ماهان شبکه ایرانیان

تجربه رانندگی با ام وی ام ۵۵۰ از تهران تا طالقان

هفته گذشته و به دعوت شرکت مدیران خودرو، این امکان در اختیار ما قرار گرفت تا با چند دستگاه خودروی ام وی ام ۵۵۰ و ام وی ام X۳۳S کارکرده، برای اولین بار در کشور، تست خودروی دست دوم را برگزار کرده و از تهران تا پیچ جاده‌های طالقان، به بررسی این محصولات بپردازیم.

هفته گذشته و به دعوت شرکت مدیران خودرو، این امکان در اختیار ما قرار گرفت تا با چند دستگاه خودروی ام وی ام 550 و ام وی ام X33S کارکرده، برای اولین بار در کشور، تست خودروی دست دوم را برگزار کرده و از تهران تا پیچ جاده‌های طالقان، به بررسی این محصولات بپردازیم.

در این مقاله قصد داریم تا تجربه رانندگی با سواری این شرکت یعنی mvm 550 را با شما عزیزان در میان گذاشته تا ببینیم یک خودروی چینی که بسیاری با دیده شک و تردید به خرید آن نگاه می‌کنند، در نمونه کارکرده خودش چه عملکردی دارد.

ماشین مورد تست چیست؟

یک دستگاه ام وی ام 550 با گیربکس اتوماتیک CVT، سفید رنگ با کارکردی در حدود 33 هزار کیلومتر، خودرویی بود که برای بررسی در اختیارم قرار داشت. پیش از آنکه تجربه شخصی خودم به عنوان راننده را بگویم، بیایید در ابتدا نگاهی به مشخصات این محصول بیندازیم.

mvm 550 29

این سدان 4 درب در سال 2013 و به عنوان جایگزین ام وی ام 530 معرفی شد. البته نام اصلی آن چری E5 است اما در ایران به صورت CKD و با نام ام وی ام 550 و از اواخر سال 1393 عرضه گردید. چری E5 از همان پیشرانه سدان A3 (ام وی ام 550) با حجم 1971 سی‌سی بهره می‌گیرد که قادر است تا حداکثر قدرت 139 اسب بخار با گشتاور 182 نیوتن بر متر را برای کاربرش به ارمغان بیاورد.

این خودروی خانوادگی با دو گیربکس 5 دنده دستی و 7 سرعته اتوماتیک (CVT) عرضه می‌شود که تیپ ترونیک بوده و به همین علت می‌توان به صورت دستی نیز به آن فرمان داد. از تجهیزات ام وی ام 550 می‌توان به وجود سانروف برقی، سیستم نمایش اطلاعات خودرو، صندلی‌های چرمی، قفل مرکزی با ریموت، شیشه بالابرها و آینه‌های برقی، سیستم صوتی با 4 بلندگو و تنظیمات بر روی فرمان، رینگ‌های آلومینیومی و… اشاره کرد. این خودرو در بازار کشورمان، کمی بیشتر از 60 میلیون تومان بها (برای مدل اتوماتیک) بها دارد.

mvm 550 5

در این تست، سه دستگاه خودروی MVM 550 حضور داشت که ماشین سفید رنگ با گیربکس اتوماتیک و خودروهای مشکی و خاکستری، مجهز به جعبه دنده دستی بودند، قرار شد این تست صبح زود و از محل شرکت مدیران خودرو به سمت طالقان آغاز شود. برای آنکه نمونه خودروهای انتخاب شده مورد مناسبی جهت این آزمایش باشند، سه اتومبیل از فن کلاب مشتریان mvm به این تست درایو دعوت شده و صاحبان این محصولات نیز همراه با تیم بودند.

mvm 550 12

تهران تا طالقان

تا پیش از اینکه سوار بر ام وی ام 550 شوم، داخل خودروهای ایکس 33 (نسل نخست) MVM 315 و 530 هم شده بودم. در نظر نخست، کابین 550 برایم ساده آمد. علی‌رغم آنکه همه چیز به‌خوبی سرجایش قرار داشت اما شاید انتظار امکانات بیشتری چون وجود مانیتور دوم مانند 315 یا نمایشگر لمسی را می‌کشیدم (نسخه لاکچری چنین گزینه‌ای را دارد).

mvm 550 27

مسیر ما از اتوبان می‌گذشت و قاعدتا در یک مسیر کفی با کم‌ترین پیچ و خم ممکن، شاید کیفیت یک خودرو را نتوان به خوبی سنجید! اما گاز دادن کاری است که به‌خوبی امکان پذیر بوده و برای همین در حد سرعت مجاز، توان خودرو را به چالش کشیدم. با اینکه 550 مورد تست بیش از 33هزار کیلومتر کارکرد داشت، اما سیستم تعلیق عملکرد خوبی نشان می‌داد، خنکی کولر قابل قبول بود و تجهیزات و ادواتی چون شیشه بالابرهای برقی، سان‌روف و… نیز بدون مشکل کار می‌کردند. صدای موتور پس از سرعت 90 کیلومتر در داخل کابین بشتر شنیده می‌شد اما در کل آرام‌تر از تجربیات قبلی‌ام با محصولاتی در این رنج قیمتی بود.

mvm 550 28

از سمت دیگر، هماهنگی گیربکس اتوماتیک با موتور دچار نوسان بود، شاید هم به قولی قلق خودرو در دستم نبود، گاهی اوقات دور موتور بیش از حد بالا می‌رفت تا شماره دنده یکی افزایش یابد و در برخی مواقع احساس می‌کردم که گاز هدر می‌رود. البته با گذشت زمان و طولانی‌تر شدن سفر، کمی شرایط بهتر شد و به‌نوعی با نحوه صحیح گاز دادن و برخورد با ماشین بیشتر آشنا شدم.

بالا و پایین رفتن دنده در گیربکس با صدا و یا لرزشی همراه نبود و تنها از روی دور موتور بود که متوجه این تغییر می‌شدم. در کنار دسته دنده، کلیدی هم وجود داشت که مخصوص به زمان لغزنده بودن جاده طراحی شده و از آنجایی که در هوایی صاف و تابستانی این تست انجام می‌شد، پس امکان بررسی آن وجود نداشت.

mvm 550 11

گردنه‌های طالقان

با ورود به طالقان، مجبور به عبور از جاده‌های پر پیچ و خم و بعضا خاکی شدیم. این بار بهتر می‌شد تا عملکرد خودرو را در هنگام پیچیدن سنجید. چند باری با سرعت نسبتا زیاد اقدام به پیچیدن کردم که خودرو هیچ‌گونه نافرمانی از خودش نشان نداد. در هنگام عبور از روی دست انداز و پستی و بلندی، نرمی کابین مشهود به‌نظر می‌رسید و تا حد امکان تکان‌ها را جذب می‌کرد.

mvm 550 19

از آنجایی که با کولر روشن و در سربالایی مشغول رانندگی بودم، طبق عادت به دنبال آمپر آب گشتم اما در کمال تعجب دیدم چنین گزینه‌ای وجود ندارد! در واقع در MVM 550 شما نمی‌توانید به‌صورت لحظه‌ای دمای آب را بسنجید و تنها در هنگام خطر، ماشین با زدن بوق و روشن شدن چراغ، اطلاع می‌دهد که اوضاع در شرایط بحرانی قرار دارد.

mvm 550 10

از آنجایی هم که قرار نبود تا یک خودروی صفر کیلومتر یا تازه مورد بررسی قرار بگیرد، برای همین تست‌های مرسوم در چنین مواردی را کنار گذاشته و بیشتر بر روی عملکرد اتومبیل به عنوان یک خودروی کارکرده تمرکز کردم. با آنکه کابین بیشتر از پلاستیک خشک درست شده اما سر و صدایی نداشت، نشان‌گر لحظه‌ای مصرف بنزین بسته به محل و نوع رانندگی تغییر می‌کرد و در این فرصت چند ساعته، امکان قضاوت بر روی میزان مصرف سوخت نبود.

چه چیزی را در ام وی ام 550 کارکرده پسندیدم

خودرو به عنوان محصولی که 33هزار کیلومتر کار کرده بود، نقص خاصی در آن مشاهده نمی‌شد و شاید هم صاحب اصلی اتومبیل، خیلی خوب از آن مراقبت کرده و آن را سرحال نگاه داشته بود. نرمی محصول چری در هنگام عبور از دست اندازها خوب بود و برای یک اتومبیل خانوادگی قابل قبول به‌نظر می‌رسید. تجهیزات داخلی، کلیدها، کولر و حتی صدای داخل کابین هم با توجه به دست دوم بودن و البته تفکرات منفی که پشت سر محصولات چینی وجود دارد، در حد استاندارد و می‌توان گفت بسیار خوبی قرار داشت. خوشبخنانه کوبش خودرو که یکی از معضلات ام وی ام 530 بود، در این محصول جدید کاملا برطرف شده و هندلینگ ماشین به‌خصوص هنگام پیچیدن در پیچ‌ها را هم دوست داشتم.

mvm 550 3

چه چیزی را در ام وی ام 550 کارکرده نپسندیدم

از آنجایی که هدف ما بررسی یک خودروی جدید نبود، پس منطقی نیست که درباره طراحی و ظاهر خودرو حرف بزنم، اما همان طور که پیش از این گفتم، انتظارم از کابین داخلی کمی بیشتر بود. با آنکه 550 نسخه جدیدتری نسبت به 530 است اما مواردی چون کنسول بین صندلی‌های عقب، سیستم تهویه خودکار یا دریچه‌های کانال کولر برای سرنشینان پشتی وجود ندارد. از سوی دیگر، عملکرد گیربکس CVT و هماهنگی آن با موتور، در حدی نبود که لبخند رضایت را بر لبانم بنشاند و گاهی احساس می‌کردم که ممکن است در هنگام سبقت گیری، من را دچار مشکل سازد.

mvm 550 18

نتیجه گیری

این روزها که تنوع خودروها در بازار کشورمان کمی بیشتر شده است، بخش زیادی از محصولات فروخته شده به صنایع خودروسازی چین تعلق گرفته، اتومبیل‌هایی که با توجه به بهای کم‌تر، مورد اقبال مشتریان کثیری قرار گرفته و البته چینی‌ها به‌خوبی نشان داده‌اند که برخلاف خودروسازان وطنی، از سرعت پیشرفت زیادی برخوردارند و قادر هستند تا کیفیت محصولات‌شان را در کنار کمیت آن به خوبی بالا ببرند.

mvm 550 31

ام وی ام 550 به عنوان یک سدان خانوادگی و نسبتا جدید، یکی از آپشن‌های خرید علاقه‌مندان به خودرو است. از آنجایی که بسیاری از افراد، بازار محصولات دست دوم چینی را ضعیف ارزیابی می‌کنند، شاید این واهمه را داشته باشند که انتخاب یک خودروی چینی، آن‌ها را متحمل ضرر سنگینی کند، ولی تجربه من بر روی یک خودروی کار کرده ام وی ام، حداقل نشان داد که این محصول از استانداردهای لازم برای حضور در بازار کشورمان بدون نگرانی از مواردی چون استهلاک یا مواجه شدن با مشکلاتی خارج از عرف، برخوردار بوده و می‌توانید حتی با خیالی راحت‌تر در مقایسه با بسیاری از تولیدات به اصطلاح وطنی در پشت فرمان آن‌ها نشسته و تجربه یک رانندگی نرمال را با ماشینی که به استانداردهای روز نزدیک‌تر است، تجربه کنید.

mvm 550 24

در پایان، شما را به دیدن یک کلیپ اختصاصی که از این تست درایو یک روزه تهیه کردیم، دعوت می‌کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان