حجت‌الاسلام رفیعی عنوان کرد:

۵ درسی که باید از آیات افک بگیریم

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) در ادامه تفسیر آیات افک در سوره نور به تبیین ۵ درسی که باید از این آیات بگیریم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 7 تیرماه در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) گفت: 10 آیه از سوره نور درباره افک مطرح شده است زیرا گناه شایعه‌سازی و تهمت بسیار گناه بزرگی است.

وی به 5 درسی که خداوند در این آیات برای مومنان مطرح کرده است پرداخت و اظهار کرد: اولین گله خدا از مومنان این است که شما وقتی افک یکی از همسران پیامبر را شنیدید چرا قبول کردید. بنابراین انسان اگر صحبتی درباره کسی شیند نباید قبول کند زیرا یا راست می‌گوید و یا دروغ است اگر راست می‌گوید که غیبت و اگر دروغ می‌گوید تهمت است و هر دو حرام و گناه است.

شایعه را نباید قبول کرد

وی افزود: دومین درس این است که به فرض که افک را قبول کردید چرا آن را برای دیگران بیان کردید «تقولون بافواهکم» یعنی ای مردم اگر مطلبی را در سایتی درباره کسی خواندید و دیدید زود قبول نکنید و آن را پخش نکنید.

رفیعی بیان کرد: سومین تاکید خداوند بر این است که چرا گناه خود را کوچک می‌شمارید زیرا برخی می‌گفتند ما یک حرف کوچکی را پخش کردیم و چیزی نبوده است ولی خداوند مواخذه می‌کند که «وهو عندالله عظیم» در روایت نیز داریم که «اشد الذنوب مااستخف به صاحبه» یعنی بدترین گناه آن است که صاحبش آن را کوچک بشمارد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: مقایسه گناه با گناه دیگران و توجیه از مظاهر کچک‌شماری گناه است و همین عامل سبب شده است تا زنا و ربا از مظاهر تمدن شناخته شود و عقد شرعی حلال در نزد برخی قبیح باشد.

رفیعی ادامه داد: چهارمین درس این ایات آن است که اگر فضل و رحمت خدا برای شما نبود بیچاره بودید این برای آن است که انسان دچار خودمحوری و خودخواهی نشود و بداند اگر توفیقی در گناه نکردن دارد ناشی از لطف خداست و یا پذیرش توبه نشانه رافت و رحمت الهی است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) گفت: پنجمین درس این آیات نیز این است که مردم بعد از این ماجرای افک توبه کنید و تا ابد مرتکب چنین تهمت و گناه زشتی نشوید.

تجلیل از آیت‌الله بهشتی

وی در بخش ابتدایی سخنانش با گرامی داشت فرارسیدن سال روز شهادت آیت الله بهشتی به ذکر برخی خدمات ایشان در تدوین قانون اساسی، راه اندازی مدرسه دین و دانش در قبل از انقلاب، نظارت بر کتب درسی در زمان طاغوت، اشاره کرد.

وی مظلومیت در عین شجاعت، برنامه ریزی و تدبیر و صبوری و خلاقیت را از جمله ویژگی های برجسته مرحوم بهشتی برشمرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان