قلم در ستیز با تهاجم نام کتابی است که مجموعه ای از کاریکاتورهای متنوع و آموزنده را تحت عنوان "توطئه شیطانی" در
برمی گیرد.
این کتاب که با چاپی بسیار زیبا و تدوینی استادانه منتشر شده است صرفا مجموعه ای از تصاویر کاریکاتوری نیست بلکه دارای
قسمتهای گوناگونی است که آن را تا سطح یک راهنمای سیاسی - هنری ارتقاء می دهد.
این کتاب حاصل برگزاری مسابقه بین المللی کاریکاتور با نام "توطئه شیطانی" است که هنرمندان حرفه ای و آماتور ایران و
خارجی از سراسر جهان با استقبال مشتاقانه و ارسال آثار خود در آن شرکت کردند. موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی
در برگزاری این مسابقه سهم مهم و قابل توجهی داشت. کتاب مزبور شامل تعداد زیادی از کاریکاتورهای منتخب در بخش
حرفه ای و جوانان و نوجوانان است. اسامی شرکت کنندگان در مسابقه و بخشهایی از ترجمه انگلیسی متن در انتهای کتاب چاپ
شده است.
قسمتهایی از مقدمه کتاب و بعضی کاریکاتورهای چاپ شده در آن به نظر خوانندگان گرامی می رسد :
"رشدی" مسلمان متولد شده و نام او نیز "سلمان" است! شاید این واقعیت در برابر بقیه واقعیتهای موجود در پدیده "آیات شیطانی"
رنگ باخته باشد ولی انکارناپذیر است. و درست از همین رهگذر است که چهره انسان Second Class دست ساز استعمار
کهنه کار، با همه زشتی خویش، رخ می نمایاند. آن سوییها برای فرود آوردن این ضربه، نه از یک غیر همدین، بلکه از کسی که ریشه
در مسلمانی دارد، بهره جسته اند. شکی نیست که اسلام امروز با همه بزرگی و عظمت خویش در برابر فساد و تباهی و سلطه جویی
و جهانخوارگی غرب و استعمار ایستاده است و انسان به خود وانهاده و سرگردان امروز، پاسخ تمامی پرسشهای خود را در آن باز
می یابد و بدان آرام می گیرد. پس نگارش "آیات شیطانی" و حقنه کردن آن به عنوان واقعیتهای موجود در کیش مقدس اسلام،
امری دور از ذهن نیست و طبیعی است که جهانخواره زخم خورده، قدرت استیلای فکری و روحی این ایدئولوژی برتر و کاملتر را
برنتابد و بدین گونه به عرض اندام بپردازد. پس برای رهیابی به این مقصود شوم، چه کسی بهتر از عنصری که او را از درون تهی
کرده و شریعت و سنن آبا و اجدادی اش را اسباب تحقیرش قرار داده اند؟ ! و "سلمان رشدی" دقیقا چنین کسی است چرا که ریشه
در اسلام دارد و هندی تبار است. یعنی هم شرقی است و هم مسلمان و هم جهان سومی و از سوی دیگر در خودباختگی به غرب و
مظاهر آن و خود فرودست بینی، تالی ندارد.
اینک سوالی به بزرگی پانزده قرن حق طلبی و عدالتخواهی، در اذهان آزاداندیشان جهان مطرح می شود و آن این که آیا اگر
هنرمندی، نویسنده ای، خطیبی یا... در اثر هنری خود، کتاب خود، از پشت تریبون سخنرانی یا... شهروندی عادی از پاریس، لندن،
رم، واشنگتن و... را مورد اهانت قرار دهد، با این امر چگونه برخورد می شود؟ آیا عاقلانه آن نیست که فرد مورد توهین قرار گرفته تا
احقاق حق خود و بر سر جای خود نشاندن فرد توهین کننده، از پای ننشیند؟ قوانین موضوعه در این مورد چه می گویند؟ ناگفته
پیداست که در این باب، آن قوانینی عادلانه ترند که از نزدیکترین و سهلترین شیوه، در این مورد، به بهترین وجه حق زائل شده را
احقاق کنند.
مکتب اسلام به عنوان شریعتی که دارای کاملترین قوانین موضوعه است برای این گونه اهانتها و تخفیف مقدسات، مجازاتی هم
عرض و درخور، در نظر گرفته است تا راه را بر سخره گیرندگان ارزشها ببندد و مسلمانان به عنوان هدف این هذیانهای اهانتبار،
این توهین منحصر به فرد در تاریخ بشر را برنتافتند و دست تظلم برآوردند و از ملیتها و تبارهای مختلف و نحله های گوناگون
فکری و مذاهب متفاوت موجود در میان امت اسلامی، تحت لوای اسلام، آن را محکوم کرده و مطرود شمردند. مردم مسلمان
ایران نیز با تاسی به احکام اسلام و تحت رهبری حضرت امام خمینی - که فتوای قتل سلمان رشدی را براساس نصوص فقهی
اسلام صادر کرده - بیشترین فعالیت را در زمینه جلب نظر جهانیان نسبت به ابعاد این موضوع داشته اند.
و از آن سو، "آیات شیطانی" نویسان، دست به کار شدند تا "فتوا" را دستاویزی برای مخالف آزادی قلم و بیان نمایاندن اسلام و
جمهوری اسلامی قرار دهند و بنگاههای خبری صهیونیستی نیز طی این چند سال، فرصت را مغتنم شمرده و از این موضوع به
عنوان بهترین سوژه برای مخدوش ساختن مکتب اسلام، نزد اذهان بی طرف جهانیان، بیشترین بهره برداریها را کردند و در این
راستا، همواره کوشیده اند تا وقایع و اخباری را که در این ارتباط رخ داد و می دهد، با بیشترین تحریف و نیز بی پایه ترین تحلیلها و
تفاسیر منعکس کنند.
در این حال، گذشته از واکنشهای سنجیده سیاسی که ملت ایران در این زمینه از خود نشان داده است، در عرصه فرهنگ و هنر نیز
هنرمندان و فرهنگیان ایرانی سهم بسزایی را در محکوم کردن "پدیده سلمان رشدی" دارا بوده اند. که در این میان بواسطه نوع
خاص این موضوع و نیز مضحک بودن اساس این پدیده، هنرمندان طنزپرداز و کاریکاتوریست از جایگاه ویژه ای برخوردارند.
عنوان: کتابشناسی امام حسین علیه السلام ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
مولف: دکتر نجفقلی حبیبی
حروفچینی و لیتوگرافی: موسسه چاپ و نشر عروج
نوبت چاپ: اول /3000 نسخه - پائیز 1374
قیمت: 350 تومان
عاشورا و مسائل مختلفی که پیرامون این حادثه مهم تاریخی وجود داشته منجر به خلق آثاری ادبی، هنری، تاریخی و تحلیلی
گشت که باید گفت در واقع مجموعه فوق بمثابه گنجینه ای است از تاریخ ادبیات اسلامی که به تعبیر نگارنده "کتابشناسی امام
حسین علیه السلام" می توان از آن تحت عنوان "ادبیات عاشورا" یاد کرد.
عاشقان و رهروان و مریدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در دوره های مختلف، آثار بسیار ارزشمندی از خود به یادگار
گذاشته اند که هر یک به فراخور زبان و فرهنگ ملی ملتها، امروز به عنوان گرانبها و جاودان به نظم و نشر کشیده شده است.
مجموعه "کتابشناسی امام حسین علیه السلام" به معرفی کتبی می پردازد که هر یک به بررسی موضوعی خاص از "عاشورا"
می پردازد. ارائه شناسنامه ای کوتاه از کتابهایی که در زمینه زندگانی حضرت امام حسین (ع)، بررسی فلسفه قیام عاشورا، آثار ادبی
که در قالب مجموعه ها داستانی نگارش شده، شرحی از زندگانی و مبارزات یاران فداکار آن حضرت، و...
بنای اصلی کتاب معرفی و شناساندن آثار مکتوبی است که به صورت مستقل در یکی از موضوعات مربوط به امام حسین (ع) به
رشته تحریر درآمده.
آنچه در بیان معرفی کتابهای منتشر شده در باب "عاشورا" در مجموعه "کتابشناسی امام حسین علیه السلام" آمده شامل: نام
مولف - نام کتاب - نام مترجم - محل نشر - ناشر - تاریخ نشر و تعداد صفحات مجموعه معرفی شده می گردد.
گردآورنده مجموعه "کتابشناسی امام حسین علیه السلام" در قسمت پایانی مقدمه کتاب، این نوید را به اهل تحقیق و دانش
پژوهان می دهد که موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) در نظر دارد جهت مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام در سال 75
علاوه بر تکمیل این اثر، با افزودن آثار برجای مانده، فهرست مقالات منتشر شده در این زمینه را نیز همراه آن منتشر کند.
مجموعه کتابشناسی امام حسین علیه السلام به همت برادر فاضل، جناب آقای نجفقلی حبیبی گردآوری و تنظیم و به همت
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به زیور طبع آراسته گردیده است.
عنوان: بازتاب رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در پنج قاره جهان قطع: وزیری
تعداد صفحه: 259
نوبت و تاریخ نشر: چاپ اول - پاییز 1374
حروفچینی و لیتوگرافی: موسسه چاپ و نشر عروج
بها: 350 تومان
امام خمینی (س) در طول یازده سال - از روزهای آغازین پر نشاط سال 1357 که انقلاب اسلامی را با گفتار روحبخش خویش
رهبری کردند تا حادثه جانسوز دهم خرداد 1368 که امت اسلام را در سوگ خود، به مویه درآورد - بیش از هر شخصیت دیگری در
جهان; مورد توجه محافل خبری، رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی بوده اند. از این رو، طبیعی است که بازتاب مهم ضایعه
درگذشت ایشان نیز سهم بزرگی از اخبار روز بنگاههای خبر پراکنی را به خود اخصاص دهد. انعکاس خبر ارتحال امام (ره) این
گونه مراکز خبری از دو سو قابل توجه است.
نخست; چگونگی انعکاس مراسم سوگواری امت داغدار و همچنین تجلیل اقیانوس مواج و بیکران مردم از مقتدای خود و دیگر
تفسیر دوگانه و نحوه برخورد پدیده ای شوم به نام امپریالیسم خبری با این واقعه است.
اصل مهمی که تاثیر گذاری این رخداد این دوچندان کرده، تکیه دستگاههای سخن پراکنی دنیا، بر روان شناسی ارتباط و
بهره گیری از پیشرفته ترین شیوه های تکنولوژیکی جامعه شناسی ارتباطات می باشد. در فرآیند گزینش اطلاعات، این این
کارشناسان کوشیده اند با دقت نظر هر چه تمامتر مطالب را انتخاب کنند.
اگر چه باز خورد این رویداد بزرگ توامان با شیطنتهای امپریالیستی گردید و در این راه، آنان رویای خدشه دار ساختن شخصیت
این بزرگمرد معنوی را در سر می پروراندند، اما نقطه مشترک همه پیامها و تفسیرها پیرامون این مطلب دور می زد که "عصر
خمینی" پایان نیافته، و فراتر از این، از سوی همین خبرگزاریهای مغرض، تشییع پیکر مطهر آن بزرگوار به عنوان "بزرگترین
تشییع قرن" نامگذاری شد و این امر، خط بطلانی بر تمامی توطئه ها و تبلیغات مسموم و مخرب از این دست کشید.
"بازتاب رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پنج قاره جهان"، گزارش گونه ای از "آنچه در تشییع عشق، بر دیار ما گذشت"
می باشد. این مجموعه حاوی نمونه هایی از اخبار مربوطه به ارتحال حضرت امام خمینی (س) در رسانه های پنج قاره آسیا، افریقا،
اروپا، امریکا و اقیانوسیه است. برگهای پایانی اثر، بیان تصویری از این رویداد مهم را در بر دارد.
این کتاب کار گروهی آرشیو موسسه است که توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) به طبع رسیده است.
عنوان: دیدگاهها قطع: رقعی
تعداد صفحه: 108+8 مصور
نوبت و تاریخ نشر: چاپ اول - خرداد 1374
تیراژ: 3000 نسخه
بها: 250 تومان
این مجموعه برگزیده ای از مواضع نقطه نظرهای یادگار امام راحل، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی (ره) درباره
اساسی ترین مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است; که از مقطع زمانی ارتحال حضرت امام خمینی (س) تا آخرین روزهای
حیات پر بار ایشان در دیدار با اقشار مختلف مردم و در مجامع گوناگون ایراد شده است. محتوای کتاب بر مبنای یک مقدمه و
چهارده فهرست موضوعی تهیه و تدوین گشته است.
در سرفصلهای این مجموعه; مفاهیمی چون: تاکید برخودسازی و تزکیه نفس حمایت از نظام، رهبری و ولایت فقیه - مقابله با
امریکا و استکبار جهانی - حمایت از فلسطین و وحدت اسلامی - تجلیل از شهیدان و خانواده شهدا و... به چشم می خورد.
این کتاب به همت معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (س) به چاپ رسیده است.
عنوان: روز چهاردهم قطع: وزیری
تعداد صفحه: 205
تیراژ: 5000 نسخه
بها: 200 تومان
مجموعه شعری است از شاعران بنام شعر کودک و نوجوان معاصر کشورمان در سوگ سالار مومنان که با تصویر سازی "آتیه
کبیری" به همت واحد ادبیات موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) به چاپ رسیده و در اختیار علاقه مندان قرار
گرفته است. در این مجموعه، نفیس و ارزشمند شانزده شعر از شاعرانی چون: جعفر ابراهیمی، مصطفیش رحماندوست، افسانه
شعبان نژاد، ناصر کشاورز، افشین علا، جواد محقق، بیوک ملکی، وحید نیکخواه آزاد، حسین عبدی، و... فراهم آمده است.
مطالعه این مجموعه خواندنی را به همه نوجوانان توصیه می کنیم.
عنوان: مناهج الوصول الی علم الاصول قطع: وزیری
تعداد صفحه: 406 + 430
نوبت و تاریخ نشر: چاپ اول - فروردین 1373
تیراژ: 5000 نسخه
بها: جلد 1، 450 تومان / جلد 2، 400 تومان
دانش اصول به عنوان منطق فقاهت و اجتهاد از سده های نخستین پس از غیبت مورد توجه فرزانگان مسلمان بوده است. این علم
در میان شیعه و اهل سنت ادواری را پشت سر نهاده تا در جایگاه کنونی قرار گرفته است.
این کتاب اثری از امام خمینی (س) است که توسط موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (س) در دو جلد به طبع رسیده است.
عنوان: داغ تشنگی قطع: رقعی
تعداد صفحه: 178
نوبت و تاریخ نشر: چاپ اول 1374
تیراژ: 3000 نسخه
بها: 180 تومان
ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره)
همایش امام و فرهنگ عاشورا، تلاشی مخلصانه برای نشان دادن پیوند استوار نهضت حسینی و انقلاب خمینی است که منشاء خیر
و برکت در جامعه اسلامی و ساخت اندیشه و فرهنگ می باشد.
کتاب "داغ تشنگی" یکی از مجموعه اشعار گرانقدری است که به پاسداشت برگزاری این کنگره، تقدیم مشتاقان کوی وصالش و
شیفتگان حریم ولایش می گردد و گردآوری آن نیز، مرهون تلاش و همت گروه شعر واحد ادبیات حوزه ارجمند هنری سازمان
تبلیغات اسلامی است.
این مجموعه شعر، در دو بخش عمده: اشعاری درباره امام راحل (ره) و اشعار عاشورایی تهیه و تنظیم شده که توالی الفبایی در آن
حفظ گردیده است.
عنوان: دیدگاهها (کنگره بین المللی امام خمینی و فرهنگ عاشورا) قطع: وزیری
تعداد صفحه: 275
نوبت و تاریخ نشر: چاپ اول - خرداد 1374
تیراژ: 5000 جلد
بها: 600 تومان
حادثه عاشورا، یکی از ژرفترین و نیرومندترین عناصر دینی ماست که به گونه ای گسست ناپذیر، با عاطفه و احساس فرد فرد ما
پیوند خورده و چون خون، در رگ حیات فرهنگ ما جاری است.
با وجود این پیوند عاطفی عمیق و ناگسستنی با عاشورا، کمتر به این رویداد از منظر عقلانی روشمند نگاه شده است و شناختهای
ما از این حماسه خونین، گاه از حد شعارها و مطالب رایج و متعارف فراتر نرفته است.
دفتر اول مجموعه مصاحبه های یاد شده، مشتمل بر سه بخش کلی: عاشورا در نگاهی تحلیلی، مبانی نظری تحقیق در نهضت
عاشورا و تبلیغ و بزرگداشت فرهنگ عاشورا می باشد.
در بخش نخست; با طرح پرسشهایی، کوشش شده است که از دیدگاهی تحلیلی به نهضت عاشورا نگریسته شده و ابعاد گوناگون
آن مورد بررسی قرار گیرد. "زمینه ها و بستر وقوع نهضت عاشورا"، "فلسفه و اهداف نهضت عاشورا"، "مراحل و سیر وقوع حوادث
عاشورا"، و "درسها و دستاوردهای عاشورا" ابعاد و زمینه های اصلی مورد توجه این رویکرد تحلیلی به نهضت عاشورا ست. افزون بر
شناختهای درجه اول نسبت به اصل رخداد و تعالیم عاشورا، مباحث معرفت شناسی ناظر به شناختها و دیدگاهها درباره عاشورا،
نیز وجود دارند که در بخش دوم، بااندکی تفصیل به آنها پرداخته شده است. مباحث معرفت شناختی در این بخش در دو فصل
شکل پذیرفته اند:
1- مبانی نظری تحقیق در نهضت عاشورا
2- تاریخ نگاری عاشورا.
موضوع وضعیت امروز تبلیغ، موانع تبلیغ سالم و سازنده و چگونگی تبلیغ آموزنده و درست و شیوه های غنی ساختن محتوای آنها
از نظر تربیت و سازندگی بوده است که در بخش پایانی حاوی دیدگاههای اساتید مصاحبه شونده ای چون: دکتر حسین رزمجو،
دکتر زهرا رهنورد، دکتر غلامحسین زرگر نژاد، آیت الله جعفر سبحانی، دکتر سید جعفر شهیدی، علامه سید مرتضی عسگری و
حجت الاسلام محمد واعظ زاده خراسانی آمده است.
جایگاه زن دراندیشه امام خمینی (س) : تبیان آثار موضوعی، دفتر هشتم تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1374. 312ص. 400 تومان
این کتاب که حاصل همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام و اداره کل مراکز و روابط فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
(واحد امور فرهنگی خواهران) است، فرمایشات حضرت امام (ره) درباره مسائل مربوط به زن را در بر دارد. واحد امور خواهران در
سال 1365 نیز کتابی با عنوان "سیمای زن در کلام امام خمینی" در این باب تدوین نموده است امتیاز اثر فعلی بر کتاب پیش
افزودن سخنان حضرتش تا واپسین روزهای پر ثمر حیات و همچنین مطالبی است که از کتابهایی چون آداب الصلوة، طلب و اراده،
جلوه های رحمانی، ولایت فقیه، کشف الاسرار و استفتائات امام و برخی اسناد منتشر نشده موجود در موسسه استخراج شده است.
کتاب دارای شش فصل می باشد.
فصل اول شامل سخنان حضرت امام (ره) درباره زنان بزرگ عالم: حضرت زهرا (س)، حضرت خدیجه (س)، حضرت زینب (س) و
حضرت مریم (س) است. پیامهای امام به مناسبت روز زن نیز در این فصل گردآوری شده است تا تصویر امام از "اسوه کامل زن" را
بیانگر باشد:
"یک زن به دنیا آمد که تمام هویت انسانی در او جلوه گر است." ص 19
"از برای زن ابعاد مختلفه است. چنانچه برای مرد، برای انسان این ورق صوری طبیعی نازلترین مرتبه انسان است و نازلترین
مرتبه زن است و نازلترین مرتبه مرد است. لکن از همین مرتبه نازل، حرکت به سوی کمال است. انسان موجود متحرک است از
مرتبه طبیعت تا مرتبه غیب، تا فنا بر الوهیت. برای صدیقه طاهره این مسائل، این معانی حاصل است. از مرتبه طبیعت شروع
کرده است، حرکت کرده است. حرکت معنوی با قدرت الهی، با دست غیبی، با تربیت رسول ا... (ص) مراحل را طی کرده است تا
رسیده است به مرتبه ای که دست هم از او کوتاه است."ص 19
نکته مهم این است که امام هرگاه "مرتبه زن" را مورد تاکید قرار می دهند "انسانیت" را در تمامیت آن در نظر دارند و برخلاف
بسیاری از دیدگاههای رایج، زن را موجود درجه دوم به حساب نمی آورند:
"تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا (س) جلوه کرده است. یک انسان به تمام معنا
انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان."ص 18
فصل دوم به مقام و حقوق زن، فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، تعلیم و تعلم و آزادی زن پرداخته است تا حقوق و وظایف زن را از
نظر امام تبیین نماید.
از جمله مقام و آزادی زن از نظر اسلام را چنین اعلام می دارند:
"اسلام زن را مثل مرد در همه شوون، همانطوری که مرد دخالت دارد، زن هم دخالت دارد ... زنها مقام کرامت دارند. زنها اختیار
دارند، همانطوری که مردها اختیار دارند."ص 58
نقش اجتماعی و سیاسی:
"خانمها حق دارند در سیاست دخالت بکنند" و حتی بالاتر از حق بلکه وظیفه دارند:
"تکلیف شان این است."ص 67
"شرکت در این امر (رفراندم) برای مرد و زن از وظایف ملی و اسلامی است."ص 69
"زن و مرد و آن کسی که به حد رای دادن قانونی رسیده واجب است این مساله که در پای صندوقهای تعیین رئیس جمهور حاضر
شوند و رای بدهند."ص 74
"هم زنها و هم مردها در مسائل اجتماعی، در مسائل سیاسی وارد باشند و ناظر باشند". اشتغال و تحصیل:
"شغل صحیح برای زن هیچ مانعی ندارد."ص 69
"من امیدوارم که شما بپذیرید و شما به آن وظایفی که باید عمل کنید که هم در میدان تحصیل که یکی از امور مهم است مجاهده
کنید و هم در میدان دفاع از اسلام. این از مهماتی است که بر هر مردی، بر هر زنی، بر هر کوچک و بزرگی جز واجبات است."ص 20
و در پاسخ به شبهاتی که درباره حق طلاق زن در نظام اسلامی مطرح می شود به روشنی اظهار نظر می فرمایند و بارها بر حق
وکالت زن برای طلاق خود تاکید می نمایند.
فصل سوم اختصاص به نقش زن در تربیت انسانها دارد:
"مردها در دامن شما بزرگ شدند. شما تربیت کننده مردها هستید، قدر خودتان را بدانید اسلام قدر شما را می داند." ص 110 و:
"از شماست که مردان و زنان بزرگ تربیت می شود. در دامن شما مردان و بانوان بزرگ تربیت می شود." همانجا
و به تبع آن بر علو مقام مادر در آئین اسلام تاکید می نمایند:
"یک شب مادر نسبت به فرزندش از سالها عمر پدر متعهد ارزنده تر است. تجسم عطوفت و رحمت در دیدگاه نورانی مادر، بارقه
رحمت و عطوفت رب العالمین است."ص 124
و:
"شما خانمها شرف مادری دارید که در این شرف از مردها جلو هستید."ص 127
همچنین:
"نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است. برای اینکه زنان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند قشرهای
فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند. خدمت مادر به جامعه از خدمت معلم بالاتر است و از خدمت همه کس بالاتر است."
ص 133
فصل چهارم به نقش پیشتازی زنان در پیروزی انقلاب پرداخته است:
"ما بسیاری از موفقیت ها را مرهون خدمتهای شما بانوان می دانیم."ص 175
"شما زنان دلیر در این پیروزی پیشقدم بودید و هستید."ص 167
"شما بانوان اثبات کردید که در صف جلو هستید. شما اثبات کردید که مقدم بر مردها هستید. مردها از شما الهام گرفتند.
مردهای ایران از مخدرات ایران، از بانوان ایران عبرت گرفته و تعلیم گرفتند."ص 167
"این پیروزی را ما از بانوان داریم قبل از اینکه از مردها داشته باشیم."ص 168
و بر تداوم این نقش پای می فشارند تا فشارهایی که برای جلوگیری از فعالیتهای زنان به عمل می آید خنثی شود.
"من از شما بانوان محترم که همدوش برادران خودتان بلکه در صف جلو این نهضت بودید تشکر می کنم و من امیدوارم که باز شما
در صف مقدم باشید و این نهضت را به آخر برسانید که حکومت اسلامی ان شاءالله تامین بشود و تمام اقشار ملت، تمام مستضعفین
به حقوق حقه خودشان برسند."ص 168
امام خمینی (س) بارها رضایت خود را از تحول ایجاد شده در زنان جامعه ابراز می دارند و از آنان تقدیر می نمایند:
"خانمهایی که در قبل وصفشان یک نحو دیگری بود و رژیم آنها را به یک مسائل دیگری مشغول کرده بود متحول شدند به کسانی
که در مقابل رژیم ایستادند و با برادرها همدوش، بلکه همقدم در این نهضت شرکت کردند. این تحول ما، تحولهای اعجازآمیز بود."
ص 162
و یا:
"من در جامعه زنها یک جور تحول عجیبی می بینم که بیشتر از تحولی است که در مردها پیدا شد و آنقدری که این جامعه محترم
به اسلام خدمت کردند در این زمان، بیشتر از این مقداری است که مردها خدمت کردند."ص 164
تا جایی که زنان ایران مورد مباهات امام خود واقع می شوند:
"اینجانب به زنان پر افتخار ایران مباهات می کنم که تحولی آنچنان در آنان پیدا شد که نقش شیطانی بیش از پنجاه سال کوشش
نقاشان خارجی و وابستگان بی شرافت آنان از شعرای هرزه گرفته تا نویسندگان و دستگاههای تبلیغاتی مزدور را نقش بر آب
نمودند و اثبات کردند که زنان ارزشمند مسلمان دچار گمراهی نشده و با این توطئه های شوم غرب و غربزدگان آسیب نخواهند
پذیرفت." ص 165
زیرا در نظر امام "آنچه در ایران بزرگتر از هر چیز بود، تحولی است که در بانوان ایران حاصل شد." همانجا
و بالاخره:
"بانوان عزیز ما اسباب این شدند که مردها هم جرات و شجاعت پیدا کنند. ما مرهون زحمات شما خانمها هستیم." ص 168
فصل پنجم کتاب اختصاص به وجوب دفاع از اسلام و مملکت اسلامی برای زنان، آموزش نظامی زنان، فداکاریهای زنان در دفاع
مقدس و پشتیبانی از رزمندگان دارد:
"بر هر مردی، بر هر زنی، بر هر کوچک و بزرگی جز واجبات است دفاع از اسلام، دفاع از کشور اسلامی، ... آن چیزی که محل حرف
است قضیه جهاد اولی است آن بر زن واجب نیست."ص 202
"بر زن و مرد این کشور واجب است که دفاع بکنند. هر کس به اندازه ای که می تواند باید دفاع بکند و این دفاع را باید تعقیب بکنیم
تا ان شاءالله به پیروزیهایی که خدای تبارک و تعالی می خواهد، برسیم."ص 203
"مقاومت و فداکاری این زنان بزرگ در جنگ تحمیلی آنقدر اعجاب آمیز است که قلم و بیان از ذکر آن عاجز بلکه شرمسار است.
اینجانب در طول این جنگ، صحنه هایی از مادران و خواهران و همسران عزیز از دست داده دیده ام که گمان ندارم در غیر این
انقلاب نظیری داشته باشد."ص 209
در آخرین بخش کتاب جنایات و نقشه های استعمار و رژیم پهلوی درباره زنان از زبان امام بیان شده است.
اشکالاتی چند در تنظیم مطالب کتاب دیده می شود از جمله:
1- در فهرست مآخذ فقط به مجلدا چاپ اول صحیفه نور ارجاع شده است و اطلاعات کتابشناختی سایر متابع دیده نمی شود فقط
در پایان هر فصل عنوان کتاب و شماره صفحه آمده است. مثلا جلوه های رحمانی، ص 47. لازم است اولا در مقدمه کتاب گستره
منابعی که در تدوین اثر مورد استفاده واقع شده است (حتی آن کتابهایی که مورد مراجعه بوده ولی مطلبی از آنها استخراج
نگردیده است.) معرفی شوند، ثانیا اطلاعات کامل کتابشناختی منابع مورد استفاده در پایان هر فصل یا در فهرست مآخذ بیاید.
2- کتاب فاقد فهرست الفبایی موضوعات است. از طریق فهرست الفبایی دسترسی به مطالب مورد نیاز بسیار آسانتر خواهد بود.
3- علیرغم رعایت تقسیم بندی موضوعی در تنظیم مطالب، در هر بخش متن کامل سخنرانیهای امام درباره زن (مثلا پیامهای
روز زن) جداگانه آورده شده است و گاه بخشهایی از این سخنرانیها در موضوعات فرعی همان بخش تکرار شده است. علاوه بر آنکه
تکرار مطلب لزومی ندارد، متنهای کامل را نیز می توان در آغاز تقسیمات موضوعی مربوط به خود گنجانید.
4- در ضمن تقسیمات موضوعی "توصیه به حفظ و تداوم نهضت اسلامی" در فصل دوم یعنی جایگاه حقوق زن در نظام اسلامی
دیده می شود. در حالی که بهتر آن بود که این بخش در فصل چهارم یعنی "نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی" جای می گرفت.
ضمنا به جهت رعایت سیر تاریخی مطالب بهتر بود ابتدا جنایات رژیم پهلوی نسبت به زنان سپس نقش زنان در پیروزی انقلاب و
دفاع مقدس مورد بررسی واقع می شد تا تاکید امام بر تحول زنان به خوبی نمایان می شد.
5- برخی از مطالب ارتباطی با موضوعات تعیین شده ندارند و یا مناسبت بهتر و بیشتری با بخش دیگر دارد. مثلا مدخل شماره
10 که در بخش زنان بزرگ عالم آمده است، مربوط به فعالیتهای اجتماعی زنان است: "و من امیدوارم که شما بپذیرید و شما هم به
آن وظایفی که باید عمل کنید که هم در میدان تحصیل که یکی از امور مهم است مجاهده کنیم و هم در میدان دفاع از اسلام."
ص 20
و یا مدخل شماره 50 که در مورد مادر است در بخش مقام کرامت زن در اسلام آمده است: "مادرها مبدا خیرات هستند و اگر
خدای نخواسته مادرانی باشند که بچه ها را بد تربیت کنند، مبدا شوند."ص 57
6- در برخی از ارجاعات اشتباه شده است. مثلا در فصل دوم شماره 68، صفحه 64 نظر امام در پاسخ به استفتاء گروهی از بانوان در
مورد اختیار طلاق مردان بیان شده است ولی در فهرست مآخذ کتاب داریم "از بیانات امام در جمع خانواده های شهدا"
7- بهتر است شماره هر فصل در آغاز آن ذکر شود و اعداد به شکل برجسته و پررنگتر از متن باشد تا دریافتن مطالب تسهیل گردد.