان در دسترس است و منتشر شده است که همین کتب نیز جزء افتخارات و غنی‌ترین کتب شیعه است و ایشان در همین کتب باقی مانده به امور اصلی اسلامی توجه داشته است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: تالیفات ایشان همگی به روز بودند و ایشان در ابتدای کتب خود دلیل نگارش کتاب را توضیح داده است که به عنوان مثال کتاب اکمال‌الدین ایشان در نیشابور و به دلیل بروز شبهات در حوزه مهدویت کلید خورده است.
وی گفت: ایشان در کتب خود نیتی جز دین و افزایش اطلاعات موجود برای محققان و مردم برای بیشتر دانستن حوزه دین نداشته است و ایشان کار خود را در این کتب شرح داده است.

تالیفات ابتکاری

استادی با بیان اینکه ایشان انسان بسیار دقیقی بود و همه کارهای خود را بر اساس نیازهای روز جهان اسلام و تشیع نوشته است، تصریح کرد: تالیفات ایشان همه ابتکاری است و ایشان سبک خاصی در شرح و بسط احادیث داشتند و اولین عالمی بودند که احادیث را به شکل عددی ذکر کردند که طبقه‌بندی آنها توسط علمای دیگر ساده تر باشد.
وی گفت: ایشان کتابی در فضایل شیعه و کتابی در خصوص تکالیف شیعه دارند و کتابی را با محوریت عقوبت اعمال و پاداش اعمال ذکر کرده‌اند که نشان می‎دهند وی اشراف جامعی به کل روایات اولیاءالله داشتند و ذهن بسیار طبقه‌بندی شده‎ای نیز داشتند.
وی بیان کرد: ایشان در کتاب من لایحضر شش هزار حدیث متقن را ذکر می‎کند که می‎توان بر مبنای آنها حکم فقهی صادر کرد و معنای آن این است که از این تعداد احادیثی که ایشان نقل کرده است این تعداد حدیث به شکل کامل بازشناسی و تصدیق سنجی شده است.

6 هزار حدیث از صدوق درباره ائمه

این استاد حوزه اظهار کرد: امروز اگر 30هزار حدیث از اولیاءالله بزرگ در دسترس باشد شش هزار آن توسط شیخ صدوق مورد موشکافی کامل و تصدیقی قرار گرفته است.
وی گفت: بسیاری از بین این همه حدیث ایشان یا کتاب اصول کافی یا سایر کتب چند حدیث ضعیف را پیدا می‎کنند و نسبت‎های ناروا به بزرگان دین ما وارد می‎کنند که به حق و به انصاف نیست و ما نمی‎گوییم که کتب بزرگان ما عاری از خطا  است بلکه هیچ کتابی پس خالی از نقص نیست.

بازشناسی کتب فاخر شیعی

وی عنوان کرد: یکی از عیوب بزرگ ما این است که هنوز یک دور کامل کتاب‌های فاخر شیعی را مطالعه نکرده‎ایم و اگر مراجعه‎ای هم صورت می‎گیرد به شکل موردی است و باید این کتب توسط طلاب در کنار برنامه‎های درسی مورد بازشناسی واقع شود.
وی گفت: احادیث اهل بیت(ع) قوت دین مردم را بیشتر می‎کنند و آنها از شبهات و برخی از وسواس ها رهایی می‎دهند به همین دلیل بود که ایشان و پدر بزرگوارشان که نزدیک به بیست جلد کتاب بر جای گذاشتند این قدر روی احادیث تکیه داشتند.
وی اظهارکرد: فعالیت عجیب ایشان در حدی است که به جرئت در کنار اخلاص و نیت پاک و خدایی و همچنین تلاش طاقت‌فرسا باید عنایات خاصه حضرت ولی عصر(عج) را نیز دخیل دانست البته حضرت ولی عصر(عج) همیشه برای تلاشگران در این عرصه دعا و حمایت می‎کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر