ماهان شبکه ایرانیان

کتاب تاریخ یعقوبی

 مقدمه فهرست یعقوبی

فهرست موضوعات

مقدمه ناشر

یعقوبی و کتاب تاریخ او

معرفی معجم حاضر

عناوین الکتاب

الآیات القرآنیة

فهرست الاعلام

اسماء الامراء

اسماء الفقهاء

اسماء الرواة

اسماء الشعراء

اسماء المؤلفین

اسماء الکتب

اسماء الاشیاء

الالقاب و الانساب

فهرست المفاهیم

المفاهیم الدینیة و الکلامیة

المفاهیم الفقهیة و العبادیة

المفاهیم السیاسیة

المفاهیم الاداریة

المفاهیم العسکریة

المفاهیم الاخلاقیة

المفاهیم الثقافیة

المفاهیم الاسرة و المراة

المفاهیم الاقتصادیة

الحرف و المهن

اسماء الاماکن و البلدان

القبائل و الامم

الفرق و الادیان

التجمات السیاسیة و الاجتماعیة

الوقائع و الایام

الموالید و الوفیات

ایام الاسبوع

المعلومات النجومیة

روایات (المعصومین (ع) بحسب ترتیبهم)

روایات (بحسب ترتیب حروف المعجم)

الخطب

الرسائل

الاشعار

الامثال و الحکم

الاحلام

الوصایا

الاوائل

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه ناشر

تاریخ صحنه ای است پر تحرک برای نمایش حقیقتی که حاصل آن عبرت پذیری برای صاحبان خرد و اندیشه است. از این میان تاریخ انبیا و اولیا، نقل طلوع و غروب دولتها و امتها، و روایت اوج و افول قدرتها و حکومتها، چشم اندازی از حیات دینی را فراهم می آورد که الگویی تمام عیار برای فرزانگان و صاحبان درایت است تا همواره مهلت، مدت و تاخیر را از ویژگیهای تاریخ بدانند و از گذر آن به جاودانگی خداپرستی و غایتمندی هستی دست یابند.

از سویی دیگر فهرست نویسی یکی از ارکان اساسی تفحص و تحقیق می باشد و از دیرباز مورد توجه علما و پژوهندگان حقیقت بوده است. در روزگار ما این مهم رشدی روز افزون داشته و با استفاده از امکانات فراهم آمده به وسیله فن آوری نوین و برنامه های کامپیوتری به نهایت بهره وری رسیده است. این امکان حاصل آمده که کتابی که قبلا به دو یا سه فهرست ختم می شد، واجد آن تعداد فهارسی گردد که خود به تنهایی شایسته تدوین و نشری مستقل و مجزا گردد.

کتاب حاضر مجموعه ای از یازده مدخل کلی است که از کتاب ذی قیمت و قدمت «تاریخ یعقوبی » استخراج شده و دستمایه سالها تحقیق و تدبر در بخش تاریخ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که با اشراف محقق فرزانه حجة الاسلام و المسلمین رسول جعفریان تهیه و تنظیم گردیده و علاوه بر این کتاب در دیسک نوری «نورالسیره » نیز گزینه دایرة المعارف را پدید آورده است.

شایان ذکر اینکه این مداخل یازده گانه خود دارای بیش از سی زیر فهرست می باشد که شاهدی عینی بر اهمیت بهره وری از فنون جدید و تحقیقات کامپیوتری است.

این تعداد مدخل که در برنامه های جدید به بیش از پنجاه عنوان بالغ می شود دایرة المعارفی از مداخل مرتبط با علم تاریخ را بدست می دهد که پیش از این جز با گذر عمری مدید میسور و مقدور بشر نمی نمود. در این زمینه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی پیشنهادات و انتقادات کلیه اندیشمندان و دانشوران را به دیده منت می نهد و از آن استقبال می نماید و از کلیه محققانی که در راستای این تحقیقات زحماتی را متحمل شده اند و طریقی راهوار برای همدلان فراهم آورده اند تقدیر و تشکر می نماید.

لازم به تذکر است که دستاوردهای پژوهشی دیگری نیز در زمینه ها و رشته های مختلف در دیگر بخشهای تحقیقاتی این مرکز به اوان باروری خود نزدیک شده است و از آن جمله می توان به تحقیق کتاب وسائل الشیعة با اعراب کامل و دیگر کتب حدیثی اشاره نمود که با عنایت الهی بزودی در اختیار ارباب درایت و معرفت قرار خواهد گرفت. این همه به علاوه برنامه های جدید کامپیوتری که در سال جاری در دست تهیه بوده و ان شاء الله تا پایان سال آماده عرضه خواهد شد با عنایت و راهبری مقام ولائی و الطاف قدسی حضرت آیة الله العضمی خامنه ای -مد ظله العالی- به ثمر می نشیند. از خداوند حکمت طول عمر با عزت و ابهت آن مقام ولایت را مسالت داریم.

قم - مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

تابستان 1376

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان