به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، به استناد ماده ٦٠ قانون تأمیناجتماعی، حوادث ناشی از کار، حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمهشده اتفاق میافتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمهشده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهدهدار انجام مأموریتی باشد.
اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمهشده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب میشود، مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد.
حادثهای که برای بیمهشده حین اقدام برای نجات سایر بیمهشدگان و مساعدت به آنان اتفاق میافتد، حادثه ناشی از کار محسوب میشود.
در حوادث ناشی از کار، تعهدات سازمان تأمیناجتماعی (شامل؛ درمان، غرامت دستمزد و برقراری مستمریهای بازماندگان، ازکارافتادگی کلی و جزیی، غرامت مقطوع نقص عضو غیره) مشروط به داشتن سابقه پرداخت حقبیمه نیست و بدون توجه به سوابق بیمهای بیمهشده، مزایای قانونی ارائه میشود.
در ضمن کارفرما موظف است ضمن اقدام برای جلوگیری از تشدید اثرات حادثه، گزارش حادثه را نیز حداکثر ظرف 3 روز اداری به اطلاع شعبه تأمیناجتماعی محل برساند.