ماهان شبکه ایرانیان

نماز جمعه تهران به امامت آیت الله امامی کاشانی ۲۴ / ۴ / ۱۳۷۹

الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نشکره و نتوکل علیه و نعوذبه تبارک و تعالی من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لاشریک له و ان محمد عبده و رسوله صلی الله علیه و آله سیما بقیه الله فی ارضه.

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نشکره و نتوکل علیه و نعوذبه تبارک و تعالی من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لاشریک له و ان محمد عبده و رسوله صلی الله علیه و آله سیما بقیه الله فی ارضه.

اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عیناحتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.

خودم و همه ی شما نمازگزاران عزیز و همه ی شنوندگان و بینندگان را به تقوی توصیه می کنم و برای خودم و برای همه از پیشگاه خدا طلب مغفرت می کنم استغفر الله لی و لکم.

بحثم در خطبه ی اول پیرامون اخلاق و چند خطبه ای درباره ی خلق و خوی جوانها بود مدارس هم که تعطیل می شود و دانشگاهها و فرزندان عزیز ماایام فراغت را به سر می برند بحثی که در خطبه ی اول دارم در همین زمینه است و چون سال سال امیرالمومنین صلوات الله علیه رشته ی سخن را بدست آن مولی الموالی می دهم که درباره ی جوان و جوانی در این خطبه اشاره فرمودند خطبه ی 83 نهج البلاغه یکی ازفرازهایش این است که «جعل لکم اسمائا لتعی ما عناها و ابصارا لتجلوعن عشاها» خدای متعال به شما گوش داد تا بشنوید چشم داد تا ببینیدتا می رسد به این نکته «و قدر لکم اعمارا سترها عنکم » خدا به شماعمر داد و حدود عمر را بر شما پوشیده داشت «و خلق لکم عبرا من آثارالماضین قبلکم » خدا برای شما نسبت به گذشته ها عبرتها قرار داد تادر زندگی از گذشته درس بگیرید من مستمتع خلا بهم و مستفصح خنا بهم برای این که ببینید آنها که لذت بردند از زندگی و میدان وسیع زندگی را درنوردیدند چه کردند ارهقتهم المنایا دون الامال هنوز آمال وآرزوهایشان به نتیجه و به آنچه که می خواستند برسند نرسید و به بارننشست که مرگ آنها را درنوردید و چنگالهای مرگ آنها را گرفت «لم یمهلوا فی سلامت الابدان و لا یختبروا فی عنف الاوان » از سلامت بدن نتیجه نگرفتند و از گذشته زمان درس نیاموختند «فهل ینتظر اصل بضاضه الشباب الا هوانی الهرم » آیا جوان آیا جوانی که یک استعداد گسترده وعمیقی است این جوانی به انتظار پیری بود آیا جوان روز بعد خودش دیدآیا جوان موقعی که همسر و فرزند داشته باشد دید نوه و نتیجه داشته باشد در نظر گرفت و پس از آن و با خلفش نظری داشت یا نه در غرورجوانی غرق بود و لذات جوانی به شهوات او را احاطه کرده بود

نکته اینجاست «فهل ینتظر اهل بضاضه الشباب الا هوانی الهرم » آیا جوانان این وفور استعداد جوانی عمق ارزشهایی که در یک جوان است که به کجامی تواند برسد در صدد است به چه نقطه ای می تواند برسد از ارزش این یک فرازی از نهج البلاغه بود و یک فرازی پشت سر این انشاءالله در آخرخطبه ی دوم عرض خواهم کرد از همین جا وارد عرضم می شوم نیروی جوانی واین همه استعدادها برای ارتباط با هستی است بعضی چنین معنا می کنند ومی گویند این که انسان انسان است چون اهل انس است انس با چی؟ اینجانکته است آیا انس با دو شی ء مادی یا انس به عمق زمین و آسمانها یاانس به همه ی هستی این همه مراحل انس است تا چقدر انسان انس داشته باشد تا چقدر انسان علم داشته باشد تا چه حد آدمی معرفت پیدا کندگاه معرفت در همین است انس با سفره و خوردن با نوشیدن و عیاشی و لذت بردن گاه انس از این سران می رود و کم کم می رسد به سخر لکم ما فی السموات و الارض تمام آسمان و زمین در اختیار توست ای بشر به همه می توانی دست اندازی کنی و با همه ی این عالم می توانی مرتبط شوی وگاهی از اینجا فراتر است به عمق عالم می دوی و کذلک لنری ابراهیم ملکوت السموات و الارض ما به شیخ الانبیاء ابراهیم باطن آسمانها وزمین را نشان دادیم و در حدیثی است از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم که می فرماید اگر فرزند آدم شیطان دور او طواف نمی کرد لنظروا الی ملکوت السماوات و الارض به باطن آسمانها و زمین می توانستنند نگاه کنند همینطور که می بینید انسانهایی به این نقطه رسیدند و لذا امیرالمومنین سلام الله علیه در جای دیگرمی فرماید در ذیل آیه شریفه ی و لاتنس نصیبک من الدنیا در حاشیه این آیه که فراموش نکن نصیبت را از دنیا، می فرماید لاتنس شبابک و فراقک جوانی را فراموش نکن که اگر جوانی را فراموش کردی نصیبت را از دنیانبردید یا به قول آن شاعر می گوید

باسرمشقت چه حال که همراه است خنک آن کس که از خود آگاه است گوهری در میان این سنگ است

یوسفی در دیار این شاه است لاتنس نصیبک من الدنیا امیرالمومنین می فرماید لاتنس شبابک جوانی را یاد بگیرید این که می شود آدم باور کندخودش را از علم و دانش و تقوی و افتخار و همه ی ارزشها گاه می شودبعضی از جوانهای ما که درس خواندن و به مدرک علمی رسیدند و کاری مع الاسف با آنها نیست یا اگر کاری هست کاری که درخور باشد نیست می گویند ما پشیمانیم که چرا درس خواندیم این مطلب البته دو نکته دارد یک نکته مثبت است و یک نکته منفی است و آن نکته مثبت که این جوان کار می خواهد درس خوانده تشکیل زندگی باید بدهد نظام باید به فکر باشد مجلس و دولت مخصوصا برنامه ریزی جدی باید بکنند مسئله ی ساده نیست وظیفه است و تکلیف و در شرایطی حساس ما قرار گرفته ایم رسیدگی به اقتصاد کشور و مشکلات مختلف جوان مخصوصا به مسئله ی اقتصاد و کاربه او باید رسیدگی بشود و آن نکته ی منفیش این است که درس ارزش دارد،لذت دارد باید در این وادی فکر کرد هرچی آدم بیشتر درس بخواند به عالم بیشتر انس بگیرد حالا در هر رشته ایست و لذا باید به درست به کلاس به این ایام تعطیلی به این که فراغت در راه رسیدن به اهداف انسانی جوانهای ما و دانش آموزان ما خرج کنند نه در راه تباه کردن جوانی دراینجا از استادان دبیران معلمان مربیان باید به فکر فرزندان کشور وتربیت می کنند و تعلیم می کنند و دل می سوزانند من تشکر می کنم و عرض کنم که ملت ما باید به فضای آموزش هم توجه کنند به کمک دولت بشتابنددر فضای آموزشی این پول را یک مقداری آتش جهنم را کم می کند این پولی که آتش می شود از شعله هایش بکاهند و بلکه انشاءالله تبدیل به بهشتش کنند در راه خیر و صلاح این جامعه و مخصوصا جوان و مراکز آموزشی ومدارس فتح کنند البته افرادی هستند که دنبال این کارند و به مدرسه سازی اهتمام دارند ولی بسیار کم اند بسیار اندکند در برابر آن همه نیاز در هر حال این بسیار ارزشمند و توجه به موقعیت و توجه به فرصت و لذا این ایام تابستان کلام امیرالمومنین را عرض می کنم به شماای عزیزم ای کسی که در دبیرستان در راهنمائی هستی در دانشگاهی هستی ای عزیز ای غنچه ی این خانه و این کشور لاتنس شبابک و فراغک این نوجوانی فراموش نکنید این فراغتی که در ایام تعطیلی الان دارید یادت نرود مبادا فراغتت را به سیگار کشیدن، مبادا فراغتت به رفتن به دنبال این کارکرد غلط به دنبال ولگردی مبادا طی کنید که جوانی را ازدست دادید برای خودم و برای همه ی عزیزان و خاصه فرزندانمان ازپیشگاه خدا طلب استغفار می کنم و طلب توفیق می کنم که این راه و این سیر که سیر به سوی خداست به آن توجه کنند که هر چه انسان با کمالترمی شود ارتباطش به هستی بیشتر می شود و لذا وقتی می بینی عرفا سخن می گویند در این زمینه می گویند العالم یا ان العالم انسان کبیر همه ی عالم یک انسان است آن انسان آگاه به هستی انسان انسان اگر کی آگاه به هستی می شود آنوقت که انسان نشان بدهد اسماء خدا را و صفات خدا راانسان عامه شود برای خدا نه عامه شود برای دسائس شیطانها آماده شودبرای خدا چی؟ خدا حکمت، خدا عدل، خدا رحمت، خدا و هر چی شفافتر خدابهتر نشان می دهد و شفافترین آن الگو و مقتدای ماست و به وجود اقدس امام زمان ارواحنا لمقدمه الفداء به دنبال آن بزرگوار برویم از آن استمداد کنیم از او خیرها را بخواهیم برای خودو برای دیگران خوب بنده همین اندازه در خطبه ی اول درباره ی اخلاق قناعت می کنم

و چون هوا گرم است و به ظهر هم حدود 20 دقیقه یا 21دقیقه باقی است و اگر بخواهم عرایض خطبه ی دوم را بعداز ظهر که احتیاطم بر این است که یکی دو کلمه در خطبه ی اول بر ظهر واقع بشود ولذا در اینجا آیه ای از قرآن کریم توضیح می دهم و توضیح بیشتر را به خطبه ی دوم موکول می کنم این آیه مبارکه در راستای بیان نکته ایست ازنکات بسیار با ارزش و حکیمانه و سرنوشت ساز رهبر معظم انقلاب دام ظله آیه مبارکه ی سوره ی شریفه ی فتح آخرین آیه اعوذ بالله من الشیطان الرجیم محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم تراهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا»

حالا ترجمه اش را همینطور عرض می کنم تا آخر آیه محمد صلی الله علیه وآله و سلم رسول خداست و کسانی که با او هستندو امت اسلام هستند در بین خود هم رحمت دارند هم دلند هم رازند رفیقندولی در برابر دشمنان اسلام جبهه می گیرند و می ایستند تراهم رکعا سجداامت اسلام و ملت اسلام در پیشگاه خدا راکعند ساجدند خاضعند یبتغون فضلا من الله و رضوانا چون در پیشگاه خدا ساجد و راکعند فضل خدا طلب می کنند و خدا هم فضلش را به آنها می دهد فضل خدا رحمت خدا عزت خدااستقلال خدا که خدا می دهد به انسان این عزتی که نصیب ملت ما شد این همه ارزشها این همه عزتها یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثر السجود چهره هایشان نشان می دهد خداپرستی را بعضی می گویند چهره هایی که در شب در پیشگاه خدا به نماز شب مشغولند و اهل تهجدند یک نور دیگری دارند این آیه هم اشاره به اون نور می کند ولی شاید منحصر به این نباشد اصلا خضوع در برابر خدا به چهره نور می دهداین هم نورها مراتب دارد یکی خیلی است و یکی در آن حدی است سیماهم فی وجوههم من اثر السجود و این مطلب این نیست که به وسیله پیغمبر مااین امت اسلام مطرح کرده باشیم این از دیر زمان مطرح بوده است ذلک مثله فی التوراه و مثلهم فی الانجیل در تورات ملت اسلام مطرحند به عنوان انسانهای راستین و استوار و قامتهای ایستاده و محکم و کارسازاین در کتب انبیاء سلف مطرح است ذلک مثلهم فی التوراه و مثلهم فی الانجیل حالا در توراه و انجیل ملت اسلام به پیروان رسول اکرم به چه مثالی آمده است با این مثال آمده است «کزرع اخرج شطئه » مانند یک زرع یک بذری در دل زمین که اخرج سطاءه دورش هم می روید خودش هم می روید چون دین است فکر است حق است دورورش هم همسان خودش می کند ، هی گیاهها گسترده می شوند فاستخرج ساقه ها محکم می شود دیگر گرد و بادهااز بین نمی برد عاقل و رهگذر پایمالش نمی کند «فاستوی علی سوقه روی پای خودش محکم می ایستد این این که فاستوی علی سوقه یعجب الزراع ویغیث بهم الکفار» آنچنان جالب می ایستد آنچنان اسلام محکم می ایستدآنچنان پرچم اشهد ان محمدا رسول الله «صلوات نمازگزاران » به اهتزاز دربیاورد و به زمین کوبیده می شود محکم که آنان که این بار ازآغاز شروع کردند لذت می برند می گویند عجب انقلابی عجب کاری کردیم چه خونهای خوبی دادیم چه ایثارهایی به جایی کردیم خدا چه پاداشی به ماداد درخت اسلام و عزت و استقلال و آزادی ما در دنیا به اهتزاز درآمددیگران را همسان خود کردید از کشور ما به جای دیگر سرایت کرد ملتهای دیگر به فکر افتادند جوامع اسلامی فهمیدند می شود در برابر دیگر ستمگرایستاد فهمیدند هی رفته رفته جلو رفت گستردش یافت این تفکر و در عین حال که هی جلو می رود خود هم محکمتر می کند فاستغلظ فاستوی علی سوقه یعجب الزراع ولی در عین حال لیغیظ بهم الکفار ولی کافران به غیظمی افتند کافران عصبانی می شوند معنای آیه ظاهرا همین است آن احتمالی که بعضی درکلمه کفار دادند جوری است با سرتاپای آیه کریمه همینطوری است که مفسرین قرآن هم بیشتر به همین معنا تکیه کردند لیغیظ بهم الکفار چرا غیظ کافران را برمی انگیزد چون می بیند این فکر دارد ازاین سرزمین می رود همه جا جلو دارد می رود فاستغلظ سال به سال پایبندجاتر می شود خوب اگر ملتی چنین بود اگر مردمی با خدا بودند اگراهل تقوی و دل و همدلی و صمیمیت بودند خدا برایشان قبل از هوای میل خود واضل الله الذین آمنوا منکم وعد الله الذین آمنوا و عملواالصالحات منهم این منهم خیلی تعبیر است یک بار نشود ما از این منهم نباشیم برادر یک بار نشود ما از این منهم نباشیم خواهر عزیز منهم من تبعیض است یعنی آنهایی که همراه پیغمبر رفتند آنهایی که زیر پرچم اسلام قرار گرفتند ولی به این راه ادامه ندادند ولی در پایان این راه بهم جنگیدند و راه را به طور کلی برای عزیزان آینده اسلام مسدودکردند آنها از این رحمت نخواهند استفاده کرد ولی آنها که چنین بودندراه را به همین صورت ادامه دادند این می شود منهم وعد الله الذین آمنوا و عملوا الصالحات منهم از همین حال خدا وعده داده مغفرت واجرا عظیما ما مغفرت شاملشان می کنیم ما اجر بالا نصیبشان خواهیم کردبرای این که اینها چنین بودند و با ما و در راه اسلام و در راه خدااینچنین حرکت کردند

وعد الله الذین آمنوا و عملوا الصالحات منهم این آیه ی مبارکه حالا چرا این آیه ی شریفه بنده مطرح کردم خواستم عرض کنم قرآن کریم وقتی اسلام را بیان می کند این تفکر را توضیح می دهد منتهایی دراش هست که بنده به دو نکته اشاره می کنم نکته ی اول این است که این تفهم در حال گسترش است و این تفکر در حال توسعه است و مرتب برزیبائیش افزوده می شود یعنی اسلام که عرضه شد در آغاز به صورتی پیچیده و خلاصه به جهان عرضه شد این کم کم باز می شود اسلام بنابراین چه بساحقایقی است بعد از چند سال باید گفت چه بسا مشکلاتی است که بعد ازمقطعی از زمان باید بیان کرد و این همه از اسلام است اینجا این نکته را می خواهم عرض کنم در متن اسلام رشد این رشد مقتدای این فکر است موانع این رشد در خود همین فکر مطرح شده و در خود همین فکر راهش بیان شد و لذا می بینیم پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم در مدت 23 سال هی تدریجا اسلام را بیان کردنداشکالاتی اگر پیش می آمد همان اشکالات می گفتند افسری خطا می کرد به اومی گفتند چرا جمعیتی غلط می رفتند می گفتند چرا هی راه می دادند به این جهت است که در متن اسلام این حقیقت است

این نکته ای که عرض کنم به عنوان نکته اول در رابطه با سخنان پر قیمت رهبر عزیزمان دام ظله است که اصلاحات در متن دین است این را امروز خاستم توضیح عرض کنم که این که اصلاحات در متن دین است این تفاوت می کند با انقلابات دنیا و تغییررژیمها و انتقال قدرتها در همه ی سطوحی که در دنیا هست ما امروزمی بینیم در آمریکا که امروز اینقدر ادعا دارد این یک قانون اساسی دارد و این قانون اساسی تاکنون چند بار به آن اصلاحیه هم خورده خوب این بحثی است که حقوقدانها می دانند این بحث جدایی است ولی همینطوربا اصلاحات با اظهار نظرهایی پیش می رفته ولی بر مبنای یک ایدئولوژی ثابتی است آنچه جامعه می خواهد آنچه رفاه جامعه طلب می کند مثلا درقانون اساسی آمریکا که ممنوع بوده یک زمانی استعمال مشروبات الکلی بعد می آید تغییر می کند می گوید مانعی ندارد این یک نظیر است یک دفعه اینجور می آید اصلاح می شود به خیال خودشان البته بعضیهاشان درست است بعضیهایش درست نیست

یا در انقلاب فرانسه قانون می آورند قانون اساسی می آورند اصلاحات می آورند ولی حالا یک ایدئولوژی آنچنان نیست یا درشوروی که بر ایدوئولوژی استوار است و آن ایدوئولوژی مارکیستی تمام اینها اصلاحاتش می گذارد ولی این اصلاحات همه مقابل آن چیزی است که درقانون اساسی است مقابل آن چیزی است که در آن نظام رخ داده حالا یاشرقی یا غربی

اما در اسلام در اسلام رشد تفکر اسلامی در متن خودش است فآزره فاخرج شطاءه فاستغلظ فاستوی علی سوقه آنها که اهل ادب در درک لغات قرآن کریم هستند عنایت بفرمایند که چقدر عالی و زیباست این یک و این حقیقت در متن اسلام نه بیرون پس اگر ما رشدی داریم از خودایدئولوژی اسلام باید بگیریم اگر اشکالی در انقلاب است از خودایدئولوژی اسلام باید بگیریم با چه قدرتی با دو قدرت یک قدرت از بالایک قدرت از پایین قدرت از پایین ملت است وعد الله الذین آمنوا وعملوا الصالحات منهم مغفره و اجرا عظیما ملت باید پشتیبان باشد ازبالا پیغمبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم بعد از پیغمبر اکرم ائمه هدای علیهم السلام امروز وجود اقدس ارواحنافداه است چون غائب است و غیبت آن حضرت هم فلسفه ی عجیبی دارد که الان وقتش نیست در عصر غیبت ولایت فقیه پس ولایت فقیه از نظر خدا و دین خط مشی بیان می کند همانطوری که در قانون اساسی است از اختیارات ولی فقیه خط مشی بیان می کند و آن نظام انجام می دهد این دو بعد است مردم و رهبری این بار را به دوش می گیرند واین پرچم را در دنیا هی به اهتزاز بیشتر دربیاورند

توضیح آیه مبارکه در خطبه ی دوم در آخر عرضم برای خودم و برای همه شما نمازگزاران طلب استغفار می کنم و شهادت می دهم به وحدانیت خدا و رسالت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ولایت ائمه هداه و این جماعت همه دلداده ی تو هستیم ای امام عصر ما شهادت می دهیم به این حرکت کما دلداده ی تو هستیم و همراه تو هستیم و از تودر همه ی مشکلات تنظیم اجتماعی استمداد می کنیم و دست نیازمان به سوی تو دراز می کنیم یاایهاالعزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا به بضاعه مزجاه فاوف لنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین امید است که دعای تو شامل همه ی ما بشود.

بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین والصلاه والسلام علی خیر خلقه حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی وصیه و خلیفته امیرالمومنین و علی قره عین الرسول الزهراء البتول و علی الحسن والحسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی والحجه القائم العسکری حججک علی عبادک وامنائک فی بلادک.

خودم و همه ی عزیزان را به تقوی و ورع سفارش می کنم در آغاز از بیانات بسیار ارزشمند رهبر بزرگوارمان تشکر می کنیم و از آقای همه هستیم واز آقای همه ی عالم و از آقای ملک و ملکوت وجود اقدس امام زمان ارواحنا فداه سلامت و طول عمر و عزت آقایمان رابا تضرع به ابتهال درخواست می کنیم

عرض کردم نکاتی که در بیان رهبرانقلاب بود نکات بسیار پر ارزشی است که بنده به یک نکته اش خواسته ام بپردازم و آن مسئله ی اصلاحات است دستشان را ایشان به یک نکته ای گذاشتند که این نکته جایی بود که دشمن را خیلی ناراحت کرد چطورناراحت شدند از بازتابش، آدم می فهمد دیدم عجب نکته ای دارد ملت ایران توجه پیدا می کند و با کمال تاسف بعضی روزنامه های داخل هم در عبور ازکنار این مطلب با آنها همصدا بود اینها از غصه های ماست در هر حال این نکته که با چه شرائطی و چه ابزار و حیله ای آمریکا وارد شدند دربهم ریختن این نظام این نکته را در چند جمله بنده عرض می کنم

یک جمله این است که آن فهمیده نظام چیست همانطوری که در چند خطبه ی قبل عرض کردم تمدن اسلام در دست ایرانی خوش ذوق و باهوش در عصری چه کرد دراین دنیا و الان به دست این ملت این اسلام این معارف این فقه این هم با آن نظر امام راحلمان مسئله زمان و مکان در اجتهاد وپاسخگویی به مشکلات زمان این یک طرحی است که باید فقهاء به دنبالش بروند و این حقوقدانهای دنیا باید به این توجه کنند ولی واقعا توجه از این دید چون آدم تاسف می خورد که می بیند بعضیها با یک دیدهایی می خواهند به فقه اسلام نگاه کنند نه با دید خداپسندانه که خدامی خواهد با دید اسلامی با آن نگرش آدم بیاید و سرتا پای این فقه رانگاه کند و با فقهایی که به ابعاد مختلف توجه می کنند مشورت کنند وبعد ببیند که فقه ما و حقوق ما چگونه در برابر حقوقهای دنیا به همه ی مسائل جامعه به خوبی پرداخته است که این خود یک مسئله ی دیگری است

حالا بگذریم از معارف که معارف اسلام یک گنجینه ایست فقط کسی که می داندشخص امام است ارواحنا فداه آن گنجینه ی عمیق در هر حال دشمن متوجه شده به چنین تمدنی و چنین گوهری در قصد ملت ایران خوب برنامه ریزی می کند این برنامه ریزیها با فشارهای اقتصادی و با تحریم های اقتصادی و با تحمیل جنگ در هشت سال و با بهم ریختن این مرز و آن مرز به جایی بحمدلله نرسید حالا یک توطئه ای بوجود آورد و این توطئه مسئله ی فروپاشی نظام و یک کاری شبیه همان که فرمودند اتفاق جماهیر شوروی باچی؟ با شعار البته یک طرف شعار از یک طرف با تحمیلهایی که شده مشکلات اقتصادی که بوجود آمده اینها همه کمک می کند و بعد شعار آزادی و شعاراصلاح طلبی و بعد یلتسین هایی در کنار نوشتن و گفتن و تند حرکت کردن وهی موتور را بیشتر راه انداختن این فکر کرد می تواند این کار را انجام بدهد به این برنامه ها یک نکته ای شعری است که دارد این را که من ازمثنوی نقل می کنم نه بدین معناست که اگر ما از یک حکیمی یا عارفی یایک کسی مطلبی را نقل کردیم تمام آن چه او گفته و شعر گفته و نوشته دربست قبول داریم نه خیر اگر از محی الدین هم نقل کردیم همه حرفهایش را قبول نداریم اگر از مثنوی هم نقل کردیم همه حرفهایش را قبول نداریم

ببینید مطالب بسیار عالی است بنده یک مثالی دارد راجع به اشتراک لفظی می گوید اشتراک لفظی باعث می شود خلط مبحث بشود و مغالطه می شود و خیر و شر مخلوط بشود و مخاطب سردرگم بشود ببیند چیست؟می گوید:

اشتراک لفظ دائم رهزن است، اشتراک لفظیعنی دو لفظ است به قول او می گوید فرق است آن حسن و این حسن ما دوحسن داریم ولی یک حسن در کمال معنویت و یک حسن در حضیض بدی دو اسم لفظشان فقط یکی است دو شراب داریم یک شراب طهور بهشت داریم و یک شراب انگور و شراب چنین داریم،

اشتراک لفظ دائم رهزن است اشتراک گبر و ترسا در تن است جسمها چون کوزه های بسته سر تا که در تر کوزه شب بود برنگرد گر به مظروفش نظر داری شهی ور به ظرفش عاشقی تو گمرهی کوزه ی این تن پر از آب حیات کوزه ی آن تن پر از زهر ممات

خدا رحمت کند مرحوم شیخ فضل الله نوری را مرحوم شیخ فضل الله نوری در مشروطه گفتن ما انگور ریختیم سرکه بشود شراب شد همینجور یعنی به یک نوایی ملتی حرکت می کنند بعد بیگانه می آید تمام مظروف را عوض می کند تمام محتوا را دگرگون می کند

مسئله ی اصلاح طلبی و اطلاح خواهی این یک حقیقت زیبایی است آزادی یک حقیقت زیبائی است ولی این حقیقت درمتن اسلام هست و خط مشیش با رهبری نظام است و قوای مجریه و مقننه وقضائیه دست اندرکار این اساسند و پیاده کردن این اساسند این خود یک مسئله مهم مسئله ی دیگری است آنوقت بعنوان اصلاحات و بعد افرادی هم که شعار دادند و بعد عده ای فریب دادن این اشتراک لفظی با لفظ اصلاح طلبی حالا آن اطلاح طلبی که آمریکایی است چیه آن اصلاحی که اصلاح طلبی است واصلاح طلبی اسلامی است چیه امام رضوان الله علیه انقلاب شد آن فرمان 8ماده ایش صادر کردند و فرمودند شنود حرام است در خانه های مردم گوش دادن که در درون خانه چه خبر است حرام است نگاه کردن به گذشته ی افراد بر گزینشها غلط است ملاک حال فعلی است الاسلام یجب ماقبله خوب اینها اصلاحات است اینها در متن اسلام است

رهبر معظم انقلاب دام ظله فرمودند قتلهای زنجیره ای را دنبال کنید این در متن اسلام است عواملی که کوی دانشگاه را و خوابگاه را اینجور بوجود آوردند و عمل کردندپیدا کنید مجازات کنید جلوی این خشونتها را بگیرید اینها همه اصلاح است یعنی اینها همه اصلاحات در متن اسلام است فاخرج شطاءه فآزره فاستغلظ خودش که دارد این حقیقت را تلف می کند این معنای اصلاح است

اما آن چیزی که آمریکا طلب می کند چیه آن آمریکا چیزی که طلب می کندبعنوان اصلاح سوار شدن بر منافع کشور است این نظام اسلامی است که می بینیم رئیس جمهور عزیز ما آن زمان چند وقتش دیدن با آن عزت این روزها در آلمان با این عزت با این اقتدار این اقتداری که رئیس جمهورما دارد در دنیا در سفرها این اقتدار اقتدار اسلامی است که خود ایشان هم به دنبال همین اصلاحی است که رهبر معظم انقلاب دام ظله ترسیمش می کنند یعنی قوه مجریه قوه مقننه قوه قضائیه همینجور باید دنبال می کنند این اقتدار اسلام است که اصلاحات آمریکایی نمی خواهد این را

اصلاحات آمریکایی خدا رحمت کند یکی از اساتید مدرسه ما آن محیططباطبائی وقتی آقای محیط طباطبائی به من می گفتند که سفیر انگلیس آمده بود بی وقت قبلی وارد شد بر رضا خان بعد گفت وزیر خارجه چنین دستوری داده باید عمل بشود بعد بلند شد رفت می گفت رضا خان گفت که فلان فلان شده بدون وقت قبلی همینطور دارد می آید بعد می گوید دستوروزیر خارجه است این اصلاحات آمریکایی را این می خواهد اصلاحات آمریکایی می خواهد وزیر نفت ما وقتی برود در اوپک گردن ذلت کج کند و بگویدهرچی می فرمایند آمریکا ما عمل می کنیم ولی وقتی می ایست می گوید قیمت نفت این جمهوری اسلامی می ایستد می گوید چنین، این را نمی خواهد نمی خواهدافتخار در دانشگاهها ابداع در دانشگاهها تکنولوژی در کشور، می خواهداین را بهم می زنند این را بعنوان استقلال بعنوان آزادی این نکات بسیار با ارزشی است در سخنان ایشان که حالا بنده به اندازه ای که حوصله ی نماز بود با عرض معذرت که نمی خواستم اینقدر هم طول بدهم

امیداست که مسئولان ما توجه کنند به این حقیقت، امید است که ملت ما توجه کند و از این اختلاف و از این که بهم ریختگی ایجاد کنند در یک جامعه ای که دشمن اینقدر هوشیار، مشکلات اقتصادی اینقدر حساس، و وظیفه ی همه بر این است که چشم را بدوزند که چگونه این موانع را جلوگیری کنند و این مشکل مردم را حل کنند، این وظیفه بزرگ بر رسیدگی ماست

در آخر عرضم عرض کردم یک جمله آخر کلام امیرالمومنین را در آخر خطبه دوم عرض کنم بعد از این که می فرماید جوانها چی، چی خدا به شما دادعمر چنین است فاتقوا الله عباد الله ای بندگان خدا فاتقوا الله جهت ما خلقکم له که برای چه آفریده شده اید و احذروا منه کنه ما حذرکم من نفسه و یاد قیامت باشید بصدق میعاده و الحذر من هول معاده

خدایا مارا به فکر آخرتمان و به فکر قبر و قیامت مان قرار بده و ما را ازگناهان دور بفرما.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم انا اعطیناک الکوثر فصل لربک و انحران شانئک هو الابتر

اللهم یا حمید بحق محمد و یا عالی بحق علی و یا فاطر بحق فاطمه ویا محسن بحق الحسن و یا قدیم الاحسان بحق الحسین صلواتت را بر محمد وآل محمد بفرست.

نظام اسلامی ما را در سایه امام عصر ارواحنا فداه معززتر و مکرمتربدار.

لطف آن آقا را بر سر ما مستدام بدار.

فرج آن بزرگوار نزدیک بفرما.

رهبر عزیز انقلاب را در سایه مولایمان معززتر و محفوظ بدار.

مشکلات نظام اسلامی را رفع بفرما.

خیر دنیا و آخرت بر جهان اسلام و بر مسلمانان گرفتار بر نقاط مختلف جهان و ملت ایران نازل بفرما.

گناهان ما را ببخش.

گناهان پدران و مادران و ذوی الحقوق ما را ببخش.

رحمت و خیرت را بر همه ی آنان و بر شهدا بویژه بر امام شهدا نازل بفرما.

بیماران لباس عافیت مرحمت بفرما.

توفیق توبه به جوانان ما مرحمت بفرما.

اللهم صل علی محمد و آل محمد

و السلام علیکم و رحمه الله

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان