جواد محقق در «چشم شب روشن»:

اکثر شاعران رضایتی از انتخاب آثارشان برای کتاب‌های درسی ندارند

مرتضی امیری اسفندقه مجری کارشناس بخش ادبیات «چشم شب روشن» میزبان جواد محقق نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار پیشکسوت شد.

اکثر شاعران رضایتی از انتخاب آثارشان برای کتاب‌های درسی ندارند

به گزارش خبرنگار مهر، محقق در ابتدای این برنامه گفت: من شاید جزو معدود معلمانی هستم که در تمامی‌دوره‌های دبستان، راهنمایی، دبیرستان، هنرستان و تربیت معلم در داخل و خارج از کشور در شهرها و روستاهای مختلف و شبانه و روزانه تدریس کرده‌ام و خاطرات بسیاری از این دوران دارم. این روزها هم همچنان مشغول معلمی‌در کلاس‌های غیررسمی‌مثل شعر و داستان هستم.

وی درباره شعرهای کتاب‌های درسی اظهار کرد: عزیزان صاحب این اشعار معتقدند که اگر با آن‌ها مشورت می‌شد، شعرهای دیگری را برای کتاب درسی پیشنهاد می‌دادند و شاعران از شعرهایی که ازش آن‌ها انتخاب شده رضایت ندارند. این پروسه خیلی پیچیده است و به صرف آموزش یا حفظ کردن شعر، اثری انتخاب نمی‌شود و باید از آن آموزش زبان را هم درآورد.

صاحب مجموعه شعر «در کوچه‌های کرایوا» ادامه داد: سال 69 که برای تحصیل به تهران آمدم، بخشی از هفته را معلمی‌و بخشی را تحصیل می‌کردم و به همکاران انتشارات رشد پیشنهاد دادم به جای تدریس در کنار آنها کار کنم. ماندن در تهران با روحیه ام سازگاری نداشت و فکر میکردم دو سه سال بعد از پایان تحصیل به شهرستان برمی‌گردم. اما وقتی درگیر کار مجله شدم، یکی از بهترین دوران‌های زندگی ام طی 13 سال صرف سردبیری مجله رشد معلم شد و طی این سال‌ها مصاحبه‌هایی با معلمان قدر کشور انجام دادم.

محقق درباره استعدادهای درخشان شعر در بین دانش آموزان یادآور شد: در سال‌های مدید گذشته بیش از 18، 19 سال در اردوهای شعر دانش آموزی به اتفاق شما، دکتر سیاری، آقای محدثی خراسانی و... شرکت داشتیم و دانش آموزان مستعد سراسر کشور که در حوزه‌های شعر و داستان و روزنامه‌نگاری بودند، آموزش داده و منتخبانشان را در کشور معرفی می‌کردیم. یکی از درخشان ترین دوره‌های دانش آموزی ما آن دوران بود که با آمدن شبه جشنواره‌هایی چون پرسش مهر تحت شعاع قرار گرفت و از بین رفت.

وی در پایان گفت: این موضوع یکی از تاسفهای همیشگی من است. در حالی که بهترین‌های امروز از معرفی شده‌های آن دوره بودند. متاسفم آن اردوها، به اردوهای کم رمقی تبدیل شدند که در حاشیه پرسش مهر، رنگ باختند.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان