ماهان شبکه ایرانیان

نماز جمعه تهران به امامت آیت الله یزدی ۲۶/۶/۱۳۷۸

الحمد لله رب العالمین باری ء الخلائق اجمعین الذی بعد فلا یری و قرب فشهد النجوی تبارک و تعالی و الصلاة والسلام علی محمد رسول الله و علی علی امیر المؤمنین و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سبطی الرحمة و علی علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخل ...

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین باری ء الخلائق اجمعین الذی بعد فلا یری و قرب فشهد النجوی تبارک و تعالی و الصلاة والسلام علی محمد رسول الله و علی علی امیر المؤمنین و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سبطی الرحمة و علی علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی، امناء الله فی بلاده و خلفاء الله علی عباده صلوات الله علیهم اجمعین. ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها برگزار شد و در این روزها و شبها از زبان گویندگان محترم، مداحان مطالب فراوانی شنیده ایم و استفاده هایی همه کردیم من یک جمله فقط اینجا به عرضتان می رسانم که شاید یکی از اهداف اصلی این جلسات و تجلیلها و تعظیمها و بیان فضائل و مناقب در حقیقت الگوگیری هست انتخاب اسوه و پیشوا هست که انسان به چه کسی باید نگاه بکند در زندگی و از چه کسی باید یاد بگیرد راه زندگی را تصور می کنیم واقعا صدیقه طاهره علیها السلام عالیترین نمونه و عالیترین الگو برای زندگی زنان عالم هست و به خصوص زنان دنیای اسلام من تصور می کنم زندگی صدیقه طاهره علیها السلام در بخش سیاسی و در بخش اجتماعی و در حوادث روز الگو و نمونه برای مردان هم هست و شاید بهترین الگو برای مردان هم هست یعنی اگر ما در قسمت زندگی اجتماعی سیاسی صدیقه طاهره علیها السلام دقت کنیم بخوبی میابیم که او در فضای خاصی که تبلیغات به گونه ای وضع را دگرگون نشان می داد فاطمه علیها السلام چه گونه از ولایت حمایت کرد از ولی امر حمایت کرد حقایق را روشن کرد تبیین کرد و تا پایان زندگی تا مساله وصیت او که یک وصیت کاملا سیاسی هست و در حقیقت بهترین اقدامی که برای روشن کردن حقیقت در آن وضع عمل کرد. فاطمه علیها السلام ضمن گفتگوهایی که با زنان زمان خودش با مردان زمان خودش درباره مسائل و حوادث مکرر داشت در دیدارها و ملاقاتها و گفتگوها در دوران بیماری و در دوران نقاهت و بعد از وفات پدر و بعد از بیماری بخصوص حقایق را فرمود مطالب را بیان می کرد ولی به هر حال کمیته ای که بیاید بررسی کند و ببیند واقعیتها چی بوده است در آن زمان نمی شود تشکیل بدهیم برای تبیین حقایق در تاریخ او کاری کرد که در تاریخ حقایق تبیین بشود که چه بوده است پیامبر خدا یک فرزند بیشتر نداشته دختر، این فرزند هم این اندازه مورد احترام هست که در تمام کتب فریقین خیر نساء العالمین سیده نساء العالمین هست پاره تن پیغمبر هست آن همه روایات که تجلیل از این صدیقه طاهره علیها السلام شده بعد از دنیا می رود الان پس از قرنها از هر کس بپرسی که قبر مطهر او کجاست کسی نمی داند طبیعی است سئوال بکند که چرا قبرش ناپیداست نامعلوم است اگر به خاطر مشکلات زمان مدتی نامعلوم بوده قبر حضرت امیر سلام الله علیه هم بعد از فتنه جمل بعد از فتنه ای که مخالفان امیر علیه السلام کار را به آنجا رساندن که امکان بحث تکفیر حضرت را مطرح کردند بحث کفر حضرت مطرح کردن تبلیغات را در حدی رساندن که کسانی ممکن بود قصد جان حضرت بکند فضا را آنقدر تنفرآور کردن که کسی حتی بعد از فوت حضرت هم اقدام بکند بعد از شهادت حضرت هم اقدام بکند خوب قبر حضرت مخفی بود برای مدتی ولی فرزندان حضرت، ائمه ما نگه داشتند وقتی شرایط و فضا آرام شد تبیین کردند مشخص کردند این نقطه معین هست و امروز قبر حضرت روشن و آشکار است ولی صدیقه طاهره علیها السلام این کار نشد! یعنی فرزندان حضرت نمی دانستند؟ امام حسن و امام حسین نمی دانستند؟ هیچ وقت به زیارت قبر مادرشان نمی رفتند؟ بعداش امام سجاد نمی دانستند؟ امام باقر و امام صادق نمی دانستند یا می دانستند ولی حکمت و فلسفه اصلی اختفاء این مساله است که سئوال بشود که چرا و چراها بالاخره منتهی شود به تبیین وضعیت در شرایط زمان او و شهادت او و از اینجا رفتنش بنابراین خطبه هایی که حضرت خوانده است صحبتهایی که کرده محاجه هایی که با رجال بزرگ کرده با شخصیتهای اول کشور با رده دوم کشور سوم کشور در جریان فدک در جریانهای دیگر این مطالب را وقتی نگاه می کنیم در پایان اینگونه عمل کرده این یک اقدام سیاسی است و این اقدام سیاسی به نظر من برای مردان هم می تواند الگو باشد که در شرایط مختلف سیاسی حق را انسان گم نکند حمایت از حق را فراموش نکند. اسماء پرسید از آن آقا که: این طار قلبک حین طارت القلوب مطارها واقعیت را بگو که دلت کجا رفت تبلیغات اینچنین و اینچنان بود دلت کجا رفت تصدیق کرد که من جزء از خانه علی و علی به جای دیگری دلم هم نرفت چون می دانستم که الحق مع علی و علی مع الحق یدور معه این ما دار. صدیقه طاهره علیها السلام الگو و نمونه برای زندگی مردان و زنان هست نه تنها برای زنان.

مساله بعد، خیلی خلاصه عرض کنم که شک نیست نباید توقع داشت که در یک جامعه ای همه یک سان فکر کنند هم یک جور بیاندیشند انسانها مختلف هستند همینجور که قیافه ها مختلف هست افکار هم مختلف هست انظار هم مختلف هست و حتی می شود گفت که اگر با دقت نگاه کنید به همان اندازه که اشکال ظاهری انسانها اختلاف دارد شخصیتهای باطنی آنها هم اختلاف دارد و این که همه یکسان بیاندیشند توقع درستی نیست طبعا اختلاف سلیقه اختلاف نظر اختلاف عقیده وجود دارد اما بحث این است همینطور که در شکل ظاهری انسانها مشترکات فراوانی دارند که مثل هم هستند بهر انسانی توهین بکنی ناراحت می شود شخصیت هر انسانی را بشکنی ناراحت می شود و حق دارد نارحت بشود و این امر مشترکی است هر انسانی از تعریف و تعارف خوشش می آید برای هر انسانی در مصیبتها ناراحت می شود و در فرضا نعمتها خوشحال می شود هر انسانی گرسنه می شود تشنه می شود بیمار می شود سالم می شود هر انسانی چشم دارد گوش دارد چنین دارد چنان دارد و ظواهری که ملاحظه می کنید مشترکات فراوانی دارد بدلیل این که اختلافاتی در چهره انسانها و در قیافه ظاهری انسانها وجود دارد و طبعا در افکارش این اختلافات هم هست یعنی باید طرز مسلم ها هم را باید رها کرد مشترکات را هم نادیده گرفت فقط روی اختلافات تکیه کرد. برادران نمازگزار! برادران عزیز کشور جمهوری اسلامی ایران! خواهران محترم! این یک نقشه قدیمی دشمن است و بارها تجربه کرده است الان هم دارد عمل می کند آینده هم عمل خواهد کرد همیشه هم تجربه موفقی بوده که هر وقت بخواهد با یک جامعه ای روبرو بشود و اینها را متلاشی بکند و یا از بین ببرود یا بشکند اولین کاری که می کند ایجاد اختلاف است ایجاد تفرقه است حتی تشکلی که وجود دارد آن تشکل را منشعب می کند یک تشکل بشود دوتا تشکل دوتا بشود چهارتا بشود هشت تا بشود شانزده تا و هکذا و برای هرکدام هم یک رئیسی می گذارد و هر رئیسی هم ادعا کند آن که من می گویم وحی منزل است و وقتی پراکنده شدند الالوف آحاد اذا اختلفت هزارها هم که باشند آحادند و هیچ قدرت و توان و ارزشی ندارند و الآحاد الوف اذا ائتلفت اما اگر روی مشترکات تکیه کردند دشمن دنبال این هست که ماها را متفرق و پراکنده کند شعبه شعبه، گروه گروه و حزب و جمعیت جمعیت و تشکل تشکل و با این تفرقه قدم بعد هم، به جان هم انداختن با هم دعوا کردن با هم کشتی گرفتن زورآزمایی کردن و در میان دعوا و کشتی و زورآزمایی زر را زدن و بردن این چیزی است که تجربه شده است تجربه موفقی هم بوده است همیشه هم تجربه شده است الان هم همین وضعیت وجود دارد مگر ما در مساله اسلام با هم اختلاف داریم در قطعیات اسلام؟ چرا وقتی قطعیات اسلام مورد هجوم قرار می گیرد همه با هم دفاع نمی کنیم چرا یک نفر باید دفاع کند چرا یک گروه باید دفاع کند وقتی قطعیات قرآن مورد هجمه قرار می گیرد چرا همه کشور دفاع نکند چرا همه مسلمانها دفاع نکند؟ مگر باید یک نفر دفاع کند؟ مگر قصاص متن قرآن نیست؟ مگر حجاب متن قرآن نیست؟ مگر ارث متن قرآن نیست؟ همه ما مسلمانیم اسلام یکی از محورهای مشترک همه ماست. برادر بسیار ارزشمند و گرانقدرمان حضرت آیت الله مصباح این بحث را به عهده گرفتند و به خوبی دارند ادامه می دهند همه داریم استفاده کنیم و به هر حال این بحثها خیلی روشن است ولی می بینید که یکی می گوید نه خیر به قول ایشان کذا و تعبیر کذا نظر من در قطعیات اسلام که اختلاف نیست چرا در قطعیات همه دفاع نمی کنیم در انقلاب مگر با هم اختلاف داریم مگر شک داریم که این کشور سلطنتی بود و تحت نفوذ آمریکا بود و هیچ کسی اینجا کاره ای نبوده و انتخابات مجلس هم سفارشی بود و هر رئیسی به وسیله دربار سفارش می شد و امروز یک کشور مستقلی است که مردم روی پای خودشان ایستاده اند خودشان تصمیم می گیرند خودشان انتخاب می کنند خودشان اداره می کنند و اجازه آمدن نه تنها آمریکا، اجازه آمدن هیچ بیگانه به این کشور را نمی دهند. چرا وقتی انقلاب زیر سئوال برود امام زیر سئوال برود نظرات امام تفکر امام زیر سئوال برود دفاع نکنیم همه با هم نیاییم با هم کمک نکنیم و با هم در برابر دشمن قرار نگیریم دشمن نه این جناح را می خواهد نه آن جناح را می خواهد نه راست را می خواهد و نه چپ را می خواهد و دلش می خواهد هر روز یک تقسیمی درست بکند یک روز راست و چپ است یک روز تند و کند است یک روز چنین و چنان است یک روز مرتجع و متقدم هر روزی تقسیم بندی ها و ایجاد اختلاف و تشدید اختلاف و دعوا، دشمن هیچ کدام را نمی خواهد دشمن می خواهد اسلام در این مملکت نباشد دشمن می خواهد قرآن حاکم نباشد دشمن می خواهد روحانیت نباشد. خوب این انقلاب آمده است که دشمن را کنار بگذارد و بگوید این مملکت، مملکت اسلامی است اینجا مملکت قرآن است اینجا مملکت دین است اینجا مقدسات دینی حاکم است اسلام باید حاکم باشد خوب ما چرا درباره امام و درباره انقلاب که از محورهای مورد اتفاق همه ماست چرا همه دفاع نکنیم چرا هر کسی یک روزنامه می گیرد فقط دنبال این که روزنامه خودش باشد خوب بابا روزنامه در سایه این کشور از امکانات این کشور بوجود آوردید من کار ندارم که چه امکاناتی از کشور گرفتید ولی به هر حال روزنامه مال این کشور است امکانات این کشور است توی این کشور چرا قطعیات را دفاع نمی کنید چرا علیه قطعیات حرکت می کنید؟ می بینیم که متاسفانه نقشه دشمن حمایت می شود. و همینطور مشترکات و قطعیات ما کم نیستند، قطعیات اسلام، انقلاب، امام، رهبری، چرا باید توی مملکت کسی به خودش حق بدهد به رهبری توهین بکند زیر سئوال ببرد اصل رهبری را خدشه دار بکند و هیچ کس نفسش درنیاید به نفع کی است و کی دنبال این هست؟ خوب این کار من نیست که ریشه های مساله را بیایم برایتان از تریبون بگویم ولی خوشبختانه ریشه ها هم شناخته شده است من نمی دانم دستگاه امنیتی کشور و دستگاه قضائی کشور در آینده ان شاء الله برخی موارد را مشخصا هم به اطلاع عموم خواهند رساند به هر حال نسبت به رهبری یکی از قطعیات نظام ماست متن قانون اساسی است مجلس خبرگان یعنی منتخب مردم رهبری را انتخاب کردند این یک امر دینی و مذهبی و خدایی و الهی و مردمی است چطور یک کسی به خودش حق می دهد یک اصل مسلم ما را هر طور دلش می خواهد زیر سئوال می برد هیچ کس هم هیچی نمی گوید این نقشه دشمن است دشمن دنبال تفرقه است و ما جز با پیوستن و متحد شدن و متفق شدن در قطعیات در مشترکات در آن چیزهایی که دیگر اختلاف نیست من عرض کردم ما نمی گوییم توقع نداریم که همه یکسان فکر می کند اما دیگر روی مشترکات و قطعیات که نباید هی دنبال دشمن برویم و اختلاف را تشدید بکنیم این هم یک مساله که امیدواریم ان شاء الله به این مساله بیشتر توجه بشود وقت هم گذشته کمی طول کشید یک مساله جزئی است عرض کنم که خیلی مزاحم نباشم.

مجلس ششم در پیش هست تقریبا می شود گفت همه جای مملکت توی هر جایی که وارد می شود این بحث مطرح است حالا به هر شکلی به نوعی بحث مجلس مطرح است مجلس مرکز قدرت است مجلس مرکز تصمیم گیری است مجلس بسیار مهم است به مجلس باید خیلی توجه کرد باید نمایندگان مردم با انتخاب آزاد و صحیح و خوب به مجلس بروند باید مردم ما به این مساله خوب توجه بکنند در شناخت نمایندگان در رای دادن به نمایندگان به هر حال بدانند که نمایندگان هستند که تصمیمات این کشور را در حقیقت ابلاغ می کنند به قوه مجریه به قوه قضائیه و آنها مصوبات مجلس شورای اسلامی را اجرا می کنند و هر چه نمایندگان شما نمایندگانی باشند که به هر حال به ارزشها و مقدسات دینی توجه بیشتری داشته باشند تخصصهای لازم را هم داشته باشند طبیعی است که آینده کشور شما بهتر خواهد بود واین وظیفه همه ماست فاصله نباید گرفت از انتخابات از مجلس از اقدامات صحیح برای یک مجلس آبرومند بسیار خوب متخصص متعهد متدین معتقد به قانون اساسی و ولایت فقیه و ارزشهای اسلامی ساخته و پرداخته همین مردم می تواند باشد و خدای ناکرده بی توجهی و بی مبالاتی هم ممکن است مشکلات بیشتری برای کشور پیش بیاورد راهی هم ندارد کنار نشستن و دست به دست گذاشتن و لب به دندان گزیدن و اظهار تاسف کردن و وا اسفاه گفتن هیچ کاری را درست نمی کند مردانه به میدان آمدن و تحقیق کردن و درست عمل کردن و فکر کردن و اندیشیدن و راه صحیح انتخاب کردن و عمل کردن حداقل مشکلات را کمتر خواهد کرد این یک مساله است که من همینجا به مناسبت بگویم خوب طبیعی است که شورای محترم نگهبان در اینجا وظیفه نظارت دارد طبق متن قانون اساسی از بذل تعیین صلاحیتها تا ختم رسیدگی به شکایتهایی که از افراد نسبت به نوع رای گیری یا هر وقت چیزی شده است شورای نگهبان موظف است برسد و می رسد تقریبا در طول این 20 سال در کشور هر سال تقریبا یک انتخاباتی داشتیم 19 یا 20 انتخابات توی این مملکت بوده است شورای نگهبان هم کار خودش را انجام داده است من باید تصریح کنم اینجا نه به عنوان یک عضو که امروز این افتخار را دارم در خدمت فقهای شورای نگهبان هستم قبلا هم همینجور فکر می کردم الان هم همینجور فکر می کنم شرایطی که اعضای شورا دارند و به خصوص فقهایشان شرایطی است که نمی شود گفت خدای ناکرده شورا جناحی عمل می کند خطی عمل می کند می دانید معنایش چیه؟ به ما می گویند اگر شما رفتید توی مسجدی دیدید یک کسی دارد نماز جماعت می خواند گوشه ای ایستاده اید نماز خواندید نمازتان اشکال دارد می گوییم چرا؟ می گویند برای این که با این کارتان دارید امام جماعت را تفسیق می کنید یعنی می گویید این آقا که جلو ایستاده است نماز می خواند فاسق است من این را به عدالت قبول ندارم عقب تر بایستم خوم تنها نماز می خوانم این تفسیق اشکال دارد و بعضیها می گویند نمازت هم اشکال دارد شما که می گویید شورای نگهبان جناحی عمل می کند و عمل کرده و عمل می کند می دانید معنایش چیه معنایش تفسیق است تفسیق جرم است گناه است قابل تعقیب است دستگاهها حق دارند تعقیب کنند و می توانند تعقیب کنند البته من یک نظر شخصی دارم از نظر جرم شناسی که جرائم گاهی جرائم مشهود است نیاز به شکایت ندارد و گاهی جرائم، جرائم غیر مشهوده نیاز به شکایت دارد من اینجا بحث حقوقی را بحث نمی کنم ولی این طور نیست که هر کسی همینجور هر طوری که دلش خواست بگوید.

برنامه سوم تقدیم مجلس شد رئیس جمهور محترم برنامه تقدیم کردند البته من آن موقع توفیق داشتم توی مجمع بودم در جریان برنامه هستم توی جلسات بودم انصافا روی برنامه خیلی کار شده خیلی زحمت کشیدند و مقام معظم رهبری ارشادها و هدایتها و رهنمودهای لازم را فرمودند و قاعدتا مجلس هم اقدامات لازم را خواهد کرد و ما امیدوار هستیم که این برنامه هر چه زودتر حداقل مشکلات روشن چشمگیر اقتصادی مردم را به زودی حل بکند مشکل اقتصادی کشور مشکل بسیار بزرگی است مساله کنترل تورم مساله کاریابی مساله مبارزه با بی کاری و گرانی و ... اینها مسائل ساده نیست ما نمی گوییم همینجوری یک روزه یک شب حل کنیم ولی به هر حال در برنامه وقتی بهش توجه شده همه اش به تعریف و تعارف نگذرد و امیدواریم به زودی به این مساله هم برسد.

اجازه بدهید من یک مساله را عرض کنم وقت هم گذشته است: من نمی دانم آن آقایی که فقه را توی ترازو می گذارد و با این کارش ریشه فقه را می زند این آقا کیه و چیه و چی می گوید توی این مملکت اسلامی چی می گوید نه این که نمی دانم می گویم این کار یعنی چی؟ درست مثل کسی که یک عینک رنگی به چشمش می زند و فریاد می زند که همه چیز زرد رنگ است یا سیاه رنگ است هر چی همه می گویند بابا ما هم آدمیم ما داریم می بینیم ما هم نگاه می کنیم زرد رنگ نیست روشن است مگر نه خیر خوب آقا عینکت را بردار همه که عینک نزده اند که اگر همه مثل شما فکر می کردند خیلی خوب فرض این که همه دیگران می گویند اینجور نیست شما یک عینک غربی به چشمت زدی یک عینک رسوبات به چشمت زدی از دید غرب و دنیا دارید بحث می کنید فقه باید از دید قرآن بحث بشود فقه در قرآن مبنای اولیه است قرآن است مبنای بعدیش سنت پیامبر اکرم و ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین است نمی شود شما قرآن و حدیث را بگذارید کنار، قرآن و حدیث بگذارید کنار با این بافته ها و یافته های غربی ات و حرفهایی که آدم دلش نمی خواهد از این تریبون بگوید، تعبیرهای بی مایه و بی اساس و خودباخته فقه اسلام را ببرد زیر سئوال اساس فقه را بزند زمین. دستگاه قضاء کشور می داند و باید بداند و بیشتر توجه کند نسبت به وظیفه قانونی و شرعی اش درباره قلم بدستان اگر نگوییم قلم به مزدان که اساس اسلام را و اساس انقلاب را زیر سئوال می برند با بیشترین وجه باید وظیفه خودش را عمل کند از کی می ترسد توی این مملکت؟ این مملکت مسلمانند مردم این مملکت تابع قرآنند تابع اسلامند دستگاه قضا باید وارد بشود اجازه داده نشود هر کسی قلم بدست بگیرد هر چیزی دلش بخواهد بگوید من نمی دانم آدم نمی خواهد خدای نکرده ترویج قاتل هم نکند ولی هرچی آدم ملاحظه می کند احتیاط می کند من به این آقا نمی گویم، می گویم مسلمانی اگر مسلمانی که مسلمانی وقتی می خواهی در فقه بحث می کنید باید با دید قرآن بحث کنید با دید سنت بحث کنی با دید هزار سال کلمات فقهای اسلام که امثال تو که هیچ امثال اساتیدت را هم توی جیبش می گذاشتند و اعتنا بهشان نمی کردند اینها را ببینی بعد حرف بزنی همینجوری وارد صحنه شدن مگر هر کسی چهارتا بالا و پایین یاد گرفت و دوتا کلمه بلد شد می تواند وارد این بحثهای سنگین بشود آن هم توی روزنامه یا توی مجله فرق نمی کند بعد هم مجله اش را بخواهد رنگ و آبش بکند.

خدایا اینهایی که علیه اسلام وارد شدند با قلمشان با قدمشان با فکرشان با حرفهایشان اگر قابل هدایتند هدایتشان کن و الا آنها را مخذول و منکوبشان بدار. خدایا اسلام را از شر دشمنان حفظ کن. خدایا رهبری انقلاب را در پناه امام زمان مؤید و موفق و محفوظ بدار. به ما توفیق خدمتگزاری به این نظام را بیش از پیش عنایت بفرما. بسم الله الرحمن الرحیم انا اعطیناک الکوثر فصل لربک و انحر ان شانئک هو الابتر.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان