لوح فشرده موسوعه نهج البلاغه

اولین نسخه موسوعه نهج البلاغه با بیش از ۱۷۶ جلد کتاب در ۳۸ عنوان مشتمل برشرح و ترجمه و مفردات و مصادر ومستندات و منظومه ها و امثال و حکم نهج البلاغه تولید شد. این اثر که از دو سال پیش مراحل تهیه آن آغاز شده بود، توسط مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولیدگردیده و دارای امکانات برنامه ای «نور ۲»می باشد.

 

نسخه آزمایشی

اولین نسخه موسوعه نهج البلاغه با بیش از 176 جلد کتاب در 38 عنوان مشتمل برشرح و ترجمه و مفردات و مصادر ومستندات و منظومه ها و امثال و حکم نهج البلاغه تولید شد. این اثر که از دو سال پیش مراحل تهیه آن آغاز شده بود، توسط مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولیدگردیده و دارای امکانات برنامه ای «نور 2»می باشد.

نسخه آزمایشی این طرح حاوی کتب ذیل می باشد: پیوست شماره 1این برنامه دارای پنج کارتابل اصلی باعناوین و امکانات ذیل است:

الف) کارتابل نمایش

در این قسمت متن 155 جلد کتاب قابل مطالعه است. امکانات این کارتابل ازاین قرار است:

1- مطالعه کتاب از طریق انتقال به جلدو صفحه هر کتاب به وسیله گزینش درفهرست کتب 2- بزرگ نمایی متن با فونت های مختلف 3- حاشیه نویسی بر متن 4- رنگی کردن قسمتی از متن جهت مراجعات بعدی 5- نمایه زنی بر متن 6- علامت گذاری روی متن جهت مراجعات بعدی 7- باز و بسته کردن فهرستها در سطوح مختلف و انتقال از یک سطح به سطح دیگرو امکان بزرگنمایی فهرست 8- امکان پژوهش روی کلیه متون عربی جهت رؤیت معانی لغات در سه کتاب لغت (العین، مجمع البحرین و لسان العرب) و انتقال کلمات کلیه متون عربی وفارسی جهت جستجو 9- امکان مقایسه دو متن مورد نظر ومطالعه آن در کنار هم 10- امکان انتقال گزیده ای از متن به دفترچه یادداشت جهت نگارش و ویرایش 11- امکان چاپ گزیده ای از متن

ب) کارتابل جستجو

در این قسمت امکان جستجو بر روی کلیه کتب یا برگزیده ای از کتب انتخابی (دوکتاب، سه کتاب و...) وجود دارد. این کارتابل دارای امکانات ذیل می باشد:

1- امکان تعریف محدوده جستجو واختصاص دامنه به یک یا دو یا چند کتاب یاهمه کتابها 2- مشاهده لیست کلمات کتاب یا کتب برگزیده به همراه تعداد تکرار آن در متن 3- جستجو از طریق لیست کلمات 4- جستجو از طریق مدخل ورودکلمه، کلمات یا عبارت مورد نظر به کمک علایم منطقی (و، یا، ...)

5- امکان الغاء دقت جستجو جهت یکسان انگاری حروف مشابه (مانند ا، ا، ا،آ و ...)

6- امکان رؤیت آدرسها و خلاصه جوابهای جستجو به صورت تفکیکی وانتقال به جواب تفصیلی و متن اصلی کتاب 7- امکان استفاده از گروههای جستجوجهت استفاده از حروف نامتعین مانند «تب؟»به معنای هر کلمه سه حرفی که با تاء و باءشروع می شود یا «تب×» به معنای هر کلمه ای که با تاء و باء شروع می شود.

8- امکان فهرست سازی از کلمات دارای حروف نامتعین و محدود ساختن فهرستها به صورت دلخواه 9- امکان ترکیبهای منطقی گروههاجهت ادغام جواب جستجوها به کمک علایم منطقی جستجو 10- استفاده از سه گروه جستجو به صورت هم عرض 11- امکان جستجو در فهرست کتب باکلیه امکانات فوق 12- امکان استفاده از گزینه پژوهش در جوابهای اجمالی (جهت مشاهده معنای کلمه یا جستجوی کلمه در متن و در قرآن)

13- استفاده از دامنه محیطی با چهارمحیط مختلف جهت محدود کردن جستجوها به قلمرو جستجوی قبلی یا دارابودن چهار محیط مختلف جهت چهارتحقیق مختلف با امکان حفظ شرایط هرمحیط پس از خروج و ورود مجدد به برنامه 14- امکان انتقال آدرسها و یا جوابهای اجمالی و یا تفصیلی به دفترچه یادداشت 15- امکان چاپ آدرسها و یا جوابهای اجمالی و یا تفصیلی

ج) کارتابل آیات

در این قسمت، فهرستی از آیات قرآن کریم به ترتیب معمول در دسترس است.کاربر می تواند با گزینش آیه مورد نظر خودموارد وقوع آیه را در کتب مذکور فهرست نموده و مشاهده نماید. امکانات این گزینه به شرح زیر است:

1- امکان مشاهده آیات با اعراب وخط عثمان طه 2- امکان فهرست کردن آیات به ترتیب حروف الفبا از ابتدا و انتها 3- امکان گزینش آیات از طریق کلمه ابتدای آیه و با امکانات استفاده از حروف نامتعین. مثلا می توان کلیه آیاتی را که باحروف «فا×» آغاز می شود فهرست نمودکه شامل آیاتی خواهد بود که با کلمات «فان » (با تشدید) و «فان » (بدون تشدید) و«فاذا» و «فاما» و مانند آن همراه است.

4- امکان نشانه گذاری روی آیات مورد نظر که گزینش شده است 5- امکان رنگی کردن و حاشیه نویسی و نمایه زنی بر آیات 6- دسترسی به آیات از طریق لیست کلمات قرآن و لیست ریشه های آن به همراه امکانات مختلف جستجو 7- تعیین دامنه کتب مذکور جهت بررسی آیات قرآنی آنها 8- امکان نمایش جایگاه آیات در کتب 9- امکان انتقال مطالب گزیده به یادداشت یا چاپ آنهالازم به ذکر است که در نسخه آزمایشی، این قسمت تنها در کتاب شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید در دسترس است که با پایان یافتن فرمت گذاری آیات در دیگر کتب،گزینه مزبور نسبت به بقیه کتب نیز فعال خواهد گردید.

د) کارتابل لغتنامه

این گزینه در بر دارنده سه کتاب العین(پنج جلد)، لسان العرب (15 جلد) و مجمع البحرین (شش جلد) می باشد که می توان ازطریق فهرست ریشه ها به تعداد 9788ریشه یا کلماتی که مدخل معنی قرارگرفته اند به تعداد حدود 130000 مشتق دسترسی یافت. این گزینه برخوردار ازامکانات زیر است:

1- امکان محدود سازی دامنه به یک یادو کتاب لغت 2- لیست ریشه ها و لیست مشتقات به همراه تعداد تکرار 3- امکان مشاهده مشتقات ورودی برای هر ریشه 4- امکان دسترسی متقابل از ریشه به مشتق و بالعکس 5- امکان انتقال متن گزیده از لغتنامه به یادداشت یا چاپ 6- ارائه جوابهای اجمالی و تفصیلی به تفکیک و امکان نشانه گذاری روی جوابها

ه ) کارتابل یادداشت

در این قسمت ویرایشگر فارسی - عربی در اختیار قرار گرفته است. کاربر می تواند باگزینش متن های دلخواه و احضار آن در این ویرایشگر، مطالبی را نیز بیفزاید و بدین وسیله کتاب یا مقاله مورد نظر را بنگارد.

امکانات این کارتابل به شرح زیر است:

1- باز کردن پرونده جدید 2- خواندن پرونده های قبلی 3- ضبط پرونده 4- ذخیره پرونده با نام جدید و بافرمت های نه گانه که عبارت اند از: زرنگار،نور قدیم و جدید، ورد، ویندوز عربی، سایه، کاتب، ایران سیستم، ابجد (ام ال اس)

5- ویرایش پرونده (برش، کپی، انتقال و ...)

6- تعیین قلم و رنگ آن 7- شکستن خطوط 8- امکان نگارش فارسی - عربی ولاتین 9- واژه یاب جهت مشاهده بسامدوقوع یا جایگزینی آن با واژه ای دیگر 10- مشاهده صفحه کلید نگارش 11- امکان چاپ

مجموعه امکانات فوق در دیسک نوری موسوعه نهج البلاغه نسخه آزمایشی قراردارد. مؤسسات تحقیقاتی که در طول سال جاری نیاز به متون فوق و تحقیق در آن داشته باشند می توانند ضمن ارسال درخواست خود به نمابر743414-0251 نسخه ای از آن را دراختیار داشته باشند. بدیهی است پس از تولیدنسخه اصلی برنامه خریداران مورد پشتیبانی قرار گرفته و دیسک قدیمی با دیسک جدید تعویض خواهد گردید.

نسخه شماره یک:

نسخه شماره یک برنامه که تکمیل نسخه آزمایشی فوق است که ان شاء الله تاآخر سال جاری تولید خواهد شد امکانات این نسخه علاوه بر کلیه امکانات نسخه آزمایشی عبارت اند از:

1- افزایش حدود 200 جلد کتاب پیرامون نهج البلاغه از ترجمه ها و شروح و...

2- افزایش کتابهایی به زبانهای زنده دنیاشامل اردو، انگلیسی، فرانسه، آلمانی،آلبانیایی، اسپانیولی و...

3- افزایش راهنمای روی خط برنامه

4- کتابشناسی کتبی که در برنامه موجوداست به همراه شرح حالی از مصنفین آن کتب این کتابشناسی مشتمل مباحثی همچون ارزش کتاب، انگیزه تالیف، شیوه نگارش،عناوین کتاب، تصویر روی جلد و تصویرنسخه خطی کتاب با ترجمه های آن،چاپهای مختلف و دیگر اطلاعات پیرامون کتاب خواهد بود.

5- تغییر قابلیتهای برنامه از قبیل هفت گانه نمایش متن و انواع هفت گانه پشتیبانی، صفحه کلیدهای برنامه و دیگرقابلیتهای برنامه 6- مشاهده متن نهج البلاغه با اعراب کامل و به خط عثمان طه که توسطمتخصصان این مرکز طراحی گردیده است.

7- استماع قرائت کامل نهج البلاغه که در حال حاضر در حال ضبط در استودیو این مرکز می باشد.

در صورتی که فرصت بدست دهدبخشهایی از امکانات نسخه دوم نیز در سال جاری روی این دیسک عرضه خواهد شد.

امام علی (ع )

دوستی را با دوستان از حد مگذران

امام خمینی:

نهج البلاغه مجموعه ای است دارای ابعادی به اندازه یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی از زمان صدور آن تا هر چه تاریخ به پیش رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر