خواص کلم بروکلی در دوران بارداری

کلم بروکلی نه تنها سرشار از مواد غذایی مورد نیاز برای سپری کردن بارداری سالم و بی خطر نظیر کلسیم است بلکه غنی از فیبر نیز به شمار می‌آید.

خواص کلم بروکلی در دوران بارداری

کلم بروکلی نه تنها سرشار از مواد غذایی مورد نیاز برای سپری کردن بارداری سالم و بی خطر نظیر کلسیم است بلکه غنی از فیبر نیز به شمار می‌آید.

خواص کلم بروکلی در بارداری

پیشگیری از کم خونی

کلم بروکلی سرشار از آهن و اسید فولیک است. بنابراین خوردن کلم بروکلی در دوران بارداری تعداد کافی هموگلبین خون را تضمین کرده و از بروز کم خونی جلوگیری می کند.

تقویت استخوان ها

زنان به دلیل ضعیف شدن استخوان ها در دوران بارداری، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. کلم بروکلی سرشار از کلسیم، منیزیم، روی و فسفر است و مصرف آن به دریافت مواد معدنی ضروری برای تقویت استخوان ها کمک کرده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

حفاظت از پوست

بنابر اعلام دانشمندان، کلم بروکلی حاوی مقادیر بالایی از گلوکورافانین و سولفورافان است که التهابات و آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش در دوران بارداری را به حداقل می رساند. کلم بروکلی همچنین حاوی ویتامین E، ویتامین K، اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای آمینه و فولات است که خطر ابتلا به بیماری های مختلف پوستی را در مادر و جنین کاهش می دهند.

خواص کلم بروکلی در بارداری – پیشگیری از نقایص مادرزادی

کلم بروکلی منبعی عالی از فولات است. فولات (فولیک اسید) موجود در کلم بروکلی جنین را در برابر انواع نقایص مادرزادی مانند نقص لوله عصبی، که مشکلی شایع در میان زنان مبتلا به فقر اسید فولیک است، حفاظت می کند.

حفظ سلامت چشم

تحقیقات نشان می دهد که بتاکاروتن موجود در کلم بروکلی از چشم ها حافظت کرده و احتمال بروز دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد. زیگزانتین، ویتامین A، ویتامین B کمپلکس و فسفر موجود در کلم بروکلی به حفظ سلامت چشم و ترمیم آسیب های چشمی ناشی از تشعشعات محیطی در دوران بارداری را کمک می کنند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی از مواد شیمیایی گیاهی است که دارای خواص ضد سرطانی قوی هستند. تحقیقات نشان می دهد که برخورداری از یک رژیم غذایی حاوی کلم بروکلی در دوران بارداری، احتمال ابتلای مادر و جنین به برخی از سرطان ها نظیر سرطان روده بزرگ، سرطان ریه و سرطان سینه را در تمام طول عمر کاهش می دهد.

فواید کلم بروکلی در بارداری – کنترل دیابت

اگر باردارید و مبتلا به دیابت بارداری، گنجاندن کلم بروکلی در رژیم غذایی کمک زیادی به کنترل قند خون دیابت شما می کند. کلم بروکلی حاوید میزان بالایی فیبر محلول و نامحلول است؛ فیبر به تنظیم سطح قند خون کمک می کند.

پیشگیری از یبوست

یکی از فواید کلم بروکلی در بارداری پیشگیری از یبوست است. همان طور که گفته شد کلم بروکلی حاوی فیبر محلول و نامحلول است. فیبر به حفظ آب بدن و در نتیجه حرکت منظم روده و دفع راحت کمک می کند. بنابراین خوردن کلم بروکلی به پیشگیری از یبوست که از مشکلات شایع دوران بارداری است، پیشگیری می کند.

موارد احتیاط در مصرف کلم بروکلی در دوران بارداری

مصرف کلم بروکلی در دوران بارداری بایستی در حد اعتدال و با پیروی از دستورالعمل های غذایی مناسب باشد.کلم بروکلی دارای ترکیبات قدرتمند مختلفی است که می توانند تاثیرات منفی بر پوست داشته باشند. به همین دلیل ممکن است برخی از افراد در هنگام تماس با کلم بروکلی یا پس از خوردن آن دچار بثورات پوستی شوند.

افرادی که خون رقیق و غلظت خون پایینی دارند از مصرف بروکلی پرهیز کنند زیرا کلم بروکلی با داشتن ویتامین K سبب کاهش انعقاد خون می‌شود که این موضوع می‌تواند در مورد بیمارانی که باید خون رقیق داشته باشد خطر آفرین باشد یا تاثیر داروها را مختل کند. از این رو به افرادی که داروهای رقیق‌کننده غلظت خون مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود از خوردن کلم بروکلی پرهیز کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر