نماز جمعه تهران به امامت آیت الله جنتی ۲۵/۶/۱۳۷۹

والحمد لله رب العالمین خالق الخلائق اجمعین و باعث النفوس لیوم الدین والصلاه والسلام علی خاتم النبیین و شفیع المذنبین و رحمة للعالمین ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین.

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

والحمد لله رب العالمین خالق الخلائق اجمعین و باعث النفوس لیوم الدین والصلاه والسلام علی خاتم النبیین و شفیع المذنبین و رحمة للعالمین ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین.

اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.

اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله.

شما بندگان خدا و خودم را توصیه می کنم به پرهیزگاری، خوف و خشیت ازخداوند متعال، توجه به عواقب اعمال، به ثواب و پاداش طاعات و عقاب وکیفر خطاها و گناهان.

بحث خطبه اول من راجع به عدل الهی بود یک بحث بسیار مفصلی من تصورم این بود که زود می شود اطرافش را جمع کرد بعد دیدم خیلی حواشی پیدامی کند که اگر بحث نشود سئوالاتی و ابهاماتی در این زمینه می ماند الان هم مدعی نیستم که بشود این سئوالات را جواب داد و بسیاری از سئوالات باقی می ماند و حتی ما توان جوابش را نداریم و تنها آن کسانی که ارتباط مستقیم با وحی دارند می توانند به این سئوالات جواب بدهند و درعین حال آنها هم خیال می کنند که برای بسیاری از این سئوالات پاسخ ندهند و پاسخ دادنی نباشد، مسئله ای که من مطرح کردم این بود که:

بر حسب آیات محکم قرآن مجید گرفتاریهایی که انسان در این دنیا پیدامی کند و مصیبتهایی که بر او وارد می شود بر اثر اعمال بد و کردارناپسند خودش است و نتیجه گرفتیم که اگر مردم مردم صالحی باشند ازاین بلیات مصون می مانند.

در اینجا خیلی سئوال پیش می آید خوب ما می بینیم بسیاری از مردم هستندیا در جامعه اسلامی یا در جوامع غیر اسلامی مرتکب گناهانی می شوند وسالم هم دارند زندگی می کنند گرفتاری هم ندارند ممکن هم هست حتی تاآخر عمر هم زندگی مرفهی داشته باشند در مقابل بعضی کسانی هستند جزومؤمنین هستند جزو متدینین هستند گرفتاریهاری پیدا می کنند یاگرفتاری فقر یا بدهکاری و مرض و امثال اینها، گرفتاریهای مختلفی گوناگونی پیدا می کنند چه جور جمعش می شود با این که گفتیم هرکسی گناه می کند خداوند او را گرفتار عواقب گناه می کند و هر کسی گناه نکند آرام زندگی می کند؟

در اینجا به صورت مقدمه مطلبی عرض کنم که جواب سئوالات را ما از وحی باید بگیریم سلیقه ای نمی توانیم از پیش خودمان جواب بدهیم چون کارمربوط به خداوند متعال است خدا گرفتاری می دهد بر اثر گناه، خداوندرفاه می دهد، خداوند مصیبت را نازل می کند، بلا را نازل می کند قهرا بایدجواب سئوالاتی که هست از خود وحی و قرآن و سنت و عترت گرفت و غیر ازاین هر کسی حرف بزند به گمراهی افتاده. سلیقه ای صحبت کردن آن هم درکارهای خدایی موجب ضلالت است این یک نکته است.

نکته دیگر این است که شما در قرآن می خوانید که قرآن آیاتش دو قسمت است منه آیات محکمات هن ام الکتاب و اخری متشابهات قرآن دو نوع آیه دارد به تصریح این آیه شریفه، یک آیات محکم است معنیش روشن است واضح است آن کسانی که آشنا با لغت باشند و آشنا با قرآن باشند معنا رامی فهمند و تعبیربردار و تفسیربردار نیست مگر برای افرادی که بخواهندهمه چیز را تعبیر و تفسیر بکنند این یک قسمت آیات است هن ام الکتاب ام الکتاب و آن آیاتی که آیات دیگر را به این باید ارجاعش کرد این آیات محکمات است و اخری متشابهات یک قسمتی آیات متشابه قرآن است یعنی آیاتی است که معانیش را اگر خود این آیه را بخواهیم معنی کنیم نمی توانیم درست بفهمیم مراد چیه و قهرا احتمالات مختلفی دارد برای این که بدانیم مراد چیه این آیات متشابه را باید ارجاعش کرد به آیات محکم از آنها کمک گرفت و این آیه را معنی کرد مثلا هم فرض کنید که آیاتی که راجع به معصیت انبیاء ممکن است در قرآن آیاتی هست استفاده بشود اینجور، عصی آدم ربه فغوی یا راجع به بعضی از انبیاء دیگرمسائلی ممکن است مطرح بشود خوب این شبهه به ذهن می آید که واقعاپیغمبر معصیت می کرده، گناه می کرده و یک کسی که گناه می کند چطورمی شود هادی مردم باشد و مردم چگونه به او اطمینان پیدا می کنند که این وحی را با امانت تحویلشان بدهد آیات محکم قرآن هست که اینها راتبرئه می کند از گناه معلوم می شود که نه خیر این مراد ظاهر آیه نیست لیغفر لک الله ماتقدم من ذنبک و ما تاخر نسبت به پیامبر بزرگ اسلام می فرماید خداوند گناهان گذشته تو و گناهان قبل و گناهان بعد تورا می آمرزد این ظاهرش این است که پیغمبر را نعوذبالله گناهی مرتکب شده در صورتی که ما معتقد به عصمت انبیاء هستیم این آیات اینجوری رابا آن آیاتی که عصمت را ثابت می کند ما تفسیر می کنیم.

باز قرآن اضافه می کند که این دو نوع آیه که در قرآن هست فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ماتشابه منه، آن کسانی که در دل کجی و انحراف دارند اینهاهم وقتی با قرآن سر و کار پیدا می کنند می روند سراغ آیات متشابه آیاتی که ممکن است دوجور معنی بشود سه جور معنی بشود چهار جور معنی بشود می روند به این آیات می چسبند ابتغاء الفتنة و ابتغاء تاویله می خواهند فتنه درست کنند می خواهند اذهان مردم را خراب کنند می خواهندمردم را از دین منحرف بکنند بدبین بکنند از همین آیات قرآن استنادمی کنند تمسک به آیات متشابه قرآن می کنند برای فتنه انگیزی برای این که آیات را تعبیرش بکنند به یک جوری که دلخواه خودشان است معنی بکنند این افراد افراد بیماردل و منحرف و کج اندیشند و اما الذین آمنوا و اما الراسخون فی العالم اما آنهایی که ثابت قدم در علم ودانش هستند و رسوخ در علم دارند اینها اینجور نیستند اینها دنبال تعبیر این آیات نمی روند یقولون کل من عند ربنا آمنا به کل من عندربنا می گویند ما معنایش را درست نمی فهمیم هرچی هست از جانب خداست حق است ما اگر نتوانستیم بفهمیم تقصیر ماست ما اینجور نیست که همه آیات قرآن را بتوانیم بفهمیم و معنی بکنیم بعضی آیات قرآن را مابتوانیم بفهمیم اما اینقدر می دانیم که همه از جانب خداست و قهرا تاآن مقداری که ممکن باشد از آیات محکم قرآن تفسیر اینها را بدست می آورند پس قرآن را ما به حکم این آیه به دو نوع آیات تفسیر می کنیم یکی آیات محکم که تاویل بردار نیست و روشن معنایش یکی آیات متشابه که قابل تاویلهای مختلف در تکوین و در دستگاه خلقت و آفرینش هم همین تقسیم دوگانه هست یعنی یک چیزهایی را در مقدرات الهی در برخورد بابندگان و در اعمال و رفتار بندگان و نتایج اعمالشان و در دستگاه خلقت مطلقا بعضی چیزها روشن است و بعضی چیزها ابهام دارد مثلا مافلسفه خلقت بعضی چیزها را راحت می توانیم بفهمیم اگر همه اش هم نفهمیم یک قسمتش می فهمیم چشم برای چی خلق شده گوش برای چی خلق شده دست برای چی خلق شده زبان برای چی خلق شده خاصیت فلان گیاه چیه خاصیت فلان درخت چیه خاصیت فلان جنبنده چیه حشرات مثلا بعضیهایشان یک خاصیتی دارند چه نفعی دارند و امثال اینها یک قسمتهایش برای ما قابل فهم است اینها محکمات است محکمات کتاب آفرینش یک قسمت که خیلی هم اینهازیاد است و از آیات متشابه قرآن بیشتر است خیلی بیشتر است اینهامتشابهات است ما نمی دانیم در بدن انسان فلان عضو برای چی خلق شده ممکن است ما نتوانیم بفهمیم که حالا فهمیده نشده یا از خارج از وجودانسان فلان حشره برای چی خلق شده فلان موجود درنده برای چی خلق شده فلان موجود دریایی برای چی خلق شده فلان پرنده برای چی خلق شده و ازاین سئوالات الی ما شاء الله شد واقعا حد و فصل ندارد و یا این که مثلافلان مصیبت چرا وارد شد این زلزله چرا اینجا آمد و آنجا نیامد این سیل چرا اینجا آمد و آنجا نیامد این بلا چرا به این نقطه و به این مردم نازل شد و به آن مردم دیگر نازل نشد و امثال اینها و مقدرات الهی الی ماشاءالله.

اینها قسمت زیادش چیزهایی است که متشابهات کتاب آفرینش آنهایی که فی قلوبهم زیغ کج اندیش و بیماردل هستند می روندسراغ همین چیزها بعضیها ممکن است منکر خدا باشند بله اگر بناست همه چیز طبق حکمت و علم و تقدیر خداوندی باشد پس آن چیه این چیه هی سئوال پشت سر هم می آورد خوب طرف هم نمی داند واقعا جواب این سئوالات چیه، می ماند نتیجه می گیرد که نعوذبالله پس خدایی نیست این هم خودش درست شده خودش خلقت شده بعضیهایش مثلا درست بوده بعضیهایش درست نبوده بعضی عضوها عضوهای مفید است بعضی عضوها مضر است نباید در بدن انسان باشد مثلا یا در بدن حیوان باشد و امثال اینها آنهایی که بیمار هستندبه این چیزها می چسبند و فتنه انگیزی می کنند ابتغاء الفتنه.

آنهایی که مؤمن هستند و ایمان به خدا دارند پایه های ایمانیشان محکم است آنهامی گویند هر چی هست خدا تقدیر کرده مگر ما همه چیز آدم را می توانیم بفهمیم مگر بشر اینقدر احاطه علمی دارد که بتواند به همه اسرار ورموز آفرینش پی ببرد آن خود قرآن می فرماید مااتیتم من العلم الا قلیلایک اندکی از علم خدا به بشر داده به کل بشر از اولین تا آخرین که انبیاء هم جزو همین ها هستند یک اندکی از علم مازاد بر این اصلا درقدرت فهم بشر نیست یک دستگاهی در آفرینش هست که قرآن می فرماید که اگر دریاها مرکب باشند و بخواهند جن و انس بنویسند مخلوقات خدا رانمی توانند لنفذ البحر قبل از تنفذ کلمات ربی اصلا نمی توانند شماره بکنند که خدا چی را خلق کرده قابل شماره نیست تا چه رسد فلسفه اش رابفهمند حکمتش را بفهمند پس این نکته را ما باید در ذهنمان باشد من شاید خیلی نتوانم وارد بحث بشوم مقدمه تقریبا به طول انجامید.

و مقدمه لازمی بود ولی این مطلب را ما باید بدانیم که وقتی ایمان داریم خدا هست خالق خدا رب خداست خدا حکیم است خدا علیم است خداعادل است و خدا قادر است و خدا منزه است از هر عیب و نقصی و مرتب باید بگوییم سبحان الله سبحان ربی العظیم سبحان ربی الاعلی خدا را تنزیه بکن از هر عیب و نقصها خدا را به بزرگی یاد بکنیم مرتب صدای الله اکبرمان بلند بشود با این مقدمات اگر چیزی را فهمیدیم خیلی خوب شکرخدا هر چیزی را می توانیم بفهمیم برویم دنبالش بفهمیم خدا نه تنهامنع نکرده بلکه تشویقمان کرده بروید دنبال فهم، علمتان را زیاد بکنیدپی ببرید به اسرار و رموز خلقت تا آنجایی که به شما اجازه داده می شود و میدان برایتان باز است ولی هر جا نفهمیدید می گوید اعتراف به اصول خودمان بکنیم و بدانیم که ما اتیتم من العلم الا قلیلا این مقدمه.

وقتی هم از این بحثی هم که ما وارد شدیم راجع به این که مااصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم مصیبتهایی که به شما می رسد در اثر اعمال ورفتار خودتان در اینجا هم خیلی سئوالات هست یک قسمت چیزهایی است که راحت می شود جواب داد و یک قسمتهایی است که واقعا پیچیدگی دارد که ماکه قطعا یعنی غیر انبیاء که قطعا نمی توانند جواب بدهند حالا انبیاءچه می کنند خودشان می دانند من نمی دانم آنها چه جواب می دادند اگرازآنها سئوالی می شود ما خبر نداریم ولی در هر صورت از حوزه و حوصله افکار و اندیشه ها و درک و دسترس ما خارج است من این خطبه را چون خطبه دوم هم یک خورده طول می کشد به همینجا خاتمه اش می دهم و وارد بحث انشاءالله در خطبه آینده می شوم.

خدایا به حق محمد و آل محمد مارا با خودت آشنا فرما.

ما را تسلیم مقدرات خودت قرار بده.

خدایا ایمان و یقین و اخلاص بما عنایت فرما.

ما را با حکمت و علم و قدرت خودت آشناتر فرما.

بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر ان الانسان لفی خسرالا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین الحمد لله الواحد الاحد الفرد الصمد الذی لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد و الصلاة و السلام علی البشیرالنذیر و السراج المنیر ابی القاسم محمد صلی الله علیه و آله و سلم.

اللهم صل علی مولانا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهراء سیدة نساء العالمین و الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة وعلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة القائم صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین.

اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله.

پس از توصیه همیشگی به تقوی،سالگرد میلاد با عظمت و پر افتخار حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها که در 20 جمادی الثانی واقع شده و همچنین ولادت پر برکت و پر خیر و پررحمت امام بزرگوارمان که در همان تاریخ اتفاق افتاده و همچنین هفته دفاع مقدس، هفته زن و روز مادر که این ایام هم متعلق به زنان است وبه مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها هفته زن و روز مادر انتخاب شده من تبریک عرض می کنم و امیدوارم که برای همه مؤمنین و مؤمنات این هفته پر از خیر و برکت باشد انشاءالله.

مسائلی که در این خطبه به مناسبتهای ایام می خواهم عرض بکنم یکی مسئله درباره هفته زن من چیزی که به صورت خیلی فشرده باید عرض بکنم که تمام این مسائل اگر بخواهد بحث بشود خطبه ها می طلبد این است که به هر حال ما این افتخار را داریم که فاطمه زهرا سلام الله علیهااز ماست و ما یک چنین الگویی را در زنان عالم داریم خواهران و زنان مسلمان متعهدی که در انقلاب بزرگ شدند و از بچگی هم که شیر مادر که به دهان گذاشته با نام فاطمه زهرا سلام الله علیها بوده و محیطشان محیط تشیع و محیط علوی و فاطمی بوده اینها بیشتر دقت بکنند که فاصله نگیرنند خیلی از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها یک جوری باشد که روزقیامت هم دستشان به دامنش برسد بالاخره ای خواهر عزیز این مرگ هست نمی شود منکر شد بخواهیم نخواهیم خوشمان بیاید بدمان بیاید خودمان را به غفلت بزنیم یا توجه و تذکر داشته باشیم بالاخره این می رسد این خواب و تعبیر نیست بعد از مرگ هم طبق عقایدی که ما داریم انشاءالله جزو پوست و گوشت و استخوانمان هست این است که آدم حساب و کتاب و عرض شود که بهشت و جهنم و پاداش و کیفر هست و این است که شفعاء باید دست ما را بگیرند و اگر شفیعان شفاعت نکنند ما مسلم گرفتاریهایی داریم که به جز خدا کسی نمی داند و خدا به حق این شفیعان ما را مشمول شفاعت اینها قرار بده و شما کاری بکنید که از شفاعت فاطمه زهرا محروم نشوید خوب فاطمه زهرا از شما عفت می خواهد فاطمه زهرا از شما عبادت می خواهد بندگی خدا می خواهد فاطمه زهرا که خودش از الگوهای کمک به بیچاره ها و فقرا و محرومین بوده از شما می خواهد که شما همین کار رابکنید فاطمه زهرا که برای دفاع از حق در یک شرایط بسیار سخت آمد درمسجد و خطبه خواند و آن خطبه قرائی که باید واقعا در پیشانی تاریخ در خط نور نوشته بشود همینطور روشن می شود اگر روشن بکند آن خطبه راادا کرد و از حق و از ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام دفاع کرد شماهم مدافع حق باشید مدافع مسئله ولایت باشید شما هم در همان مسیرفاطمه زهرا حرکت کنید تا امید شفاعت به او داشته باشید و بعد هم امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکنید خواهرانی که می بینید یک مقداری تظاهر به فسق می کنند نصیحت شان بکنید موعظه شان بکنید نهی ازمنکرشان بکنید آنهایی که توجهی به وظائفشان ندارند امر به معروفشان بکنید، خدا انشاءالله به همه توفیق و عزت عطا کند انشاءالله.

مسئله بعدی مسئله بازگشایی مدارس است خوب در اول مهر است مدارس بازگشایی می شود البته ما تا آن روز چندی فاصله داریم ولی خوب چون من دیگر موفق نمی شوم که خدمت شما عرضی داشته باشم چند جمله ای راجع به این مدارس عرض می کنم بهرحال مدارس و دانشگاهها مراکزی است که انسانهای آینده ورجال آینده این مملکت را تربیت می کند و فرداست که اموری که به دست ماهاست به دست آنها خواهد افتاد و آنها هستند که باید مملکت را اداره کنند اگر افراد صالحی باشند مملکت را به صلاح خواهند برد اگرافراد فاسدی باشند مملکت به فساد می رود یک خلاف برای جامعه برای خودشان برای دیگران فراهم می شود باید سعی می شود که اینها درست تربیت بشوند دیگر اینها مسئولین امور آموزش و تقویتی هستند که باید درمدارس کار بکنند در دانشگاهها کار بکنند مخصوصا در دانشگاهها که فعلادشمن به دانشگاهها طمع بسته و آن نقشه های شومی را که راجع به براندازی نظام جمهوری اسلامی دارد یک قسمت امیدش به دانشگاههاست بایدمتوجه بود دانشجو را متوجهش بکنند دانشجو خودش بالاخره یک جوانی است که دوره ای از عمرش گذشته عقلش می تواند قضاوت کند می تواند راهنمای اوباشد می تواند خلاصه از فکر و اندیشه خودش برای شناخت راه حق و باطل استفاده بکند باید اینها هوشیاری داشته باشند مواظب باشند ابزار دست دیگران قرار نگیرند آلت دست قرار نگیرند. آن کسانی که می خواهند به وسیله اینها ایجاد تشنج بکنند می خواهند ناآرامی در جامعه ایجادبکنند می خواهند تفرقه انگیزی بکنند می خواهند به مقاصد خودشان از طریق اینها برسند اینها شخصیتشان و غیرتشان و غرور جوانیشان اجازه ندهدکه از وجود اینها استفاده ابزاری بشود .

سال مولا علی علیه السلام است دانشجویان، دانشگاهیان، مدارس دبیرستانیهامعلمان استادان توجه به سیره و زندگی و تاریخ و اخلاق و ایمان و علم و عدل علی علیه السلام داشته باشند بیشتر با نهج البلاغه آشنا بشوندبیشتر با تاریخ علی با قضاوت و حکومت علی علیه السلام آشنا بشوندببینند حکومت اسلامی چیست و علی علیه السلام می خواسته چه بکند دستگیری که از فقرا داشته از محرومین داشته من همینجا تشکر می کنم از مردم عزیز که دیروز در جشن عاطفه ها شرکت کردند و کمکهایی کردند ومنظره هایی واقعا خیلی هیجان انگیز بوده به من گفتند که دخترخانمی وقتی می آید پای صندوق از زیر چادرش به زحمت این النگوی دستش رادرمی آورد طلا و می دهد و به او می گویند خوب حالا شما به چه مناسبت این النگویی را که در دستت بود برداشتی دادی به محرومین نمی خواهد جواب بدهد به او اصرار می کنند می گوید دیشب جشن تولد من بود که پدرم این النگو را به عنوان هدیه به من داد من امروز گفتم که این را بدهم به بچه های دانش آموز فقیر، ببینید چقدر اینها تربیتهای اسلامی است اینهاتربیتهای علوی است .فرزندان مکتب علی بن ابی طالب سلام الله علیه اینجور رشد می کنند اینجور عاطفه هایشان زنده می شود بعد به فکر مردم می شوند یک آن بچه می آید یک قلکش را می آورد می گوید می خواهم این قلک را بشکنم هر چی تو این قلک هست بدهم می گویند خوب قلک بده ما می شکنیم پولش را می ریزیم در صندوق می گوید نه می خواهم خودم بشکنم برای این که من این قلک بشکنم که دل یک دانش آموز بیچاره و فقیر نشکند اینجوری می آید یک بچه که قلک دارد اینطور می آید قلکش را می شکند که یک بچه ای را می بیند که می خواهد برود مدرسه کتاب ندارد قلم ندارد دفتر ندارددلش نشکند می گوید من این قلک را می شکنم که دل او نشکند.

غرض این است که این تربیتهای علوی است بینید دانشگاهها مدارس در این وادی حرکت بکنند در این مسیر بیافتند دانشجوها رساله می خواهند بنویسند در سال مولا علی علیه السلام رساله شان اختصاص بدهند به سیاستها اخلاقیات وروحیات و تعالیم و تعارف و معارف و دستورالعملهای علی علیه السلام.

مسئله دیگر مسئله دفاع مقدس است خوب ما خیال نمی کنیم که اگر یک کسی سر سوزنی انصاف داشته باشد بتواند این را انکار بکند که ازافتخارات انقلاب اسلامی و به یک معنای صحیح از افتخارات اسلام این پیروزی ما در جنگ که توانستیم علیرغم همه مشکلات، خاک مملکت مان را ومرزهایی را که به تعبیر مقام معظم رهبری ناموس ملت است از دشمن حفظبکنیم و دشمن را با رسوایی از خاک مملکت مان بیرون بکنیم تمام معادلات مادی و ظاهری ایجاب می کرد که همان نقشه صدام عملی بشود یعنی آنی که آمد وارد میدان شد و قراردادها را پاره کرد و به مرزها تجاوز کرد این اینجور حساب کرد یا سه روز یا دست آخرش پنج روز شش روز یا هفت روز می تواند یا به تمام مقصدش برسد که اصلا کلا نظام را سرکوب بکند انقلاب را سرکوب بکند و مملکت را قبضه بکند یا لااقل مملکت را تجزیه بکند که بخشی از مقصودش باشد این رامطمئن بود محاسبات مادی هم همین را اقتضا می کرد یعنی هیچ کس در دنیاکه همین حسابهای دو دوتا چهارتای نظامی و سیاسی را بلد باشدنمی تواند منکر باشد که نتیجه قاعدتا باید همین بود یعنی از طرفی اومجهز، مجهز و با پشتیبانیهایی که به اش قول داده بودند وعده داده بودند پولش به اش می دادند و اسلحه به اش می دهند حمایتش می کنند از طرف آن، این طرف هم نامجهز و نامجهز مرزهای ما مرزهای باز بود پاسگاهای ما پاسگاهای بی دفاع بود حکومت ما حکومت تازه بنیاد بود و نوبنیادبود نیروهای مسلح ما که باید در جنگ آنها پیش قدم بشوند نیروهای مسلحی بودند که مهره های خودشان را باخته بودند چون یک عده ای زیادی خیانت کرده بودند به جرم خیانتشان در دادگاهها داشتند مرتب محاکمه می شدند و مجازات می شدند و بعضیها فرار کرده بودند اینها روحیه خودشان را اصلا باخته بودند احتمال می دهند که اصلا منحل بشود ارتش بعدنیروهای مردمی مثل سپاه بیاید جای آنها را بگیرد به فرداشان مطمئن نبودند اجمالا روحیه های آنها ضعیف برای این که مردم هم نسبت به آنهابا آن سوابقی که دوران انقلاب داشتند بدبین بودند چیزی به عنوان یک روحیه برای آنها باقی نمانده این هم مال آنها، آنها که نیروهایی که باید بروند دفاع بکنند از جهت دیگر مسئله ریاست جمهوری را که به عنوان قائم مقام فرماندهی کل قوا کار دستش بود که او با آن لیبرال مسلکی که داشت مرد جنگ نبود مرد میدان نبود و همان وقتی که حمله شروع شد او مرتب کار شکنی می کرد حتی برای بچه های مسلمان متدین مردم خرمشهر که می خواستند از شهرشان دفاع بکنند کمک به اشان نمی کرد وکارشکنی هم می کرد این هم مال آن فرماندهی کل قوا بعد آمادگیهای نظامی در مردم نبود خوب نیروهای مسلح که نبود و مردم هم که خیلیشان بچه های ما این تفنگ دستشان نگرفته بودند ببینند چه جوری شلیک بکننداین طرف هم که آمادگی نبود تبلیغات هم مرتب بود تبلیغات سوء هم مرتب بود تهدیدها مرتب بود همه مسائل آماده و برای این که با یک حرکت تند و سریع بتوانند یک مملکت را اشغال بکنند یا خوزستان را تجزیه بکنند علیرغم همه این مقدمات خدا نخواست و همین مردم همین بچه هاهمین نیروها و همچنین نیروهای مخلص مسلحمان نیروی هوائی آنهایی که با اخلاص و ایمان و انگیزه آمدند وارد میدان شدند که چقدر خدمت کردندمخلصین نیروی زمینی نیروی دریایی بچه های مؤمن متدین بعد نیروهای مردمی همین سپاهی که تا آن روز یک نیروی انتظامی بود همان وقت به نیروی نظامی تبدیل شد بسیج از همان وقت شروع کرد پایه گرفت و کارکردند و فعال شدند همینها، همینها آمدند و دست هم بدهند و از جانشان مایه گذاشتند و با خونشان توانستند این مملکت را این مرزها را ناموس مردم را انقلاب را و از همه بالاتر اسلام را حفظ کنند اینها توانستنداین کار را بکنند علیرغم همه مخالفتها و دشمنیها و تبلیغات سوءدشمن خوب 8 سال هم جنگیدند یک سال و دو سال نبود 8 سال ما در این اواخر در این دوره عمری که ما داشتیم جنگ 8 ساله نداشتیم هیج جا، 8سال جنگیدند یک قدرت نوپا و یک حکومت نوبنیاد باز با تقریبا بایدگفت با شرق و غرب دنیا جنگید همه کمکشان کردند همه کمک کردند واینها موفق شدند همه را سرکوب کنند آنوقت حالا یک عده پیدا بشوند به عنوان ملی یا عناوین دیگر یا رنگ و لعابهای فریبنده، بیایند همه دستاوردهای انقلاب از جمله این دستاوردهای جنگ و دفاع مقدس رازیر سئوال ببرند من نمی دانم وقاحت تا چه مقدار است همه چیز را آدم می تواند واقعا منکر بشود اگر اینها نبودند شما که آن روز معلوم نبودکجا هستید و در زیر لاک خودتان خزیده بودید چه به سرتان می آمده اگراینها می آمدند رحم به شما می کردند؟ اگر اینها می آمدند حتی به بنی صدرهم رحم نمی کردند اینها اصلا می خواستند نظام را از بین می برند براندازی نظام بود نوقت شما در چه حال بودید مملکت در چه حال بود ناموستان در چه حال بود امنیت تان در چه حال بود اقتصادتان در چه حال بودنفتتان در چه حال بود بالاخره.

حالا من اینجا یک جمله را لازم می دانم ازیکی از مسئولین بالای روسیه که در قضیه فروپاشی شوروی از او سئوال شده و در آن خطبه من یک چیزهایی گفتم در اثر اینکه خبرگزاری بی دقتی کرد و رعایت امانت نکرد و نقل نکرد روزنامه ها ننوشتند و من اینجاتوصیه می کنم به تقوای در اطلاع رسانی ای خبرگزاری ای روزنامه ها ای دستهای خبری و اطلاع رسانی برای خدا تقوی داشته باشید شما باید امین مردم باشید آن چه هست بنویسید اگر یک جایی یک چیزی ضرر دارد بله مانمی گوییم یک اتفاق افتاده مردم بفهمند آشوب بشود ضرر می شود متشنج می شود آنجا را کسی نمی گوید اینها ولی منهای او اخبار که نقل می کنید آنچه هست نقل بکنید حالا من این را هم می گویم که انشاءالله همینجوری که من می گویم نقل می شود این یک مصاحبه ایست که صدا و سیمابا یاکفلوف دستیار ویژه و مشاور ارشد گورباچف و یکی از معاونان اصلی این حرکتهای به نام اصلاح طلبانه، ببینید این یک مقام مستند و یک جت است خوب ما بیاییم از این بپرسیم چه شد که به این بدبختی گرفتارشدید مملکتان ازهم پاشید ببینیم آیا این بلا به سر ما هم ممکن بیایدیا نه در انتظار ما هست یا نه این می گوید:

یکی از اشتباهات بزرگ ما اصلاح طلبان و دمکراتها این بود که تمام دستاوردهای گذشته را نفی کردیم و به نقاط مثبت گذشته ارج نگذاشتیم و این امر سبب شد که لطمات فراوانی را بعدا متحمل شویم که بحرانهای کنونی بعضا ریشه در این امر دارد ما با سیاه جلوه دادن گذشته و تمام دستاوردهای آن نتوانستیم از امکانات و ابزارهای موجودبرای رشد کشور محل معظلات بهره برداری کنیم و به جای ارائه طرح وبرنامه در فضای آرام برای حل مشکلات عملا با سیاه جلوه دادن گذشته نوعی انقلاب دگرگونی را سازماندهی کردیم که منجر به فروپاشی و تضعیف تمام ملی روسیه شد.

این تجربه برای ما بس نیست؟ دیگر حالا نباید یک عده ای که از این گونه مقولات هی مطرح می کنند و جریانهای سیاسی که در این مسیر حرکت می کنندیک مقداری خجالت بکشند از مردم خجالت بکشند این مردم چه بدی به شماکردند جز این که مملکتتان را حفظ کردند با خونشان با جانشان بامالشان و همه هستیشان همه ملت در جنگ کمک کردند حالا حقشان همین است که شما بیایید جنگ را زیر سئوال ببرید به دستاوردهای سازندگی وامثال اینها را که همین مردم کردند زیر سئوال ببرید اجمالا خداانشاءالله به همه ما عقل و هوش بیشتر و انصاف و دیانت و دالت بیشترعنایت کند.

آخرین عرض من راجع به این جریان خرم آباد است که واقعا افکاری را به خودش مشغول کرد در منطقه ایجاد تشنج شد خارج از منطقه هم همه افکاربه آنجا متوجه شد و بالاخره تحقیقات که شد نتیجه اش حالا تا این مقداری که بازرسی کل کشور که دستگاه مسئول این کار است و در این موارد ازهمه زودتر باید در صحنه ها حاضر بشود و تحقیق بکند و نتیجه تحقیقاتش را به دستگاه قضائی اعلام بکند آن رفت وارد عمل شد خیلی هم سریع که من بارم نیامد به این سرعت نتیجه بدهد رفت و دقت کرد و تحقیق کرد وبا همه آنهایی که در آنجا اطلاعاتی داشتند نقشی داشتند تماس گرفت ونتیجه تحقیقاتش را بعنوان گزارش داد من اول از اینها تشکر می کنم که خیلی سریع یک گزارش جامع و کاملی دادند ولی آن که حالا دنبال قضیه است اولا ادامه حلقات تحقیقی برای تکمیل این گزارش است این حتماباید تکمیل بشود بعد از آن دستگاه قضائی خوب حالا این گزارش داده شده به دستگاه قضائی پیداست که این گزارش هم برای بعضی تلخ است آنهایی که خودشان دستشان در کار بوده و از دور و نزدیک ممکن بود که هدایت بکنند قضایا را و ممکن است قبول نکنند ما هم نمی گوییم حالا این قضیه درست است یا درست نیست بالاخره قاضی باید معین بکند ولی این گزارش رافعلا اینها با درستی امانت رفتند تهیه کردند دادند از دستگاه قضائی ماانتظارمان این است که این را به سرنوشت قتلهای زنجیره ای یا کوی دانشگاه مبتلایش نکنند این دو جریانی که اشاره کردم واقعا یک ننگی شد در زمان مملکت هم دستگاه قضائی راجع به این قضیه خوب قهرا منجر به سئوال است هم جاهای دیگر شوخی نیست یک مسائل اینجوری اینقدر طول بکشد که آخرش معلوم نیست چه از آب دربیاید این یک تجربه تلخی بود مواظب باشند این تجربه تلخ تکرار نشود قاطعانه برخورد کنند ملاحظه احدی را جز خدا ومردم نکنند از حقوق مردم دفاع بکنند مردم خرم آباد بالاخره مردمی هستند عاشق ولایت شاید یکی از جرمهای بزرگشان در نظر بعضیها همین است عرض شود که و غیرت دینی و ولائی و انقلابی دارند خوب یک اتفاقی آنجاافتاده از حقوق این مردم باید دفاع بشود از حقوق شهید و خانواده شهیدی که شهید شده باید دفاع بشود باید جلوگیری بشود که دیگر کسانی هوس نکنند این کار را یک جای دیگر تکرار بکنند اگر ما اسمش رابگذاریم رافت اسلامی من نمی فهم این رافت اسلامی بعضیها بکار می برندیعنی چی ؟آیا این رافت اسلامی علی بن ابی طالب سلام الله علیه داشت یانداشت پیغمبر صلی الله علیه وآله و سلم داشت یا نداشت آنها باافراد فتنه جو و برانداز چه گونه برخورد می کردند آنها که قصدبراندازی کردند علی بن ابی طالب سلام الله علیه با دستگاههای امثال معاویه و ناکثین و قاسطین و مارقین چه جوری برخورد کرد پیغمبر بزرگ اسلام در جنگ در بدر با دشمن چه جوری برخورد کرد در احد چه جوری برخورد کرد در جنگ خیبر چه جوری برخورد کرد بهر حال دستگاه قضائی عدل اسلام را قانون عدالت مااز دستگاه قضائی جز این دو چیز هیچی نمی خواهیم قانون و عدالت که اینها از هم جدا نیست و باز هم در آخرعرضم من باید عرض بکنم مردم خرم آباد مثل خیلی مردم دیگر اینها کارمی خواهند نان می خواهند امنیت می خواهند آرامش می خواهند جریانهای سیاسی را که موجب تشنج باشد اینها مردم علاقه ای ندارند که ممکلت ناآرام بشود درگیری بشود دعوا بشود چه آدم کشته بشود چه نشود وتفرقه انگیزی سال سال وحدت ملی است سال سال علی بن ابی طالب سلام الله علیه که از منادیان بزرگ و بزرگترین منادیان وحدت امت اسلامی بوده مادر این سال دیگر نگذاریم این کارها تکرار بشود و به سرنوشت گذشته وآن 18 تیر هم که یک وضعیت خاصی پیدا کرد و آنجوری هم نشود.

خدایا به حق محمد و آل محمد توفیق بده ما آن عدالتی که تو می خواهی در این مملکت اسلامی اجرا بکنیم.

خدایا قضات عادل مقاطع ما را قدرت و قوت و شوکت و صبر و استقامتشان را زیاد فرما.

خدایا به ما توفیق بده از آنها حمایت بکنیم.

خدایا به حرمت علی علیه السلام توفیق دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم را به همه ما عنایت بفرما.

خدایا شر اشرار از سر مسلمانها کوتاه فرما.

فرج حضرت ولی عصر ارواحنا فداه نزدیک فرما.

ما را از یارانش مقرر فرما.

مقام معظم رهبری را تا ظهور آن حضرت با قوت و قدرت و نشاط و استقامت مستدام بدار.

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد الله الصمدلم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان