ماهان شبکه ایرانیان

نگرانی آیت‌الله‌العظمی مکارم از کم‌توجهی به مفاهیم قرآن:

تفسیر قرآن نباید در حاشیه دروس حوزه قرار گیرد

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم ضمن ابراز نگرانی از اصالت‌بخشی مطلق به الفاظ و کم‌توجهی به مفاهیم قرآن در جامعه تاکید کرد: درس قرآن نباید در حوزه در حاشیه باشد، بلکه باید مفسران بیشتر تربیت و مسابقات تفسیری برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی شب گذشته 30 خردادماه در اولین جلسه تفسیر قرآن ماه رمضان در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم با بیان اینکه ثواب تلاوت یک آیه قرآن در این ماه معادل ختم قرآن است، گفت: ماه رمضان ماه قرآن است و فعالیت‌های قرآنی در این ماه ارزش بسیار بیشتری دارد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی قرآن حضور بیشتری در همه جا به خصوص حوزه‌های علمیه پیدا کرد و کارهای قرآنی بسیاری نیز در سطح عموم انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در صدا و سیما، شبکه قرآن داریم و هر سال مسابقات حفظ و تلاوت قرآن با دعوت از قاریان کشورهای اسلامی انجام می‌شود و مضاف بر این در شهرستان‌ها و مراکز علمی و دانشگاه‌ها نیز مسابقات قرآنی بسیاری انجام می‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: این فعالیت‌ها همه دلیل بر حضور بیشتر قرآن در صحنه جامعه ما پس از انقلاب دارد و در حوزه هم دروس تفسیر نسبت به سابق فوق‌العاده بیشتر شده است و خوشبختانه مفسران بسیاری در بخش‌های مختلف داریم که به تفسیر و تعلیم قرآن می‌پردازند.

مکارم شیرازی عنوان کرد: نگرانی مهم بنده این است که ما به الفاظ قرآن اصالت ببخشیم و معانی قرآن را کمرنگ کنیم. یعنی حافظان و قاریان و.. . در همه جا حضور داشته باشند ولی مفاهیم قرآن به شکل پررنگ در جامعه وجود نداشته باشد.

معانی قرآن به حاشیه رانده نشود

وی گفت: الفاظ قرآن بسیار با ارزش است ولی نباید معانی قرآن به حاشیه رانده شود. خداوند در آیه دو تا چهار سوره انفال به این بحث اشاره می‌کند و شرط بهره‌مندی از قرآن را افزایش ایمان می‌داند.

وی افزود: در سوره توبه نیز خداوند بیان می‌کند که وقتی یک سوره‌ای نازل می‌شود، مومنان به یکدیگر نگاه می‌کنند، که ایمان کدام یک افزایش پیدا کرده است گویی از نزول قرآن افزایش ایمان یکدیگر را انتظار می‌کشند و این در صورتی است که مفاهیم قرآن در متن قرار بگیرد.

این مرجع تقلید بیان کرد: امام علی (ع) در نهج‌البلاغه تعبیر زیبایی دارند و بیان می‌فرمایند که انسان هر باری که در محضر قرآن می‌نشیند و از آن بهره می‌برد چیزی از او  کم و چیزی بر او افزوده می‌شود آنچه بر او افزوده می‌شود ایمان و آنچه از او کم می‌شود گمراهی است.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: امام علی(ع) 110 ویژگی را برای پرهیزگاران در خطبه همام بیان می‌کند. یکی از آنها این است که شب به پا می‌خیزند و قرآن را به ترتیل می‌خوانند و دوای دردهایشان را از قرآن می‌گیرند و وقتی به آیه‌های تشویق می‌رسند ،امیدشان به این مسئله بسیار بیشتر می‌شود و گویا روحشان از قالب بیرون می‌آید و به سوی خدا حرکت می‌کند یعنی مفاهیم قرآن به حدی اثر می‌گذارد که گویی روحشان به پرواز در می‌آید و بهشت را در مقابل چشمشان می‌بینند.

رسالت حوزه

وی گفت: علمای حوزه باید تحولی در این زمینه ایجاد کنند و توجه به مفاهیم قرآن در مرحله اول قرار گیرد و توجه به الفاظ قرآن در مرحله دوم قرار گیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح تلاوت نور در مساجد افزود: ابتکاری در مساجد ایجاد شده است که پس از نماز جماعت یک صفحه از قرآن و ترجمه آن را می‌خوانند این کار، بسیار خوب است که باید به مکان‌های دیگر نیز تعمیم پیدا کند.

لزوم تربیت مفسر

این مرجع تقلید بیان کرد: باید تلاش شود در حوزه علمیه مفسران بیشتری تربیت کنیم که صدها نفر در ماه‌های مختلف به شهرستان‌ها بروند و تفسیر قرآن بگویند و برنامه‌های تفسیری در حوزه نباید در حاشیه دروس دیگر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: برنامه‌های تفسیری در حوزه نباید در حاشیه باشد و نگوئیم فقه و اصول که هست تفسیر دیگر نباید در قله قرار گیرد بلکه تفسیر و کلام و عقاید باید در متن دروس حوزه وجود داشته باشد.

این مفسر قرآن عنوان کرد: در قرآن کریم بیش از 50 مثال است که می‌توانیم همین مثل‌های قرآنی را به فیلم‌های کوتاه تبدیل کنیم و از این طریق آموزش ‌ای خاصی را به مردم و نسل جوان ارایه بدهیم که نمونه آن تشبیه حق و باطل به آب جاری و کف روی آب است بنابراین باید تلاش کنیم که انحرافی در حضور قرآن در جامعه به علت کم توجهی به مفاهیم بوجود نیاید.

وی گفت: برکات قرآن در این امر است که از همین امور وارد جلوه‌های مختلف قرآن شویم زیرا قرآن نور و هدایت و باعث رشد و نمو جامعه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان