مقایسه سایپا کوییک با پژو ۲۰۶ تیپ ۲: پیر فرانسوی یا تازه‌وارد بی‌قواره؟

در همه جای دنیا هاچبک‌‌ها طرفداران زیادی دارند و معمولا این قانون برایشان به کار می‌رود: کوچک‌تر و سریع‌تر، بهتر! در ایران هم با عرضه پژو ۲۰۶، این فرانسوی قدیمی عده زیادی از جوانان را به سمت خود کشاند

در همه جای دنیا هاچبک‌‌ها طرفداران زیادی دارند و معمولا این قانون برایشان به کار می‌رود: کوچک‌تر و سریع‌تر، بهتر! در ایران هم با عرضه پژو 206، این فرانسوی قدیمی عده زیادی از جوانان را به سمت خود کشاند. حالا با معرفی سایپا کوییک، مدل هاچ‌بک و شاید هم مینی کراس ساینا، همه دوست دارند تا بدانند آیا خرید کوییک عقلانی است؟ آیا بهتر نیست که این خودرو را نادیده بگیریم و همان 206 را بخریم؟

مسلما تا زمانی که کوییک به بازار نیاید و به دست کارشناسان نرسد، صحبت کردن از تجربه رانندگی مانند آن است که از یک هندوانه سربسته صحبت کنیم. پس بررسی بخش سواری و هندلینگ را به بعد از عرضه رسمی‌اش واگذار می‌کنیم. اما حالا وقت آن است در چهار بخش طراحی خارجی، طراحی داخلی، امکانات و پیشرانه و نیز بخش قیمت به مقایسه پژو 206 تیپ 2 و سایپا کوییک بپردازیم. با چرخان همراه باشید.

سایپا کوییک

سایپا کوییک

طراحی خارجی

نخست با تازه‌وارد شروع می‌کنیم. طراحی جلوی کوییک با آرم سایپا و دو بال کرومی طرفین آن آغاز می‌شود. جلوپنجره کمی جلوتر از چراغ‌های 5 ضلعی است؛ چراغ‌هایی که ازنظر نگارنده به‌هیچ‌وجه طراحی مناسبی ندارند و با چند خط شکسته می‌خواهند آن را زیبا جلوه دهند که اصلا این‌طور نیست. ورودی هوای بزرگ‌تر در زیر جای پلاک قرار گرفته و ساختار مشبک درونش، به همراه دیفیوزر زیر آن و رنگ دودی چراغ‌های جلو سعی در القای حس اسپرت به بیننده را دارد. مه شکن به همراه چراغ روشنایی روز در قابی به شکل بته جقه و از جنس پلاستیک قرارگرفته است.

Peugeot_206_Type_2_04

پژو 206

آرم پژو به همراه ذوزنقه کرومی دور آن، دو چراغ کشیده مثلثی، سپر برآمده مشکی و خطوط روی کاپوت تمام آن چیزی است که 206 به شما می‌دهد. دو دریچه هوای سمت چپ و بالای کاپوت آن در زمان خود بسیار پرطرفدار بود. با توجه به قدمت بالای پژو و تکراری شدن نمای جلو آن بازهم به نسبت کوییک، ساختار مرتب و سنجیده‌تری دارد. البته که از نمای جدید کوییک هم نمی‌توان به سادگی گذشت.

در طراحی جانبی چرخ‌های کوییک همانند تیبا 2 کوچک به نظر می‌رسد؛ گویی که چرخ‌های ماشین اسباب‌بازی روی آن گذاشته‌اند! نگارنده اعتقاد دارد که بزرگ‌تر بودن چرخ‌ها می‌توانست در بخش جانبی به یاری کوییک بیاید اما نه‌تنها به آن کمک نکرده بلکه باعث ضعفش در مقابل پژو 206 شده است.

گویا طراحان سایپا نه 20 سال بلکه ده‌ها سال از طراحان پژو عقب‌ترند و بهتر است تا به‌جای دادن مداد رنگی و دفتر نقاشی فیلی به طراحان (یا بهتر بگویم کودکان!) آن را به اهلش واگذار نمایند. یعنی از طراحان به نام و سرشناس کمک گیرند یا حداقل به جوانان بااستعداد بها دهند. آنچه در طراحی کوییک ذهن را به خود مشغول می‌کند، نزدیک بودن بیش‌ از حد درب باک به چرخ‌ها است؛ بهتر بود بالاتر قرار می‌گرفت تا رانندگان راحت‌تر از نازل سوخت استفاده کنند.

Saipa_Quick_03

سایپا کوییک

در عقب کوییک کپی از طراحی چراغ BMW به‌خوبی انجام‌شده است و شاهد افزایش زیبایی آن هستیم. در بخش پایین صندوق‌عقب نوار ضخیمی از پلاستیک مشکی مشاهده می‌شود که در طرفین به چراغ‌های مه شکن مزین شده، دیفیوزر نقره‌ای زیرش همانند جلو بخشی اضافی به نظر می‌رسد. همه این‌ها یک‌طرف، منبع و سر اگزوز زیبا و دلربا (!) آن‌طرف دیگر. البته شاید با خود بگویید که پژو هم دارای چنین مشکلی است اما همانطور که می‌دانید 206 برای چندین سال قبل است و کوییک برای چند ماه قبل! دیگر این ارتباطی به سواد تیم طراحی ندارد و نشان از بدسلیقگی طراحان سایپا است.

Peugeot_206_Type_2_05

پژو 206

طراحی داخلی

در لحظه ورود به کوییک آنچه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد فرمان زیبا و دسته‌دنده شیک آن است. می‌توانیم بگوییم که به‌جز دستگاه پخش، دریچه‌های کولر وسط و ترمزدستی، بقیه ادوات به‌کار رفته از جنس خوب و تناسب منطقی برخوردارند؛ البته تفاوت رنگ دوخت فرمان با صندلی‌ها از دیگر نکات قابل‌ملاحظه است.

عملا نفر سوم در صندلی عقب کمتر از نصف دو مسافر مجاورش فضای نشستن دارد. پلاستیک خشک در داشبورد و درب‌ها خودنمایی می‌کند. دکمه تنظیم شیشه‌های عقب در انتهای کنسول وسط قرار گرفته است. اگر خودرو با 5 سرنشین حرکت کند و مسافر کنار پنجره احساس گرما کند، برای رسیدن به دکمه راه سختی را در پیش دارد؛ مخصوصا اگر سرنشین کناری قدبلند باشد که درنتیجه باید از وی خواهش کند تا دکمه را فشار دهد. البته همین شرایط برای پژو 206 نیز صادق است.

پژو 206

پژو 206

طراحی شسته‌رفته 206 به همراه تریم خاکستری آن و استفاده از پلاستیک خشک باکیفیت موجب شده تا چندان ظاهر ساده فرمان و داشبورد به چشم نیاید. بااین‌حال طراحی کنسول وسط و داشبورد حتی با سادگی‌اش به‌مراتب از کوییک بهتر است. نشانگر دورموتور و کیلومترشمار کوییک در مقایسه با 206 ضعف دیگری را از آن نمایان می‌کند.

سایپا کوییک

سایپا کوییک

امکانات و پیشرانه

به بخشی رسیدیم که دیگر نوبت کوییک است تا از تاریکی بیرون بیاید و خود را بهتر معرفی کند. تجهیزاتی که در هر دو خودرو می‌بینیم عبارتند از: ترمز ضد قفل، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای، سیستم ضد سرقت، قفل اتوماتیک درب، چراغ همراهی تا درب منزل، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک.

سایپا کوییک

سایپا کوییک

ازجمله آپشن‌های مهم کوییک می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم هشدار نبستن کمربند راننده (SBR)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC)، سیستم کمکی ترمز (BA)، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم ورود به خودرو بدون سوئیچ (Keyless)، نمایشگر لمسی 7 اینچی مجهز به مسیریاب، دوربین دید عقب، سنسور پارک دنده‌عقب، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، رینگ‌اسپرت و همچنین وجود فرمان برقی در مدل‌های SE-A و SE-A LUX.

در کل در بخش امکانات و تجهیزات جانبی، برتری کوییک کاملا مشهود بوده و به نوعی جبران مافات کرده و نشان می‌دهدکه این اختلاف سن حداقل در این بخش به یاری‌اش آمده است.

پژو 206

پژو 206

پیشرانه ارایه‌شده در پژو 206 موتور TU3 با حجم 1.4 لیتر و قدرت 75 اسب بخار و حداکثر گشتاور 118 نیوتن متر است. این در حالی است که موتور کوییک 1.5 لیتری و قادر به تولید 87 اسب بخار و 128 نیوتن متر گشتاور است. انتقال قدرت در 206 توسط جعبه‌دنده 5 سرعته دستی صورت می‌پذیرد. در مقابل اما کوییک حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. در مدل‌های ST و SE همانند پژو 5 سرعته دستی اما در مدل‌های SE-A و SE-A LUX انتقال قدرت توسط جعبه‌دنده CVT صورت می‌گیرد.

سایپا کوییک در مقابل پژو 206

سایپا کوییک در مقابل پژو 206

قیمت

گویا قیمت کوییک قرار است از 36 تا 40 میلیون تومان، بسته به مدل انتخابی متغیر باشد. همان‌طور که می‌دانید پژو 206 تیپ 2 حدودا 33 میلیون تومان برای خریدارش آب می‌خورد. طراحی بیرونی پیر فرانسوی با اختلاف کمی از کوییک نامتناسب بهتر است. امکانات و تجهیزات به‌روز و موتور قوی‌تر در کوییک به‌خوبی مشهود است و پژو در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد. اگر شما حق انتخاب بین این دو را داشتید، کدام را تهیه می‌کردید؟

شما کدام خودرو را برای خرید مناسب‌تر می‌دانید؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان