ماهان شبکه ایرانیان

نماز جمعه تهران به امامت آیت الله یزدی ۱۶ / ۱۱ / ۱۳۷۷

الحمد لله رب العالمین باری ء الخلائق اجمعین الذی بعد فلا یری و قرب فشهد النجوی تبارک و تعالی و الصلاء و السلام علی اشرف الانبیاء و افضل السفراء و خاتم الرسل محمد وعلی آله الطیبین الطاهرین المعصومین ، اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله فان خیر الزاد التقوی ، خود و برادران و خواهران نمازگزار را به رعایت تقوی سفارش و توصیه می کنم که در این راه پر فراز ...

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین باری ء الخلائق اجمعین الذی بعد فلا یری و قرب فشهد النجوی تبارک و تعالی و الصلاء و السلام علی اشرف الانبیاء و افضل السفراء و خاتم الرسل محمد وعلی آله الطیبین الطاهرین المعصومین ، اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله فان خیر الزاد التقوی ، خود و برادران و خواهران نمازگزار را به رعایت تقوی سفارش و توصیه می کنم که در این راه پر فراز و نشیبی که در پیش داریم بهترین زاد و توشه تقوی است رعایت احکام و حدود الهی بارها عرض شده است که کسب مراحل عالیه تقوی کار چندان سنگین ومشکلی نیست ولی باید از مراحل اولیه و زندگی روزمره شروع کرد و از خداوند کمک خواست و با کمک الهی انسان می تواند به مراحل عالیه هم برسد مثل همه فضائل نفسانی که انسان می تواند به این زیورها خود را یار آید و با همت و کوشش و تلاش و از مسائل ریز و جزئی شروع کند از داخل خانه و زندگی برخورد و رفتارها با زن و فرزند و بستگان و فامیل و همسایگان اهل محل اهل شهر اهل کشور محیط اداری و همکاران و به هر حال بندگان خدا در این روابط گوناگونی که پیش می آید انسان می تواند با رعایت احکام الهی و این که قبل از عمل بررسی کند و رضایت خدا را در نظر بگیرد می تواند به مراحل عالیه تقوی هم برسد امید است خداوند به همه ما عنایت کند و بتوانیم انشاءالله این فضیلت عالیه انسانی را مراتب بالایش بدست بیاوریم انشاءالله .

ما در خطبه اول بحثی داشتیم تحت عنوان شکل حکومت اسلامی از دیدگاه قانون اساسی این بحث رسید به بند ششم اصل دوم قانون اساسی من امروز به خاطر این که وقت هم کم هست اصل این بند ششم را می خوانم و قسمتی از آن را با یک آیه شریفه کمی توضیح می دهم و مابقی اش را احاله می کنیم به آینده.

بند ششم به این کیفیت هست همینطور که می دانید اصل دوم به اینگونه شروع می شود که نظام جمهوری اسلامی نظامی است مبنی بر بند یک ایمان به خدا یکی یکی گفته شد وتوضیح داده شد بند ششم این است یعنی نظام اسلامی این مبانی را دارد کرامت و ارزش بالای انسان و آزادی تواءم با مسوءولیت او در برابر خدا که از راه:الف - اجتهاد مستمر فقهای جامع الشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین سلام الله علیهم اجمعین .

ب - استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها.

ج - نفی هرگونه ستم گری و ستم کشی و سطله گری و سلطه پذیری که از راه این سه بند گفته می شود و بعد قسط و عدل و استقلال سیاسی اقتصادی اجتماعی فرهنگی وهمبستگی ملی را تامین می کند این یکی از بندهای اصل دوم هست ، روشن است که قسمتهای مختلف این بند احتیاج به توضیح دارد و طبیعی است که در یک خطبه نمی شودهمه ء اینها را بررسی کرد من امروز فقط مساله کرامت و ارزش والای انسان را مختصری توضیح می دهم با آیه ء که این مطلب دارد و بقیه بعد انشاءالله همه این آیه شریفه را خواندیم شنیدیم می دانیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ، بسم الله الرحمن الرحیم ((ولقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقناتفضیلا)) ملاحظه می کنید اول آیه لقد کرمنا بنی آدم، آدم زادگان را ما مکرم قرار دادیم کرامت به شان عنایت کردیم آخر آیه و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا آنها را تفضیل و بررتری دادیم اینجا این بحث مطرح شده است که کرامت چه چیزی است ماهیت کرامت چیه و با تفضیل و برتری چه تفاوتی می کند که این دو تعبیر در این آیه شریفه آمده است اینجابحث تفسیری مطرح نیست و مطالبی که علمای تفسیر فرمودند ولی قدر مسلم و اجمال این است که کرامت به معنی اعطای یک امری است که به آن شی ء مکرم یا شخص مکرم ویا طبیعت مکرم به ذات او عنایت می شود به دون مقایسه با چیزهای دیگری طبیعت خاصی را ذاتا بر توابع دیگر احترام خاصی بهش می دهند یا مطلبی و چیزی بهش می دهند که بواسطه آن مکرم می شود آدم زادگان اینجا دیگر مطرح نیست نژاد مطرح نیست مکان مطرح نیست علم مطرح نیست تقوی مطرح نیست فضائل اکتسابی مطرح نیست آدم زاده بودن موضوع بحث هست آدم زاده و فرزندان آدم مکرمند چرا چون این امتیاز به آنها داده شده با همه دیگر حیوانات تفاوت دارند که قدرت تشخیص و محاسبه یا به عبارت دیگرنطق و عقل به آنها عنایت شده است فرزندان آدم موجودان زنده و جانداری هستند حیات دارند اما این موجود زنده با دیگر موجودات زنده یک تفاوت جوهری دارد یک تفاوت ذاتی دارد یک چیزی به او عنایت شده است که در طبیعت او و در ذات او قرار داده شده است که به هیچ حیوان دیگری و زنده دیگری عنایت نشده است و آن مساله ء نطق یا عقل هست و درک هست و تشخیص و شناخت هست این طبیعت این کرامت را به او عنایت کردیم این طبیعیت را ما مکرم قرار دادیم احترام خاصی به خاطر داشتن این امتیاز هست که طبعا مساله ء حقوق بشر از اینجا سرچشمه می گیرد که بشریت و ذات انسانی او و آدم زاده بودن او موضوع بحث هست که آدم را نمی شود یک حیوان جنگلی حساب کرد نمی شوداو را همینطور اسیر کرد نمی شود همینطور او را گرفت نمی شود همینطور با او برخورد کرد نمی شود او را صید کرد نمی شود او را به قتل رساند نمی شود او را همینجور به کار گرفت و دهها چیزهای دیگری که به دلیل بشر بودن یا آدم بودن این کرامت را و این احترام را به او دادیم و این منشاء بسیاری از احکام الهی هست احکام اسلامی هست که در جای خودش مفصل بحث شده است من اینجا بحث حقوق بشر ندارم و در گذشته تقریبا یک دور ما اینجا یک بحث حقوقی داشتیم که قسمتی از این حقوق را آنجا صحبت کردیم آیه شریفه می گوید بنی آدم مکرمند و اینها ما کرمناهم فی البحر اجازه بهشان دادیم در دریا در خشکی باید گفت در این فضا و در این کره زمین و در این فضای زندگی اینها حرکت می کند و ازنعمت خدا استفاده می کنند و رزقناهم روزی به آنها دادیم از پاکیزه ها و طیبات از چیزهای پاکیزه روزی بهشان دادیم ولی همین بنی آدم مکرم فکر نکند در مجموعه ء آفرینش و دربین همه ء موجودات این تعبیر که می گویند گل سرسبد هستید نه خیر گل سرسبد هستی نیست در هستی موجودات دیگر هستند که از انسان برترند فضلناهم علی کثیر ممن خلقناولی این بنی آدم مکرم را که کرامت دارد نسبت به بسیاری از مخلوقات خود فضیلت و برتری دادیم ولی هستند موجوداتی و مخلوقاتی که آنها افضل از انسان هستند که تفضیل وتفاضل در موقع مقایسه است یعنی بنی آدم را وقتی با دیگر موجوداتی که در جهان هستی هستند مقایسه می کنید هستند برخی از موجوداتی که افضل از انسان هستند اما انسان بربیشتر از موجودات برتری دارد و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا پس هستند بعضی از موجوداتی که برتر از انسانند بنابراین کرمنا با فضلنا این تفاوت را کرد که کرمنا یک خصیصه ذاتی است به انسان داده شده است که ظاهرا این عقل و نطق و ادراک است قدرت محاسبه است قدرت تشخیص است اراده انتخاب است که اینها تابع عقل است و تفسیرش درجای خودش بحث شده است اما برتری و تفضیل در مقایسه با موجوداتی که انسان بر بسیاری از این موجودات برتری دارد خوب حالا این کرامت ممکن است در بعضی از افراد یابرخی از قسمتهای به اصطلاح اقشار انسانی به دلیل یک مسایل اکتسابی بیشتر بشود آن یک بحث جدایی هست کسی که تقوی دارد قهرا برتر از کسی که بی تقوی است ان اکرمکم عند الله اتقاکم گرامیترین شماست با تقوی ترین شماست گرامیتر است یعنی کرامت بیشتر دارد یا کرامت ذاتی دارد با اکتساب تقوی یک فضیلت دیگری را کسب کرده غیر از این که درک و نطق و عقل محاسبه و اراده دارد با استفاده از این فضیلت و مایه کرامت پرهیزکاری را پیشه کرده اطاعت خدا را پیشه کرده بنده خالص خدا شده طبعا کرمنا یا اکرم حساب می شود یعنی اکرم و کرامت بیشتری برای او قائل هستیم به دلیل تقوی است یا مثلا دانشمند شد هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون معلوم است که هر دو انسانند هر دوهمان کرامت ذاتی انسانی را دارند اما آن انسانی که کسب ددانش کرده طبعا مساوی نیست با آن کسی که بی دانش است این برتر هست همینطور دیگر فضائل مثل مجاهدت که بازدر آیات شریفه هم آمده است بنابراین این که در قانون اساسی در اول این بند ششم می گوید که کرامت و ارزش والای انسان یکی از مبانی حکومت اسلامی است یعنی در حکومت اسلامی انسان بما هو انسان ارزشمند هست در حکومت اسلامی اگر کسانی هستند که اقلیت های دینی هستند یا اصلا به دینی متدین نیستند ولی دل قلمرو حکومت اسلامی زندگی می کنند یا حکومت اسلامی با دیگر کشورها و با دیگر اجتماعات ارتباطاتی دارد انتهایی هستند با اسلام سر و کاری ندارند ولی این ارتباطات در حکومت اسلامی موردمحاسبه است بنابراین مسئله کرامت اسلامی یکی از مبانی حکومت است یعنی در مسائل حکومتی به این اصل توجه شده بعد آزادی دنبال این جمله است یعنی انسان آزادهست یعنی اراده دارد یعنی مخیر است می تواند نماز جمعه بیاید می تواند نیاید می تواند جای خوب برود می تواند جای بد دارد می تواند کار خیر انجام بدهد می تواند انجام ندهد توانایی دارد اراده دارد اختیار دارد آزاد است اما در مبانی حکومت اسلامی تواءم با مسئولیت در برابر خدا یعنی انسان آزاد است این آزادی مسئولیت دارد انسان آزاد مسئول یعنی می تواند هر عملی را مایل است انجام دهد اما پاسخگو هم باشد در درجه اول پاسخگو در برابر خدا هر چه به زبانش آمد می تواند بگوید هر چه به قلمش آمد می تواندبنویسد هر چه برایش آوردن می تواند بخورد هر لباسی می تواند به پوشد هر محلی می تواند برود بله آزاد است منتهی با مسئولیت پاسخگو هم باشد اگر فردا به اش گفتن چرا این کار را کردید چرا این حرف را زدید چرا این غذا را خوردید چرا این لباس را پوشیدید باید پاسخگو باشد و طبعا این آزادی با مسئولیت در برابر خدا و مسئولیت در برابر خدا مربوطبه روز قیامت است و انسانها هر کاری می توانند می کنند بعد روز قیامت یک جوری با خدا کنار می آییم خدا ارحم الراحمین است خدا می بخشد خدا می گذرد خدا عفو است غفوراست رحیم است روءوف است از این صفات عالیه ء الهی است و تکیه به این فضایل امیدوار باشد و هر کاری که می خواهد بکند و بگوید که روز قیامت بله بسیار خوب روز قیامت جای خود دارد اما در قانون اساسی وقتی این مطلب را آوردن این مطلب را نیاوردن به عنوان یک نفعی هست یک موعظه که ای انسان مواظب باش که فردای قیامت جلویت می گیرن ازت می پرسن که چنین کردی چنان کردی و اگر اعمال صالحه داشتید اهل بهشت و الا مثلا اهل جهنم نه خیر غیر از مسئولیت در برابر خدا در قیامت خودم استفاده می کند که خدا و خلیفه خدا و حاکم خدا و نظام الهی هم می تواند این سئوال را داشته باشد و به خصوص در شرایط در زمان ما و نظام جمهوری اسلامی ایران حکومت اسلامی می تواند سئوال بکند که چرا چنین کردی یا چرا چنین گفتید چرا چنین نوشتید چرا این عمل را انجام دادید چیزهایی که ممنوع می شود در قانون اسلامی چیزهایی که حرام می شود در شرع مطهر چیزهایی که جایز و مباح است اینها معنایش همین است که قسمتهایی آزاد هست حلال هست مباح هست قسمتهایی هم ممنوع است و یا حرام هست انسان آزاد است اما با مسئولیت در برابر خدا که غیر از مساءله ء قیامت در دنیا هم مسئول هست دربرابر خدا یعنی سئوالتی که حکومت اسلامی می کند وقتی که دادگاهی تشکیل می شود به جرم این که مثلا مشروب خورده است یا مشروب وارد کرده است یا قمار کرده است یا مرتکب فلان جریمه شده است من از این ایفون مقدس به نمونه ها اشاره نکنم این سئوال الهی است این دادگاه الهی است این قاضی از طرف ولی امر منصوب است این قاضی خداست این سئوال و جوابی که آقای حاکم از این آقای متهم این در مبنای حکومت ذکر شده که حکومت اسلامی آزادی با مسئولیت در برابر خدا هم در قیامت و هم در این زندگی و خیلی چیزهایی هست نمی شود در این زندگی گفت طرف آزاد است بسیار خوب باشد روز قیامت هر جوری خدا خواست با او رفتار کند این جای خود در گناهان فردی ممکن است چنین باشد کسی گناهی مرتکب می شود کاری به کار جامعه ندارد کاری به اجتماع ندارد در خفا گناهی مرتکب می شود بعد می رود تنها پیش خدا و روایات و دستورات به ما چنین می گوید که اگر خدای ناکرده شیطان فریبت داد جوان هستی بالاخره انسان معصوم نیست لغزش دارد گناه دارد قبل از این که دیگران متوجه می شوند یا به دیگران بگویید برو پیش خدا و از خدا بخواه که ببخشد و عفو کند و به این کیفیت قضیه راتمام کن و خودت را پاک بکن و التائب من الذنب کمن لا ذنب له اما گناهان و معاصی که جنبه اجتماعی دارد برخورد با جامعه دارد حقوق دیگران که مورد تجاوز و تعدی قرارمی دهد مرتکب نمی تواند بگوید من آزاد هستم بله آزاد هستی ولی مسئولیت هم هست در نظام حکومتی مسئولیت هم هست می بایستی دقت کنید که پاسخگو هم باشید هروقت می خواهید کاری را انجام بدهید بدان در مسائلی که با حقوق اجتماعی مرتبط بشود با جامعه مرتبط می شود باید پاسخگو باشید اگر پاسخ درست دارید و در محکمه عادل وبا عدالت می توانید پاسخ بگویید و بها و نعمت و الا طبعا از این کار باید خودداری بکنید پس این جمله هم که اینجا اضافه شده است در این بند قانون اساسی به طور اجمال به نظرمی رسد این مقدار معنی داشته باشد طبیعی است بقیه ء بخشهایی که در این بند هست اگر توفیقی بود انشاءالله در جلسات بعد چون مطالب متعدد و فراوانی دارد اگر توفیقی پیداپیدا کردیم به عرضتان می رسانیم انشاءالله .

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احدالله الصمدلم یلد و لم یولدو لم یکن له کفوا احد.

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله علی آلائه و الشکر علی نعمائه و الصلاء و السلام علی محمد و آله و علی علی امیرالموءمنین و علی الصدیقء الطاهرء فاطمء الزهراء سیدء نساء العالمین و علی الحسن والحسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی امناء الله فی بلاده و خلفائه علی عباده.

× قبل از هر چیز فرارسیدن بیستمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به پیشگاه حضرت بقیءالله عجل الله تعالی فرجه الشریف و ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای((صلوات نمازگزاران)) و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و جانبازان و همه خوهران و برادران خود تبریک صمیمانه عرض می کنم خدا شاکر هستیم که علی رغم این همه حرفهای بیهوده که کسانی می زدند یا تصوراتی بیجایی که داشتن و فکر می کردن که بعد از پیروزی یک هفته دو هفته یک ماه دو ماه یک سال دو سال می توانند برگردن و همان بساطاولیه را اینجا پهن کنند واقعا باید خدا شکر کنیم که خداوند نقش آنها را نقش بر آب کرد و این نظام مقدس را حمایت کرد و امروز ما شاهد بیستمین سال پیروزی هستیم من برای این که یکی دو جمله در این زمینه می خواهم عرض کنم اجازه بدهید یک جمله ای را از حضرت اباعبدالله سلام الله علیه در دعای معروف عرفه فرموده است و می دانید این دعا واقعایکی از خزاین عجیب معارف و نکات بسیار بلند و جالب هست و بر ما هست که حد اقل هر چند گاه یک بار غیر از خاندن این دعا بر مضامین و مطالب آن با دقت عبور کنید فرازی از این دعا اینجور است بعد از حمد و ثنایی که حضرت می فرمایند یک حمد و ثنای بسیار خاص و عجیبی که مجموعه آفرینش و هستی را مورد بحث قرار می دهد عرض می کندکه ((اللهم انی ارغب الیک و اشهد بالربوبیه لک مقرا بانک ربی و الیک مربی ابتدعنی بنعمئک قبل ان اکون شیئا مذکورا خلقتنی من تراب ثم اسکنتنی الاصلاب آمنا لغیب المنون واختلاف الدهور و السنین غلم ازل زائنا من صلب الی رحم فی تقادم من الایام الماضیه و القرون الخالیه)) تا اینجا ترجمه ساده اش اشاره می کنم خدایا من علاقمند هستم به تو وشهادت می دهم به شما و رب من پروردگار من کسی که من تحت تربیت او هستم تویی اقرار می کنم به این مساله و می دانم که بازگشت من هم به سوی توست خدایا این تو هستی که قبل از این که من چیزی باشم نعمتت توجه کرد و به من عنایت شد و مرا از خاک آفریدی و بعد اسکنتنی الاصلاب در مسیر انسانها و خلقت انسانها عبور تاریخ اتفاقا زیارت حضرت اباعبدالله سلام الله علیه داریم که در لم تنجسک الجاهلیء بانجاسها و لم تلبسک المدلهمات ثیابها اشاره می کنیم به همین که در طول تاریخ بشریت بعد به پیدایش آدم تاظهور شما در این مسیر هم پاک ماندی عرض می کند که در طول این مسیر آمنا لریب المنون از همه حوادث و مشکلات من را حفظ کردید و مامون داشتید در طول سالها و حتی قرنها دهور و سنین و همواره از نسلی به نسلی این حرکت ادامه پیدا کرد در ایام گذشته و قرنهای قبل این مقدمه ذکر می کند نکته مورد بحث و توجه ما اینجاست ((لم تخرجنی لرئفتک بی و لطفک لی و احسانک الی فی دولء ائمء الکفر الذین نقضوا عهدک و کذبوا رسلک ولکنک اخرجتنی راءفء منک و تحنن علی للذی سبق لی من الهدی الذی له یسرتنی وفیه انشاتنی)) خدایا در طول قرنهای طولانی مرا در زمانی که ائمه کفر مسلط بودن حکومتهای کافر بودن آنهایی که عهدتان را نقض کردن آنهایی که پیغمبرانتان تکذیب کردن مرا درآن زمانها به دنیا نیاوردی و در آن مسیر مرا نگه داشتی و مرا آوردی در زمانی که در علم تو روشن بود که چه زمانی مناسب هست که این مزیت هدایت به من عنایت بشود من را درآن زمان آوردی رافء منک و تحننا علی در این زمان اخرجتنی و له یسرتنی و فیه انشاتنی در چنین شرایطی امکانات فراهم شد و مرا در این شرایط رشد دادید و من در شرایطی قرارگرفتم که اسلام ظهور کرده است اسلام حاکم است و در شرایط اسلام زندگی می کنم این جملات را من اشاره کردم بخاطر این که معمولا ما به این نکته توجه نداریم و مخصوصانسل جوان که در چه شرایطی زندگی می کند در چه حکومتی زندگی می کند حکومت امروزی چه حکومتی است در گذشته چه بوده است امروز چه هست معمولا به این نعمت توجه ندارند و اصولا انسان ها کمتر به این مساله توجه دارند که می شود در زمان طاغوت های بسیار خشن و در حقیقت سخت ما هم باشیم و تحت تاثیر آن حکومت یکی از فسقه و کفار فجره باشیم ولی خدا ما را در چنین شرایطی آورد که اسلام هست خدا ما را در محیط اسلامی بوجود آورد از پدر و مادر مسلمان آورد این یک نعمت بزرگی است که ما درشرایطی بوجود بیایم که دین اسلام را به ما عرضه داشتن و ما مسلمان هستیم و اسلام حکومت دارد توجه به این نکته مساله ء مهمی است که حضرت اباعبدالله سلام الله علیه توی این دعا این نکته را در این جملات که عرض کردم توضیح می دهد خدا می توانست مرا در یک قرن قبل دو قرن قبل پنج قرن قبل بوجود بیاورد اما مرا در این شرایط بوجود آورد که اسلام هست و پیامبر هست و دین خدا رایج شده است و شرایط رشد من و هدایت من فراهم شده است این نعمت بزرگی است که باید به آن توجه کرد، من از این جمله می خواهم استفاده کنم که همه ء ما باید این نکته را فراموش نکنیم این روزها همه جا جشن هست تآتر هست فیلم هست گزارش هست سخنرانی هست برنامه های گوناگونی وجود دارد وبسیاری رفتیم دیدیم و خواهیم دید و در این دهه یعنی از دوازده بهمن تا بیست و دو بهمن این مراسمی که می شنوید اعلام کردن یا اعلام می کنند فراوان وجود دارد اما به یک نکته بیشتر باید توجه بشود چه در سخنرانیها چه در تآترها چه در فیلمها چه در نمایشنامه ها چه در برنامه های صدا و سیما روزنامه ها جراید از شعارهای بسیار خوب یک مقداری جهت راببریم به طرین این که خاننده بیننده شنونده کسی که در آنجا هم حاضر هست وقتی که پا می شود از جمع بیرون می آید این نکته برایش روشن شده باشد که جمهوری اسلامی درطول این بیست سال که بوجود آمده است چه کرده است و قبل از جمهوری اسلامی مملکت چه وضعی داشته است و چه کسانی اینجا حکومت می کردن و حکومت در گذشته چگونه بود و الان چگونه است و به عبارت دیگر یک محاسبه تحقیقی و مقایسه ای داشته باشد تا قدر این نظام را قدر این حکومت را قدر این نعمت را بشناسد در بین جلسات وسخنرانیها و برنامه هایی که ملاحظه فرمودید همینطور که همه می دانید یک جلسه هم در محضر مقام معظم رهبری تعدادی از جوانهای مملکت حضور پیدا کردن و گفتگوی بسیارصمیمانه و خالصانه و خوبی را با معظم اللحن داشتن و همینطور که می دانید اولین سئوال از یکی از جوانها همین بود که اول خودش را معرفی کرد که من تقریبا سه سال بعد ازانقلاب به دنیا آمدم الان 18 سالم هست در هفده سالگی من مسائل دوران انقلاب نمی دانم چیه نمی دانم در گذشته چه بوده چرا انقلاب شده و معظم اللحن جواب مبسوطی که فرمودند حتما اگر نشنیدی مجددا بشنوید اگر نخوندید مجددا بخوانید به نظر من در این جواب خلاصه و کوتاه وضعیت حکومت قبل را و دولت قبل را خیلی روشن و گویامشخص کردن که در این مملکت یک حکومتی وجود داشت یک رژیم سلطنتی بود این رژیم فاسدی بود فساد اخلاقی داشت مالی داشت سیاسی داشت و یک یک این فسادهاتوضیح دادن که چه نوع فسادها و چگونه اقتصادی داشت و فسادها را تشریح کردن چنین حکومتی در این کشور وجود داشت و اصولا نامی از اسلام باقی نمانده بود جز اسمی ازاسلام نبود اسلام در این مملکت عملا برچیده بودن من اضافه می کنم شرابفروشیها در این مملکت بیشتر از کتافروشیها بودن کارخانجات مشروبسازی فراوان بود جلسات فحشا ومنکر فراوان بود در بسیاری از شهرها فحشا رسمیت داشت جوان می دانید که عرض می کنم و معنای این جمله چیه فحشا رسمیت داشت مثل برخی از جاههای دیگری که فکرمی کنند پیشرفته هستند در این مملکت قمار و قمارخانه ها رسمیت داشت در این مملکت جلساتی بود که یک وقت من اینجا اشاره کردم بسیاری از پولدارها بودن که از شهرهای مختلف کشور شبهای جمعه با هواپیما می آمدن تهران به خاطر این که در آن جلسات فحشا و منکر و گناه و معصیت شرکت کنند و کسانی که ما می شناختیم در چنین برنامه هایی بودن اما بسیاریشان پس از پیروزی انقلاب به دست محاکم عدل سپرده شدن فساد از هر جهت بود کسی نام دین را نمی توانست ببرد نماز خواندن یک نوع عقب گرایی و یک نوع باپسگرایی و ارتجاع حساب می شود برخی از متدینین گاهی خجالت می کشیدن مثلا اگر نمازشان یادشان رفته بود توی فرودگاه یا در صالن اجتماعات فرودگاهی می خواستن نمازبخوانند خجالت می کشیدن می رفتن یک کناری دختر و پسر چه وضعیتی داشت صدا و سیما چه وضعیتی داشت روزنامه ها و جراید چه وضعیتی داشت عکسهای عریان و نیمه عریان در چه حدی بودن جریان آخرین جشنی که در همین مملکت می خواستن بگیرن و خوشبختانه با چه جریانهایی روبرو شد بخوانید در تاریخ مخصوصا همین جوانهایی که خیلی اطلاع ندارن عرض می کنم جریان جشن 2500 سالشان در شیراز و آن جریان بعدی که در شیراز می خواستن بوجود بیاورند که شرماورترین کار بود و علمای بزرگ مخالفت کردن و چه جریانها و صحنه ها پیش آمد مرحوم دستغیب رضوان الله تعالی علیه شهید محراب در همین جریان و دیگر علمای فارس دخالت کردن و بالاخره بهم زدن آن جریان راو بسیاری از کارهای زشتی که در این مملکت رواج داشت تابستانها در شهرهای ساحلی این کشور مسلمانها واقعا در مضیقه بودن وضعیت دریا وضعیت شرماوری داشت زنهااحیانا با مایو تا توی شهرها می آمدن مسلمانها در مدت تابستان سخت در مضیقه بودن فساد سراسر کشور گرفته بود مسائل سیاسی که دیگر جای خود دارد استقلالی وجودنداشت انتخابی وجود نداشت دستوری بود ساواک حاکم کامل و مطلق بود نام اشخاص قبلا تنظیم می شود کسی جرعت نمی کند تخلف بکند از بالا تا پایین همه کار دستوری بوددر این مملکت و دیگر جهات مدارس علمی طلبه ها روحانیون چه وضعی داشتن با علم و دین چه کردن امام راحل ما رضوان الله تعالی علیه در 41 و 42 در آن فریاد رسا فریاد زدبسیاری از شماها شاید هنوز این صدا توی گوشتان باشد من واقعا گاهی که یاد این جمله می کنم درست صدا توی گوشم هست ای قم ای نجف ای شیراز ای اصفهان ای تبریزحوزه های علمیه بزرگ کشور را و نجف را مخاطب قرار داد و فریاد زد که چرا بیدار نمی شوید چرا توجه نمی کنید اسلام را بردن اسلام را پایمال کردن و خال کوبی کردن و جشن گرفتن چرا شما حرکت نمی کنید تنها و یک تنه حرکت کرد بسیاری از دوستان و همدوریهای او به او می گفتن با کی و با چی و با چه امکان با خدا و توکل به خدا حرکت کرد جوان عزیز وقتی 12 بهمن می رسد و مساله ء ورود امام به این کشور مطرح می شود شما از خود بپرس امام از کجا آمد از فرانسه آمد فرانسه چه می کرد مرجع بزرگ تقلید فرانسه چه کارمی کرد او تبعید کرده بودن از بغداد رفته بود بغداد چه طور او را تبعید کرده بودن چرا تبعید کرده بودن کی تبعید کرده بود حکومت شاه چرا چون شاه را قبول نداشت چرا شاه راقبول نداشت چون اسلام را شاه زیر پا گذاشته بود به تعبیر ایشان ماموریت برای وطنم را معنا کردن یعنی ماموریت برای اسلام جدایی این جمله ای که باز ایشان در یکی ازسخنرانیهایشان دارند که فرمود بعد از جریان جنگ عثمانی سرزمینهای اسلامی تکه تکه کردن و بر سر تکه اش یک قلدری گذاشتن و نام برد و فرمود که مثلا در ترکیه اتاتورک کذاشتن و ماموریت اسلام جدایی به اش دادن که هنوز هم دارد دنبال می شود در ایران رضاخان را گذاشتن و ماموریت اسلام جدایی را داشتن که خودش و پسرش تا آنجایی که توانستن عمل کردن و همچنن با اسلام مبارزه شدید و اکید و امام شروع کرد آهسته آهسته شما می دانید 15 سال طول کشید مگر ساده است و بازیچه است وقتی امام از تبعید آمد5 میلیون نفر به استقبال او رفتن شرایط چنان بود که حکومت نمی توانست نفس بکشد شما صحبت آن خلبانی که آن پرواز را انجام داد قاعدتا شنیدیت که گفت وقتی من رسیدم روی آسمان مهرآباد به ذهنم این مساله خطور کرد که اگر بخواهم این هواپیما را به خاطر آقای خمینی از بین ببرم بلا فاصله کنترل هواپیما را سپردم به کمکم و خودم اوج گرفتم صدادقت کردم افراد نگاه کردم مطمئن شدم که نه هواپیمای دیگری در فضا هست و نه روی زمین چیزی هست تصمیم گرفتم به فرود و آمدم مسائل سیاسی را فی الجمله بعدا خودش می گوید من قبل از پرواز اهمیت این پرواز را نمی دانستم شرایط بسیار شرایط سختی بود اگر 5 میلیون جمعیت استقبال کردن اگر حکومت شکست خودر 15 سال امام در تبعیدبرای این مردم مسلمان مملکت اطلاعیه داد سخنرانی کرد صحبت کرد مطالبش را فرمود او را جابجا کردن یادتان هست آن آخرین مرحله فرمود اگر هر روز ما را از این کشور به آن کشور و از این فرودگاه به آن فرودگاه ببرند و اجازه ورود به کشوری ندهند من این پروازها را ادامه می دهم و از این کشور به آن کشور حرفمم را می زنم از حرفم نمی گذرم با این مقاومت ((تکبیر نمازگزاران)) داستان 15 ساله تبعید امام را و داستان 10 روز ورود و پیروزی و داستان 20 سال حاکمیت اسلام را در یک خطبه نمی شود تشریح کرد و گفت ولی واقعا من عرض می کنم همه کسانی که در این ایام این جشنها این بحثها این فیلمها این جلسات دارند بیشتر نسل جوان را و آنهایی که گذشته را نمی دانند و درست مطلع نیستن به بسیاری از مسائل آشنا کنیم و بدانیم چه بودن و الان چه هستن آن کشور ما چقدر پزشک داشتیم الان چقدر پزشک داریم چقدر بیمارستان داشتیم چقدر آب داشتیم چقدر برق داشتیم چقدر گاز داشتیم چقدر تلفن داشتیم چقدر مسجد داشتیم چقدر مدرسه علمیه داشتیم چقدر امکانات دیگر داشتیم و اصلا حکومت برای مردم چه می کرد فقط خودش رااداره می کرد و هر چی بود تقسیم می کرد بین شرق و غرب تا او را نگه بدارند چون با مردم نبود مرتبط با مردم نبود من آماری تهیه کردم فرصت خواندن آمار نیست بسیاری این آمارگویاست خوشبختانه دیدم صدا و سیما همین یک برنام گذاشتن اگر دقت کنید حتما این قبیل مسائل را مخصوصا جوانها دقت کنند این نمودارها دقت کنند که در گذشته چگونه بود وضع آب آشامیدنی توی این کشور وضع برق وضع راهها و دیگر مسایل امروز ما در یک نقطه بسیار آبرومندی هستیم در یک نقطه بسیار مقتدرانه هستیم تا همین چند روز پیش نباید به کسی توهین کرد در بیمارستان ما پزشکان بنگلادشی و هندی کار می کردن و هر روز هم منتظر بودن زمانشان تمام بشود برگردن با دلسردی کار می کردن ولی امروز بحمد الله می بینید که وزارت بهداشت و درمان می گوید ما نیروی زیادی داریم حتی برای محدود کردن رشته های پزشکی برنامه می ریزند و به انقلاب فرهنگی عرضه می کنند شما در علوم علی چه نسبتی داشتید آنموقع و چقدر دانشجو داشتید حد اکثر 200 و خورده هزار و امروز پیشی از یک میلیون و 300 هزار دانشجو دارید در رشته های علمی امروز خانمهاآنموقع چه وضعی داشتن و امروز چه وضعی دارند اصولا جمعیت کشور شما آنروز حد اکثر 33 میلیون بود و امروز 60 میلوین جمعیت است اکثر شهرهای شما تقریبا دوبرابر یاسه برابر شده است واقعا خودتان مقایسه کنید حساب بکنید تهران شاید بیشتر از سه برابر شده است اکثر شهرهای مملکت نه تنها مرکز نتنها مراکز استانها شما نقاط دور این مملکت هم بروید ببینید گاهی شما رفتید دیدید خوب اینها زحمات حکومت اسلامی و نتایج حکومت اسلامی است من به مسائل مادی نمی خواهم خیلی توجه کنم که دولتهاچقدر زحمت کشیدن با این که جنگ تحمیلی داشتن 8 سال اداره کردن محاصره اقتصادی داشتن این همه خدمت کردن و این همه وضع کشور از نظر ظاهری و مادی آبرومند شده این را نمی خواهم دنبال کنم این وظیفه دیگران هست از جهت دینی مدارس علمی مساجد محافل تحقیقاتی مراکز تحقیقاتی شما این آمار ببینید گاهی آدم تعجب می کند من یک وقت اینجا اشاره کردم چندی پیش یک آمار می خواندم در قم نزدیک 100 واحد تحقیقاتی وجود دارد و هر یک برای خود کارهایی را مربوط به پیشرفت علم هست و مربوط به مسائل دینی هست ارتباط با دنیا وضع بسیار خوبی پیدا کرده کشورتان امروز اینجور نبینید که فکر کنید همینجور آماده بوده است جوان 18 ساله ، 17 ساله ، 15 ساله ، حتی 19ساله و 20 ساله که در اوائل انقلاب به تعبیر امام گاهی می پرسیدن می فرمود یاران من توی گهواره هستن یعنی همان بچه هایی که دوران شیرخواری می گذارنند و دوران جنگ دیدید چقدر یاوری کردن امام را و امروز کشور در حد بسیار آبرومند شده است این نعمت بزرگ یعنی حاکمیت اسلام که امروز به دست ما آمده است قدرش بدانیم بشناسیم وقدرش را بدانیم قهرمان این داستان از سال 41 و 42 تا امروز که 77 هست همینطور که برادر بسیار گرانقدرم حضرت آیت الله مصباح بیان فرمودن امام امت و رهبری امت و ولایت فقیه و مردم مسلمان این کشور بودن ((تکبیر نمازگزاران)) گره گشای تمام مشکلات 35 ساله از روزی که امام شروع کرد تا امروز مساله ء ولایت فقیه و اطاعت از فقیه و وجوب اطاعت از فقیه بود که مردم مسلمان ما به عنوان دین به اعتقاد دینی به اعتقاد این که اطاعت از او اطاعت از امام زمان است اطاعت از پیامبر است اطاعت از خداست عمل کردن و امروز به این نقطه ء بسیار روشن و محکم رسیدن و الا دشمن به میل نیست اینجا مثل افغانستان باشد اینجا هم هستند که به جان هم بیافتن باهم دعوا کنند و کشت و کشتاری راه بیاندازند وبعد وضعیت را به وضعیت دیگری تبدیل کنند دشمن دنبال همین است همه مردم ما توجه دارند دشمن دنبال همین است که این نظام امام و امت را نظام رهبری و اطاعت ازرهبری را که بر اساس اسلام و احکام اسلامی اداره می شود از هم بپاشند و در حقیقت آن ستون اصلی حاکمیت اسلام را یعنی حاکمت فقیه را و ولایت فقیه را که سکان دار این کشتی هست بهم بزنند و چون از راههای دیگر نتوانستن به نتیجه برسن امروز از راه ایجاد اختلاف علیه یکدیگر صحبت کردن با دروغ با تهمت با هر حیله که می توانند واردمی شوند خوشبختانه مردم ما مردم آگاه بیدار کاملا متوجه نقشه های دشمن را متوجه می شوند می شناسند و همیشه با این نقشه ها مقابله کردن و دشمن را شکست دادن و امروزبحمدالله به این نکته ی مطلوب رسیدیم و امیدواریم تا ظهور ولی عصر این نظام برپا و جاوید بماند.

× وقت گذشته است دوتا سه تا مطلب خیلی فشرده اشاره می کنم:× رابطه ء ما با مسئولان و با دولتمردان کشورشان رابطه ء کاملا دوستانه و اعتماد کامل و اطمینان هست و به خصوص در بخش قضایی قضای کشور با تشکیل دادگاههای آشکار وعلنی و گفتن مطالبش را و حتی دادگاهایش و از صدا و سیما پخش کردن هیچ چیزی مخفی و پنهانی ندارد با مردمش صحبت می کند مطالب به مردمش می گوید مردم هم نظراتی دارند منتقل می کنند قوانین هم حاکم است دستگاههای نظارتی هم وجود دارند از این جهت هر نوع آمدن یک بیگانه به عنوان تحقیق در کشور از ناحیه هر کس که می خواهد باشداین جمله که من می گویم چون عامل اصلش که در بعضی جاهها خواندم از ناحیه هر کس که می خواهد باشد و هر شخصیت حقوقی و شخصیت حقیقی و هیچ وقت کشور ورهبران کشور و مقام ولایت و دستگاه قضایی اجازه نمی دهد که کسانی بخواهند به عنوان تحقیق درباره حوادث قضایی این کشور وارد این کشور بشوند این کشور دستگاههای قضایی مستقل دارد مردم کشور به او اعتماد دارند مطالبش به مردمش می گویند هیچ بحثی نیست بنابراین ورود هر نوع هیات بیگانه برای این قبیل مسائل قطعا ممنوع است ( (تکبیرنمازگزاران)).

× از زحماتی که مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم برای تصبیب بودجه سال 78 و آن دقت و پشتکار و تلاش و هماهنگی با دولت محترم داشتن واقعا صمیمانه تقدیر وتشکر می شود کار بسیار سنگین و پر زحمتی بود همه شما در جریان بودید وظیفه خودم به نوبه خودم احساس می کنم وظیفه دارم به همه شان به خصوص از مدیریت مجلس تقدیر و تشکر بشود و بحمد الله نظرات دولت مورد توجه قرار دادند بحثهای دقیق خاص هم داشتن امیدوارم از این ناحیه دولت محترم در سال آینده مشکلی نداشته باشد.

× مساله عراق و حملات بی حساب و کتابی که آمرکیا و انگلستان به کشور عراق دارند از نظر جمهوری اسلامی ایران محکوم است و باید مقررات بین المللی رعایت بشود و اینطورنیست که هر مقتدری امروز همین قدر که قدرتی دارد بتواند به نظر خودش قدرت را عمل کند پس این سازمانها برای چه بوجود آمدن اگر کسی بدون هماهنگی و رعایت مقررات سازمان بین المللی به یک کشور بتازد طبعا این خود یک جرم هست و یک خلاف هست و می بایست انشاءالله در آن دادگاه بین المللی که من فرصت ندارم حتی یادداشت کردم می گذارم برای نوبت دیگری ، که هیاتهای برای دادگاههای کیفری بین المللی شرکت کرده بودن نماینده آمریکا در آن هیات چه گفته است و چه جور روحیه استکباریشان آنجا هم پیداست و مائل نیستن که یک روزی بشود آن دادگاه به اشان بگوید شما در خلیج فارس چه می کنید و اینجا برای چه آمدید و برای چه مناسبتی اینجا آمدید مردم خلیج فارس می توانند امنیت کشورشان حفظ کنند ولی بهر حال مساله تجزیه محکوم هست و ما تمامیت ارضی عراق را همانطور که دولتمردان ما گفتن حمایت می کنیم و کسی نسبت به این مسائل نمی تواند وارد بحثهای دیگری بشود.

× وضعیت افغانستان بارها گفته شده است امیدواریم که این وضعیت هم به نقطه ء مطلوبی برسد.

× آخرین عرض من خوب قاعدتا جمعه آینده است ولی از همین الان می بایسد به همه برادران و خواهران و همه مردم کشورمان یادآوری کرد که روز 22 بهمن روز پیروزی انقلاب روزی که آخرین نقشه را دشمن کشیده بود و به عنوان حکومت نظامی و اعلام حکومت نظامی و اعلام خطر و حتی احتمال کشتار زیادی از مردم اعلام کرد و امام راحل ما رضوان الله تعالی علیه یکی از تصمیمات بسیار حساس و مهمی که ماهها معتقدیم اینجور جاههاست که ولی فقیه را امام زمان سلام الله علیه راهنمایی می کند همانجا بود که امام با آن خطر سنگین دستور فرمود که مردم از خانه ها بیرون بریزند و بیاییند در خیابانها و از این اعلام حکومت نظامی نترسند با آن همه جنایتها و آدم کشی هایی که رژیم مرتکب شده بوددر همان تهران مردم همه ریختن به خیابانها و همان مقابله با حکومت نظامی سبب سقوط رژیم سلطنتی شد و آن روز در حقیقت یک حکومت سابقه دار به قول خودشان چندین هزار ساله فروریخت و رژیم اسلامی بوجود آمد و این روز را همه ء ما قدر بدانیم و انشاءالله در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنیم و عظمت این پیروزی را نشان بدهیم.

بسم الله الرحمن الرحیم .انا اعطیناک الکوثر فصل لربک و انحر ان شانک هو الابتر .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان