ماهان شبکه ایرانیان

دیباچه

حقیقت جویی و کمال خواهی، دو ویژگی برجسته انسان; این گوهر گرانبهای هستی است. قدر و منزلت هر انسان به میزان برخورداری او از حقیقت و ارزشی بستگی دارد که برای حقیقت قائل است.

حقیقت جویی و کمال خواهی، دو ویژگی برجسته انسان; این گوهر گرانبهای هستی است. قدر و منزلت هر انسان به میزان برخورداری او از حقیقت و ارزشی بستگی دارد که برای حقیقت قائل است.

با این حال، در همان نگاه نخست این پرسش به میان می آید که حقیقت چیست و چگونه می توان آن را شناخت؟ باید فت خوشبختانه ما وارث منابع گران سنگی هستیم که از چشمه های زلال وحی جوشیدن گرفته و پاسخگوی عصرها و نسل هاست. پس باید نیازمندی های بشر را از این منابع گران بها، استخراج کنیم و با استنباطی بالنده مسائل مستحدثه را پاسخ گوییم; زیرا بر این باوریم که اسلام می تواند گره های حیات آدمی را به سرانگشت عقل و تدبیر بگشاید و پهنه مبهم و تاریک هستی را با خورشید وحی نورباران سازد. بنابر این، بر محققان و عالمان دینی است که همراه با دگرگونی های زمان، پاسخگوی نیازهای انسانها در جنبه های گوناگون مادی و معنوی باشند. به همین دلیل گوشه نشینی، بی تفاوتی و بی انگیزگی در سرنوشت علمی و دینی پذیرفتنی نیست. البته باید دانست تخصصی بودن مباحث و قداست دین، می طلبد که انسان در بیان نظر خود هراسناک باشد، احتیاط و غور و تعمق کند و بدون مستمسک قوی، به محدوده دین و قرقگاه آن قدم ننهد. بدین گونه است که پژوهشگر متخصص و متعهد دینی، حریم دین را از شر و فتنه گمراهان و مغرضان پاس می دارد و صد البته کسانی که قد مردانگی برمی افرازند، تلاششان بی اجر و ثواب نخواهد ماند.

شادی آفرین است که پژوهشگرانی در قالب نشریه رواق اندیشه، کمر همت بربسته و بضاعت علمی و تعهد دینی خویش را در طبق اخلاص نهاده و رشحات قلم خود را تحفه دین پژوهان و دین مداران ساخته اند. بی شک، در این مسیر دشوار، تنها هم اندیشی دین باوران، گره گشای راه خواهد بود و دست اندرکاران نشریه نیز با آگاهی از این امر، مشتاقانه پذیرای اندیشه هایی هستند که غبارها را از ساحت دین بزداید و شفافیت طریق را به ارمغان آورد.

در پایان، سپاس گزار کوششهای بی دریغ سردبیر ارجمند و تمامی همکاران علمی و پژوهشی نشریه هستیم و سلامتی دینی و رستگاری اخروی برایشان آرزو داریم.

«انه ولی التوفیق »

«مدیریت پژوهشی مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان