امام علی(ع)در سوگ رسول الله(ص)

امام علی علیه السلام به هنگام غسل دادن و کفن کردن رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

امام علی علیه السلام به هنگام غسل دادن و کفن کردن رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

پدر و مادرم، به فدایت یا رسول الله. با مرگ تو رشته ای گسسته شد که با مرگ دیگران گسسته نشده بود: رشته نبوت و اخبار غیبی و آسمانی.

حادثه خاصی بود مرگ تو. به گونه ای که آنان که به مصیبت مرگ تو دچار شدند دیگر مصیبتها را از یاد بردند و همگان یکسان در مصیبت مرگ تو عزادار شدند. اگر ما را به شکیبایی فرمان نداده بودید و از گریستن و زاری کردن منع نکرده بودید، آن قدر می گریستیم تا سرشکمان را به پایان رسانیم. درد جدایی تو در رفتن درنگ نمی کند و رنج و اندوه تو چون یار سوگند خورده ای همواره با ماست. در سوگ تو، هر چه بی قراری کنیم، باز هم اندک است; ولی مرگ چیزی است که کس را یارای راندن و توان دفع کردن آن نیست.

پدر و مادرم به فدایت، ما را نزد پروردگارت یاد کن و ما را در یاد خود دار.

نهج البلاغه (خطبه 226)، ترجمه عبدالمحمد آیتی

سبط اکبرمیراث بر رسالت پیامبر(ص)

نخستین مظهر و آیت کوثر که بر دامان پاک فاطمه اطهر پدید آمد «حسن » بود، نشانه ای از تجلی مقدس ترین پدیده ای که از خجسته ترین پیوند برین انسانی پدید آمد، همان لؤلؤی که از برزخ دو اقیانوس نبوت و امامت به ظهور پیوست و کلمه خدا در کلمه وجود چنین موجود ظاهر شد. از نیائی الهام گیر و پدری پیشوا وارثی پدید آمد با وراثتی ابراهیمی و مقصدی محمدی و منهجی علوی و درخششی زهرائی که عصای فرعون کوب موسائی را در دست صلح آفرین عیسائی داشت و تندیس زنده اخلاق قرآنی بود و ابدیت اسلامی را در عمری از مجاهدت و شکیبایی تضمین کرد و بقاع امن و ایمان را به جاویدانگی در بقیع شهادت برافراشت و مکتبش از خاک گرم مدینه به کارآموزی آسمانی انسانی به همه سوی جهان جهت یافت و در برابر سیاهی و تباهی جبهه گرفت و به مردمی وجهه داد و اصالت بخشید.

نبرد با معاویه نیرنگ باز که در زیر نقاب ایمان و اسلام پنهان شده و نقش خلیفة اللهی بر چهره گرفته بود کاری ناممکن بود به حدی که ذوالفقار مرحب کش علی علیه السلام هم نتوانست این نقاب سفت و سخت را پاره کند و نزدیک ترین یاران امام علی علیه السلام فریب دغل بازی این اهریمن فرشته نما را خوردند.

استراتژی دردناک امام حسن علیه السلام چنین بود که با فداکاری سخت تر و تلخ تری از جانبازی امام حسین علیه السلام، ده سال بار سنگین تهمت های ناروا و شتم و ناسزای دوستان و غدر و جنایت را به دوش کشید تا توانست با سر انگشت دقیق تدبیر اصیل بندهای نقاب معاویه و خاندان بنی امیه را کنار بگذارد و چهره زشت و منحوس این دودمان سیاه را آنچنان نمایان سازد که کار برای انقلاب خونین امام حسین علیه السلام آسان شود و ضربه کوبنده نهضت عاشورا چنان رسیده و آماده و مستعد گردد که نه تنها برای آن دوران بلکه برای همیشه برای دروغ و فریب و نفاق و فساد و ستم در برابر حق و عدالت و آزادی و ایمان وجهه و جبهه ای باقی نماند.

و این بود پرتوی از رسالت امام حسن علیه السلام در صحنه رهبری راستین آسمانی و انسانی که سرانجام هم به بستر شهادتش کشانید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر