مقام قرب فاطمه (علیهاالسلام) در پیشگاه خدا
می دانیم بالاترین قرب «فنا» است.
«فنا» به معنی فراموش کردن همه چیز، و همه کس، و حتی فراموش کردن خویشتن در برابر خداوند.
یعنی انسان به مرحله ای برسد که جهان هستی را جز سرایی نبیند، و عالم آفرینش را جز سایه ای کمرنگ مشاهده نکند.
همه جا خدا را ببیند، و همه جا در جستجوی او باشد.
خویشتن را پروانه وار در آتش شمع وجود او بسوزاند، و هستی خویش را در هستی او محو و نابود ببیند.
یکی از آثار رسیدن به این مقام «تسلیم مطلق» در برابر اراده او است، آنچه او می خواهد، بخواهد، و آنچه او می پسندد، بپسندد.
هم رضای او رضای خدا باشد، و هم رضای خدا رضای او.
و با در دست داشتن این معیار به سراغ مقام عرفان بانوی اسلام، فاطمه زهرا(س) و قرب او در درگاه خدا می رویم و این حقیقت را از زبان پیامبر بزرگ اسلام (ص) می شنویم:
19- در کتابهای متعدد معروفی از اهل سنت و در روایات متعدد و فراوانی آمده است که پیغمبر به فاطمه زهرا(علیهاالسلام) فرمود:
«ان اللّه یغضب لغضبک و یرضی لرضاک».
خداوند به خاطر تو خشمگین می شود و به خاطر رضای تو راضی.
21- و نیز در همان کتاب در جای دیگر می خوانیم:
پیغمبر فرمود:
«فانما هی فاطمة بضعة منی یریبنی ما ارابها و یؤذینی ما آذاها»:
«فاطمه پاره تن من است آنچه او را آزار دهد مرا آزار می دهد و آنچه او را به زحمت افکند مرا به زحمت م
مقام قرب فاطمه (علیهاالسلام) در پیشگاه خدا
می دانیم بالاترین قرب «فنا» است.
«فنا» به معنی فراموش کردن همه چیز، و همه کس، و حتی فراموش کردن خویشتن در برابر خداوند.
یعنی انسان به مرحله ای برسد که جهان هستی را جز سرایی نبیند، و عالم آفرینش را جز سایه ای کمرنگ مشاهده نکند.
همه جا خدا را ببیند، و همه جا در جستجوی او باشد.
خویشتن را پروانه وار در آتش شمع وجود او بسوزاند، و هستی خویش را در هستی او محو و نابود ببیند.
یکی از آثار رسیدن به این مقام «تسلیم مطلق» در برابر اراده او است، آنچه او می خواهد، بخواهد، و آنچه او می پسندد، بپسندد.
هم رضای او رضای خدا باشد، و هم رضای خدا رضای او.
و با در دست داشتن این معیار به سراغ مقام عرفان بانوی اسلام، فاطمه زهرا(س) و قرب او در درگاه خدا می رویم و این حقیقت را از زبان پیامبر بزرگ اسلام (ص) می شنویم:
19- در کتابهای متعدد معروفی از اهل سنت و در روایات متعدد و فراوانی آمده است که پیغمبر به فاطمه زهرا(علیهاالسلام) فرمود:
«ان اللّه یغضب لغضبک و یرضی لرضاک».
خداوند به خاطر تو خشمگین می شود و به خاطر رضای تو راضی.
21- و نیز در همان کتاب در جای دیگر می خوانیم:
پیغمبر فرمود:
«فانما هی فاطمة بضعة منی یریبنی ما ارابها و یؤذینی ما آذاها»:
«فاطمه پاره تن من است آنچه او را آزار دهد مرا آزار می دهد و آنچه او را به زحمت افکند مرا به زحمت می افکند»
بدیهی است علاقه پدر و فرزندی هرگز نمی تواند چنین پدیده ای را توجیه کند، زیرا پیغمبر به عنوان «رسول اللّه» چیزی را اراده نمی کند جز آنچه خدا اراده کند و هماهنگی و رضای فاطمه با خشنودی و رضای خدا و پیامبر دلیلی جز محو اراده او در اراده و خواست خدا ندارد.
این نکته شایان دقت است که معمولا جمله «فاطمه بضعة منی» به معنی فاطمه پاره تن من است تفسیر و ترجمه می کنند، در حالی که در این جمله سخنی از تن در میان نیست، بلکه مفهوم حدیث این است که فاطمه (س) پاره ای از وجود و هستی پیامبر(ص) است، هم از نظر جسمی و هم روحی، در خود روایات نیز شاهد بر این معنی داریم که به خواست خدا خواهد آمد.
1. مستدرک الصحیحین ج 3 ص 153- این حدیث را «ابی حجر در «الاصابة» و «ابن اثیر» در «اسد الغابة» آورده اند.
2. صحیح بخاری «کتاب النکاح» باب ذب الرجل عن ابنته - مضمون این دو حدیث در بسیاری از کتب معروف مانند «خصائص نسائی» «فیض الغدیر»، «کنز العمال»، «مسند احمد»، «صحیح ابی داود» و «حلیة الاولیا» آمده است.
برترین بانوی جهان فاطمه زهرا(س) ،آیت الله مکارم شیرازی
ی افکند»
بدیهی است علاقه پدر و فرزندی هرگز نمی تواند چنین پدیده ای را توجیه کند، زیرا پیغمبر به عنوان «رسول اللّه» چیزی را اراده نمی کند جز آنچه خدا اراده کند و هماهنگی و رضای فاطمه با خشنودی و رضای خدا و پیامبر دلیلی جز محو اراده او در اراده و خواست خدا ندارد.
این نکته شایان دقت است که معمولا جمله «فاطمه بضعة منی» به معنی فاطمه پاره تن من است تفسیر و ترجمه می کنند، در حالی که در این جمله سخنی از تن در میان نیست، بلکه مفهوم حدیث این است که فاطمه (س) پاره ای از وجود و هستی پیامبر(ص) است، هم از نظر جسمی و هم روحی، در خود روایات نیز شاهد بر این معنی داریم که به خواست خدا خواهد آمد.
1. مستدرک الصحیحین ج 3 ص 153- این حدیث را «ابی حجر در «الاصابة» و «ابن اثیر» در «اسد الغابة» آورده اند.
2. صحیح بخاری «کتاب النکاح» باب ذب الرجل عن ابنته - مضمون این دو حدیث در بسیاری از کتب معروف مانند «خصائص نسائی» «فیض الغدیر»، «کنز العمال»، «مسند احمد»، «صحیح ابی داود» و «حلیة الاولیا» آمده است.
برترین بانوی جهان فاطمه زهرا(س) ،آیت الله مکارم شیرازی