کتابشناسی توصیفی امام حسین(ع)

سلمان حسینی، قم، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، چاپ اول، ۱۳۸۱، ۳۵۶ صفحه.

سلمان حسینی، قم، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، چاپ اول، 1381، 356 صفحه.

امام حسین(ع) انسانی کامل و شخصیتی استثنایی است که اندیشمندان بی شماری با مشرب های گوناگون به بررسی جنبه های متفاوت وجودی آن حضرت پرداخته و هرکس به اندازه توان خویش از این دریای رحمت و هدایت، بهره برده اند.

این نوشتار با هدف آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان با سیره این بزرگ مرد حماسه و ایثار در تاریخ بشریت، به معرفی و توصیف اجمالی برگزیده ای از کتاب ها و مقاله هایی می پردازد که درباره آن حضرت نگاشته شده است.

این کتاب شناسی بخش نخست به کتاب هایی اختصاص می یابد که در سده های اخیر و عصر حاضر به تحلیل زندگی امام حسین(ع) به ویژه قیام عاشورا پرداخته اند.

نویسندگان این آثار به تناسب تحولات زمانه و انتظارات جامعه کوشیده اند تا این رخداد عظیم تاریخ بشری را کنکاش کنند از این رو، برخی از آنان برای پاسخ گویی به شبهه ها و گروهی دیگر با هدف الگوسازی برای جامعه بدین کار همت گمارده اند.

در بخش دوم به آثاری پرداخته خواهد شد که دربردارنده فضایل و مناقب و زندگانی آن حضرت است. باید گفت ائمه اطهار(ع) و شخص امام حسین(ع) در همه جنبه های زندگی از جامعیت برخوردار بودند. به همین دلیل آن حضرت را نمی توان تنها شخصیتی حماسی دانست، بلکه ایشان در همه فضایل انسانی هم چون: فتوّت، انفاق، نوع دوستی، فروتنی غیرت مندی و... سرآمد روزگار و آموزگار راستین بشریت به شمار می آید.

بخش سوم این نوشتار نیز به معرفی مقاتل، مراثی، آثارمنظوم و مانند آن می پردازد. بخش بزرگی از آثار نویسندگان به گزارش زندگانی حضرت امام حسین(ع) اختصاص دارد که در قالب واقعه نگاری، به توصیف زندگانی آن حضرت به ویژه واقعه خونین کربلا پرداخته اند. این کتاب ها که «مقتل» نامیده می شوند، در ادبیات مذهبی ما پیشینه ای دور و دراز دارند.

بخش چهارم با نام «موضوعات گوناگون» در بردارنده مطالبی مانند: سخنان و خطبه های امام حسین (ع)، فرهنگ ها، دائرة المعارف، قرآن و امام حسین(ع)، امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) دعاهای امام حسین(ع)، عزاداری و زیارت امام حسین(ع) زیارت عاشورا، تربت سید الشهداء(ع)، اربعین حسینی است.

هم چنین از آن جا که زندگانی ایثارگرانه و شهادت فرزندان، خویشاوندان، اصحاب و یاران امام حسین(ع) چراغ هدایت انسان ها در فراز و نشیب زندگی به شمار می رود، بخش پنجم کتاب به معرفی برگزیده ای از آثار منتشر شده درباره پیروان و مریدان راستین آن حضرت اختصاص یافته است.

در پایان نیز برای استفاده بهینه خوانندگان، پژوهشگران و عاشقان امام حسین(ع)، فهرست 1000 مقاله منتشر شده درباره شخصیت، فضیلت و سیره امام حسین(ع) آمده است که از زاویه های گوناگون به بررسی زندگی و شهادت این الگوی کم نظیر تاریخ بشریت پرداخته اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر