ماهان شبکه ایرانیان

نماز جمعه تهران به امامت آیت الله رفسنجانی ۲۱/۸/۱۳۷۸

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله الطیبین الطاهرین.

خطبه اول

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله الطیبین الطاهرین.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله ذلکم وصاکم به لعلکم تتقون.

بحثهای خطبه اول من معمولا درباره قرآن است که در بحث اعجاز قرآن از لحاظ محتوا به فصل اخلاق رسیدیم و چند خطبه در مورد اخلاق در کلیات صحبت کردیم گفتیم که اخلاق راه تامین سعادت است و سعادت را گفتیم از دید قرآن مجموعه ای است جامع شامل رفاه دنیا و آخرت و گفتیم سعادت دنیا و آخرت خوشبختی قابل جمع است.

امروز ابعاد این جامعیت را عرض می کنم و مقایسه ای با مکتب های دیگر اخلاقی که در همه تاریخ وجود داشته و هنوز هم وجود دارد که چگونه از اخلاق ،فلسفه اخلاق و علم اخلاق توجه خودشان را به مسائل زندگی و سعادت ناشی از اخلاق توجیه می کند و قرآن چه می گوید این آیه ای که اول صحبتم خواندم در سوره انعام ست بعد از چند آیه که اشاره به اصول کلی و فرمانهای جامعی در مورد وظایف انسانی که شامل اخلاق هم هست این آیه را آورده است حدود ده عنوان را در دو آیه بیان می کند و می فرماید که این راه خداست و این راه من است و دستور می دهد که این راه بروید و به راههای متفرق نروید راههای متفرق شما را متفرق و بدبخت می کند و از تقوا که جوهر اخلاق و فقه و عقاید است دور می کند و در پایان آیه می فرماید خداوند این توصیه ها را به شما می کند که شما متقی باشید این یک حث بسیار جامعی است در قرآن که من مایلم کسانی که با قرآن سر و کار دارند بروند مطالعه ای روی آن بکنند شبیه به این آیه را در سوره بنی اسرائیل سوره اسراء آورده همین ده تا را به اضافه چیزهای دیگری بیان می کند و در آخر می فرماید که اینها حکمت خداست چیزی که خداوند به عنوان حکمت به شما داده است حکمت هم اتفاقا بحث لفظ دیگری است از اخلاق اصلا در اصطلاح علمای اخلاق علم اخلاق را حکمت عملی می گویند و این آیه سوره بنی اسرائیل که دنبال آن ده فرمان آمده باز همین تعبیر را بکار برده است و در آخر سوره فرقان هم باز همین حالت است که حدود هشت آیه است شبیه این مضامین که در سوره انعام است آورده و آخرش می فرماید که اینها که صفات و اخلاقیات عبادالرحمان است اگر عمل شود نتیجه آن می شود که اهل عمل به این نصایح اینها پاداششان غرفه که اشاره است به مقامی که انسانهای وارسته و موفق و پیروز در پایان کار یا دوران کار در اختیار دارند و بعد در اوصاف صاحبان آن غرفه آیه بعد می فرماید که خداوند به آنها تهیت و سلام می دهد که خلاصه همه اینها اینست که انسان به نقطه ای می رسد که در جایگاهی قرار دارد که مقامی تعبیر شده که از لحاظ خدا نیکوست تعبیر دیگری برای سعادت تعبیر دیگری برای فلاح و تعبیر دیگری برای نتایج تقوا اینها چیزهایی است که در دو سه نقطه قرآن متمرکز آمده ولی اگر کسی قرآن را با این دید مطالعه کند می بیند که این مضامین پراکنده است در همه قرآن و قرآن روح تعلیمات خودش را با اینگونه مسائل در هر مناسبتی به یاد انسان می آورد و انسان را تذکر می دهد به این مسائل شاید جامع ترین تعبیری که در قرآن برای این مسائل می بینیم فی سبیل الله یعنی راه خدا باشد حدود هفتاد مورد با کلمه سبیل الله ما در قرآن برخورد می کنیم که همه آنها با قبل و بعدشان را که نگاه می کنیم در همین فضایی است که من برای شما ترسیم می کنم که راه خدا همان راه تکامل انسان است همان راه سعادت انسان است همان راهی است که آفرینش پیش پای ما گذاشته و منطبق بر فطرت انسانی است. همینجا یک بحث اساسی به عنوان یکی از محورهای مهم بحث اخلاق در قرآن باید مورد توجه قرار گیرد که در مکاتب اخلاقی هم مورد بحث است که آیا اخلاق ارتباطی با جهان بینی و ایدئولوژی یک جامعه و یک مکتب دارد یا نه یک حرکات پراکنده ای است که به مناسبتهای خاصی بطور نسبی در زندگی انسانها پیدا می شود و باید پیدا شود جامع ترین حرف را در اینجا اسلام می زند اسلام قرآن بخصوص تکیه اش بر اینست که دین با همه تعلیماتش که از عقاید و فقه و اخلاق امور فرهنگی و تکلیفی که هم عبادت است هم مقررات اجتماعی است و هم افکار انسانی اینها یک مجموعه ای به هم مرتبط است و اینها براساس جهان بینی که در مکتب اسلام هست تنظیم شده و بی خود تنظیم نشده است به تعبیر ادبیات امروز هست ها مبنای بایدهاست یعنی واقعیتهای جهان آفرینش را خدای جهان آفرینش در نظر گرفته تا براساس آن اعتقادات و تکالیف و اخلاقیات را تنظیم کرده و این بسیار مهم است ریشه ای ترین بحث در مسائل اخلاقی همینجاست که ما بایدها را یعنی تکالیف را و نصایح را از واقعیات یعنی هست ها آنچه که در جهان است جدا نمی توانیم بکنیم و اینها را با هم می بینیم و الا آن نظم طبیعی که خداوند برای راه قرار داده که همین سبیل الله است به هم می خورد سه عنصر مهم در این بحث اساس که من الان دارم بصورت خیلی واضح و غیر اصطلاحی برای شما عرض می کنم هست خدا است انسان است و آینده ما از کجا آمدیم و در چه قضایی زندگی می کنیم و به کجا می خواهم برویم مبدا معاد و انسان انسان هم اینجا به عنوان یک فرد مورد توجه است و هم به عنوان یک جزئی از کل از جامعه و واقعیتهای جهان که اطرافش هست خوب طبیعی است خدایی که عالم هست و محیط است بر همه چیز و همه چیز را خودش با برنامه آفرین آن دستورات اخلاقی را و بایدها و نبایدها را براساس این واقعیتهای میدان و هست ها تنظیم کرده است اگر ما دست نبریم در اینها اگر ما تحریف نکنیم اگر ما سلیقه های خود را بر اینها تحمیل نکنیم اگر چیزهایی که خدا حلال کرده حرام نکنیم اگر حرام خدا را حلال نکنیم اگر مباحات خدا را تبدیل به واجبات نکنیم اگر رخصت های خدا را تبدیل به دستورات واجبی نکنیم اگر کارهای معمول بنام احتیاط و به عنوان زهد و به عنوان اجرای اهداف شخصی انسان در تکالیف الهی و مجموعه معارف قرآن و اسلام وارد می کند اگر این پیرایه ها را از اسلام جدا بکنیم این اسلام می شود اسلام فطری این محور اساسی در بحث اخلاقیات اسلام یا حکمت عملی اسلام و راه خدا و راه سعادت و مجموعه عواملی که می تواند جامعه و انسان را با هم خوشبخت کند باید مورد توجه باشد البته هیچ مکتبی هیچ جامعه ای خالی از اخلاقیات نیست و هیچ معلم اخلاقی انسان را به طرف بدبختی نمی خواهد ببرد اما چون این دیدگاه عمومی را ندارند و این صراط مستقیم و فطرت را مبنای کار خود قرار نداده اند هر یکی گوشه ای را گرفته و گوشه ای را از دست داده است. در مکتب های مختلف از قدیم یک عده مثلا مثل سقراط و امثال او فکر می کردند که همینکه انسان به حکمت عملی نزدیک شود به اخلاق کامل می رسد ارسطو و یارانش فکر می کردند که اجرای حکم عقل و عقلانی شدن جامعه ؟ جامعه را سعادتمند می کند اینها باید باشد هم کمت سقراطی و هم حکمت ارسطویی اهمیت دارد اما بخشی از واقعیتهای اخلاقی هستند امروز دنیای غرب عملا اصالت اللذه ای است یعنی فکر می کند هر چه که لذت انسان را و کام گرفتن انسان را از طبیعت بالاتر ببرد این اخلاق درست است و ابعاد دیگر را در نظر نمی گیرد در مکتب مارکسیست ها که وارد می شویم این اخلاق را یک دنباله ای از حرکت تاریخ مادی و ماتریالیسم تاریخی می دانند که موتور محرک آن اقتصاد است و می گویند آن اخلاقی که منتهی به حاکمیت جامعه کارگری شود آن اخلاق پسندیده است و بقیه شعبه های اخلاقی و مزایای جامعه سعادتمند را در نظر نمی گیرند یک عده به اصطلاح اجتماعیون و برون گراها و جامعه نگرها می گویند که همه رفتارهایی که به مصلحت جامعه هست و فرد را مورد توجه قرار نمی دهد اینها جوهره اخلاق است در مقابلش افرادی که به فرد اهمیت می دهند زندگی فردی را محور قرار می دهند و جامعه را براساس زندگی افرادش شکل گرفته می بینند می گویند که سعادت فرد باید محور اخلاق باشد. همه اینها هم یک بخشی از واقعیتهای شعبه های علم اخلاق است ولی قرآن همین است که عرض کردم می گوید که صراط ما راه خدا حامل است و جامع است و هم عقل را و هم عشق را هم دنیا و هم آخرت را هم فرد را و هم جامعه را و هم وجدان را و هم تعقل را هم مسائل مادی و هم مسائل معنوی را هم را با هم یک مجموعه ببینیم آن نقطه بسیار بسیار مهم مکتب اخلاقی اسلام که من الان از قرآنش حرف می زنم همین است که یک بعدی و یک سونگری و بی توجهی به بخشهای دیگر حاکم بر جامعه نشود که متاسفانه این وضع نه در گذشته و نه در امروز جامعه ما را فرا نگرفته است ما مسلمانیم جامعه ما هم مسلمان است در ایران امروز هم محورمان قرآن و اسلام است قانون گذاریمان هم اسلامی است اما وقتی که بحثهای گوناگون اخلاقی که جوهر زندگی و جوهر تقوا را تشکیل می دهد اگر مورد غفلت قرار گیرد و رها باشد و واگذار شده باشد به افراد و براساس سلیقه های خودشان اخلاق را تعریف کنند و مشی زندگیشان را انتخاب کنند در این فرض ما نمی توانیم یک مجموعه ای را بنام اسلام کامل داشته باشیم و نمی توانیم ادعا کنیم که ما اگر اشکالی در کارمان هست این به اسلام برمی گردد یا این نقص در اسلام است این وظیفه علمای حوزه های علمی است در درجه اول و دانشمندان جامعه شناس روانشناس و تاریخ دان دانشگاههاست در درجه بعد که با هم همکاری می کنند و ترکیبی از علوم تربیتی از جامعه شناسی از روانشناسی و مبانی و اصول و راهنمایی هایی که در قرآن و روایات و تحلیل های اخلاقیون و عرفان دانان اسلامی وجود دارد و بتوانیم یک مکتب منظم اخلاقی را عرضه کنیم. مساله اجرا مساله بعد است اینکه جامعه مان را به اخلاق توجه اساسی بکند اینکه فصل مهم معارف اسلامی را بصورت مستحبی در جامعه نبینیم و آنها را جزو نیازهای اولی جامعه اسلامی بدانیم اینها دیگر بحثهایی است که انتظارش هست که در جامعه ای که می خواهد براساس اسلام شکل بگیرد و در دنیای مدرن و عالم امروز می خواهد مکتبی را عرضی کند که 1400 سال پیش موقعی که در جزیره عربستان کتابخوان هم کم بود و با سواد هم کم بود اصولش طراحی شده و به انسان داده شد بخواهد آن را متناسب با جهان امروز عرضه بکند یک کار طولانی و عمیق و همه جانبه را می طلبد که انشاءالله جامعه ما و دانشمندان ما و علمای ما این راه را فراموش نکنند بنده به تدریج در بحث اخلاق وارد موارد می شوم عرض کردم در گذشته که ما در صدر اسلام که زمان پیغمبر و صحابه است مجموعه تنظیم شده ای بنام اخلاق نداریم البته بعضی از روایات هست که شمرده و فصول اخلاق را ذکر کرده که اشاره می کنم معمولا وقتی که بحث می کردند موردی بحث می کردند اگر به مسائل شخصی می رسیدند بحث های نفسانی را اگر به مسائل اجتماعی می رسید روابط اجتماعی اخلاقی اقتصادی و سیاسی را موردی می گفتند و اگر بحثهای خدایی و عقایدی مطرح بود آنجا هم مطالبی را در همان بخش می گفتند یک مجموعه زمانی شروع شد که کتابهای اخلاقی مکتب های گذشته وارد اسلام شد باب بندی شد و فصل بندی شد و چیزهایی در همان مبانی بنام اخلاق نوشته شد که خوب کار با ارزشی است و ما نمی خواهیم از آنها غفلت کنیم اما فکر می کنم که ما باید یک بار معارفمان را مرور کنیم و با برداشتهای مناسب بتوانیم یک مجموعه ای به نام اخلاقیات که بتواند هم در مدارس و هم در دانشگاهها تدریس شود و مسائل اجرائیش در اختیار جامعه قرار گیرد.

بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی علی امیرالمؤمنین و علی الصدیقة الطاهرة و سبطی الرحمة و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف الهادی المهدی «عج »

اوصیکم عباد الله بالتقوی و التوجه الی امر الله و نواهیه.

امیدواریم که از جوهر تقوی که نتیجه مجموعه عقائد و تکالیف و اخلاقیات ست بی بهره نباشیم.

مناسبتهای مهم این هفته را بطور خلاصه مرور می کنیم امروز میلاد مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است که برای شیعه و برای امت اسلامی عموما بسیار با اهمیت است.

امام حسین علیه السلام محور سیاست اجتماعی جامعه اسلامی شدند با قیام عاشورا با فداکاریها و ایثارهائی که نمونه مهم حوادث تاریخی صحیح جهان ما است.

گویا برنامه امام حسین علیه السلام از اول طرحی الهی بوده چون از زمان تولدش سوم شعبان سال چهارم هجرت این مسئله مطرح بوده از لحظه ای که جبرئیل برای تهنیت ولادت این مولود مقدس آمد و نامش را از آسمان آورد بشارت این مصیبت را هم داد عمدا تعبیر بشارت را برای مصیبت می کنم چون طرحی است که برای حفاظت و نجات تاریخ اسلام و قرآن در دستگاه ربوبیت تنظیم شده است.

حادثه کربلا چیزی شبیه مهدویت بود که بین خواص اهل بیت علیهم السلام و خواص اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم معروف بود همه در اظهاراتشان به این دو حادثه اشاره می کردند و می دانستند چیزی بنام عاشورا و کربلا که محورش امام حسین علیه السلام است در تاریخ خواهد آمد البته جزئیاتش را نمی دانستند و بنا هم نبود که بدانند، امام حسین علیه السلام آماده شده بود که این برنامه الهی را به خوبی اجرا بکند و به خوبی اجرا کرد عاشورا و حوادث بعد از عاشورا و مطالب قبل از عاشورای امام حسین علیه السلام یک محور برای حرکت تاریخ در شیعه شد ما هم انقلاب خودمان را یکی از جرقه های حرکت الهی امام حسین علیه السلام می دانیم و باید با همین محور مکتب اهل بیت علیهم السلام بتواند دیو ظلم را در دنیا نابود بکند و عفریت ستم را از دنیا بیرون کند و فرشته عدالت را به جای او بنشاند اما کی و چگونه این چیزی است که همت انسانها و اراده الهی محقق آن هستند که امیدواریم چنین روزی را در تاریخ بشر ببینیم.

به همین مناسبت ما امروز را روز پاسدار داریم و پاسدارها بخاطر تبعیت از راه مولایشان امام حسین علیه السلام امروز را برای خودشان انتخاب کرده اند و حقیقتا هم در جامعه ما این لباس به قامت پاسدارانمان مناسب است کسانی که از اول به عنوان حفاظت از انقلاب و پاسدار انقلاب آمدند و تا امروز هم این وظیفه خودشان را درست انجام داده اند و ثابت کردند که صرف ادعا و استفاده از یک لفظ و استفاده از یک موقعیت تاریخی نیست بلکه الهامی گرفته اند که می خواهند به آن الهام عمل کنند همه دوران حیات سپاه پاسداران و کمیته انقلاب که آنها هم آنروز جزء پاسداران بودند و امروز هم هستند اما جزئی از ناجا و نیروی انتظامی نه به عنوان یک هویت مستقل هستند، اینها این را ثابت کردند ما مشکلات و بحرانهای شورشهای کور و مزاحمتهای ضدانقلاب و ایادی استکبار را در سالهای اول انقلاب به کمک همین عزیزانمان دفع کردیم و کشور را آرام کردیم دوران سخت و طولانی دفاع مقدس را که طراحی شده بود برای اینکه ایران را و انقلاب را با هم از دست ما بگیرند آنها را مرهون رشادتها و مجاهدتها و ایثارها و فداکاریهای همین پاسداران عزیز سپاه، بسیج و نیروهای مسلح ارتش هستیم، من تردید ندارم که اگر عوامل طبیعی را رویش حساب کنیم نه اراده خدا را که آن به هر شکلی می تواند تحقق پیدا کند حضور سپاه پاسداران در صحنه ایران از مهمترین عوامل شکست توطئه تحمیل جنگ نامقدسی که بر ما تحمیل کردند بود و افتخاراتی که دفاع مقدس ما به ما داد مقدار زیادیش بر دوش همین نیروهای جوان و از خودگذشته و ایثارگر بود که در دامن خودشان آن بسیج عظیم القدر را هم پرورش دادند که امروز هم باز صحنه کشور را تحت پوشش حضور امنیتی خودشان دارند و حتی دوران سازندگی که معمولا نبود و بنا هم نبود که نیروهای مسلح ما آنجا سهم داشته باشند سهم بخش کشوری است تا حدود زیادی تحت تاثیر حضور بسیار موثر و کارشناسانه همان نیروهایی بود که رفته بودند در سپاه و در سپاه هستند که بیش از 1300 طرح مهم را از دولت به عنوان پیمانکاری گرفتند و کارهای بزرگی انجام دادند که یکی از آنها همین سد کرخه است که این روزها برای تامین بقیه نیازهای مالی اش سهام منتشر می کند اوراق منتشر می کند که بهترین سد و عظیم ترین سد ایران خواهد بود و در نوع خودش در دنیا جزو چند سد مورد توجه از لحاظ فنی و عظمت و آثار است که نیروی مسلح جوانی که بتواند چنین سدی را بسازد برای امتحان صلاحیت او این مورد کافی است و البته گفتیم 1300 طرح است. امروز هم امنیت کشور با بیداری نیروهای مسلح مان است از ارتش ، سپاه، بسیج و همه و با حضور سپاه همه شیطانهائی که قصد ناامن کردن فضای کشور ما را دارند خائف هستند و می دانند که این نیروی هوشیار آنچنان آماده است که مجالی برای جولان و ایجاد ناامنی به ضدانقلاب و ایادی استکبار نخواهد داد و نوآوریها و ابتکارات نظامی و صنعتی و اجتماعی این نهاد مقدس خیلی بیش از آن است که در چند جمله از یک خطبه بتوان آنها را برشمرد.

مناسبت دیگر هفته ما تولد حضرت سجاد علیه السلام که در هفته آینده است و همچنین تولد حضرت ابوالفضل علیه السلام که هر دو برای خودشان روزی دارند و ابوالفضل علیه السلام به عنوان رمز و سنبل فداکاری در حادثه عاشورا و در تاریخ تشیع یک قله مرتفعی تشکیل داده که همه نگاه می کنند به آن ایثاری که در آن فضا و در آن شرایط تحسین انگیز بوده و به همین دلیل جانبازان ما که نشانه های خیلی روشن ایثار و فداکاری در تاریخ ما هستند امروز و آنروز را بنام خودشان گرفته اند و دست هم انتخاب کرده اند من گاهی که جوانان یل و برومند و قیافه های شیرگونه اینان را روی ویلچرها می بینم که در بعضی از اجتماعات و جاها پیدا می شود که با گذشت بیش از ده سال از جانبازی و فلج بودن و زندگی با ویلچر مثل شیر شاداب و پر ابهت در جامعه حضور پیدا می کنند بلافاصله به فکر حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام می افتم که آن ستون نیرومند دفاع اباعبدالله علیه السلام بود و هیبت اسلام و عاشورا را به رخ دیگران می کشید و حقیقتا جانبازان ما که روز مربوط به آنها یکی از مناسبتهای هفته ما است می توانند درس ایثار و فداکاری به ما بدهند و می تواند معلم از خودگذشتگی باشند و می توانند راهنما باشند برای ما که انسان اینقدر می تواند با فضیلت باشد که خودش را سلامتش را جوانیش را برای خدا جامعه و دیگران عاشقانه تقدیم بکند و راضی باشد به زندگی که همراه با رنج و ناراحتی و درد و محدودیت است هیچ درسی هیچ کتابی هیچ مقاله ای هیچ سخنرانی و هیچ فیلمی به اندازه دیدن یک جانباز آنهم برای ما که جنگ را دیدیم و شرایط جنگ را با وجودمان لمس کردیم آموزنده نیست و بازدارنده نیست از کارهای نامناسب که بنده این افتخار را و هم روزشان را به آنها تبریک عرض می کنم.

امام سجاد علیه السلام گرچه دوران زندگیشان همراه با انزوا و تقریبا سکوت بود اما حساس ترین مقطع تاریخ شیعه را امام سجاد علیه السلام به عهده داشتند در شرایطی که فشار بنی امیه هم سفیانی ها و هم مروانیها بر این قرار گرفته بود که شیعه را منهدم کنند و مکتب اهل بیت علیهم السلام را نابود بکنند.

امام سجاد علیه السلام همان شرایط را تبدیل کرد به تقویت و بنیانگذاری مکتبی که امروز یکی از آثارش این انقلاب عظیم تاریخی ، انسانی و انسان ساز شماهاست و وقتی که فتنه بنی امیه تمام شد مکتب اهل بیت علیهم السلام و راه امام حسین علیه السلام هم از زیر آوارهای سنگین دوران بد بنی امیه سرفراز بیرون آمد و به تشعشع انوار اهل بیت علیهم السلام به سراسر دنیا ادامه داد.

یکی دیگر از مناسبتهای این هفته روز جهانی دیابت که در هفته آینده است برای مردم ما باید مورد توجه باشد گرچه به این مسائل الان رسانه ها زیاد نمی پردازند ولی این یک مسئله مهمی است شما می دانید که دیابت امروز یکی از بلاهای جامعه بشری است بیش از 150 میلیون دیابتی در دنیا وجود دارد و در ایران ما بیش از دو میلیون گرفتار دیابت هستند، مرض دیابت حقیقتا موذی است هم برای افراد و هم برای خانواده ها و هم برای جامعه بسیار پر هزینه است و ما باید این روزها و مناسبتها را انتخاب بکنیم و درباره آنها بحث بکنیم مردم را هوشیار کنیم یکی از کارهای مهم رسانه های ما الان این است که مردم را آموزش دهند تا جلوگیری کنند از اینکه به دیابت مبتلا شوند یک دیابتی تا آخر عمر یک کانون هزینه بری است برای جامعه و یک کانون رنجی است برای خانواده و خود فرد و آموزشها می تواند این بلا را کم کند حالا آنهای که گرفتار شدند و گفتم الان صحبت از دو میلیون است باید وسایل درمانشان را از پیش آماده بکنیم ما در زمان سازندگی با توجه به همین نقطه آمدیم خط تولید داروهای دیابت انسولین و چیزهای دیگر را درست کردیم باید بگونه ای باشد که یک دیابتی منتظر قرص کپسول و آمپول خودش نماند بتواند در موقع مناسب بگیرد که وزارت بهداشت و درمان هم تلاش خودش را دارد.

ما سازمان بنیاد بیماریهای خاص را که درست کردیم یکی از اهدافمان همین دیابتی ها بودند دیابتی ها هموفیلی ها ، سرطانی ها، تالاسمی ها و کلیوی ها، اینها رنجورترین انسانهای جامعه ما هستند هم کسالتشان و مرضشان رنج آور است هم برای جامعه بسیار پر هزینه اند هم برای خودشان بسیار پرهزینه اند قشرهای متوسط از عهده اداره خودشان مشکل برمی آیند قشرهای مستضعف اصلا نمی توانند کاری کنند.

با این منظور بنیاد بیماریهای خاص بوجود آمده و وزارت بهداشت و درمان توجه خاصی به این بنیاد دارد جامعه باید مواظب باشد هم پیشگیری کند که این امراض اتفاق نیفتد هم آموزش بدهند برای کیفیت اداره اینها و کمک بکنند که این بخش از جامعه ما که خیلی زیادند متاسفانه و اکثر کشورهای دنیا هم گرفتار این بلایا هستند بتدریج مشکلاتشان کم شود.

به همین مناسبتها که داریم یاد شهدای خودمان یاد مفقودان عزیزمان یاد دلاوریهای جانبازان و آزادگانمان را داریم و به خدمت خانواده های عزیزشان به مناسبت این روزهای مقدس شعبان هم تبریک می گوئیم و هم تسلیت عرض می کنیم و به خصوص تسلیت شهدای نیروی انتظامی که در یک فاجعه بسیار تاسف باری در سیستان و بلوچستان جان خودشان را از دست داده و تقدیم انقلاب کرند اینها برای نجات فرزندان ما از شر سوداگران مرگ در بیابانها و کوه ها جهاد می کند سرنوشت بعضی ها هم متاسفانه این است که خداوند ارواح پاکشان را قرین حمت خاص خودش بفرماید.

مساله مهم روز ما که باید امروز به آن بپردازم مساله برنامه سوم و شرایط اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور است که در این برنامه مورد توجه است فکر می کنم که وقت مناسبی است تا توجه جامعه و مردم را به این نکاتی که عرض خواهم شد در این رابطه جلب نمایم ، خوشبختانه برنامه سوم با یک هماهنگی خوبی تهیه شده است دولت زحمت بسیار زیادی کشیده تا با توجه به شرایطی که وجود دارد برنامه ای تنظیم نماید سیاستهای کلی که رهبری باید اعلام کنند با دقت و حوصله در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شده که بنیان اصلی این برنامه را تشکیل می دهند مجلس شورای اسلامی تا این لحظه کار خوب و سریعی انجام داده و کلیات برنامه را تصویب کرده البته با اصلاحاتی تا آنجا که من دیده ام اصلاحات مناسبی است و واقع بینی های خوبی در نظرات نمایندگان مجلس که اضافه شده و برنامه را اصلاح کرده است البته قسمت اساسی آن باقی مانده که از این به بعد است که باید وارد مواد آن بشوند و جزئیات برنامه را تصویب نمایند و این صحبت های من یک مقداری هم می تواند به آنها توجه داشته باشد و یک مقدار هم به جامعه و مسئوولان و کارشناسان ما در مقطع نسبتا حساسی هستیم و شرایطمان ایجاب می کند که هماهنگی خودمان را حفظ کنیم تا این لحظه در تدوین این برنامه هماهنگی بوده و پیشرفت آنهم به همین خاطر بوده است در مقطع بعدی هم همکاری لازم دارد و هم کارشناسان و هم دولت و هم مجلس و هم دیگران باید کمک کنند تا واقع بینانه بتوانیم برنامه ای که به مسائل پنج سال آینده ما نظر دارد و بستری است بر تحرکات بعدی خلق بشود شرایط اجتماعی آن هم باید فراهم شود قطعا بیکاری برای ما و بخصوص نسل جوان ما یک فاجعه است و اگر به این نکته توجه جدی نشود از درون خودش بلاهای فراوانی می تواند متوجه افراد خانواده ها و جامعه بکند در این برنامه است که ما می توانیم پیش بینی کنیم و نگذاریم به این سرعت بیکاری رشد کند و بیکاری دوباره حرکت نزولی پیدا کند که البته هم این را می گویند ولی حتما باید از حد حرف جلوتر برویم و تعبیه های مناسبی را در این مقوله داشته باشیم. می دانیم بدون سرمایه گذاری محال است که ما بتوانیم بیکاری را کم کنیم بالاخره این سرمایه هایی که هست حتی بیشتر از ظرفیت خودشان اکنون کشور نیروی کار دارد و نیروی کار جوان باید در فضای جدیدی کار کند و آن فضاهای جدید هم سرمایه می خواهد لذا شرایط آرامش و امنیت و همکاری برای کشور بسیار مهم است که بتواند این سرمایه را به میدان بیاورد نه اینکه سرمایه نیست من ایران را بسیار غنی می دانم شاید هم از افرادی باشم که اطلاعاتم در مورد امکانات ایران بسیار وسیع باشد هم امکانات طبیعی که در طبیعت ایران خوابیده و هم امکاناتی که خود مردم دارند که اگر بخشی از این امکانات در میدان سازندگی وارد شود و از بازار سیاه و یا از کارهای باطل جدا شود کارهائی که مزاحم اقتصاد است و در مسیر درست توسعه و سازندگی به کار گرفته شود می تواند بسیاری از نیازها را تامین کند البته نیازهای سرمایه های خارج از مرز را هم داریم که آنها هم خوشبختانه در برنامه دیده شده است همین طوری که می بینید اگر فضا ناامن باشد اگر تهدید داخلی یا خارجی باشد، اگر مسئولان کشور ما بجای این که همتشان را صرف سازندگی کشور بکنند و بجان هم بیافتند و همدیگر را نفی و طرد بکنند و اگر تلاشها بجای اینکه مشکلات را حل کند صرف حل مشکلات باندی و گروهی بشود و اگر بنا باشد فرصت ها صرف نزاع بشود و از میدان بدر کردن یکدیگر صرف بشود این فضا فضای سرمایه گذاری نیست کسانی که چیزی دارند علاقمندند به هر دلیلی به اموال خودشان و اموال خودشان را نمی آورند در فضای نامناسب بکار بگیرند ترجیح می دهند که از سود سپرده شان در بانک و اگر بی انصاف باشند از نزول خوری و رباخواری و پولهای زیادتر در بازار سیاه استفاده کنند اینهائی که به قصد اصلاح و یا به قصد جلب قدرت یا به هر دلیل دیگری در جامعه بجان هم می افتند اینها خدمت نمی کنند الان فصلی نیست که نیروهای خوب انقلاب وقتشان صرف دعوا و نزاع و طرد یکدیگر شود فکر نکنیم که از لبخندهای معنادار استکبار جهانی امنیت بیرون می آید آنها بغض و کینه شان را هر روز دارند نشان می دهند آمریکا همین دو سه روز پیش علیرغم فشاری که کمپانی های خودش و اروپائیها روی آمریکا دارند تحریم سالانه خودش را علیه ایران باز هم تمدید کرد البته خیلی این مساله خیلی نمی تواند برای ما مشکل زا باشد اما نشان مهمی است نشان آن است که دروغ می گویند نشانی است که ما بارها هم گفته ایم که یکی از راههای هموار کردن همکاریهای بین المللی این است که در عمل همه حسن نیت را ببینند خوب همان سوءظن هائی که در گذشته بود تحریک می شود همین گزارشی که در سازمان ملل با تحریک همین ها علیه ایران ارائه دادند و این ایران آزاد نجیب این ایران که فضایش بیشتر از همه کشورهای منطقه باز و محیط حرف زدن و اظهار نظر کردن از همه کشورهای منطقه ما بازتر است باز مظلومانه تحت اظهارات نادرست گزارشگر سازمان ملل قرار گرفت و ادعاهای همیشگی خودشان را تکرار کردند حتی از این جانیانی که چند روز پیش چند نفر از نیروهای مجاهد انتظامی ما را که برای نجات بشریت دارند جهاد می کنند شهید کردند از اینها هم دفاع می کنند و می گویند ایران هم به این ها بدی می کند، اینطور آدمهائی اکنون دنبال ما هستند اینها دروغ می گویند. اطراف خودمان را ببینیم شرایطی که در اطراف ما هست در شرق کشورمان پاکستان ، افغانستان در شمالمان مسائل قفقاز و آسیای میانه در غربمان وضع ترکیه و همکاری این کشور با اسرائیل و وضع عراق و در جنوبمان حضور انبوه نیروهای خطرناک آمریکا بنابر این همه اطراف کشور ما این وضعیت را دارد و در چنین شرایطی و در این اقیانوس واویلا و اقیانوس خطر یک کشور انقلابی با این آرامش و امنیت و آزادی مباحثه و جدل دارد زندگی می کند و باز هم تحت فشار تبلیغات مسمومی در سازمان ملل قرار می گیرد .

برای ما مثل آفتاب واضح و روشن است که اینها تحلیلشان این است ضربه ای که در ایران خوردند از اسلام بود از قرآن بود از روحانیت بود اینها فهمیده اند که ایران هر وقت بخواهد آزاد و مستقل باشد بدون حضور روحیات اسلامی و روحانیت اسلامی نمی تواند محور حرکت جامعه ما و تاریخ ما و قیامهای آزادیخواهانه کشور ما معمولا همین اسلام و روحانیت بوده و جامعه ما مطمئن ترین ریسمانی که دارد و به آن چنگ می زند همین ها هستند و امروز اینها خیلی روشن است که هم همتشان را متوجه کرده اند تا ایران را از این محور وحدتش از محور سعادتش از محور استقلالش دور بکنند و آنها می دانند دور کردن ایران از اسلام و روحانیت مساوی است با حذف انقلاب و با برگشت استعمار و بردگی غرب و آنها مطلعند که اینطوری است گستاخ هم شده اند و این موضوع را هم صریحا می گویند و اکنون دیگر حرفهایشان در پرده نیست و لذا نیروهای داخلی کشور به هر دلیل نباید آلت دست آنها بشوند و باید مواظب مصالح کشور باشند و ما نزدیک می شویم به یک انتخاباتی مهمی انتخابات مجلس شورای اسلامی در شرایطی که عرض کردم و آرامش برای ما بسیار مهم است باید به مردممان فرصت بدهیم تا با مطالعه با روشن بینی و بدون مغالطه ها و بدون غوغاهای عوام فریبانه مردم افراد سالم را انتخاب کنند و به مجلس بفرستند چرا که مجلس جائی نیست که بشود با آن بازی کرد مجلس جائی نیست که مردم دلسوز جامعه نسبت به آن بی اعتنایی بکنند مجلس به تعبیر امام در راس امور است آن جا دولت تعیین می شود آنجا قانونها نوشته می شود آنجا سیاستها تدوین می شود آنجا تریبونش چند ساعت در هفته در سراسر کشور مطلب پخش می کند و بینندگان آن در سراسر کشور حضور جدی دارند و یک جائی به این اهمیت را باید فضای مناسبی در انتخابات فراهم کنیم البته توضیح دادن و نقادی کردن و مردم را آگاه کردن و آموزش سیاسی دادن اینها هم خوب است و اینگونه مبارزه ها و رقابتها سازنده است ولی اگر با جار و جنجال و دعوا و عوام فریبی و حقیقت پوشی و نظایر آن توام بشود امروز هم ظلم به ایران است و هم ظلم به اسلام و هم خدمت به استکبار است و هم خدمت مستقیم به آمریکاست و لذا ما باید هشیار باشیم تا در انتخابات زمینه ای فراهم کنیم که همه مردم با علاقه در انتخابات شرکت کنند و همه بدانند که آزادند می توانند رای بدهند نماینده خودشان را انتخاب کنند و با حداقل اظهار رای خودشان را بکنند که سلیقه آنها در انتخابات مطرح باشد ،من بارها گفته ام که وجدان جامعه ما مطمئن ترین جای اتکاست تا امروز که بیش از بیست سال می گذرد و ما بیست تا انتخابات داشته ایم هیچوقت به وجدان جامعه مان نتوانستیم شک و تردید داشته باشیم اکثریت افکار عمومی جامعه که ملاک کار است می تواند قابل اعتماد باشد می تواند برای ما راهنما باشد بنابراین اعتماد کنیم به یک انتخابات سالم آزاد وسیع و حضور مردم در صحنه و انتخاب افراد اصلح برای داشتن یک مجلس صالح در زمانی که ما بسیار محتاج به آن هستیم.

بسم الله الرحمن الرحیم انا اعطیناک الکوثر فصل لربک و انحر ان شانئک هو الابتر.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان