ماهان شبکه ایرانیان

ناصر رفیعی:

مکر و حیله در سیاست اسلامی راهی ندارد/ ائمه مصادیق بارز اهل سیاست

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) گفت: ائمه(ع) همگی اهل سیاست بوده‌اند زیرا در اسلام سیاست به معنای مکر و حیله نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 11 تیرماه در جلسه تفسیر خود در حرم حضرت معصومه(س) ضمن تبریک ولادت امام حسن(ع) گفت: بیش از 50 حدیث از پیامبر در دوستی و گرامی داشت مقام این امام همام ذکر شده است با اینکه مدت هفت سال بیشتر محضر ایشان را درک نکرده بودند.
وی افزود: پیامبر در وصف ایشان می فرمود خدایا شکر از اینکه در ذریه من کسی مانند حضرت یحیی را قرار دادی زیرا حضرت یحیی در کودکی حرف می زد و حکمت و نبوت داشت.
رفیعی با بیان اینکه ائمه (ع) همه سیاسی بودند تصریح کرد: مفهوم سیاست در اسلام با دنیای غرب از زمین تا آسمان تفاوت دارد؛ ائمه ساسة العباد بودند و این به مفهوم سیاست منهای دین نیست.
وی اظهار کرد: دین منهای سیاست دین نیست همان طور که امام خمینی فرموده اند اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند نه دین را درست شناخته و نه سیاست را درست می شناسد.
رفیعی ادامه داد: سیاست مصطلح در غرب به معنای خدعه، نیرنگ و مکر است در حالی که همه ائمه شهید شدند زیرا سیاسی بودند و با حاکمان جور در دوره خویش درگیری داشتند و این بهترین دلیل بر سیاسی بودن امامان است و گرنه اگر سرشان را با عبادت گرم می کردند و کاری به کار حاکمان نداشتند که مورد ازار و اذیت و در نهایت شهادت واقع نمی شدند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بیان کرد: در روایتی از امام علی نقل شده است که زینت رجل سیاسی در عفو و عدالت به هنگام قدرت است.
وی افزود: در روایت سه گام اصلی برای یک سیاسی مطرح شده است اول اینکه باید حقوق خدا را رعایت کند، دوم حقوق زندگان و سوم حقوق اموات و حقوق الهی در تبعیت از اوامر الهی و دوری از مناهی آن است.
رفیعی عنوان کرد: با توصیف این سه وصف درباره سیاسیون نیمی از افراد از دایره انسان های سیاسی خارج می شوند زیرا سیاست در منطق اسلام خدعه و مکر نیست.
استاد حوزه علمیه گفت: امام حسین(ع) هنگام ورود به کربلا زمین آنجا را خریداری کرد و امام حسن(ع) نیز هنگام نماز بدنش می لرزید و اشک می ریخت و این به معنای سیاست در اسلام است.
وی تاکید کرد: سیاسیون ما حواسشان جمع باشد و سیاست را با خدعه و غل و غش و مکر و نیرنگ یکی ندانند. امام خمینی نمونه یک رجال سیاسی به تمام معنا بود که نماز شبش ترک نشد و دست از قرائت قرآن تا آخرین لحظات مرگ هم برنداشت.
رفیعی ادامه داد: رعایت حقوق مردم از دیگر ویژگی های انسان مومن است فکر نکنیم هر قدر از زیرکار در برویم و بپیچانیم اهل سیاست هستیم بلکه برعکس این مصداق کم فروشی است و در حالی که کسی که باری از دوش مردم بردارد در روایت نقل شده است که پاداش 9 هزار سال عبادت برای او ثبت می شود و آن هم عبادتی که روزش روزه و شب هایش مشغول اقامه نماز است.
استاد حوزه تصریح کرد: الان 12 میلیون جوان دم بخت داریم که به علت مشکلات نمی توانند ازدواج کنند و کسانی که تمکن مالی دارند باید احساس تکلیف بکنند زیرا ما حتی نسبت به حیوانات نیز وظیفه داریم.
وی افزود: چرا فرهنگ قرض الحسنه ورافتاده و انفاق کمرنگ شده است در حالی که خدا می فرماید من سود می دهم و در روایت داریم که انفاق 700 برابر و قرض 18 برابر سود و پاداش دارد.
رفیعی بیان کرد: برخی از خمس که حق خدا و رسول است به بهانه های مختلف فرار می کنند در حالی که وهابیت برای ترویج اسلام خشن و بی روح و منحرف میلیاردها دلار هزینه می کنند و ما هم باید برای ترویج اسلام ناب و واقعی با همین خمس و کمک ها تبلیغ کنیم.
وی افزود: باید زندگی ائمه را به صورت یک منظومه بررسی کنیم و نه اینکه بخشی از زندگی آنها را برای مطامع سیاسی خود برجسته سازی کنیم.
رفیعی با بیان اینکه اطاعت از ولی امر عادل از دیگر ویژگی های یک انسان سیاسی است گفت: در اینجا براساس روایت امام معصوم ولی امر عادل تننها معصوم نیست.
وی سومین ویژگی انسان سیاسی را رعایت حقوق اموات دانست و اظهار کرد: نباید پشت سر مردگان از آنها بدگویی کرد و ناسزا داد بلکه باید آنها را ببخشیم و برای آنان طلب غفران کنیم مگر کسانی مانند شمر و یزید که باید دائما بر آنان لعنت فرستاد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان