کاهش وزن با افزایش سوخت و ساز بدن

اگر تصمیم گرفته باشید که وزن کم کنید، افزایش سوخت و ساز بدن می تواند به روند کاهش وزنتان کمک کند.

کاهش وزن با افزایش سوخت و ساز بدن

اگر تصمیم گرفته باشید که وزن کم کنید، افزایش سوخت و ساز بدن می تواند به روند کاهش وزنتان کمک کند.

کاهش وزن با افزایش سوخت و ساز بدن

با افزایش متابولیسم بدنتان می توانید نسبت به فردی دیگر با سطح فعالیت، وزن، جنس، سن و رژیم غذایی یکسان وزن بیشتری کم کنید. اینکه بدن با چه سرعتی کالری ها را می سوزاند به عوامل متعددی بستگی دارد،

مثلا بعضی افراد نرخ سوخت و ساز پایه بالاتری را به ارث می برند یا مردها نسبت به زنها سوخت ساز سریع تری دارند و همچنین سوخت ساز بدن بعد از 40 سالگی نسبت به قبل کاهش پیدا می کند.

این درست است که شما نمی توانید ژنتیک، جنسیت یا سن خود را کنترل کنید، ولی راهکارهایی وجود دارند که می توانید با کمک آنها تا حدودی به سوخت و ساز بدنتان سرعت ببخشید. در این مطلب درباره این راهکارها صحبت شده است.

چگونه به روند سوخت و ساز بدنمان سرعت ببخشیم

عضلات خود را تقویت کنید

بدن شما به طور مداوم در حال کالری سوزی است. حتی هنگامی که استراحت می کنید. اما نرخ سوزاندن کالری در بدن افرادی که عضله های بیشتری دارند بالاتر از سایر افراد است.

هر کیلو عضله 3 برابر هر کیلو چربی کالری استفاده می کند. این تفاوت در نرخ مصرف کالری توسط عضله و چربی در دراز مدت باعث می شود افرادی که عضله ی بیشتری دارند نسبت به افرادی که چربی بیشتری دارند بیشتر وزن کم کنند.

ورزش های هوازی انجام دهید

شاید ورزش های هوازی مانند ایروبیک به داشتن عضله های برجسته منجر نشود ولی اینگونه ورزش ها نرخ کالری سوزی بدن شما در ساعت های بعد از تمرین افزایش خواهد داد. پس علاوه بر انجام ورزش هایی که باعث تقویت عضلات می شوند، ورزش های هوازی را نیز از یاد نبرید.

برای کالری سوزی بیشتر آب بنوشید

بدن شما برای ادامه بهتر روند کالری سوزی احتیاج به آب دارد. در تحقیقات انجام شده مشخص شده افرادی که روزانه 8 لیوان یا بیشتر آب می نوشند نسبت به افرادی که آب کمتری مصرف می کنند کالری بیشتری می سوزانند. سعی کنید قبل و بعد از هر وعده غذایی آب بنوشید و علاوه بر این بیشتر از میوه ها وسبزیجات استفاده کنید که آب بیشتری در خود ذخیره دارند.

نوشیدنی های انرژی زا و تسریع سوخت و ساز بدن

بعضی از مواد موجود در نوشیدنی های انرژی زا منجر به افزایش روند کالری سوزی بدن می شوند. این نوشیدنی ها سرشار از کافئین هستند و کافئین باعث می شود تا بدنتان انرژی بیشتری مصرف کند. برخی از نوشیدنی های انرژی زا حاوی تورین هستند. تورین یک آمینو اسید است که به سوزاندن چربی ها کمک می کند.

اما مصرف این نوشیدنی ها ممکن است برای بعضی افراد عوارضی مانند افزایش فشار خون، اضطراب و مشکلات خواب به همراه داشته باشد پس حتما به مقدار مصرف آنها توجه کنید. به طور کلی مصرف این نوشیدنی ها برای کودکان و نوجوان ها توصیه نمی شود.

هوشمندانه تغذیه کنید

سعی کنید به دفعات بیشتری در طول روز غذا میل کنید، البته با حجم کمتر. هنگامی که در هر وعده مقدار زیادی مواد غذایی مصرف کنید و بین وعده هایتان نیز فاصله زمانی بیشتری بدهید.

آنگاه سرعت سوخت ساز بدنتان کاهش پیدا می کند. اگر سعی کنید هر 3 الی 4 ساعت یکبار چیزی بخورید به افزایش سرعت کالری سوزی بدنتان کمک کرده اید. البته باید این نکته توجه کنید که این وعده ها باید کم حجم باشند، همچنین سعی کنید تا میوه ها و سبزیجات را در این وعده ها بگنجانید.

فلفل بخورید

ترکیبات موجود در ادویه ها بخصوص فلفل باعث افزایش نرخ سوخت و ساز بدن می شوند. اگر به غذایتان پودر فلفل قرمز یا سیاه اضافه کنید بدنتان کالری بیشتری سوزانده و شما به مرور تاثیرات آن را روی بدنتان مشاهده می کنید. اما در صورتی که مشکلات گوارشی دارید و پزشکتان شما را از مصرف فلفل منع کرده است، حتما به توصیه پزشکتان عمل کنید و از مصرف آن پرهیز کنید.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

بدن شما برای هضم پروتئین نسبت به کربوهیدرات و چربی انرژی بیشتری احتیاج دارد. با مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین می توانید سوخت و ساز بدنتان را افزایش دهید. برای تامین پروتئین روزانه بهتر است به جای مصرف گوشت قرمز از گوشت مرغ و ماهی یا تخم مرغ و منابع پروتئین گیاهی مانند حبوبات و دانه های روغنی و همچنین لبنیات کم چرب استفاده کنید.

قهوه بنوشید

یکی از منافع مصرف قهوه افزایش سوخت و ساز بدن در کوتاه مدت است. کافئین موجود در قهوه باعث رفع خستگی و علاوه بر آن افزایش کالری سوزی می شود. البته فراموش نکنید که هرگز در مصرف قهوه زیاده روی نکنید.

چای سبز بنوشید

کافئین موجود در چای سبز باعث بالا بردن نرخ مصرف انرژی در بدن می شود. تحقیقات ثابت کرده اند که تا 2 ساعت پس از مصرف چای سبز نرخ سوخت ساز بدن بیشتر از قبل مصرف آن می شود. همچنین مطالعات دیگری نیز نشان داده اند نوشیدن چای سبز باعث می شود در طول ورزش های سبک یا سنگین بدنتان تا 17 درصد کالری بیشتری مصرف می کند.

از رژیم های غذایی سخت و طاقت فرسا خودداری کنید

رژیم های غذایی که کالری مجاز مصرفی آن، برای خانم ها کمتر از 1200 و برای آقایان کمتر از 1800 است علاوه بر عوارض متعددی که برای بدن فرد دارند، سرعت سوخت و ساز آن را نیز کاهش می دهند.

در صورت پیروی از این رژیم های سخت و غیر اصولی وزن فرد کاهش می یابد، اما باید به این نکته توجه کرد که قسمت اعظمی از وزن کم شده به خاطر تحلیل رفتن عضله های بدن است نه سوزاندن چربی ها و همچنین در دراز مدت وزن کاهش یافته دوباره بازمی گردد. چون به واسطه رژیم های غذایی ناسالم نرخ پایه سوخت و ساز بدن فرد بسیار پایین آمده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان