باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

قوه قضائیه در برخورد با مجرمان تعارف ندارد/دانه درشت هایی که در چنگال قانون گرفتار شدند

ویژگی بارز قوه قضائیه در برخورد با جرائم؛ صلابت و قاطعیت بدون در نظر گرفتن پست و مقام و نسب متهم است،

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کسانی که در مسیر احیای قانون قدم برمی‌دارند همیشه در معرض بی‌مهری‌ و سوءظن‌ قرار می‌گیرند. قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. قوه‌ای که تا کنون توانسته مهره های مهمی چون شهرام جزایری‌ها، بابک زنجانی‌ها، دانیال‌زاده‌ها و خسروی‌ها و را به چنگال قانون بسپارد.
 

مهم‌ترین پرونده‌هایی که قوه قضائیه با صلابت و قدرت به آنها رسیدگی کرده است

 
انفجار در حرم مطهر رضوی 
 
ساعت 14:26 دقیقه روز دوشنبه 30 خرداد 1373 همزمان با روز عاشورا و در حالی که مردم در رواق‌ها، صحن‌ها، بست‌ها و اطراف آرامگاه امام هشتم شیعیان،  حضور داشتند و مشغول عزاداری بودند، انفجاری مهیب روی داد. 
 
این بمب‌گذاری در محلی واقع در قسمت بالای سر ضریح اتفاق افتاد. براثر شدت انفجار که طبق نظر کارشناسان مربوطه، حجم آن معادل 10 پوند ماده منفجره تی.ان.تی بود، 26تن به شهادت رسیدند و بیش از 300 تن زخمی شدند. شرایط ویژه پس از انفجار، موجب شد درب  صحن‌ها و حرم بسته شود، به نحوی که در ساعات اولیه، فقط مسؤولان و خادمان آستان قدس رضوی امکان ورود و خروج به حرم را داشتند.
 
ملخک‌هایی که در دستان قوه قضائیه به دام افتادند و و نجستند
 
دولت جمهوری اسلامی ایران بعد از تحقیقات گسترده، سازمان منافقین را عامل این حادثه معرفی کرد، گروهکی که درگذشت روزگار و تغییرات ایدئولوژیکی و استراتژیکی، و به قولی ایجاد شکاف و انحراف بین اعضا تبدیل به گروهک منافقین شدند. گروهکی که ابتدا برخاسته از دل مردم  ایران بود و کم کم به دشمنان خونی نظام و فرزندانش تبدیل شدند. 
 
دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که هدف این سازمان از این کار اختلاف افکنی بین شیعه و سنی بوده‌ است. دو زن به همین اتهام و همچنین به اتهام قتل کشیش‌های مسیحی -مهدی دیباج و هایک هوسپیان مهر- (که بعداً در زمره قتل‌های زنجیره‌ای قرار گرفت) محاکمه و مجازات شدند.
 
تاریخ  انقلاب شکوهمند اسلامی مالامال از خیانت ها و جنایت های منافقین  است. روزی رانمی توان پیدا کرد که ضربه ای از ناحیه آنها بر پیکر انقلاب وارد نشده باشد.
 
ترور سعید حجاریان ناکام ماند
 
سعید حجاریان اسفندماه 1378 ترور شد اگرچه او از ترور جان به در برد اما دچار معلولیت شد. ضارب او، سعید عسگر، پس از این ترور محاکمه و به جرم اقدامات خودسرانه و ایجاد رعب و وحشت به 15 سال زندان محکوم شد.
 
ملخک‌هایی که در دستان قوه قضائیه به دام افتادند و و نجستند
 
قتل مشکوک ندا آقاسلطان
 
ندا آقا سلطان در حوادث بعد از انتخابات و در یکی از خیابان‌های فرعی و به دور از محل اصلی تجمعات به طرز مشکوکی به قتل رسید. آرش حجازی، پزشکی که در صحنه قتل حضور داشت ادعا کرد که آقا سلطان توسط لباس شخصی‌ها به قتل رسیده است. با دستور رئیس‌جمهور وقت موضوع از سوی مسئولان و با همکاری قوه قضائیه پیگیری شد و  مدتی بعد رد پای عوامل موساد و M.I.6 در پرونده قتل پیدا شد.
 
ملخک‌هایی که در دستان قوه قضائیه به دام افتادند و و نجستند
 
پرونده شهدای هسته‌ای 
 
شهدای دانشمند هسته‌ای ایران، سند مظلومیت ایران اسلامی هستند. دانشمندانی که با ویژگی‌های مشترک، اهداف هماهنگ و تلاش‌های مستمر در مسیر زنده نگه داشتن چرخه هسته ای کشور گام برداشتند. بارزترین ویژگی مشترک این شهیدان، وطن‌پرستی و شجاعت بی‌بدیل آنها بود. آنان به رغم تهدیدهای بی شمار، تا زمان شهادتشان به وظیفه خود به بهترین شکل عمل کردند.
 
انفجار بمب در منطقه قیطریه تهران در ساعت 7:30 صبح 22 دی‌ماه، سرآغاز ترورهای شهدای هسته‌ای کشور بود. در این حادثه دکتر مسعود علی‌محمدی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان از سوی عوامل موساد جلوی درب منزلش به شهادت رسید.  
 
کارشناس ارشد مبارزه با کرم رایانه‌ای استاکس‌نت هم در لیست ترور قرار داشت. ترور استادان فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی تهران در تاریخ 8 آذر 1389 با ترور و شهادت دکتر مجید شهریاری آغاز شد. این انفجارها که برای ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی و دو تن از استادان فیزیک دانشگاه شهید بهشتی انجام شد موجب به شهادت رسیدن مجید شهریاری و مجروح شدن 2 نفر از همراهان وی شد.
 
ملخک‌هایی که در دستان قوه قضائیه به دام افتادند و و نجستند
 
 ترور بعدی،  صبح روز اول مرداد 1390 بود که داریوش رضایی‌نژاد یکی دیگر از دانشمندان کشورمان را هدف قرار داد. شاهدان عینی گفتند شهید رضایی‌نژاد به همراه همسر و دختر خردسالش، مقابل درب منزلشان و در درون خودروی سواری خود مورد هدف تروریست‌های موساد قرار گرفت.
 
صبح روز چهارشنبه 21دی 1390در دومین سالگرد ترور شهید علی‌محمدی ساعت 8:20 صبح، انفجار یک خودروی پژو 405 از سوی تیم تروریستی سیا و موساد باعث به شهادت رسیدن مصطفی احمدی روشن شد. یک دستگاه موتورسیکلت با دو راکب  مقابل دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بمب دست‌سازی را به درب  سمت راست  اتومبیل حامل شهید احمدی‌روشن چسبانده و بعد از طی مسافتی حدود 200تا 300متر این بمب عمل کرده و باعث انفجار خودرو و شهادت مصطفی احمدی روشن شد.
 
دستگیری بابک زنجانی
 
متعاقب شکایت عده‌ای از نمایندگان مجلس در نامه‌ای گلایه‌آمیز ار سران 3 قوه، زنجانی در تاریخ 9 دی 1392 بازداشت شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا دراین باره اظهار داشت: «بابک زنجانی با توجه به مسائل و اتهامات وارده در هفته‌های اخیر از سوی مراجع قضایی بازداشت شد.»
 
دستگیری زنجانی یک روز پس از دستور رئیس‌جمهور روحانی صورت گرفت که به اعضای دولت گفته بود با فساد اقتصادی به خصوص در مورد کسانی که برای پر کردن جیب خود از تحریم‌ها سود برده‌اند، مبارزه کند. 
 
دو روز پیش از دستگیری بابک زنجانی، محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود که بابک زنجانی بدهی 2٫6 میلیون یورویی خود بابت فروش نفت ایران را به دولت پرداخت کرده است.
 
مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی یک روز پیش از دستگیری بابک زنجانی مدعی شد که در ابتدا مسئولان بانک مرکزی ایران گمان کردند با توجه به اسناد و مدارک ارائه‌شده از جانب زنجانی، پول حاصل از فروش نفت در حساب این بانک است، اما با بررسی بیشتر جعلی بودن این اسناد محرز شد و زنجانی متهم شناخته شد.
 
ملخک‌هایی که در دستان قوه قضائیه به دام افتادند و و نجستند
 
کارنامه فساد زنجانی بسیار سنگین است. از جمله فسادهای بابک زنجانی می‌توان به فساد مالی در دهه 80، درخواست قرار گرفتن در فهرست تحریم‌ها به دلیل بازنگردان پول‌های دزدی، دست داشتن در پرونده فساد تامین اجتماعی، بدهی به وزارت نفت و انتقال غیرقانونی طلا از ایران به ترکیه اشاره کرد.
 
از دیگر پرونده‌های مهمی که قوه قضائیه با سربلندی از آن‌ها بیرون آمده است می‌توان به پرونده اختلاس‌ها، موسسات مالی غیرمجاز، صندوق ذخیره فرهنگیان، توسعه ملی، بانک سرمایه و همچنین حقوق های نجومی، پرونده جاسوس‌های امنیتی، جاسوس‌های هسته‌ای در تیم مذاکره کننده و پرونده کرسنت اشاره کرد.
 
به راستی که مردان قوه قضائیه با نشان دادن سعه صدر در مقابل شدیدترین افتراها و تهمت‌ها کار خود را بدون کوچکترین اغماض انجام می‌دهند و در اکثر مواقع نیز با سربلندی از امتحانات خود خارج می‌شوند. امیدواریم موفقیتی که این قوه در پی تعامل با سایر قوا به دست آورده است در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب روز به روز بیشتر شود. ویژگی بارز قوه قضائیه در برخورد با جرائم؛ صلابت و قاطعیت بدون در نظر گرفتن پست و مقام و نسب متهم است، شاید دلیل اصلی رگبار اتهامات به این قوه نیز همین مسئله باشد. 
 
 
 
 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر