گزارشی از پایگاه امام علی علیه السلام

به میمنت سال امام علی علیه السلام سالی که آهنگ هدایت بخش غدیر دو بار دلهای مشتاقان ولایت را نوازش داده، پایگاه اطلاع رسانی امام علی علیه السلام به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی طراحی و راه اندازی شد.

http://www. Imam Alinet. net

اشاره:

به میمنت سال امام علی علیه السلام سالی که آهنگ هدایت بخش غدیر دو بار دلهای مشتاقان ولایت را نوازش داده، پایگاه اطلاع رسانی امام علی علیه السلام به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی طراحی و راه اندازی شد.

گر چه هم اکنون هزاران صفحه از اینترنت به مطالبی پیرامون فضایل و مناقب حضرت علی علیه السلام و ابعاد مختلف شخصیتی آن بزرگوار اختصاص دارد و اکثر سایت هایی که توسط شیعیان راه اندازی شده به نحوی به کردار و گفتار امام علی علیه السلام پرداخته اند، اما تا کنون پایگاهی که به طور مستقل و همه جانبه در باره شخصیت حضرت علی علیه السلام و ابعاد وجودی ایشان سخن بگوید، طراحی نشده بود.

پایگاه اطلاع رسانی امام علی علیه السلام به منظور معرفی هرچه بهتر شخصیت امام علی علیه السلام و آثار مربوط به اندیشه، فضایل، سیره و زندگی آن حضرت و معرفی پیروان و نیز بحثهایی در باره ولایت، امامت، تشیع و شناساندن کتب، مقالات به پژوهشگران داخلی و خارجی طراحی و راه اندازی شده است.

مقدمات راه اندازی این پایگاه با حمایت ستاد برگزاری سال امام علی علیه السلام میسر شد و مطالب و اطلاعات بسیاری در مورد امام علی علیه السلام و زندگی آن بزرگوار برای استفاده همه مسلمانان جهان عرضه گردید.

البته این پایگاه هنوز در ابتدای راه است و برخی از گزینه های آن فعال نیست و سایر گزینه های آن نیز از نظر اطلاعات نیازمند تکمیل و تقویت است، اما نگرش همه جانبه طراحان به ابعاد مختلف کار، این نوید را می دهد که به تدریج با تکمیل همه گزینه ها پایگاه امام علی علیه السلام به دانشنامه ارزشمندی بدل گردد که محققان از سراسر جهان برای یافتن ناب ترین و روزآمدترین مطالب پیرامون امام علی علیه السلام به این سایت مراجعه نمایند.

گفتنی است که اطلاعات مذکور در این گزارش بر مبنای مطالب موجود در سایت تا تاریخ 15/10/79 فراهم آمده است.

نمای پایگاه:

در وسط صفحه Home pege آرم پایگاه که برگرفته از نام مقدس حضرت علی علیه السلام است، قرار دارد. طراحی صفحه اصلی زیبا و جذاب صورت گرفته است و الهام گرفته از هنر اصیل اسلامی است. رنگ آمیزی و پس زمینه back ground صفحات نیز دل انگیز و چشم نواز است به طوری که کاربر را برای توقف و استفاده هرچه بیشتر از پایگاه ترغیب می کند. از آنجا که نوع طراحی و رنگ آمیزی صفحات پایگاه از نکات ظریف و مهم است و عاملی برای علاقه مند ساختن بازدید کنندگان به شمار می رود، صفحه Homepage این پایگاه به طور مرتب با طرحهای جدیدتری تزیین می گردد تا با ایجاد تنوع، جذابیت بیشتری بدان ببخشد.

گشت و گذار در پایگاه:

در صفحه مبدا Homepage چهار گزینه به چشم می خورد که با انتقال نشانه گر ماوس روی هر کدام از آنها علامت دست پایگاه اطلاع رسانی امام علی علیه السلام به منظور معرفی هرچه بهتر شخصیت امام علی علیه السلام و آثار مربوط به اندیشه، فضایل، سیره و زندگی آن حضرت و معرفی پیروان و نیز بحثهایی در باره ولایت، امامت، تشیع و شناساندن کتب، مقالات به پژوهشگران داخلی و خارجی طراحی و راه اندازی شده است.

ظاهر می شود که نشان می دهد این گزینه ها لینک Link هستند و اطلاعات دیگری به آنها متصل شده است که با تقه زدن (کلیک) بر روی هر کدام، مرورگر صفحه جدیدی را نمایش می دهد.

گزینه های English ، عربی و فارسی به ترتیب امکان استفاده مطالب به زبانهای انگلیسی، عربی و فارسی را فراهم می کند. گزینه قلم فارسی نیز بارگذاری فونت فارسی در پایگاه را انجام می دهد. این چهار گزینه از مهم ترین امکاناتی هستند که در هر پایگاه استاندارد وجود دارد.

از طریق گزینه فارسی به دنیای اطلاعات پایگاه وارد می شویم. در این هنگام صفحه ای باز می شود که در هر طرف آن هشت گزینه طراحی شده است و با انتخاب هر کدام از آنها می توانیم از مطالب آن گزینه آگاه شویم.

بجز گزینه های اصلی مذکور، چهار گزینه فرعی دیگر نیز جلب توجه می کند. یکی از این گزینه ها به سخن روز اختصاص دارد که مطابق هر یک از مناسبتها سخنی در مورد آن مناسبت یا حدیثی از امام علی علیه السلام در آن جای می گیرد. در ذیل این قسمت، گزینه ویژه نامه قرار دارد که به تناسب ایام الله، مطالب و نکات خواندنی و مفیدی در آن درج می شود. مثلا در ماه مبارک رمضان، ویژه نامه این ماه در این قسمت گنجانده شده که با فعال نمودن آن می توان مطالبی در باره اهمیت و فضیلت ماه مبارک رمضان و احکام و آداب این ماه مطالعه کرد. در انتهای صفحه Homepage نیز گزینه های «تماس با ما» و «تازه ها» قرار دارد که با انتخاب گزینه اول می توان از طریق E-mail نظرات و پیشنهادات را برای مدیر پایگاه ارسال کرد.

گزینه تازه ها نیز کاربران را با آخرین مطالب و بخشهایی که به پایگاه افزوده شده آشنا می سازد و مراحل تکمیل تدریجی پایگاه را در برابر چشمان مراجعه کنندگان قرار می دهد.

گزینه های اصلی طراحی شده در دو طرف صفحه عبارت اند از:

1 - اندیشه امام علی علیه السلام

2 - سیره امام علی علیه السلام

3 - شیعه امام علی علیه السلام

4- نهج البلاغه

5 - الغدیر

6- امام علی علیه السلام در قرآن و سنت

7 - امام علی علیه السلام از منظر دیگران

8 - فضایل امام علی علیه السلام

9 - کتابخانه

10- اخبار و اطلاعات

11- محققان و مؤسسات

12- دیگر پایگاهها

13- ارتباطات

14- جستجو

15- نگارخانه

16- در باره

از گزینه های فوق، گزینه جستجو غیر فعال است.

در اینجا به طور مختصر به توضیح گزینه های فعال می پردازیم.

اندیشه امام علی علیه السلام :

این گزینه که با سخنان و جملات حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه تکمیل شده است، دارای پنج قسمت ذیل است:

1) اندیشه های اعتقادی; هستی شناسی، نبوت، معاد، توحید، امامت و خلافت، و قرآن اطلاعاتی هستند که در این قسمت جای دارند.

2) اندیشه های اجتماعی: اصلاح، سیاست اصولی امام، آیین حکومت داری، مردم از دیدگاه امام علی علیه السلام ، جهاد، آزادی، عدالت اجتماعی، وحدت مسلمین، بیت المال و زن از دیدگاه امام علی علیه السلام از مباحث مطرح شده در اندیشه های اجتماعی امام هستند.

3) اندیشه های اخلاقی: در این قسمت به سخنان امام علی علیه السلام در باره مهم ترین مسائل اخلاقی مانند: تقوی، صداقت، وفای به عهد، ایمان، کرامت انسانی، عبادت و نیایش، خوف و رجاء، اخلاص، توبه، تزکیه نفس، ساده زیستی و نگرش به دنیا اشاره شده است.

4) نوع اندیشه امام: این قسمت به بیان ویژگیهای برجسته اندیشه امام علی علیه السلام از دیدگاه اندیشمندان بزرگی همچون جرج جرداق مسیحی اختصاص دارد.

5) این مجموعه نفیس: معرفی ویژگیها، معارف و ارزش سندی نهج البلاغه و آشنایی با مؤلف گرانقدر آن یعنی «سید رضی » قدس سره در این قسمت جای دارد.

سیره امام علی علیه السلام :

این گزینه به بررسی زندگی حضرت علی علیه السلام و سیره عملی آن بزرگوار می پردازد. برای آنکه نمایی از حوادث مهم زندگی آن حضرت در مقاطع مختلف ترسیم گردد سیره آن حضرت از تولد تا شهادت در بخشهای مجزایی همچون: از ولادت تا هجرت، از هجرت تا وفات، دوران سکوت، و از خلافت تا شهادت بیان شده است. در این گزینه مطالبی نیز در باره همسران و فرزندان و یاران امام علی علیه السلام و همچنین داستانهایی از زندگی آن حضرت به چشم می خورد.

شیعه امام علی علیه السلام :

به منظور شناساندن مکتب اصیل تشیع بخشی از پایگاه امام علی علیه السلام به معرفی عقاید و تاریخ شیعیان اختصاص داده شده. در این گزینه مراجعین مطالبی پیرامون اعتقادات، تاریخ، کتب اربعه و فقه شیعه دریافت می کنند و با میراث فرهنگی و مذهبی تشیع در طول تاریخ اسلام آشنا می شوند.

الغدیر:

این گزینه به معرفی مهم ترین کتابی که در طول تاریخ اسلام در باره اثبات ولایت حضرت علی علیه السلام نگاشته شده است، می پردازد و ضمن ارائه متن کامل کتاب «الغدیر» ابعاد مختلف این کتاب سترگ و مؤلف گرانقدر آن را معرفی می کند. قسمتهای گوناگون این گزینه عبارت اند از: متن کتاب الغدیر، حکایات و کراماتی از زندگی علامه امینی قدس سره، بر ساحل بیکران الغدیر (روش تالیف) ، الغدیر وحدت اسلامی، زندگینامه علامه امینی قدس سره، امینی و الغدیر در آینه قلم و شعر، غوصی در اقیانوس بیکران (ترجمه ای از مباحث مهم الغدیر) .

امام علی علیه السلام در قرآن و سنت:

یکی دیگر از بخشهای پایگاه، امام علی علیه السلام در قرآن و سنت نام دارد که خود به دو بخش «امام علی علیه السلام در قرآن » و «امام علی علیه السلام در سنت » تقسیم شده است.

بخش اول، به ذکر آیاتی که به نحوی در شان حضرت علی علیه السلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نازل شده، می پردازد و بحث امامت و ولایت را از دیدگاه قرآن مطرح می کند. در میان فضایل علی علیه السلام در قرآن به عناوینی از قبیل آگاهی علی، انفاق و ایثار علی، فداکاری بی نظیر در «لیلة المبیت » ، پیک و نماینده مخصوص پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و اعلام ولایت علی علیه السلام در واقعه غدیر خم بر می خوریم که ذیل هر یک، آیات مربوط ذکر شده است. مثلا در آخرین عنوان آیه شریفه

« یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس. . . » (مائده - 67)

مطرح شده است که حاوی نکاتی مهم و لازم در اثبات مقام ولایت حضرت و جانشینی او از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم است.

در انتهای این بخش نیز در مورد محبت علی علیه السلام در قرآن به آیه شریفه

«قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فی القربی » (شوری 23)

اشاره شده و با استدلال به آیات مشابه دیگر و روایات متعددی که در این باب رسیده است نتیجه گیری می شود که دوستی و محبت اهل بیت علیهم السلام بر همه امت واجب است.

در بخش دوم که به امام علی علیه السلام در سنت اختصاص دارد، روایاتی از پیامبر و سایر معصومین علیهم السلام در باره شان و مقام آن حضرت ذکر شده و صداقت و امانت، سازش ناپذیری، یاری به درماندگان، فداکاری برای پیامبر و علاقه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به علی علیه السلام ترسیم شده است. در همین بخش امام علی علیه السلام از زبان خودش نیز معرفی شده است. به عنوان مثال برخی از خصائص و فضایل آن حضرت مانند همدردی با مردم، ساده زیستی، به یاد مرگ بودن، پرورده دامان رسول، قرآن شناسی، مبارز مکتبی بودن، بصیرت، بیزاری از ستم و. . . از زبان ایشان بیان شده است.

امام علی علیه السلام از منظر دیگران:

در این گزینه سعی شده است تا گستردگی و عظمت شان امام علی علیه السلام به وسیله عناوینی چون علی علیه السلام در کلام خداوند متعال، علی علیه السلام از زبان معصومین، علی علیه السلام از منظر امام خمینی قدس سره، علی علیه السلام در نگاه یاران، علی علیه السلام از زبان دانشمندان غیر مسلمان، علی علیه السلام از زبان دانشمندان مسلمان، علی علیه السلام از دیدگاه خلفا و صحابه، علی علیه السلام از دیدگاه مخالفان و علی علیه السلام در بیان شعرا و ادبا به تصویر کشیده شود. این گزینه به علت تنوع مطالب گنجانده شده در آن، یکی از بهترین و پرمحتواترین گزینه های این پایگاه به شمار می رود. البته به علت گستردگی موضوعات، بعضی از عناوین آن نیز در حال تکمیل و سامان دهی است ضرورتی به ذکر نیست.

فضایل امام علی علیه السلام :

در مقدمه این گزینه که از جلد 16 مجموعه آثار شهید مطهری قدس سره انتخاب شده، آمده است: شخصیت عظیم و گسترده امیر المؤمنین علی علیه السلام وسیع تر و متنوع تر از این است که یک فرد بتواند در همه جوانب و نواحی آن وارد شود و توسن اندیشه را در این میدان به جولان آورد. برای یک فرد حد اکثر کاری که میسر است، این است که یک یا چند ناحیه معین و محدود را برای مطالعه و بررسی انتخاب کند و به همان قناعت ورزد.

از این رو در این گزینه تنها 26 فضیلت از فضایل بسیار امیر المؤمنین علی علیه السلام همراه با توضیح بیان شده که عبارت اند از:

1) تولد در کعبه

2) پرورش در دامان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم

3) سبقت در اسلام، ایمان و هجرت

4) منزلت خاص نزد خداوند

5) منزلت خاص نزد پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم

6) ایمان و عبادت

7) علم و حکمت

8) جهاد و شجاعت

9) صبر و حلم

10) جود و سخاوت

11) رافت

12) فصاحت و بلاغت

13) عدالت

14) کتابت وحی

15) دانستن قرآن و شان نزول آیات

16) زهد و پرهیزگاری

17) عصمت و طهارت

18) خویشاوندی با حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم

19) جانشین رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم

20) برادر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم

21) همتای فاطمه زهراعلیها السلام

22) ایثار

23) آیه مباهله

24) قضیه سد ابواب

25) ساقی حوض کوثر

26) شهید محراب

هر کدام از گزینه های فوق به صورت مشروح و با ذکر روایات و احادیث توضیح داده شده است. بخشی از گزینه ها نیز غیر فعال هستند.

کتابخانه:

در این بخش از پایگاه متن کامل 10 عنوان کتاب موجود می باشد که عبارت اند از:

1- مجموعه آثار شهید مطهری (جاذبه و دافعه علی علیه السلام و سیری در نهج البلاغه)

2- زیارت

3- اعتقاد ما

4- زندگانی تحلیلی پیشوایان ما

5 - زندگانی فاطمه زهرا علیها السلام

6 - اسلام و مقتضیات زمان

7 - چهل حدیث غدیر

8 - تاریخ اسلام از آغاز تا هجرت

9 - علی علیه السلام معیار کامل

10 - چهل حدیث سیره علوی.

اخبار و اطلاعات:

همان گونه که از نام این گزینه پیدا است، این بخش به اطلاع رسانی اخبار و وقایع مرتبط با سال امام علی علیه السلام اختصاص دارد و تمامی اخبار مربوطه به ترتیب تاریخ آنها در آن جای دارد و علاقه مندان می توانند با انتخاب تیتر هر خبر از مطالب آن استفاده نماید.

همچنین در این گزینه متن کامل تمامی شماره های نشریات «خبرنامه » و «غدیر» (وابسته به ستاد بزرگداشت سال امام امیر المؤمنین علی علیه السلام ) موجود می باشد.

محققان و مؤسسات:

در این گزینه نام 20 مرکز و مؤسسه تحقیقاتی ذکر شده و برای آشنایی بیشتر بازدید کنندگان، مشخصاتی از قبیل نام مسئول، سال تاسیس، وابستگی، زمینه فعالیت، پایگاهها و آثار آنها آورده شده که عبارت اند از:

1) مؤسسه فرهنگی دار الحدیث

2) پژوهشکده باقر العلوم

3) خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

4) مرکز آموزشی - پژوهشی امام خمینی (ره)

5) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

6) مرکز پژوهشهای اسلامی المصطفی

7) دفتر نمایندگی مؤسسه تنظیم و نشر

آثار امام خمینی (ره) - قم

8) مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران - قم

9) مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت علیه السلام

10) مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه خبرگان رهبری

11) پایگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی

12) مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

13) شبکه اطلاع رسانی اسلامی دانا فجر

14) شبکه گسترش اطلاعات فرهنگی رافد

15) مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت علیهم السلام

16) مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی

17) مؤسسه فرهنگی - تحقیقاتی امیر المؤمنین علیه السلام

18) شبکه جهانی نور

19) دفتر تحقیقاتی یاسین

20) سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

دیگر پایگاهها:

در این بخش از پایگاه، 70 عنوان مطلب شامل مقاله، کتاب، زندگینامه، شعر، حدیث و. . . که مرتبط با امام علی علیه السلام می باشد; از 21 پایگاه اسلامی گردآوری و در یک جدول همراه با ذکر مشخصات و نشانی دقیق آنها تنظیم شده است. این بخش در واقع گلچینی است از مقالات، کتب و دیگر مطالب مربوط به حضرت علی علیه السلام در شبکه اینترنت که از این طریق در دسترس بازدید کنندگان می باشد.

ارتباطات:

این گزینه به منظور پاسخگویی به سؤالات مختلف پیرامون شخصیت، عقاید و زندگانی حضرت علی علیه السلام طراحی شده است و فعلا حاوی 22 پرسش و پاسخ در باره حضرت علی علیه السلام می باشد که ان شاءالله در روزهای آتی بر تعداد آنها افزوده خواهد شد و امکانات دیگری نیز از قبیل گفتگوی روی خط (OnLine) و امور مشترکین ( mailing list) به زودی در این قسمت از پایگاه ارائه خواهد شد.

جستجو:

این گزینه هنوز فعال نیست.

نگارخانه:

این بخش شامل 10 ساعت فیلم از فرازهای مهم سریال امام علی علیه السلام است، مانند: مشورت برای تعیین خلیفه بعد از عثمان، اتمام حجت حضرت با مردم، بیعت در مسجد کوفه و مقدمات جنگ جمل. همچنین 150 ساعت مرثیه و مدیحه سرایی و ادعیه مربوط به حضرت علی علیه السلام در این بخش موجود است، بعلاوه 100 تصویر از اماکن مقدسه نیز در این گزینه گنجانده شده است.

در باره:

این گزینه توضیحی است در مورد چگونگی طراحی و ساخت پایگاه امام علی علیه السلام، همچنین تقدیر و تشکر از کلیه کسانی که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را در این کار یاری کرده اند.

دسترسی به این پایگاه از طریق نشانی زیر امکان پذیر است:

www.ImamAlinet. net

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان